Gå til innhold

Nabo klager på tv-titting i stilletiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi bor i 2. etasje av en tomannsbolig, og en ung gutt bor under oss. Som regel er vi i seng godt før klokka 23, da vi skal tidlig opp begge to, men det har hendt en sjelden gang at vi blir sittende litt over, og har da TVen på. 

Vi ser aldri på filmer eller hører på musikk, men det er gjerne en serie eller et talkshow eller lignende som er på, og da med et lydnivå som vi kan snakke dempet over.

Nå har naboen klaget tre ganger, og ber huseieren minne oss på "stilletiden". Er det vi som misforstår denne stilletiden? Må det å leve opphøre mellom 23 og 7, og lyder og alt er uaktuelt? 

Jeg hadde definitivt forstått det hvis vi hadde støvsugd, sett på film med høy lyd, spilt musikk, trampet rundt, eller generelt sett skråla og bråka etter 23, men når man bor med mennesker rundt deg sånn, så må man vel forvente noe lyd?  Jeg skjønner også at lyden kan høres annerledes ut nede osv, men allikevel. Må vi virkelig rette oss etter det her, eller er det han som må innse at han ikke bor aleine på landet?

Huseier har forresten bedt oss ikke bry oss om det. Han vet hvem vi er fra før av, og at vi ikke er bråkete folk. Ønsker allikevel en slags definisjon på hva andre tenker om dette, og om det finnes en form for kjøreregler rundt dette med stilletid og tv-lyder.

Anonymkode: c0993...59e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som veldig lytte leilgheter???
Kjøp han et sett med øreplugger som han under kan sette i om det blir for mye lyder for han...
Bråk kan jo være så mangt. For noen er det å gå over guvlet bråkete, mens andre ikke bryr seg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Willow

Det er nok naboen deres som misforstår stilletiden, spør du meg. Om såpass lavt lydnivå plager ham så mye i en time eller to på kvelden, da burde han vurdere å flytte til enebolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe lyder må man tåle uansett tid på døgnet. Det skal være ro på natten ja, men det betyr at man skal unngå aktiviteter som bruk av maskiner, høylytt prat, høy musikk osv. Normal TV titting, lav musikk og normale samtaler er helt innafor.

Tåler ikke naboen det så må han flytte helt for seg selv eller til en bedre lydisolert leilighet. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera venneløs

Han må være veldig var for lyder, det trenger ikke være blikk stille, normal hverdagslige lyder kan han ikke si noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg antar at lyden høres ganske godt ned når han har klaget tre ganger. Det er jo også helt rimelige klager der han viser til stilletiden, så det høres nå ikke ut som han er en typisk vanskelig nabo. Det kan jo være en idé å kommunisere direkte med denne naboen i stedet for å ta det gjennom huseier. Gjerne bli med ned til han når dere har TV'en på. Så får dere et inntrykk av hvor mye lyd det egentlig dreier seg om. 

Anonymkode: 6cd32...bc5

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huseier har forresten bedt oss ikke bry oss om det. Han vet hvem vi er fra før av, og at vi ikke er bråkete folk. Ønsker allikevel en slags definisjon på hva andre tenker om dette, og om det finnes en form for kjøreregler rundt dette med stilletid og tv-lyder.

Da synes jeg huseier burde formidle til klageren at h*n skal slutte med klagingen sin i stedet for å stadig videreformidle det til dere. 

Det må være slitsomt å måtte gå på tå hev i eget hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for så kjappe svar! Godt å se at det er flere som er enige med oss....

Men si meg, finnes det en form for regelverk angående dette, som vi kan vise til? 

Veit ikke hvor langt vi kommer med å banke på nede. Jeg har enda ikke hilst på naboen, han holder seg mest for seg selv, og trives nok best med SMSer til huseieren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for så kjappe svar! Godt å se at det er flere som er enige med oss....

Men si meg, finnes det en form for regelverk angående dette, som vi kan vise til? 

Veit ikke hvor langt vi kommer med å banke på nede. Jeg har enda ikke hilst på naboen, han holder seg mest for seg selv, og trives nok best med SMSer til huseieren.

Jeg ville def ikke tatt kjappe godkjennenfe svar fra uvitende kg brukere som godkjennelse på å ha tv på i stilletiden.

