Gå til innhold

Foreldre med «dårlig» arbeidstid. Kveldsarbeid.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi venter vårt første barn. Mannen har fast jobb hvor han drar hjemmefra 06:30 og er hjemme igjen til 16:00, fredag er kort dag. Jeg jobber 4 dager i uken, hvor jeg drar hjemmefra 12, men jeg er ikke hjemme før 22:30. Har et stykke pendling for å komme meg til og fra jobb. Jeg regner med at vi må løse det praktisk ved at jeg tar alle morgener og leverer i barnehagen, og han da henter. Men dette betyr jo også at jeg fire dager i uken ikke får sett barnet mitt annet enn for morgenstellet. Jeg synes det er litt trist. Jeg kan prøve å søke andre jobber, men siden jeg ikke er ferdig utdannet enda er det tvilsomt at jeg får noe annet enn typiske «student»-arbeidstider. Hva gjør dere hvor en av foreldrene jobber kveld?

Anonymkode: a46e5...754

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo levere sent, rundt 10? :) Men ja, sånn er det når man arbeider kveld. Du er bare nødt til å være en flittig søker og søke alt du kommer over evt. diskutere med mannen om du skal gå ned litt i stilling i mens. De jeg kjenner som gjør det, de lever med det, men det er hovedsakelig menn. Barnet vil også være så lite at den dagen du har fri så kan barnet også ha fri fra barnehagen. :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel en regel som sier man ikke skal jobbe mer enn 2 kvelder pr uke - helg? 

Anonymkode: 32f3f...7a3

Gjest making.a.mess
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel en regel som sier man ikke skal jobbe mer enn 2 kvelder pr uke - helg? 

Den regelen har aldri vært tema de stedene jeg har jobbet hvertfall. En venninne jobber feks kun kveldsvakter så gjelder ikke der heller. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den regelen har jeg aldri hørt om, kanskje det gjelder nattarbeid? Jeg jobber stengevakter hvor jeg er ferdig 21:30. Jeg har hatt denne arbeidstiden i fem år nå, så tror ikke at det er noen regel på det. 

6 minutter siden, SesameStreet skrev:

Du kan jo levere sent, rundt 10? :) Men ja, sånn er det når man arbeider kveld. Du er bare nødt til å være en flittig søker og søke alt du kommer over evt. diskutere med mannen om du skal gå ned litt i stilling i mens. De jeg kjenner som gjør det, de lever med det, men det er hovedsakelig menn. Barnet vil også være så lite at den dagen du har fri så kan barnet også ha fri fra barnehagen. :) 

Takk for godt svar. Ja, jeg har tenkt at den dagen jeg er hjemme, så kan barnet også være hjemme. Det var en god idé å levere litt sent. Våkner barnet tidlig så får vi jo uansett litt tid sammen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for godt svar. Ja, jeg har tenkt at den dagen jeg er hjemme, så kan barnet også være hjemme. Det var en god idé å levere litt sent. Våkner barnet tidlig så får vi jo uansett litt tid sammen. 

Ja, det vil jo gi dere sjansen til å ta igjen litt og ha litt kvalitetstid sammen. 😊 De er så små når de begynner i barnehagen med alle inntrykkene som man må fordøye og det kan være greit med en fridag for å roe litt ned. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle barnehager som tar i mot barna så seint som kl 10 da, de har gjerne en kjernetid, ofte kl 09-14. Dette for at de skal få gjort ting, kommet seg på turer osv.

Anonymkode: 0e04a...7a9

• Liker 2
Skrevet

Ta en dag fri i uka så får du vært sammen med barnet ditt. Penger er ikke så viktig som den tiden du aldri vil få igjen.

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle barnehager som tar i mot barna så seint som kl 10 da, de har gjerne en kjernetid, ofte kl 09-14. Dette for at de skal få gjort ting, kommet seg på turer osv.

Anonymkode: 0e04a...7a9

Dette kan dere jo eventuelt være bevisste på når dere søker barnehageplass, og prøve finne en hvor kjernetiden begynner halv ti eller ti. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei, dette går helt fint:)

Jeg jobber 3 kvelder i uka fast, og offte 4 i ferier og ved sykdom. Når begge gikk i bhg, hadde vi lange koslige morgener sammen, og jeg leverte de mellom 9-30 og 10.00, hvis ikke det var planlagte turer e.l. da ber bhg om oppmøte tidligere. Men det er ikke mange ganger i året.  Barna mine er tidlig oppe uansett, så jeg ser dem ikke mye mindre enn folk som henter barna 16.30. gjør før leggetid.

Når eldste begynnte på skolen føltes det litt verre, for hun må jo gå kl 8.10, så henne ser jeg lite i hverdagen... Men det går helt fint. De har hatt korte dager hele tiden, og en god pappa hjemme når jeg er borte.

Inntekten er jo også bedre pga. tilegg, så for oss fungerer det helt fint:

Det er også utrolig deilig å kunne handle/vaske hus osv. i fred og ro på formidagen. Lege/tannlege/helsestasjon osv er lett å legge utenom arbeidstid, og jeg slipper å bruke sykt barn dager, da mannen bare går 1 time før på slike dager.

Anonymkode: 52506...911

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du den regelen fra? Det finnes skiftarbeidere hvor en jobber kun ettermiddager/kvelder, rene nattskift, grytidlig morgenskift.....

Anonymkode: 93887...60b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...