AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #1 Skrevet 18. juni 2018 Er det noen som har erfaring med å søke om uføretrygd når man er registrert utvandret til et annet EU-/EØS-land, og ikke er medlem i folketrygden? Hva måtte dere gjøre? Hvor lang tid tok det fra du søkte eller meldte flytting tilbake til Norge før søknaden var behandlet? Var det problematisk? Er det eventuelt noen andre som vet hvordan dette gjøres? Må man først melde flytting tilbake til Norge? Må man vente en periode før man kan søke? Har man muligheten til å søke noen form for økonomisk støtte mens man venter på at søknaden behandles, eller på at man kan faktisk søke? (Ja, jeg skal ringe NAV også, men har ikke mulighet til å gjøre det før slutten av neste uke, så ville derfor sjekke her i mellomtiden.) Anonymkode: f94f1...597
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #3 Skrevet 18. juni 2018 Just now, AnonymBruker said: Lol Har du ikke noe konstruktivt å komme med så kan du droppe å svare, i stedet for å komme med usakligheter.. Anonymkode: f94f1...597 1
Million Skrevet 18. juni 2018 #4 Skrevet 18. juni 2018 https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #5 Skrevet 18. juni 2018 2 minutter siden, Million said: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd Takk for svar, men finner ikke svar på det jeg lurer på der. Anonymkode: f94f1...597
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #6 Skrevet 18. juni 2018 https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/ Anonymkode: 5c91e...85e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #7 Skrevet 18. juni 2018 Du må være bosatt i Norge for å søke ufør pluss en hel del andre krav. Du er utvandret og ikke medlem av folketrygden engang, så hva tror du? Anonymkode: 6d143...910 9
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #8 Skrevet 18. juni 2018 Just now, AnonymBruker said: Du er utvandret og ikke medlem av folketrygden engang, så hva tror du? Er akkurat det jeg tror, men jeg inkluderer alle spørsmål jeg da, for å unngå at jeg gjør antagelser som er feil, dumme meg. Var litt derfor jeg skrev "Hvor lang tid tok det fra du søkte eller meldte flytting tilbake til Norge før søknaden var behandlet?", eller hva tror du? Anonymkode: f94f1...597
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #9 Skrevet 18. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er akkurat det jeg tror, men jeg inkluderer alle spørsmål jeg da, for å unngå at jeg gjør antagelser som er feil, dumme meg. Var litt derfor jeg skrev "Hvor lang tid tok det fra du søkte eller meldte flytting tilbake til Norge før søknaden var behandlet?", eller hva tror du? Anonymkode: f94f1...597 Derfor du skal tilbake? Melde flytting for å få trygd? Anonymkode: 6d8f2...410 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #10 Skrevet 18. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Melde flytting for å få trygd? Nei. Anonymkode: f94f1...597
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #11 Skrevet 18. juni 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er akkurat det jeg tror, men jeg inkluderer alle spørsmål jeg da, for å unngå at jeg gjør antagelser som er feil, dumme meg. Var litt derfor jeg skrev "Hvor lang tid tok det fra du søkte eller meldte flytting tilbake til Norge før søknaden var behandlet?", eller hva tror du? Anonymkode: f94f1...597 Når du er utvandret så kan du ikke bare vandre tilbake til Norge og tro at du kan søke trygdeytelser uten videre. Du får undersøke mulighetene dine for trygd i det landet du befinner deg i. uføretrygd i Norge får du ikke uten å oppfylle en rekke krav du neppe får til å oppfylle nå. Anonymkode: 77543...bc4 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #12 Skrevet 18. juni 2018 Det tar den 3 år, etter du har flyttet tilbake til Norge, før du har krav på trygderettigheter. Nå vet jeg ikke hvordan det er med sosial stønad. Hadde kanskje tatt kontakt med en advokat som kunne hjulpet deg, vet jo noen har kommet svært syke tilbake fra en del år