01tomas01 Skrevet 18. juni 2018 #1 Del Skrevet 18. juni 2018 Jeg er nysgjerrig på hva man gjør når man jobber innen drift? hvordan er lønna blant slike yrker, og er det givende arbeid eller blir det fort tørt og kjedelig? jeg er en person som liker å jobbe alene, og som ikke har noe store krav til lønn osv, vil egentlig bare ha en jobb jeg syns er ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
01tomas01 Skrevet 18. juni 2018 Forfatter #2 Del Skrevet 18. juni 2018 jeg fant lite informasjon om dette på nettet så derfor spør jeg her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #3 Del Skrevet 18. juni 2018 Det er jo veldig generelle spm du stiller. Lønnen er grei, kunne vært bedre. Givende.. jeg løser problemer for bedrifter, men hva som er givende er opp til hver enkelt. Man blir aldri utlært innen IT, vil ikke si det er kjedelig. Anonymkode: b6bc1...2b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #4 Del Skrevet 19. juni 2018 Hvis man er er interessert i faget, samt evner og har motivasjon til å lære seg noe nytt ganske ofte, så kan IT drift være givende en stund. Lønna kan nominelt sett være ok avhengig av hva man jobber med, det er som det meste annet - hvis man spesialiserer seg i noe det er etterspørsel etter kan man oppnå høyere lønn. At enkelte jobber alene i bransjen bør ikke være noen motivasjon. Vel kan det være greit å stikke seg unna for å fokusere på driftsoppgaver noen dager, men avhengig av stilling kan det også være mye møter og oppfølging. Særlig hvis man er "seniorpersonell", altså noen som har jobbet i bedriften lenge, så det er ikke alltid sånn at man kan sitte på et kontor uten særlig kontakt med andre. Ofte er det mange avhengigheter og samarbeid når man jobber med drift, alt fra avhengigheter av andre systemer som kommuniserer med det du drifter, avhengighet av leverandører, kolleger osv. Å følge opp og samarbeide krever til tider en del kontakt med andre. Om man syntes det er kjipt ,så bør man tenke over følgende: Det er ikke noe særlig å sitte alene når en utfordring skal løses. Flere hoder tenker bedre enn et, og jeg opplever at de fleste har mer igjen for å jobbe i et fagmiljø samme med andre med tanke på både faglige prestasjoner og det sosiale. Drift er også et meget stort område, og det er nær sagt umulig å bli ekspert på alt selv. Da må man ofte samarbeide med folk som har ekspertise i system X, hvis man for det meste jobber med system Y selv. Men de som vurderer å jobbe med dette bør også tenke over om de er villige til å ta på seg et stort ansvar. Det er større enn det fremstår, og mange undervurderer det når de går inn i bransjen. Man må huske på at man enkelt og overordnet er ansvarlig for at andre får gjort jobben sin, ved å sørge for at de systemene man har er tilgjengelige og effektive. En ting som ofte går under radaren i driftsrelaterte utdannelser og kurs er at man bør tåle en del stress. Hvis ting går ned eller slutter å virke fordi det f. eks. krever en eller annen oppdatering (og det gjør det, det er bare et spørsmål om når) så kan det fort oppstå mye stress, siden det er alt fra et titalls personer til titusenvis av mennesker som ikke får gjort sin egen jobb avhengig av størrelsen på systemene man drifter (de er f. eks. økonomer som er avhengig av økonomisystemet som nettopp du er ansvarlig for å drifte ;). Derfor må man tåle å jobbe effektivt under stress. Videre er IT drift gjerne også en livsstil mer enn det er en jobb. Mange jobber lange dager, opp til 20 timer i døgnet. Ferie er det heller ingen garantier for, siden systemer ikke tar hensyn til når du har ferie Anonymkode: bc330...d16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå