AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #1 Skrevet 18. juni 2018 Slike unger som bokstavelig talt får det de vil bare de maser nok..... alt fra en dyr mobiltelefon/nettbrett, til diverse dyre leker... så kommer neste ting de vil ha. Ha og ha og ha..... Det er så vondt å være vitne til foreldre som bare gir etter og gir etter, men på samme tid klager på at de ikke får økonomien til og gå rundt! Hvordan skal det bli når barnet blir tenåring?!! Skrekk og gru! Og særlig når det er en jente. De begynner og bry seg om dyrere merker, dyre hårprodukter (husker da meg selv også) , nytt meg og nytt meg der, ny mobil, nytt nettbrett, ny bil.... Anonymkode: 188b1...c92 2
solmåneogstjerner Skrevet 18. juni 2018 #2 Skrevet 18. juni 2018 En gang må man bare begynne å si nei. Det er jo lettere jo yngre de er på mange måter, og da slipper man mye av masingen senere. Samtidig, når de vil ha nettbrett og ikke bare en is, så vil jo økonomien sette en naturlig stopper på et eller annet tidspunkt, for de fleste av oss.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #3 Skrevet 18. juni 2018 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: En gang må man bare begynne å si nei. Det er jo lettere jo yngre de er på mange måter, og da slipper man mye av masingen senere. Samtidig, når de vil ha nettbrett og ikke bare en is, så vil jo økonomien sette en naturlig stopper på et eller annet tidspunkt, for de fleste av oss. Men det er dette noen foreldre ikke skjønner. De gir etter til slutt, fordi ungen aldri slutter og mase. De bruker penger på barnet, på ting som egentlig ikke trengs, i stedet for å bruke pengene på ting som faktisk trengs. Så er det slike barn som ser at noen har noe...en kulere mobil eller hva det enn er, så skal de ha det også, evt noe bedre...og det blir en slags konkurranse mellom barna om hvem som har hva. Grøss.... Dette blir jo bare verre når de blir tenåringer?! Anonymkode: 188b1...c92 2
solmåneogstjerner Skrevet 18. juni 2018 #4 Skrevet 18. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så er det slike barn som ser at noen har noe...en kulere mobil eller hva det enn er, så skal de ha det også, evt noe bedre...og det blir en slags konkurranse mellom barna om hvem som har hva. Grøss.... Dette blir jo bare verre når de blir tenåringer?! Ja det blir det nok. Så får de foreldrene bare streve med disse monstrene da, og bruke opp alle pengene sine. Så kan vi andre slappe av og kose oss, og vite at vi gjør ihvertfall noen ting på en mer riktig måte. Og ikke bry seg så mye om hva andre gjør. Bare så det er sagt, tror nok de fleste tenåringer (og mindre barn) sutrer og maser om ting de bare måååå ha. Men da er det bare å si nei og ta seg en joggetur eller se filmen videre. Enkelt og greit - men slitsomt for ørene ja! Men jeg må spørre: det er ikke tilfeldigvis stebarna dine du snakker om? Isåfall... så skjønner jeg frustrasjonen....
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #5 Skrevet 18. juni 2018 3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Ja det blir det nok. Så får de foreldrene bare streve med disse monstrene da, og bruke opp alle pengene sine. Så kan vi andre slappe av og kose oss, og vite at vi gjør ihvertfall noen ting på en mer riktig måte. Og ikke bry seg så mye om hva andre gjør. Bare så det er sagt, tror nok de fleste tenåringer (og mindre barn) sutrer og maser om ting de bare måååå ha. Men da er det bare å si nei og ta seg en joggetur eller se filmen videre. Enkelt og greit - men slitsomt for ørene ja! Men jeg må spørre: det er ikke tilfeldigvis stebarna dine du snakker om? Isåfall... så skjønner jeg frustrasjonen.... Det er barn jeg må omgås ofte, for å si det sånn. Anonymkode: 188b1...c92 2
Gjest hind Skrevet 18. juni 2018 #6 Skrevet 18. juni 2018 Synes det er koselig å gi etter, jeg. Ikke hver gang selvfølgelig, men ikke for sjelden heller. Hva gjør det om de har fine ting? Da ser de verdien av å ta en god utdannelse, for de vil jo ha fine ting når de blir voksne også
solmåneogstjerner Skrevet 18. juni 2018 #7 Skrevet 18. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er barn jeg må omgås ofte, for å si det sånn. Anonymkode: 188b1...c92 Men påvirker de dine egne barn? Eller maser de på deg om å få ting? Eller går det utover din økonomi? Hvis iķke, bare lukk ørene. 1
solmåneogstjerner Skrevet 18. juni 2018 #8 Skrevet 18. juni 2018 2 minutter siden, hind skrev: Synes det er koselig å gi etter, jeg. Ikke hver gang selvfølgelig, men ikke for sjelden heller. Hva gjør det om de har fine ting? Da ser de verdien av å ta en god utdannelse, for de vil jo ha fine ting når de blir voksne også God tanke, men det funker ikke slik for de fleste av disse.... 5
Gjest GiftMann38 Skrevet 18. juni 2018 #9 Skrevet 18. juni 2018 3 minutter siden, hind said: Synes det er koselig å gi etter, jeg. Ikke hver gang selvfølgelig, men ikke for sjelden heller. Hva gjør det om de har fine ting? Da ser de verdien av å ta en god utdannelse, for de vil jo ha fine ting når de blir voksne også Helt enig.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #10 Skrevet 18. juni 2018 4 minutter siden, hind skrev: Synes det er koselig å gi etter, jeg. Ikke hver gang selvfølgelig, men ikke for sjelden heller. Hva gjør det om de har fine ting? Da ser de verdien av å ta en god utdannelse, for de vil jo ha fine ting når de blir voksne også Det er vel andre ting enn fine ting som også kan vise verdien av og ha en god utdannelse. Alle vil vel ha fine ting, men er det rart folk blir materealistiske når "fine ting" er motivasjonen? Slike ting du er lei etter 1 år.... for da skal du ha noe nytt igjen. Anonymkode: 188b1...c92 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #11 Skrevet 18. juni 2018 Og når vi nevner "ting", ting samler seg opp. Noen skal rydde etter en når man er død også.. Anonymkode: 188b1...c92
Gjest hind Skrevet 18. juni 2018 #12 Skrevet 18. juni 2018 Just now, solmåneogstjerner said: God tanke, men det funker ikke slik for de fleste av disse.... Det funker for mange. Man skal aldri undervurdere folk som er godt vant. Når de står i fare for å miste et gode blir det jaggu fart i dem
Gjest hind Skrevet 18. juni 2018 #13 Skrevet 18. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er vel andre ting enn fine ting som også kan vise verdien av og ha en god utdannelse. Alle vil vel ha fine ting, men er det rart folk blir materealistiske når "fine ting" er motivasjonen? Slike ting du er lei etter 1 år.... for da skal du ha noe nytt igjen. Anonymkode: 188b1...c92 Det høres ut som du snakker av erfaring. Er det sånn for deg når du får noe fint? Ungene våre er ikke fullt så blaserte selv om de får ting av oss.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #14 Skrevet 18. juni 2018 1 minutt siden, hind skrev: Det høres ut som du snakker av erfaring. Er det sånn for deg når du får noe fint? Ungene våre er ikke fullt så blaserte selv om de får ting av oss. Jeg tenker tvertimot at de blir mer motiverte til å stå på hvis de ikke er vant til å få alt oppi hendene uten minste egeninnsats. Anonymkode: ac8cb...2fd 2
Trolltunge Skrevet 18. juni 2018 #15 Skrevet 18. juni 2018 5 minutter siden, hind skrev: Det funker for mange. Man skal aldri undervurdere folk som er godt vant. Når de står i fare for å miste et gode blir det jaggu fart i dem Eller de tyr til kredittkort så fort de er myndige, og så er faderullan i gang. Ikke så kjekt kanskje å ha barn som er godt vant til å få alt lett tredje gang de har fått så mye forbruks- og kredittgjeld at mor og far må trå til å betale ut for at de ikke skal gå helt under. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #16 Skrevet 18. juni 2018 4 minutter siden, hind skrev: Det høres ut som du snakker av erfaring. Er det sånn for deg når du får noe fint? Ungene våre er ikke fullt så blaserte selv om de får ting av oss. Jeg får ikke så mye lenger fordi jeg ikke vil ha. Jeg har "alt". Jeg har bare erfart at jeg har fått et veldig fullt klèesskap 😛 Der ligger det klær, som ikke ble brukt etter at jeg ble lei dem, jeg har gitt bort en del nå, men fremdeles må jeg sortere ut noe jeg ikke kommer til og bruke igjen. Noen har slitt og laget klærne, og hvor bra er det for miljøet? Det samme gjelder mobiltelefoner, og slike ting som blir utdatert med en gang. Anonymkode: 188b1...c92 1
Gjest hind Skrevet 18. juni 2018 #17 Skrevet 18. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker tvertimot at de blir mer motiverte til å stå på hvis de ikke er vant til å få alt oppi hendene uten minste egeninnsats. Anonymkode: ac8cb...2fd Det har jeg ikke sagt noe om. Våre gjør det veldig bra på skolen og det får mor og far til å ville bjuda på lite
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #18 Skrevet 18. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg får ikke så mye lenger fordi jeg ikke vil ha. Jeg har "alt". Jeg har bare erfart at jeg har fått et veldig fullt klèesskap 😛 Der ligger det klær, som ikke ble brukt etter at jeg ble lei dem, jeg har gitt bort en del nå, men fremdeles må jeg sortere ut noe jeg ikke kommer til og bruke igjen. Noen har slitt og laget klærne, og hvor bra er det for miljøet? Det samme gjelder mobiltelefoner, og slike ting som blir utdatert med en gang. Anonymkode: 188b1...c92 Jeg glemte og svare på at jeg er veldig lei av materealistiske folk. Jeg også liker jo nye fine biler, fine leiligheter og en ny mobil, men veldig mange legger menneskers verdi i dette nå. Det føles på en måte litt ensomt. Anonymkode: 188b1...c92 2
Gjest hind Skrevet 18. juni 2018 #19 Skrevet 18. juni 2018 3 minutter siden, Trolltunge said: Eller de tyr til kredittkort så fort de er myndige, og så er faderullan i gang. Ikke så kjekt kanskje å ha barn som er godt vant til å få alt lett tredje gang de har fått så mye forbruks- og kredittgjeld at mor og far må trå til å betale ut for at de ikke skal gå helt under. Man må jo sørge for å oppdra dem godt, selvfølgelig. Jeg skjønner ikke hvorfor dere automatisk tror at gaver og opplevelser fra foreldrene = mangel på oppdragelse.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #20 Skrevet 18. juni 2018 6 minutter siden, hind skrev: Man må jo sørge for å oppdra dem godt, selvfølgelig. Jeg skjønner ikke hvorfor dere automatisk tror at gaver og opplevelser fra foreldrene = mangel på oppdragelse. Det blir mangel på oppdragelse når penger og gaver brukes for å få barnet til og holde kjeft/bli stille ... Anonymkode: 188b1...c92 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå