Gå til innhold

Ringe potensielle arbeidsgivere for å "følge opp" søknaden min når det ikke er oppgitt telefonnummer...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt flere jobber i det siste. Det har ikke stått telefonnummer man kan ta kontakt på i annonsene, kun epostadresse. Karriererådgiveren min hos Sonans mener jeg skal finne telefonnummer på Google og ringe for å vise at jeg virkelig er interessert. Jeg føler dette er feil siden de ikke oppgir telefonnummer i stillingsannonsene, men oppfordrer til å ta kontakt via post om man lurer på noe. 

Hva tenker dere KG brukere?

Anonymkode: 211ee...c8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg Sonans tar feil. 

Anonymkode: c4a9b...32c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det egentlig jobber som slike karriereveiledere? Du tenker rett. Dette skal du ikke gjøre. 

Anonymkode: 5254b...0a8

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke mas på de. Dersom søknaden din er det de leter etter kontakter de deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her tenker jeg Sonans tar feil. 

Anonymkode: c4a9b...32c

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det egentlig jobber som slike karriereveiledere? Du tenker rett. Dette skal du ikke gjøre. 

Anonymkode: 5254b...0a8

Må innrømme at jeg begynner å lure litt på hvilken bakgrunn dette mennesket har. Dette er ikke første litt underlige rådet jeg har fått fra den kanten. Sjekket LinkedIn profilen hennes og ble ikke akkurat betrygget, hun har lite faglig tyngde sånn som jeg ser det og CVn hennes er preget av hyppige jobbskifte. Null høyere utdanning, bare noen forskjellige kurs, bl.a. innenfor coaching.

Var innom på "jobbcafe" i formiddag og hun spurte (selvsagt) om jeg hadde ringt i går. Jeg sa nei, jeg har ikke noe nummer å ringe til og i stillingsannonsene står det kun en epostadresse man kan kontakte dem om man har spørsmål om stillingen. Rådgiveren gjentok det hun sa i går, om at jeg burde forsøke å lete frem telefonnummer og ta en telefon for å vise dem at jeg virkelig er interessert. Jeg parerte med at jeg føler det blir feil og kan fort oppfattes som frekt og masete, siden de oppgir en epostadresse.

Jeg vet at søknadene er mottatt, da jeg har fått bekreftelser på det per epost. Heller ikke i bekreftelsesepostene er det oppgitt et telefonnummer. Karriererådgiveren mener jeg er passiv og at arbeidsgiverene vil se det som positivt og initiativrikt om jeg finner telefonnummer og følger opp søknadene mine med en telefon. Vi ble ikke enige.

5 timer siden, Roseh skrev:

Nei, ikke mas på de. Dersom søknaden din er det de leter etter kontakter de deg.

Det er nettopp mas jeg frykter de skal oppfatte en eventuell telefon som.

Rådgiveren mener at om jeg absolutt ikke vil ringe bør jeg i det minste sende eposter og følge opp. Bare skrive kort at jeg viser til søknaden min og lurer på hvor i prosessen de er, om de har begynt kalle inn folk til intervju og spørre når de begynner å kalle inn og når de ser for seg å ta en avgjørelse. Avslutte med at jeg håper å komme til intervju for å få presentert meg. På to av stillingene gikk søknadsfristen ut fredag 15/6 og disse to pusher hun veldig på at jeg må følge opp snarest.

Den ene sendte jeg søknad på 12/6 og i bekretelseseposten jeg fikk samme dag stod det at de har fått svært mange søknader (noe jeg regnet med, da det er snakk om en attraktiv arbeidsgiver og stilling) og at de var i gang med å velge ut kvalifiserte kandidater. Har ikke hørt noe siden. Er det et dårlig tegn? Bør jeg sende en oppfølgende epost?

Den andre sendte jeg søknad på 14/6 og fikk bekreftelse på mottatt søknad 15/6. Der stod det at de kom til å starte gjennomgangen av innkomne søknader etter at fristen var utløpt, altså antar jeg at de startet i går, så er ikke spesielt bekymret over at jeg ikke har hørt noe derfra enda. 

Noen råd folkens? Jeg stoler mer på KGs kloke hoder enn en karriererådgiver hos Sonans med lite faglig tyngde (ref. Linkedin profilen hennes).

TS

Anonymkode: 211ee...c8e

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke ring! Det blir bare mas. Og en e-post som du beskriver er også bare mas. Har du et reelt, ordentlig spørsmål om stillingen? Hvis ikke, la søknad og CV snakke for deg. Å sende e-post om hvor lang tid prosessen vil ta, er bare tull. Det hjelper deg i alle fall ikke til å få jobben. 

Anonymkode: bdc93...522

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...