Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk nettopp vite at jeg ikke får fortsette i jobben lengre. De var ikke fornøyd med meg der. Jeg har hatt opplæring fire dager på et omsorgsenter og etter dette jobbet jeg første gang selvstendig. Jeg hadde ansvar for noen pasienter og skulle også gjøre istand på kjøkkenet til frokosten. De mente jeg ikke var effektiv nok fordi jeg hadde brukt for lang tid der inne. Jeg tok meg av pasientene først og etterpå var jeg på  kjøkkenet. Jeg rakk ikke å bli helt ferdig med å dekke på bordet da de spurte om å hjelpe meg og det trengte jeg. De mente jeg hadde brukt nesten en time der inne og det stemmer ikke. Jeg synes det er spesielt av dem å stille så høye krav like etter opplæring. Dette med kjøkkenet synes jeg var litt vel pirkete. Pasientene var på vei inn på kjøkkenet og jeg stresset litt med å få satt ut pålegg osv. Det var mye småting å huske på hvor ting var osv. Men det var første gangen alene, så da ble jeg litt mer stresset. Fikk jo satt ut noe såklart. Jeg prioriterte de pasientene som jeg hadde ansvaret for først og ja, jeg brukte sikkert mer tid enn normalt siden jeg er ny,  men så var det første gang jeg var alene med pasienten og da ville jeg ikke forhaste meg og stresse pasienten når jeg var der. Det var heller ikke veldig travelt den dagen jeg var der. Jeg hadde håpet at de ga mer litt mer tid, men de er veldig strenge og forventer mye tidlig. Synes ikke de var veldig hyggelige eller imøtekommende da jeg var på opplæring heller. Flere av de faste jeg jobbet med virket sure og sa til meg at siden jeg hadde vært så heldig å få jobb der så hadde de store forventninger til meg. De trodde jeg hadde gjennomgått en omfattende intervju. Slik var det ikke. 

De trengte vikarer og hele intervjuet var veldig uformelt. De spurte bare hvor mye jeg kunne jobbe og hvor jeg ville være. Det var så mye informasjon de ikke fortalte meg om. Hvilke forventninger de hadde til meg utover at jeg kunne jobbe annenhver helg  og noe utenom. Så fikk jeg en fast turnus jeg skulle forholde meg til. Angrer veldig på at jeg ikke spurte mer det var veldig dumt av meg såklart. Men siden de var så strenge der så burde de sagt noe om dette da jeg var på intervju.  For fikk et helt annet inntrykk når jeg var på opplæring. Og lederen var ikke tilstede under intervjuet. De sa ikke noe om hvilke stillinger de selv hadde, men i ettertid fikk jeg vite at vedkommende hadde personalansvar og ansvar for vaktlistene som ordnet med turnus. Fikk inntrykk av at det var hyggelige der og ikke feil å stille spørsmål når man lurte på noe. Det har jeg også gjort. Selve møtet varte ikke lenge og jeg trodde ting var i orden da jeg ble tilbud jobb der. Nå er jeg veldig lei meg og skuffet. Hadde jeg visst at jeg bare hadde en uke på meg så hadde jeg ikke flyttet heller. Heldigvis har jeg familie i nærheten så kan bo der inntil videre. Er veldig lei meg for det hele nå. Hadde jo sette for meg å jobbe hele sommeren nå.

Anonymkode: c8fc1...f9d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du skrevet her på forumet tidligere? 

Jeg tenker at dette enten dreier seg om et dårlig arbeidsmiljø eller at du har dårlig innsikt i egen evne til å håndtere jobben. Ut ifra det du legger frem her høres det mer ut som det førstnevnte. Uansett er det kanskje greit for deg å slippe å jobbe der i sommer? Ja, så hadde du planlagt å jobbe der og få penger, og det er kjedelig å ikke være ønsket videre, men tror du at du hadde trivdes noe særlig med kollegaene dine da? 

Anonymkode: 88d61...6e4

AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig leit ut. Jeg har også blitt sparket før - riktignok noen år siden - men jeg kjenner følelsen. Men sannheten er at mange vil oppleve det.

Det er vanskelig å si akkurat hva som er årsaken her. Slik du beskriver stedet virker det ganske uprofesjonelt. Samtidig er det jo en mulighet for at du ikke er persontypen til denne stillingen. Da mener jeg at mennesker er forskjellige i sin energi, aktivitet og organisering. Jeg har noen venninner som jeg oppfatter som litt klønete og trege - de ser ikke seg selv slik overhodet, men det er bare noe med hvor effektivt ting skjer rundt dem dersom de skal rydde, multitaske, gå fra en oppgave til en annen. De er herlige mennesker likevel, det er bare det at vi er ulike på det punktet. Noen tar en oppgave i hver hånd, mens andre blir lettere ukonstrert. 

Dersom du var der på prøvetid, så er vel deres beslutning endelig, og det er lite å gjøre ved det. Men jeg ville kanskje etterlatt noen ord. Kan du ikke skrive en epost der du sier det du sier her ? Send til de som intervjuet deg, med evt. leder på kopi.

Jeg ville kanskje sagt noe slikt som; "Hei. Jeg har fått beskjed om at jeg ikke kan fortsette i denne stillingen. Jeg synes det er fryktelig trist da jeg hadde håpet å ha denne jobben ut sommeren. Jeg er helt åpen for at det er ting jeg ikke utførte riktig, men hadde håpet at jeg kunne få tilbakemelding på dette med muligheter for å forbedre meg. Opplæringen jeg fikk var veldig begrenset, og jeg opplevde at det var særdeles høye krav allerede fra første dag. Jeg håper det er greit at jeg gir dere tilbakemelding på dette, men jeg vil gjerne nevne det da jeg er pliktoppfyllende og hardtarbeidende og derfor var overrasket over denne beslutningen. Jeg er også redd manglende oppfølging kan gjøre at dere går glipp av andre sterke kandidater i fremtiden. Med vennlig hilsen X". 

Anonymkode: 45683...64d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er rart å trekke en konklusjon om at du ikke er effektiv nok etter så kort tid. De aller fleste trenger mye lengre tid på seg før de er like effektive som de som jobber fast. Det er mye man skal lære og huske. 

Jeg har jobbet i helsevesenet i mange år og hatt mange sommervikarer. Noen er ufattelig trege og blir aldri bedre heller, selv etter to mnd. Men vi må jo la dem få noen uker på seg før man kan si noe, og de får ikke sparken. Vi går heller igjennom ting igjen, det de er usikre på osv. Også gir vi dem oppgaver de er gode på og som ikke er krise om tar lengre tid. 

Forstår godt at du er lei deg, virkelig. 

Anonymkode: c24f1...653

AnonymBruker
Skrevet

Syns de høres veldig kravstore ut. Jeg brukte sikkert mange uker, om ikke måneder, på å komme inni alt der jeg jobber. Det tar tid og det er ikke vktig i det hele tatt at bordet er helt klart til akkurat rett tid. Der jeg jobber prøver vi jo å ta oss god tid ved frokosten så det blir en hyggelig stund for pasientene. Og man må jo hjelpe hverandre og dele på arbeidet. 

Anonymkode: cfb79...e98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legger det bak meg og går videre orker ikke tenke mer på det

Anonymkode: c8fc1...f9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...