Gå til innhold

Planter


Vala

Anbefalte innlegg

Jeg er håpløs! Av en eller annen grunn hater planter meg.. Tror det lengste en plante har overlevd i min besittelse er 1 måned..sukk! Jeg synes imidlertid det er veldig koselig å ha planter rundt meg, så jeg er villig til å gjøre et nytt forsøk. icon_smile.gif Kan noen gi meg tips om hva jeg bør kjøpe? Er det noe som i det hele tatt tåler å stå i vinduskarmen når det er radiator under? Jeg ønsker meg et par store til å ha på gulvet også. Jeg lurer også på hvor jeg kan kjøpe planter som er friske og fine og samtidig ikke vanvittig dyre.. (Oslo) Også må de være litt tøffe da, ikke sånne blomstrete søte greier.. icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg kjøpte en lykkekastanje, stor sak med vridd/fletta stamme, kosta bare et par tre hundre... og den tåler masse sol og lite vann og er igrunn veldig hardfør.

Og den bringer lykke, faktisk.

Libra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastikk! Du kan faktisk finne mange som ser ekte ut! Mamma har en drøss og alle som kommer på besøk til henne er imponert over hvor fine planter hun har.. Når jeg flytter til sommeren skal jeg finne meg noen store fine planter i plastikk! T.o.m. kaktusene mine tørker ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg borfår vi kjøpe billige planter på Mega. Tror de selger rimelige planter påIkea, om du skal innom der.

Jeg har heller ikke grønne fingre, tidligere tror jag at jeg vannet plantene ihjel. Nå får de vann maksimum en gang i uken (til helgen). Det er enklest å huske det når man gjør det enspesiell dag.

Min erfaring er at grønne planter er de som er lettest å få til. Spør gjerne kjente om hvilke planter som er enklest å beholde.

Ikke enkelt med sentralvarme, kanskej du må spesialisere deg på kaktuser. Det finnes etterhvert veldig mange artige av slaget. Tror også de som kalles sukkulente er lette å få til.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med grønne planter er at vi vanner de ihjel. Vi vil så gjerne være snille med de!

De fleste grønnplanter jeg har skal være helt tørre før de skal ha vann.

Nå har vi mest sukkulenter i hus. Mye flott å få kjøpt der. De kan vi reise fra i ukesvis.

Yukkapalme er noe som overlever det meste av storplanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har det med å glemme å vanne, er sukkulenter tingen. de tåler det meste unntatt å bli druknet. og så finnes det veldig mange rare og morsomme varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fine tips! Sukkulenter har jeg aldri hørt om. Er det en slags 'rase' (hehe.. hva heter det da? gruppe? familie?) med planter? Lykkekastanje og pengetre hørtes fine ut!

Jeg er ikke så glad i kaktuser, og plastblomster er helt uaktuelt, så da må jeg prøve å bli flink til å vanne riktig. Jeg skal på ikea til neste helg så da skal jeg hamstre, gleder meg til å få litt grønt i leiligheten igjen icon_smile.gif

(Heldigvis er jeg flinkere til å passe på dyrene mine.. icon_wink.gif)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

On 2002-02-24 19:27, Vala wrote:

Takk for fine tips! Sukkulenter har jeg aldri hørt om. Er det en slags 'rase' (hehe.. hva heter det da? gruppe? familie?) med planter? Lykkekastanje og pengetre hørtes fine ut!

Jeg er ikke så glad i kaktuser, og plastblomster er helt uaktuelt, så da må jeg prøve å bli flink til å vanne riktig. Jeg skal på ikea til neste helg så da skal jeg hamstre, gleder meg til å få litt grønt i leiligheten igjen icon_smile.gif

(Heldigvis er jeg flinkere til å passe på dyrene mine.. icon_wink.gif)

Sukulenter er kaktus uten pigger...

Ikke løye du har problemer med plantene hvis du kjøper de på mega,ikea ol.

Matvaren og billigkjeder selger ikke førsteklasses planter.(ikke billigkjedene heller)

førsteklasses planter selges i blomsterbutikker-hagesentere ol.og er lettere å få til enn 3-4 sortering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkulenter er planter med tykke blader og tykk "hud" . Her finnes et eksempel på en sukkulent plante. Dette er et annet .

Sukkulenter finnes også i vill tilstand i Norge (som Bitter bergknapp).

_________________

hjerte.gif *Astra* hjerte.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Astra den 2002-03-08 13:27 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktus, en fin ting. Jeg og har det problemet med planter at de bare dør. Nå har jeg kaktuser4, og plastplanter! Fungerer bra for meg icon_smile.gif

Lykke til!

Klemz icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er litt stolt nå jeg.. Plantene mine har overlevd nesten en måned nå og ser like fine ut med unntak av en!! Nå har jeg passet godt på dem også da. Skal innrømme at jeg over-vannet den første uken, og holdt på å drukne alle sammen, men fikk reddet dem. Jeg kjøpte de fleste på ikea (vet ikke hva som er det vanlige navnet men dette står på pottene: zamioculcas zamifol(tykke blader, ligner på sukkulent), drac. der j'craig (denne holder på å stryke med..), to planter med tykke gule blomster (står ikke noe navn) og mange sånne eføy-lignende hengeplanter) og det er vel kanskje ikke det beste stedet å kjøpe friske planter nei.. Skal investere i noen store planter fra hagesenter når jeg har øvd meg på disse icon_wink.gif. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plantene du får på IKEA er faktisk helt ok...

Så, plastikk er det noen som nevner... helt enig! Vi kan ikke ha så mange levende planter, og jeg gikk over en terskel og fant først en fin grønn sak på Åhlens... så begynte jeg å kikke meg rundt, og om man styrer unna begoniane på Rimi, er det faktisk en del flotte saker. Glassmagasinet i Oslo og sikkert andre møbel/interiørforetninger, der har de høy kvalitet på jukset... har til og med en stor bukett gåsunger...hihi...

Men ellers så tåler drageblodtrær og fredsliljer en del da! Kan absolutt anbefales. Og svigermortunger... de dør aldri... hverken i potte eller IRL... hm...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Så noen skrev at planter på mega og ikea var 3-4 sortering.

Tror ikke noen av butikkene er tjent med det.

Blomsterbutikker og de andre nevnte får da planter fra samme leverandør.

forskjellen kan være pris.

Jeg kjøpte en plante på b.butikk her om dagen til 135 kr. Mega hadde samme planten til 49.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...