i annet land, og får hjelp av advokat, så får de trygderettigheter tilbake før 3 år. Men å søke uføretrygd mens du bor i ett annet land, går ikke. Anonymkode: a8225...9e6 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #13 Skrevet 18. juni 2018 Hvis du er registrert utvandret har du samme rettigheter som turister har når de er i Norge. Anonymkode: 2f81d...e46 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #14 Skrevet 18. juni 2018 33 minutter siden, AnonymBruker said: Når du er utvandret så kan du ikke bare vandre tilbake til Norge og tro at du kan søke trygdeytelser uten videre. Du får undersøke mulighetene dine for trygd i det landet du befinner deg i. uføretrygd i Norge får du ikke uten å oppfylle en rekke krav du neppe får til å oppfylle nå. Anonymkode: 77543...bc4 Det var vel strengt tatt ikke det jeg spurte om, men takk for svar. 😜 22 minutter siden, AnonymBruker said: Det tar den 3 år, etter du har flyttet tilbake til Norge, før du har krav på trygderettigheter. Nå vet jeg ikke hvordan det er med sosial stønad. Hadde kanskje tatt kontakt med en advokat som kunne hjulpet deg, vet jo noen har kommet svært syke tilbake fra en del år i annet land, og får hjelp av advokat, så får de trygderettigheter tilbake før 3 år. Men å søke uføretrygd mens du bor i ett annet land, går ikke. Anonymkode: a8225...9e6 Takk for godt svar. 👍 20 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du er registrert utvandret har du samme rettigheter som turister har når de er i Norge. Anonymkode: 2f81d...e46 Takk, men det ga meg egentlig ikke noe svar. 😊 Anonymkode: f94f1...597
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #15 Skrevet 18. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har erfaring med å søke om uføretrygd når man er registrert utvandret til et annet EU-/EØS-land, og ikke er medlem i folketrygden? Hva måtte dere gjøre? Hvor lang tid tok det fra du søkte eller meldte flytting tilbake til Norge før søknaden var behandlet? Var det problematisk? Er det eventuelt noen andre som vet hvordan dette gjøres? Må man først melde flytting tilbake til Norge? Må man vente en periode før man kan søke? Har man muligheten til å søke noen form for økonomisk støtte mens man venter på at søknaden behandles, eller på at man kan faktisk søke? (Ja, jeg skal ringe NAV også, men har ikke mulighet til å gjøre det før slutten av neste uke, så ville derfor sjekke her i mellomtiden.) Anonymkode: f94f1...597 Hvorfor skal du søke om trygd? Kan du ikke få deg en jobb? Er du frisk nok til å flytte fra landet og så evt tilbake, kan du vel jobbe litt også..? Anonymkode: 5c1de...2ef 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #16 Skrevet 18. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, men det ga meg egentlig ikke noe svar. 😊 Anonymkode: f94f1...597 Jo, det gjorde det faktisk. Eller tror du turister kan komme hit og søke uføretrygd? Anonymkode: 3ad31...064 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #17 Skrevet 18. juni 2018 Kanskje denne diskusjonstråden om temaet kan hjelpe? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1789593 Anonymkode: d97c7...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #18 Skrevet 18. juni 2018 https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/ Anonymkode: d97c7...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #19 Skrevet 18. juni 2018 Fra linken ovenfor: "For rett til uførepensjon må du ha vært medlem i folketrygden i tre år rett før du blir ufør, noe som kan medføre at du står uten rett til uførepensjon hvis du f. eks. kommer til skade 2,5 år etter å ha flyttet tilbake til Norge." Anonymkode: d97c7...8a3 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #20 Skrevet 18. juni 2018 Du må søke uføretrygd i det landet du NÅ bor i, du vil få beskjed om hvilken opplysninger du trenger fra Norge. Som EU/EØS-land så har du samme rettigheter som de som alltid har bodd i det landet du nå er utvandret til. Anonymkode: f067e...aba 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå