Gå til innhold

Hvem nordmenn passer til betegnelsen "en hedersmann"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For ikke så lenge siden ble dette ordet brukt om nylig avdøde tidligere forsvarsminister, stortingspresident og leder av riksrevisjonen Jørgen Kosmo:

https://www.nrk.no/norge/jorgen-kosmo-er-dod_-_-han-var-en-hedersmann-1.13614756

Går vi litt lenger tilbake i tid omtalte Kjell Inge Røkke avdøde Tore Tønne på lignende vis, da sistnevnte ble beskyldt for økonomisk kriminalitet, altså før han tok sitt eget liv grunnet disse beskyldningene:

https://www.dagbladet.no/nyheter/tonne-er-en-hedersmann/65853402

https://www.dagbladet.no/nyheter/tonne-er-en-hedersmann/65855698

Videre regner nok de fleste den nå avdøde tidligere Frp-nestlederen John Alvheim som en sann hedersmann:

http://www.dagen.no/Innenriks/Hyllet_r%C3%B8rt_Alvheim-32846

Men felles for alle disse er at de er døde. 

Hvem av dagens nålevende nordmenn mener du fortjener å omtales som "en hedersmann"? Om man har kvinnelige kandidater man mener er "en hederskvinne" kan det selvsagt også nevnes.

For mitt vedkommende lanserer jeg mangeårig Riksmeklingsmann Reidar "Webbern" Webster, utvilsomt en sann hedersmann som til stadighet ryddetopp i krangler mellom partene i arbeidslivet.

Anonymkode: 9c0ea...63e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En hedersmann bør vel være hederlig, så jeg tror vi kan utelukke alle politikere.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, T-Rex skrev:

En hedersmann bør vel være hederlig, så jeg tror vi kan utelukke alle politikere.

Du er altså uenig angående Jørgen Kosmo?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og John Alvheim for den saks skyld

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og Tore Tønne for den saks skyld

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er min ærlige og oppriktige mening at det er veldig vanskelig å si hvilke mennesker som er hederlige og fortjener heder, sånn i sin alminnelighet. De fleste har en fasade, som ikke alltid stemmer med det som er bakenfor. Og jeg er nokså sikker på at man ikke når toppen i politikken (uavhengig av politisk ståsted) ved å være tvers igjennom hederlig. Dette er generelle betraktninger; jeg kjenner ikke nevnte politikere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ordet hedersmann forbinder jeg med meningsfellene og idolene til Kjetil Rolness. Det er utelukkende menn. Hederskvinner finnes ikke.

Anonymkode: cb59b...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ordet hedersmann forbinder jeg med meningsfellene og idolene til Kjetil Rolness. Det er utelukkende menn. Hederskvinner finnes ikke.

Anonymkode: cb59b...0c7

Du glemmer Ronja.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, T-Rex skrev:

Du glemmer Ronja.

Ronja Røverdatter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ronja Røverdatter?

En slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Erik Bye

Anonymkode: c4f09...03e

Er ikke han død?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kåre Willoch. Intelligent og også en mann som tør vise følelser.

Liv Ullmann på kvinnesiden likeså. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Kåre Willoch. Intelligent og også en mann som tør vise følelser.

Liv Ullmann på kvinnesiden likeså. 

Kåre Dassloch, ja, ingen dum kandidat, det! Litt vel anti-Israel i dag, og litt nedlatende med «fru Brundtland» i sin tid, men var nok ikke ondt ment, sikkert helt naturlig for ham.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Knut Nærum. Han virker å være en genuint ekte og vennlig mann. 

Anonymkode: 46511...a9f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Går vi litt lenger tilbake i tid omtalte Kjell Inge Røkke avdøde Tore Tønne på lignende vis, da sistnevnte ble beskyldt for økonomisk kriminalitet, altså før han tok sitt eget liv grunnet disse beskyldningene:

https://www.dagbladet.no/nyheter/tonne-er-en-hedersmann/65853402

Det handlet vel litt om spill. Om man skal fremstille en person som uskyldig selv om man har en svært dårlig sak så sier man selvsagt at vedkommende er en "hedersmann".  Da prøver man jo å fremstille det som om han ikke kan være skyldig siden vedkommende er en "hedersmann".  Kjell Inge Røkke var jo personen som stod bak pengeoverføringen til Tønne så klart at Røkke ikke kunne si "selvsagt var han skyldig" Det var jo mistanke om korrupsjon. Og da hadde jo Røkke sagt at han bedrev korrupsjon(noe han jo gjorde for han ble jo dømt for korrupsjon i en annen sak)

I de andre tilfellene så er det vel bare brukt fordi man gjerne snakker pent om døde og da slenger man vel på noen pene uttalelser som ikke trenger å bety stort.  "Hedersmann" er jo svært vagt når det beskriver døde personer. Hadde jeg sagt "Nevn den kjente mannen som nylig døde og ble omtalt som hedersmann" Så hadde jo ingen klart å vite hvem jeg tenkte på. 

Anonymkode: 54180...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidkun Abraham Lauritz Qusling, fordi når han som på 1920 tallet ble av regjeringen sendt til Russland som Militær Attache fordi Russland plutselig slo av lyset telegram, brev ble ikke svart. telefon linjene var ikke på nett og Norge observerte hele Europa og selv Sverige var opptatt med krigs ting å oppbyging og undertrykke tyskerene ved å kaste hattene deres å ta tobbak ut av hendene på gamle menn så sendte Norge Quisling siden han var en talentfull offiser og medlem i overkomandoen av militæret å pratet flytende russisk og tysk. Resultatet var at Quisliing kom frem til en grense som ikke var bevoktet og når kom inn i Ukraina så fant han et pågående Holocaust hauger med lik, mssegraver, barn som var skjeletter, kanabalisme og russere som snudde ryggen til ukrainere. Quisling kontaktet Fritjof Nansen, Quisling ledet og utviklet humantiær katastroffe hjelp å hans organisasjon som han bygget opp ut av ingenting var tyskere, engelskmenn og skandinavere. quisling reddet flere hundretusen og er han som har utviklet moderne humantiær katasroffe hjelp og under okkupasjonen av Norge ble han verdens første til å gjøre statskupp over radio. å dermed hindret han tyskere og norske representanter til kongen til å føre dialoog. Quisling har sine sider på godt å vondt, men han er virkelig en hedersmann og fedrelandshelt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

viktigst er at Quisling nektet å følge ordre fra Oslo å komme hjem fordi Oslo trengte Quisling til å lede forsvaret i Norge,, men  ha nville heller redde ukrainere fra svelte døden. over 4 milioner ukrainere døøde og over 20 milioner etniske russere ble mordet av kommunistene. de fleste inteligente og fra aristokratet, middelklassen og kristne. og ukrainere det meste landsbyer med orthodoks kultur og de var ofte positive mot tysk og skandinavisk kultur

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...