AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #1 Skrevet 18. juni 2018 jeg har leid en leiligheit på korttidsleie(hadde avtale 6 mnd), og skal nå flytte hjem til mine foreldre som bor på studiestedet mitt. det jeg lurer på(er bare 19 og har aldri leid før), hvor grundig er det meningen at en utvask er etter korttidsleie? 55 m2, eier bodd der ca 6 år før meg. leiligheten skal selges nå; så det blir ikke vasket mer. jeg har skurt bad, kjøkken osv. men føler at jeg vasker mye gammel dritt😟 feks dusjkabinettet og fuger har jeg brukt tannkost for å få vekk gammel dritt. har brukt ca 12 timer hittil... hva er forventet av meg? hilsen bolig-amatør Anonymkode: 7e68f...8ce
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #2 Skrevet 18. juni 2018 Det forventes at leiligheten er i den stand den hadde når du flyttet inn. Anonymkode: 3dee4...b05 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #3 Skrevet 18. juni 2018 takk for svar. står ingenting i kontrakt. jeg har betalt 20 000 i depositum; er redd for de pengene. finnes det et lovverk ang dette? Anonymkode: 7e68f...8ce
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #4 Skrevet 18. juni 2018 Om du har skuret ned og vasket så utleier er fornøyd, ikke gjort noe skade i leiligheten, så får du tilbake depositumet. Anonymkode: 6a418...3c4 1
SoWhat? Skrevet 18. juni 2018 #5 Skrevet 18. juni 2018 Det er forventet at all dritt er borte. Også gammel, men ekkelt og dårlig gjort at eier ikke gjorde ordentlig rent før du flyttet inn! Legg din ære i å gjøre ordentlig rent du. Det kan jo ikke føles ok å flytte fra en leilighet som ikke er ordentlig ren. Det ser jo ut som om du har gjort en ok jobb ut fra det du skriver. Husk vinduene. Du kan jo bare be eieren om å komme og sjekke, og har h*n noe å pirke på, så bare går du det. Tror nok du får depositumet. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #6 Skrevet 18. juni 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: takk for svar. står ingenting i kontrakt. jeg har betalt 20 000 i depositum; er redd for de pengene. finnes det et lovverk ang dette? Anonymkode: 7e68f...8ce Du skal vaske så grundig at du selv kan flytte rett inn uten å gremmes og uten å måtte begynne å vaske. Tilstanden på innflyttingstidspunktet godtok du? Da kan du ikke klage på vaskingen når du flyttet inn, når du nå skal vaske før utflytting. Husk dokumentasjon før du leverer nøkler der du tar nærbilder på særlig bad og kjøkken og oversiktsbilder der det tydelig fremkommer at der ikke er skittent. Få utleier til å gå igjennom boligen med deg, før du leverer nøkler. Lag et skjema der du og utleier signerer på at nøklene er avlevert og vaskingen godkjent. Da skal det mye til for at utleier kan beholde depositumet helt eller delvis. Anonymkode: 2dede...58d 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #7 Skrevet 18. juni 2018 Ha noen med deg når du overleverer leiligheten. Print ut overtagelses skjema som både du og utleier må signere for bekreftet godkjent renhold og riktig antall nøkler og at leiligheten er i samme stand som da du overtok. Det lønner seg å være grundig, men det behøver ikke å se ut som når alt var nytt. Du skal ikke vaske bort åregammel skitt som må ha spesialvask for å få bort. Anonymkode: 7ffe3...092
Gjest chisandra Skrevet 18. juni 2018 #8 Skrevet 18. juni 2018 Om du er bekymret for depositumet, så vil huseier ikke bare trekke av pengene hvis han/hun ikke er fornøyd med utvask. Du vil få påpekt hva som er for dårlig, og får en sjanse til å rette det opp.
Atea Skrevet 18. juni 2018 #9 Skrevet 18. juni 2018 Ærlig talt. Du har gjort mye. Mer enn utleier kan forlange tror jeg. Ta bilder - før og etter bilder av det du har vasket. Rengjør gulv, vinduer, skap (er det inngrodd skit tar du bilder og rengjør ikke, bare fjerner det som går uten å bruke sterke vaskemidler).
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #10 Skrevet 18. juni 2018 nå er jeg endelig ferdig. takk for tips, særlig ang å signere. har ikke lyst å leie flere ganger! nå skal jeg bo hjemme og spare penger til ek! æsj tror jeg har brukt 30 timer til sammen på denne vasken. Anonymkode: 7e68f...8ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå