Nick Etmitt Skrevet 3. mars 2005 #1 Skrevet 3. mars 2005 Vi har lav arbeidsledighet, lav rente, og vi har det generellt bedre enn noensinne. Hvorfor er vi da så misfornøyd med regjeringen, som tross alt er ansvarlige for en god utvikling på de fleste fronter? Er det slik at vi er misfornøyd med den sittende regjeringen uansett? Hva galt gjør regjeringen?
Nick Etmitt Skrevet 3. mars 2005 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2005 BondeSvik. Enig med deg Valhalla. Takk for et utfyllende og interessant innlegg.
Gjest Melk Skrevet 3. mars 2005 #4 Skrevet 3. mars 2005 Folk er aldri fprnøyd. Fordi løfter blir ikke innfridd, og mye er alt bundet opp mht bruk av penger, som den nye regjeringen må følge. Folk tror alltid at det er grønnere på andre siden. Selv har jeg ikke merket store forskjellen mht om regjeringen har vært Ap eller borgelig.
Noni Skrevet 3. mars 2005 #5 Skrevet 3. mars 2005 krf er problemet... de er så konservative og har så mye rart for seg!! gleder meg til stortingsvalget jeg. Tror aldri noen sinne krf kommer til regjering igjen :D de har hatt sin sjanse, blew it big time!!!
Gjest Melk Skrevet 3. mars 2005 #6 Skrevet 3. mars 2005 Tror aldri noen sinne krf kommer til regjering igjen :D de har hatt sin sjanse, blew it big time!!! V er i regjering nå, selv om de er svært få på tinget. Alt handler om koalisjoner....
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2005 #7 Skrevet 3. mars 2005 Selv har jeg ikke merket store forskjellen mht om regjeringen har vært Ap eller borgelig. Ikke? DA var arbeidsledigheten høy og stigende. NÅ er den lavere og synkende. DA hadde vi Europas høyeste rente, NÅ er vi på et historisk lavt nivå (dette skyldes også andre forhold, men den økonomiske politikken er en viktig del av det) Skattene er lavere for folk med normal inntekt - lærere, sykepleiere og industriarbeidere betaler ikke lenger toppskatt! DA gikk det nedover med nyetableringer. NÅ etableres det stadig nye arbeidsplasser, og antall konkurser går ned. DA gikk en av fem elever ut av den norske skolen uten å lese og skrive skikkelig. NÅ har regjeringen satt i verk tidenes kunnskapsløft for barna våre, og innen noen få år ser vi forhåpentligvis resultatene av det. Om ikke du merker forskjellen, kan du ikke se særlig mye av samfunnet rundt deg.
Gjest Valhalla Skrevet 3. mars 2005 #8 Skrevet 3. mars 2005 Men om jeg måtte velge mellom denne og et rød grønt alternativ er det klart at jeg ville hatt denne videre. Håper Høyre nærmer seg FrP jeg, så kan vi få et virkelig blått alternativ.
nallemaja Skrevet 3. mars 2005 #9 Skrevet 3. mars 2005 Syns regjeringenen har stort sett gjort det bra for oss her i landet jeg. Tror nok Krf er problemet for folk. De skal overbeskytte oss så alt for mye med røykeloven og alkoholpolitikk, og det hjeper ikke med svarsta-haugland stormen...hun er jo absoltt en person de fleste ikke liker, og har sakt så mye dumt de siste åra at folk får frysninger bare de hører krf bli nevnt. Men jeg syns de gjør mye bra, feks familiepolitikk. Folk kan si hva de vil om kontantstøtta, men jeg syns den gir folk frihet til å velge hva de vil gjøre med barna sine. Ap foreksempel vil ha alle unger i barnehagen, og tror dette er noe alle foreldre setter pris på, bare man får nok barnehageplasser. Men flere og flere ønsker å oppdra barna sine selv, istedet for å la staten gjøre det. Krf vil øke kontantstøtta så folk får mer valgfrihet, de vil også støtte barnehageutbygging og makspris på barnehageplasser, og vil at private barnehager skal ha samme økonomiske vilkår som kommunale barnehager. De ønsker også at foreldre som er hjemme med barn under skolealder eller funksjonshemmede/syke familiemedlemmer bør få bedre pensjonsvilkår. Etter det første sjokket hadde lagt seg har jeg faktisk funnet ut at for meg er Høyre og Krf en perfekt kombinasjon. Myke verdier og mer frihet til folket. Høyre tar brodden av de verste sidene ved krf og omvendt. Håper de vil fortsette samarbeidet i 4 nye år!