Vi bor i blokk fra 50 tallet der vi hører alt fra naboer og her skal det være kun begrensede lyder etter kl 22. Du kan dusje, gå på do, finne deg en brødblings og prate lavt med familie. Du kan IKKE ha på tv eller musikk, fordi lydene er skarpere og dypere. Bass går igjennom bjelkelaget og vibrerer. 

Her er det slik at dersom du ønsker å se på tv eller høre musikk etter at stilletiden er begynt så skal du utstyre deg med hodeklokke eller øreplugger. Naboer skal ikke slite med nattesøvnen på grunn av dine ønsker for lyder når ordensreglene for borettslag og sameie påpeker at det skal være stille. Fra kl 23 gjelder dessuten også de offentlige forskriftene for ro og orden. Noe som betyr at dersom dere ikke innretter dere etter lov og regler kan nabo ringe politiet. Og politiet kommer på din dør faktisk og noterer hendelsen på ditt navn. Kjempegøy å komme i politiregisteret for noe du kan og skal innrette deg etter.

Beklager, men din nabo har faktisk rett. Du og huseier har feil. Du kan jo google dette så finner du nok mange tråder om det samme som motbeviser svarene du har i denne tråden. 

Anonymkode: 3a1a1...c82

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville def ikke tatt kjappe godkjennenfe svar fra uvitende kg brukere som godkjennelse på å ha tv på i stilletiden.

Vi bor i blokk fra 50 tallet der vi hører alt fra naboer og her skal det være kun begrensede lyder etter kl 22. Du kan dusje, gå på do, finne deg en brødblings og prate lavt med familie. Du kan IKKE ha på tv eller musikk, fordi lydene er skarpere og dypere. Bass går igjennom bjelkelaget og vibrerer. 

Her er det slik at dersom du ønsker å se på tv eller høre musikk etter at stilletiden er begynt så skal du utstyre deg med hodeklokke eller øreplugger. Naboer skal ikke slite med nattesøvnen på grunn av dine ønsker for lyder når ordensreglene for borettslag og sameie påpeker at det skal være stille. Fra kl 23 gjelder dessuten også de offentlige forskriftene for ro og orden. Noe som betyr at dersom dere ikke innretter dere etter lov og regler kan nabo ringe politiet. Og politiet kommer på din dør faktisk og noterer hendelsen på ditt navn. Kjempegøy å komme i politiregisteret for noe du kan og skal innrette deg etter.

Beklager, men din nabo har faktisk rett. Du og huseier har feil. Du kan jo google dette så finner du nok mange tråder om det samme som motbeviser svarene du har i denne tråden. 

Omg, er glad du ikke er min nabo. 
Når man bor så tett så må man faktisk tåle noe lyd. 
Og om politiet kommer fordi man ser på tv, ja vær så god. Tull og tøys, dette kommer man ingen vei med. 
Man kan klage ja, og det er greit å vise hensyn til hverandre. Man trenger ikke å ha på hele souronden når man ser på tv så sent. Men man må kunne snakke normalt i eget hjem og ikke sitte og hviske og man kan sikkert slå ned lyden litt mer en man normalt ville gjort.

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, kaleidoskop skrev:

Omg, er glad du ikke er min nabo. 
Når man bor så tett så må man faktisk tåle noe lyd. 
Og om politiet kommer fordi man ser på tv, ja vær så god. Tull og tøys, dette kommer man ingen vei med. 
Man kan klage ja, og det er greit å vise hensyn til hverandre. Man trenger ikke å ha på hele souronden når man ser på tv så sent. Men man må kunne snakke normalt i eget hjem og ikke sitte og hviske og man kan sikkert slå ned lyden litt mer en man normalt ville gjort.

Hold deg til sak. Borettslaget består av 150 enheter og denne regelen er hele 10 år gammel og gjennomført av styret før min tid. Vi kjøpte for 1 år siden. Det har derfor ingenting med meg som nabo å gjøre.

Ordensregler skal følges, og det samme skal norsk lov. Ts har ikke loven på sin side. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold deg til sak. Borettslaget består av 150 enheter og denne regelen er hele 10 år gammel og gjennomført av styret før min tid. Vi kjøpte for 1 år siden. Det har derfor ingenting med meg som nabo å gjøre.

Ordensregler skal følges, og det samme skal norsk lov. Ts har ikke loven på sin side. 

Det er ikke forbudt å se på TV i borettslag etter kl 23. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har jo dere som borettslag helt egne ordensregler. Du kan ikke forvente at dette er normen rundt om ellers. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
27 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Hvor påstår jeg det? Det skal tas hensyn, og ærlig talt.. Normale oppegående mennesker i 2018 bruker hodeklokker når de bor slik at de har naboer så tett på dersom behovet for å titte på tv er så stort.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reglene står i Naboloven §2 (granneloven), og kan brukes på alt fra støy, lukt, støv og trær. Regelen er skjønnsmessig, og hver sak må avgjøres konkret. Men det er noen tommelfingerregler du kan bruke: 

• Det holder ikke at det er en ulempe for deg, den må være grovere: enten unødvendig eller urimelig. Gressklippingen til naboen er kanskje en ulempe, men det er først når den skjer på søndag morgen at den er urimelig. Tv, dusjing og normalt støynivå anses som stillenivå - men man må bruke skjønn. 

Du har alt på det rene ts, naboen din kommer ingen vei med å klage på normal tv-lyd. ER man så var for lyder, så bør man flytte på landet, folk må kunne leve

Anonymkode: ad9af...49b

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, Bøff Eløff skrev:

Borettslagets regler sier at det skal være stille etter kl 23. Det vil si at det er strenge krav til hva du kan gjøre som innebærer støy og lyd. Tv titying og musikk er de tingene det klages mest på fordi naboer ikke klarer å skjønne at den lyden bærer enda lenger på natten enn på dagen. Fordi det er mindre støy alle andre steder.

Det er 2018. Skaff deg hodeklokke om det er så viktig å se på tv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reglene står i Naboloven §2 (granneloven), og kan brukes på alt fra støy, lukt, støv og trær. Regelen er skjønnsmessig, og hver sak må avgjøres konkret. Men det er noen tommelfingerregler du kan bruke: 

• Det holder ikke at det er en ulempe for deg, den må være grovere: enten unødvendig eller urimelig. Gressklippingen til naboen er kanskje en ulempe, men det er først når den skjer på søndag morgen at den er urimelig. Tv, dusjing og normalt støynivå anses som stillenivå - men man må bruke skjønn. 

Du har alt på det rene ts, naboen din kommer ingen vei med å klage på normal tv-lyd. ER man så var for lyder, så bør man flytte på landet, folk må kunne leve

Med normal tv lyd da mener du lydnivå du bruker på dagtid og da? Du vil ikke vare lenge i en blokk dersom du har tv på døgnet rundt. Særlig på natta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor påstår jeg det? Det skal tas hensyn, og ærlig talt.. Normale oppegående mennesker i 2018 bruker hodeklokker når de bor slik at de har naboer så tett på dersom behovet for å titte på tv er så stort.

Hvorfor fremstår du så fiendtlig i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Borettslagets regler sier at det skal være stille etter kl 23. Det vil si at det er strenge krav til hva du kan gjøre som innebærer støy og lyd. Tv titying og musikk er de tingene det klages mest på fordi naboer ikke klarer å skjønne at den lyden bærer enda lenger på natten enn på dagen. Fordi det er mindre støy alle andre steder.

Det er spesielle regler for borettslag da, det teller jo ikke i denne tråden. Herregud, ro deg ned. Stått opp på feil ben?

Normale oppegående folk snakker med naboen om bråk, og man klager da ikke på normal tv bruk, da har man ikke noe i by/tettbygde strøk å gjøre

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Med normal tv lyd da mener du lydnivå du bruker på dagtid og da? Du vil ikke vare lenge i en blokk dersom du har tv på døgnet rundt. Særlig på natta.

Nei, man kan godt skru ned noen hakk når det er sent på kvelden/natta.
Særlig når man bor tett, men det er fortsatt lov å ha tv/radio på. 

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Man skal da ikke gå i dvale selv om kl er over 23. 
Noen er nattmennesker. Noen jobber på natta og sover på dagen. Sånn er det i tettbebygde strøk.

Jeg er enig i at man bør skru ned lydnivået og dempe seg. 
Men man kan ikke tilfredstille alle. 

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det holder ikke at det er en ulempe for deg, den må være grovere: enten unødvendig eller urimelig. Tv, dusjing og normalt støynivå anses som stillenivå - men man må bruke skjønn. 

Akkurat!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...