Gå til innhold

Nabo klager på tv-titting i stilletiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Først må du lese eventuelel vedtekter/husordensregler som evt. omhandler at det skal være "ekstra" stille. Dette kan være tilfelle i boliger tilpasset eldre/syke/med funksjonshemninger, men også blant utleiere som leier ut til folk med ønske om at det skal være stille utover det som er normalt støynivå.

Er det ingen slike spesielle ting, så gjelder et normalt støynivå når stilletiden inntrer. Det innebærer at man ikke skal bruke vaskemaskin, tørketrommel, støvsuger  o annet bråket husholdningstustyr etc. siden dette strengt tatt ikke er nødvendig på disse tider. Men man skal kunne dusje, vaske seg, lage mat og se på TV (med lav lyd), ha normale samtaler (ikke høy stemme) osv. Kort og godt leve vanlig også når det er stilletid. 

Anonymkode: 54962...fb1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig.

Regler skal følges og fra kl 23:00 skal det være stille.

Anonymkode: 493ec...15a

"Stille" innebærer ikke at man skal slutte å leve, men at man ikke skal gjøre noe som fører til unormalt høyere lyder, som vaskemaskin og støvsuging i stilletiden. Normalt har man med loven i hånd ref. dens intensjon anledning til å gjøre. Og det er jo ganske nødvendig, for det er mange som jobber på andre tider av døgnet, og kommer hjem f. eks. kl. 03 på natten. Da må man ha mulighet til å spise, dusje og ha normalt, lavmælte samtaler med andre familiemedlemmer for eksempel. Livet slutter ikke bare fordi du sover. 

Anonymkode: 54962...fb1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 19.6.2018 den 10.48, AnonymBruker skrev:

Med normal tv lyd da mener du lydnivå du bruker på dagtid og da? Du vil ikke vare lenge i en blokk dersom du har tv på døgnet rundt. Særlig på natta.

Anonymkode: 3a1a1...c82

Jeg har vart veldig lenge i en blokk og har i perioder hatt på TV døgnet rundt. :) Naboen kjører vaskemaskinen midt på natten i perioder og jeg må si at det bryr meg midt i... 

Anonymkode: 9dd18...7b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vart veldig lenge i en blokk og har i perioder hatt på TV døgnet rundt. :) Naboen kjører vaskemaskinen midt på natten i perioder og jeg må si at det bryr meg midt i... 

Da bryter dere begge ordensreglene og kan faktisk bli kastet ut/bli krevd tvangssalg når naboer klager mange ganger nok og styret setter ned foten.

Er det verdt det for deg? Her er det kun 3 klager som behøvst før du får varsel. Og innretter du deg ikke går styret tik å kreve tvangssalg. Dette er 2018. Ikke steinaldertiden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klaget mye i bygget jeg bor i, men da har d vært unger som løper og skråler rundt gjennom hele natta, folk som høres ut som de ommøblerer halve natta og folk som vræler i tlf.. Hadde aldri falt meg inn å klage på at folk lever normalt.. M3n nå hører jeg sjeldent slike lyder som tv osv fra andre selv om det er relativt lytt. Dere som mener det skal være stille, mener dere at det å gå på do feks heller ikke skulle vært lov? Når en do trekkes ned så høres det i rør osv. Hadde blitt ilende forbanna om jeg hadde fått klager på at jeg så på tv på et dempet nivå etter kl 23.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, ukjentjente skrev:

Jeg har klaget mye i bygget jeg bor i, men da har d vært unger som løper og skråler rundt gjennom hele natta, folk som høres ut som de ommøblerer halve natta og folk som vræler i tlf.. Hadde aldri falt meg inn å klage på at folk lever normalt.. M3n nå hører jeg sjeldent slike lyder som tv osv fra andre selv om det er relativt lytt. Dere som mener det skal være stille, mener dere at det å gå på do feks heller ikke skulle vært lov? Når en do trekkes ned så høres det i rør osv. Hadde blitt ilende forbanna om jeg hadde fått klager på at jeg så på tv på et dempet nivå etter kl 23.

Problemet med det du skriver her er at det en person oppfatter som dempet nivå, slett ikke er det for en annen. 
Enkelte mennesker bråker veldig uten å være klar over det selv. 

Jeg har opplevd å være på besøk hos folk som har tv en veldig høyt på, men som selv hevder at det er helt normal lyd, eller til og med lavt. 

Uansett så forstår ikke jeg at det skal lages noe problem ut av noe som enkelt kan løses. Naboen opplever det som støy og mener det er forstyrrende, hvor vanskelig kan det være å dempe tv enda litt til?

Det skrives side opp og side ned om rettigheter i denne tråden. Det kan hende at ts har rett, hva så? Naboen oppfatter det som støy, og siden det er så enkelt å gjøre noe med, er det jo bare å være vrang og gjøre en sak ut av det og slå i bordet med rettigheter. Herlighet, et godt naboskap må være mer verdt en to hakk med på en fjernkontroll.

Anonymkode: 8d212...a0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.6.2018 den 10.03, AnonymBruker skrev:

Hold deg til sak. Borettslaget består av 150 enheter og denne regelen er hele 10 år gammel og gjennomført av styret før min tid. Vi kjøpte for 1 år siden. Det har derfor ingenting med meg som nabo å gjøre.

Ordensregler skal følges, og det samme skal norsk lov. Ts har ikke loven på sin side. 

Største svadaet jeg har hørt 😂 du har virkelig ikke peiling. Jeg har vært styreleder i borettslag i mange år, og vanlige ting som TV, dusjing, matlaging, snakking og i det ele tatt å LEVE kan ingen klage på. Du har 100% rett til å leve dagen på natta resten av livet om så. Så lenge ikke støyen oppfattes som URIMELIG (feks høy musikk, anlegg med bass, pussemaskiner, hamring, annen oppussing ect) så kan naboen krangle så mye de vil. Politiet kan IKKE notere noe navn og registrere noen plass fordi man ser på vanlig tv 😂 tro du meg.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, addict skrev:

Største svadaet jeg har hørt 😂 du har virkelig ikke peiling. Jeg har vært styreleder i borettslag i mange år, og vanlige ting som TV, dusjing, matlaging, snakking og i det ele tatt å LEVE kan ingen klage på. Du har 100% rett til å leve dagen på natta resten av livet om så. Så lenge ikke støyen oppfattes som URIMELIG (feks høy musikk, anlegg med bass, pussemaskiner, hamring, annen oppussing ect) så kan naboen krangle så mye de vil. Politiet kan IKKE notere noe navn og registrere noen plass fordi man ser på vanlig tv 😂 tro du meg.

Jasså? Hvorfor ble da nylig en leilighet tvangssolgt nettopp grunnet slik støy i vår blokk? Med utskrifter fra politiets visitter ilagt vedtaket til styret.

Jeg tror du er litt vel naiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jasså? Hvorfor ble da nylig en leilighet tvangssolgt nettopp grunnet slik støy i vår blokk? Med utskrifter fra politiets visitter ilagt vedtaket til styret.

Da vet du åpenbart ikke nok om saken, som er naturlig da styreleder har taushetsplikt. Ingen kan klage på at man lever normalt. Jeg viste denne tråden til søsteren min som er politi og hun lo like godt som meg. Hun sa at de får telefoner fra folk som klager på naboene hele tiden, men om det faktisk er snakk om normalt volum på tv eller en dusj eller slike ting så må de bare be de som klager om å skjerpe seg. Det er lov å tro feil, men denne påståeligheten er jo faktisk komisk 😂

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må bo i borettslaget fra helvete. Her kan Roy Narvestad bare gå og legge seg.

Anonymkode: a6b1e...709

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 20.6.2018 den 19.19, AnonymBruker skrev:

Da bryter dere begge ordensreglene og kan faktisk bli kastet ut/bli krevd tvangssalg når naboer klager mange ganger nok og styret setter ned foten.

Er det verdt det for deg? Her er det kun 3 klager som behøvst før du får varsel. Og innretter du deg ikke går styret tik å kreve tvangssalg. Dette er 2018. Ikke steinaldertiden.

Aldri fått en klage, rett og slett fordi at det anses ikke som urimelig støy. Vi står jo opp halv seks, også. Ser på TV, smører matpakker, spiser frokost og er ut av døren lenge før 7 for å komme oss på jobb. Mennesker som er så ekstreme som deg eksisterer det veldig få av. :) Du fremstår som rimelig dum, oppriktig talt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull
11 hours ago, AnonymBruker said:

Var det noen som prumpet etter kl 23 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, addict skrev:

Nå er det nok du som snakker tull. Hva er vanlig ting? Hva er støy? Når blir vanlig ting til støy? Det er jo opplevelsen til hver enkelt som avgjør det. 

Altså hvis noen( opplever) høylydt snakking på natten som holder dem våkne. Holder det ikke å si at det er vanlig ting.
Tv kan støye veldig om det er høy lyd på.

Dusjing, det er muligens ikke noe man kan klage på, men vet man at man bor lydt og at nabo blir forstyrret av det, venter man med å dusje hvis det er ikke er noe man må av en eller annen grunn. 

Og joda, dusjing kan klages på. Jeg bodde i en blokk, og leiligheten min lå inntil en hybel som hørte veldig godt om jeg dusjet. Vi ble oppfordret til ikke å dusje etter klokka 23.00 på grunn av den støyen. Unntaket var de som jobbet og ikke rakk dusjen før sent.
Hva politiet har med dette å gjøre forstår jeg ikke helt, Det handler vel om vanlig folkeskikk og hensyn til hverandre når man bor tett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri fått en klage, rett og slett fordi at det anses ikke som urimelig støy. Vi står jo opp halv seks, også. Ser på TV, smører matpakker, spiser frokost og er ut av døren lenge før 7 for å komme oss på jobb. Mennesker som er så ekstreme som deg eksisterer det veldig få av. :) Du fremstår som rimelig dum, oppriktig talt. 

"Du fremstår som rimelig dum, oppriktig talt. "

Ikke meg du svarer her, men du er rapportert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det nok du som snakker tull. Hva er vanlig ting? Hva er støy? Når blir vanlig ting til støy? Det er jo opplevelsen til hver enkelt som avgjør det. 

Altså hvis noen( opplever) høylydt snakking på natten som holder dem våkne. Holder det ikke å si at det er vanlig ting.
Tv kan støye veldig om det er høy lyd på.

Dusjing, det er muligens ikke noe man kan klage på, men vet man at man bor lydt og at nabo blir forstyrret av det, venter man med å dusje hvis det er ikke er noe man må av en eller annen grunn. 

Og joda, dusjing kan klages på. Jeg bodde i en blokk, og leiligheten min lå inntil en hybel som hørte veldig godt om jeg dusjet. Vi ble oppfordret til ikke å dusje etter klokka 23.00 på grunn av den støyen. Unntaket var de som jobbet og ikke rakk dusjen før sent.
Hva politiet har med dette å gjøre forstår jeg ikke helt, Det handler vel om vanlig folkeskikk og hensyn til hverandre når man bor tett. 

Ah så mine mange år som styreleder med juridisk kursing og generell erfaring og alt det medfører kan vi bare glemme, også kan vi heller gå over til din synsing 😊 det spiller ingen rolle om naboen synes det er irriterende at noen sitter og prater ut over natta. Det er fortsatt ingenting man kan gjøre noe med juridisk sett.

Å ta hensyn er en annen ting, men du kan ikke få skriftlig advarsel som kan føre til tvangssalg som følge av prating og dusjing på natta - uansett hvor lytt det er. Da er det faktisk naboen som plages som må vurdere å flytte.

Urimelig støy er å sette på høy musikk. Å prate er ikke urimelig, uansett hvor bærende røst man har. Linni Meiser og Alex Rosen kan bli samboere og flytte inn i naboleiligheta di og snu døgnet sitt 100%, og selv om du synes at stemmene deres er det mest skingrende du noen gang har hørt så kan du faktisk ikke på noen som helst juridisk måte ha rett til å be dem om å flytte. De har lov til å leve helt normalt innenfor sine 4 vegger - uansett når på døgnet.

Så nei - hva som er normalt støy og ikke er ikke relativt. Hvis du ikke tåler at naboen prater, dusjer, lager mat og går i sin egen leilighet så er det faktisk du som må flytte om det plager deg sånn. Du velger å bo lytt du og - det skal ikke naboen trenge å velte om livet sitt for.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, addict skrev:

Ah så mine mange år som styreleder med juridisk kursing og generell erfaring og alt det medfører kan vi bare glemme, også kan vi heller gå over til din synsing 😊 det spiller ingen rolle om naboen synes det er irriterende at noen sitter og prater ut over natta. Det er fortsatt ingenting man kan gjøre noe med juridisk sett.

Å ta hensyn er en annen ting, men du kan ikke få skriftlig advarsel som kan føre til tvangssalg som følge av prating og dusjing på natta - uansett hvor lytt det er. Da er det faktisk naboen som plages som må vurdere å flytte.

Urimelig støy er å sette på høy musikk. Å prate er ikke urimelig, uansett hvor bærende røst man har. Linni Meiser og Alex Rosen kan bli samboere og flytte inn i naboleiligheta di og snu døgnet sitt 100%, og selv om du synes at stemmene deres er det mest skingrende du noen gang har hørt så kan du faktisk ikke på noen som helst juridisk måte ha rett til å be dem om å flytte. De har lov til å leve helt normalt innenfor sine 4 vegger - uansett når på døgnet.

Så nei - hva som er normalt støy og ikke er ikke relativt. Hvis du ikke tåler at naboen prater, dusjer, lager mat og går i sin egen leilighet så er det faktisk du som må flytte om det plager deg sånn. Du velger å bo lytt du og - det skal ikke naboen trenge å velte om livet sitt for.

Men dette handler vel hverken om anmeldelse til politiet, eller rettslig konsekvenser? Jeg trodde vi diskuterte god gammeldags folkeskikk, og det å ta hensyn til naboene. 
Jeg mener da heller ikke at ts kan bli kastet ut for dette.

Dessuten har vel ikke alle borettslag like regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I borettslaget jeg bodde i noen år var det oppfordret til å unngå å dusje i stilletiden. Dette pga at det støyet i røropplegget og dermed var forstyrrende for mange. I følge ordensreglene i borettslaget skulle det være stille mellom 21:00 og 07:00 søndag til torsdag og 23:00 og 08:00 fredag og lørdag.

Ettersom jeg jobbet turnus i en fysisk krevende jobb på den tida var det umulig for meg å unngå å dusje i stilletiden fra tid til annen. Sorry, men jeg legger meg altså ikke skitten, svett og ekkel etter en lang arbeidsdag i frykt for å forstyrre naboen med litt susing i rørene klokka ti på kvelden. Men forsøkte selvsagt å være rask, stod ikke i dusjen i en halvtime akkurat, og det var maks snakk om en til to ganger i uka. 

En sommer jobbet jeg natt og jeg må innrømme at jeg irriterte meg grønn og blå over støyen fra lekeplassen rett utenfor soverommet mitt når jeg forsøkte å sove på dagtid, men det var jo ikke noe jeg kunne klage på. Kjøpte meg øreplugger og problemet var løst.

Når man bor i blokk e.l. må man faktisk regne med litt støy fra andre beboere og er man avhengig av å ha det helt stille får man enten flytte til en øde plass uten naboer eller kjøpe seg øreplugger. Selvsagt skal man ta hensyn, men man kan ikke nekte folk å leve selv om det er stilletid. 

Anonymkode: 2b6ac...678

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
AnonymBruker

Gammel tråd men jeg har fått klage på lyd fra tv  om natten. Bor i blokk, har lyden på 20% av 100% 

Anonymkode: ad7d3...b01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gammel tråd men jeg har fått klage på lyd fra tv  om natten. Bor i blokk, har lyden på 20% av 100% 

Lyden tilsvarer en samtale mellom 2 personer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2018 den 20.41):

Enig.

Regler skal følges og fra kl 23:00 skal det være stille.

Anonymkode: 493ec...15a

Ja da burde det faktisk også være forbud mot fly og bråkete motorsykler. Eller annen støyende trafikk som bråker mye mer enn en tv på lavt lydnivå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...