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2005 #10 Skrevet 3. mars 2005 For ikke å nevne at folk som er ute av arbeidslivet pga omsorgsarbeid (gjerne pga små barn), får pensjonsrettigheter som tilsvarer en lønn på over 260 000 kr (sånn ca, om jeg husker rett)
nyibyen Skrevet 3. mars 2005 #11 Skrevet 3. mars 2005 Det jeg ikke helt forstår, er hvorfor vi ikke vil investere litt mer av oljepengene i landet vårt. Når "fattige" land som f.eks. Spania har råd til å bygge - og restaurere FLOTTE byggverk, bare dra til Barcelona og se... det er litt merkelig at vi her oppe skal handle mat på butikker laget av bølgeblikk, og folk på sykehuset ligger i korridorene etc etc. Utenlandske økonomer rister på hodet av denne sparingen, og selv om jeg ikke er økonom så forstår jeg ikke helt fremtidsplanene. Kanskje oljepengene er en luftspeiling, og ikke finnes eller er brukt opp for lenge siden (konspirasjonsteori ) men ment som en gulrot som skal lokke oss inn i fremtiden med tro på at de som styrer har full kontroll??? Jeg tror denne gnienheten (når det gjelder å bruke penger på / i vårt eget land vel å merke) gjør oss fattige i ånden.
Gjest Gjesta Skrevet 3. mars 2005 #12 Skrevet 3. mars 2005 Det jeg ikke helt forstår, er hvorfor vi ikke vil investere litt mer av oljepengene i landet vårt. Når "fattige" land som f.eks. Spania har råd til å bygge - og restaurere FLOTTE byggverk, bare dra til Barcelona og se... det er litt merkelig at vi her oppe skal handle mat på butikker laget av bølgeblikk, og folk på sykehuset ligger i korridorene etc etc. Utenlandske økonomer rister på hodet av denne sparingen, og selv om jeg ikke er økonom så forstår jeg ikke helt fremtidsplanene. Kanskje oljepengene er en luftspeiling, og ikke finnes eller er brukt opp for lenge siden (konspirasjonsteori ) men ment som en gulrot som skal lokke oss inn i fremtiden med tro på at de som styrer har full kontroll??? Ja, støtter denne jeg.. Jobber selv i helsesektoren, og her får jeg høre hver dag at jeg må spare på bleier, hansker og annet utstyr og mat til og med... Jeg blir så provosert av dette at jeg overhode ikke sparer på disse tingene.. ... Vi må kunne bruke penger på vårt eget land...mener jeg også....Vi øser jo ut til andre land, så hvorfor ikke bruke litt på våre egne sykehus, eldreomsorgen osv... :-( Jeg tror denne gnienheten (når det gjelder å bruke penger på / i vårt eget land vel å merke) gjør oss fattige i ånden.
Gjest Melk Skrevet 3. mars 2005 #13 Skrevet 3. mars 2005 Det jeg ikke helt forstår' date=' er hvorfor vi ikke vil investere litt mer av oljepengene i landet vårt. Når "fattige" land som f.eks. Spania har råd til å bygge - og restaurere FLOTTE byggverk, [/quote'] Har du sett hva slags tilbud eks mange psykisk utviklingshemmede har i Spania? Og sjekket helsetilbudet på bygda? Og sjekket hvor mye man får i pensjon, for mange som er uføretrygdet osv?
nyibyen Skrevet 3. mars 2005 #14 Skrevet 3. mars 2005 Såklart har vi bedre økonomi enn dem, det er ikke saken her! Jeg tenkte mest på at de faktisk TAR seg råd til å restaurere flotte bygninger mens vi i Norge selger unna kirker etc til private fordi vi ikke har råd til å beholde disse monumentene. I russland TAR de seg råd til å beholde kunsten sin, noen av de flotteste galleriene i verden, til tross for ekstrem fattigdom på andre plan. Dette er en vågal men jeg vil påstå lur investering, og i Norge så virker det som åndslivet blir nedprioritert.
Gjest gjesta Skrevet 3. mars 2005 #15 Skrevet 3. mars 2005 Lav arb.ledighet? Ikke her hvor jeg bor. Har aldri før vert sååå mange søkere og lite jobber. Og der venninna mi jobber er det folk innom HVER dag, var ikke sånn før... Nei, Jens Stoltenberg bør ta over,da blir det sikkert bedre..
Gjest Valhalla Skrevet 3. mars 2005 #16 Skrevet 3. mars 2005 Lav arb.ledighet? Ikke her hvor jeg bor. Har aldri før vert sååå mange søkere og lite jobber. Og der venninna mi jobber er det folk innom HVER dag, var ikke sånn før... Nei, Jens Stoltenberg bør ta over,da blir det sikkert bedre.. Hva skal han gjøre da? Kanskje skape fler unødvendige papirflytte jobber? Finne fler måter å bedrive tyveri fra de produktive på?
