Gå til innhold

Tror dere på homøopati?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Ser at det er en lege som har gått ut i media og kallt dette for humbug.... Jeg har aldri prløvd det, men kjenner ei venninne som sverger til dette... må vel innrømme at jeg er skeptisk til det, men haddeikke ville utelukke det heller... Noen som har formeninger om dette? som har prøvd det selv med positiv effekt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også prøvd det, uten effekt i det hele tatt. Så det er sikkert veldig ulikt hvordan folk reagerer på det, og sikkert ut fra hva slags plager man har også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda til gode å begå intelektuelt selvmord så nei. jeg tror ikke på homeøpati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Jeg vet for mye om fysiologi til å få en placebo-effekt av slikt. Så nei.

Skulle jeg prøvd noe alternativt mot en reell plage, så ville det vært akupunktur. Det har dokumentert virkning, i motsetning til mye annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i.i. CeeCee

Min sønn var veldig mye plaget med halsen da han var 6 mnd. til 18 mnd. En gang tok jeg han med til homøpat fordi jeg liker ikke penicillin og antibiotica i store mengder til små barn. Der fikk jeg resept på noen små hvite "perler".

Min sønn hadde før dette ikke spist noe på to dager, hun drukket bittelitt. Han var full i feber og veldig slapp og sløv i øynene. En time etter at han hadde tatt første perlen var feberen nesten borte, han var oppe og lekte og spiste!

Så min konklusjon er: JA!

Ang. placebo-effekten, tviler jeg på at det gjelder så små barn som ikke vet hva de får i seg!

Hilsen CeeCee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Ang. placebo-effekten, tviler jeg på at det gjelder så små barn som ikke vet hva de får i seg!

Mye går over av seg selv og, vet du. Det vil alltid være mange falske positiver (man tror den positive effekten forårsakes av middelet), men jeg tror det vil alltid være enda flere ekte negativer (ingen effekt overhode).

Men hvis et middel fungerer på et stort flertall av brukerne, så kan man snakke om et middel som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe
Jeg vet for mye om fysiologi til å få en placebo-effekt av slikt. Så nei.

Skulle jeg prøvd noe alternativt mot en reell plage, så ville det vært akupunktur. Det har dokumentert virkning, i motsetning til mye annet...

Enig.

Homeøpatmedisin er jo dessuten utvannet 30-50 ganger, hvilken virkning kan det da ha?

Men for all del, søsteren min sverger til slikt, men personlig mener jeg at dersom du tror nok på det, så funker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fikk sukkerkuler for flere plager når jeg var liten, og alt gikk over. Jeg fikk fjernet vorter på hender og føtter og mandlene ble mindre. I tillegg skal jeg ha fått homeøpatmedisin fordi jeg var veldig nervøs når jeg var liten, og dette halp også ifølge mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Egentlig ikke... Men jeg tror på en homeopat, og det er Atle Løvaas i Bergen. Han er den eneste i Norge som praktiserer på den måten han gjør... Jeg har liten tro på homeopatmedisin ellers. Men jeg gikk til han her for en stund siden, og ved å sjekke forskjellige akupunktur-punkter på kroppen min med et apparat fant han ut at jeg har kyssesyken, utmattelsessyndrom og candida. Det stemmer jo! Jeg sa ingenting på forhånd. det der var mer imponerende enn noen annen lege klarer å få til spør du meg. Men den medisinen han ga meg er jeg mer skeptisk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

når det gjelder homeopatmedisin, blir det så lite troverdig når de sier at du må gå på det i månedsvis og så blir du litt bedre liksom. det hadde du sikkert blitt uansett om du tok medisinen eller ikke tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest i. i. CeeCee

Vel, om min sønn ble frisk på en time helt av seg selv, eller om det var perlene.... Naaaiii... Jeg tror heller det var perlene! Han hadde jo ganske mye feber, var helt sløv og spiste ikke... Han hadde hatt dette flere ganger før og tatt penicillin, og da ble han bare gradvis bedre. Med perlene ble han bra med en gang. Tror ikke at barn på 1 år blir frisk fordi det "tror" at det har fått vidunder-medisin... Han visste jo ikke at det var medisin en gang!

Jeg tok også disse perlene da jeg fikk halsbetennelse siden de virket så bra på han, og svogeren min tok noen også. Vi ble begge friske ganske raskt!

Men det nytter jo ikke å overbevise noen som har bestemt seg for å ikke tro...

Hilsen CeeCee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjess

For min sønn har det iallefall gitt gode resultater. Han hadde kronisk ørebetennelse og væske i mellomøret. Dette hadde pågått i over et år og legen sa at dren var eneste utvei. Vi hadde fått dato for operasjon da vi bestemte oss for å gå til homøopat.

Hver gang vi merker symptomer på betennelse tar han noen piller i 5 dager. Det er snart et år siden forrige antibiotika kur og det blir ikke nødvendig med dren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Men det nytter jo ikke å overbevise noen som har bestemt seg for å ikke tro...

det har litt å gjøre med det man har opplevd selv også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke noen vise frem skikkelig dokumentasjon på at det virker da? Det virker helt utrolig at med så mange homeopater, og så mye penger i bransjen, så er det ingen som har greid å dokumentere en effekt. Det må jo være i bransjens interesse? Hvis homeopati hadde en dokumenterbar effekt, så ville vi ha sett forskning som støttet det nå, mener jeg.

De aller fleste plager vi har går over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...