Gjest TomKrus Skrevet 3. mars 2005 #17 Skrevet 3. mars 2005 Såklart har vi bedre økonomi enn dem' date=' det er ikke saken her! Jeg tenkte mest på at de faktisk TAR seg råd til å restaurere flotte bygninger mens vi i Norge selger unna kirker etc til private fordi vi ikke har råd til å beholde disse monumentene. I russland TAR de seg råd til å beholde kunsten sin, noen av de flotteste galleriene i verden, til tross for ekstrem fattigdom på andre plan. Dette er en vågal men jeg vil påstå lur investering, og i Norge så virker det som åndslivet blir nedprioritert.[/quote'] Hvor mange bor det i Russland? Spania? Hva tror du skatteinntekten fra dem er? Hvor viktig tror du disse byggene er for næringslivet i landet? Selv om Norge har mye på bok, betyr det ikke at det er mer penger i omløp i dette landet. Vi er fortsatt en liten mygg når det kommer til pengeomløp. Et fem prosents kulturbudsjett i Spania er mangfoldig mye større enn et fem prosents budsjett i Norge. Vi har aldri hatt noen særlig tradisjon for åndsliv her i landet, og vi vil nok aldri få det heller. Vi er et for lite forknytt land.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2005 #18 Skrevet 3. mars 2005 Lav arb.ledighet? Ikke her hvor jeg bor. Har aldri før vert sååå mange søkere og lite jobber. Og der venninna mi jobber er det folk innom HVER dag, var ikke sånn før... Nei, Jens Stoltenberg bør ta over,da blir det sikkert bedre.. Da Jens styrte hadde vi høy og stigende ledighet. Nå er den fortsatt for høy, men den er synkende. I tillegg har vi mange flere sysselsatte, aldri har så mange jobbet i Norge som i dag. Årsaken til at ikke all denne sysselsettingen vises helt i ledighetstallene, er at grupper som før ikke har sett det aktuelt å jobbe (hjemmeværende, tidligere trygdede etc) har tatt en del av de nyetablerte jobbene. Hvilket er kjempebra! Ledigheten er fortsatt for stor, men under denne regjeringen er den altså synkende, og ikke stigende slik den var under Jens
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2005 #19 Skrevet 3. mars 2005 Uansett regjering, med mulig unntak for en ren FrP-regjering eller tilsvarende fra RV, hadde utviklingen gått i riktig retning med den drahjelpen vi har fått gjennom internasjonale konjunkturer og ikke minst oljeprisutviklingen. Dessverre er det sånn at når folk er veldig mette blir de også veldig sure. Man blåser opp bagateller til viktige nasjonale debatter, og glemmer å se hvor bra man faktisk har det. Jeg er ikke i tvil om at økonomisk status, ledighet etc. etter en tilsvarende periode med f.eks AP-regjering hadde vært prikk lik dagens situasjon. Forskjellen ligger i ting som f.eks. kontantstøtte, pekefingermentalitet, verdikommisjoner og andre artigheter. Dette kjennetegner dagens regjering, mens en AP-regjering ville praktisert andre artigheter. Uansett ville vi vært misfornøyde med den sittende regjeringen; dette er Norge i et nøtteskall. En liten parallell. Kommunenes Sentralforbund (KS) har gjennomført gigantiske spørreundersøkelser ift. tilfredsheten med kommunale tjenester. Disse viser et søtt paradoks: * Vi er godt fornøyd med helsetjenestene * Vi er godt fornøyd med skolen * Vi er godt fornøyd med barnehagen * Vi er godt fornøyd med biblioteket * Vi er godt fornøyd med branntjenesten * Vi er godt fornøyd med kvaliteten på tekniske tjenester * Men vi er misfornøyd med kommunen som tjenesteyter... :o Så sure og inkonsekvente har vi råd til å være her i landet, og dét skal vi uansett være jævlig glade for!
Gjest Melk Skrevet 3. mars 2005 #20 Skrevet 3. mars 2005 Ikke? DA var arbeidsledigheten høy og stigende. NÅ er den lavere og synkende. Jeg har selv vært arb.ledig under den regjeringen som sitter nå, så det har jeg merket lite til. DA hadde vi Europas høyeste rente, NÅ er vi på et historisk lavt nivå (dette skyldes også andre forhold, men den økonomiske politikken er en viktig del av det) Lån har jeg ikke, så det har lite med meg å gjøre. det samme gjelder rente på sparepenger. Skattene er lavere for folk med normal inntekt - lærere, sykepleiere og industriarbeidere betaler ikke lenger toppskatt! Har aldri tjent nok til å få toppskatt. DA gikk det nedover med nyetableringer. NÅ etableres det stadig nye arbeidsplasser, og antall konkurser går ned. DA gikk en av fem elever ut av den norske skolen uten å lese og skrive skikkelig. NÅ har regjeringen satt i verk tidenes kunnskapsløft for barna våre, og innen noen få år ser vi forhåpentligvis resultatene av det. Har alltid hatt gullkarakterer i skolesammenheng, så at det var verre før har jeg ikke merket noe til Om ikke du merker forskjellen, kan du ikke se særlig mye av samfunnet rundt deg. Man kan da lese statisikk uten å merke noe personlig til den...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå