Gå til innhold

Hvordan få samboer til å bli voksen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en samboer som oppfører seg som en tenåring..  Han slenger fra seg og roter overalt. Spytter full speilene på badet og tar ikke hensyn til at jeg har vasket hus, men bare valser inn med sko osv.. 

Jeg tar meg av klesvasken hans, (av gode grunner) men det holder med at jeg bretter de og legger de på kanten av sengen. Da er hans "enorme" jobb å legge de inn i skapet. Dette gjør han nesten aldri, og konsekvensen av det (noe han er fullt klar over) er at jeg bare trykker de inn i skapet når jeg skal vaske og rydde der.

i går, etter at jeg hadde fått kommentarer på at det var på tide med en vask, shinet jeg soverommet. Vasket og tok på nye sengeklær, mens han fikk holde på med sitt.

Da han kom inn for å legge seg, var det eneste han la merke til at jeg hadde trykt klærne hans inni skapet.. Det fikk jeg høre klart og tydelig. At det var unødvendig å rote til skapet hans slik.

Slike episoder har vi stadig vekk.. Han oppfører seg som husets tenåringer, og jeg holder på å bli sprø av det.

Hvordan får jeg oppdratt han når slike "konsekvenser" ikke fungerer og bare lager bråk?

Anonymkode: bb0de...d50

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakka med han om det? Om hva han forventer av "mora" si hjemme, og hvor mye jobb det er for deg at han  ikke oppfører seg som en ansvarlig voksen?

Jeg har full forståelse at mye kan være skjevfordelt av husarbeid, men gjerne veier mannen opp ved å være handy, fikse lyspærer eller klipper plena osv osv. På en måte må vi damer respektere at generelt for menn er at de ikke har samme øyne for rot og hva som må gjøres -- men det må være grenser! 

Hvis han ikke vil (har for vane å?) høre på deg, få noen andre til å ta det opp med han. En kompis av han kanskje? eller moren hans?

Anonymkode: 31ffd...a8a

Skrevet

Vet du, jeg hadde ikke holdt ut med en person som så på meg som sin personlige tjener. 

Har dere snakket om dette? Prøve med lister over alt husarbeidet for å synliggjøre hvem som gjør hva. Snakk om forventninger til hverandre og seg selv. Forklar at det er rimelig å forvente at han rydder egne klær, og i tillegg tar 50% av alt som skal gjøres i huset. Si at du er bekymret for bo-egenskapene hans, og at dette nå begynner å gå ut over forholdet. 

Snakk i store bokstaver, vær tydelig. Ta tak i det nå, mens ting fortsatt kan fikses. Hvis du ikke sier noe høyt, så sløver han fornøyd videre, og kommer ikke til å forstå en ting når du avslutter forholdet og går. Og når du er på det punktet er det for sent med endringer. 

• Liker 9
Gjest chisandra
Skrevet

Du må rett og slett slutte å være hans mor. 

Skrevet

Kutt ut å ordne for han. La han fikse det selv. Legg klærne på hans side av senga om du absolutt må vaske de for han. Dropp å vaske de og la han få ta det selv. Han gjør det tidsnok når klesskapet er tomt. Han kommer aldri til å se noe poeng i å bidra så lenge du gjør alt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er umoden, du får ikke gjort så mye med det.

Anonymkode: 4506f...6e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke ha en innstilling om at den du er sammen med skal endre seg. Folk endrer seg sjeldent. Han trenger heller ikke endre seg når du gjør alt for han. Slutt med det, du kommer aldri til å få noe igjen for å gjøre dette for han.

Anonymkode: cba44...2a6

AnonymBruker
Skrevet

Er veldig nysgjerrig på hva de gode grunnene er til at du skal vaske hans klær?

Hvorfor shinet du soverommet når han sa at det trengte en vask? Kunne ikke han gjøre det da? 

Og hvorfor snakket dere ikke om hvordan arbeidsfordeling og hvilke forventninger dere har til rengjøring før dere flyttet sammen? 

Anonymkode: 8c833...b54

• Liker 5
Gjest Tutte
Skrevet

Du får dessverre ikke oppdratt han. Han er ferdig oppdratt og du er ikke moren hans. Du må slutte å oppføre deg som moren hans, og la han ordne ting selv.

Gjest -Willow
Skrevet

Det er mitt største mareritt at forholdet mitt skal ende opp slik. Derfor er jeg helt konsekvent på at oppgaver fordeles likt og at vi bytter på. Det er helt uaktuelt at jeg skal være noens tjener i hjemmet og bli tatt for gitt på den måten der. 

Samboeren din tar deg jo for gitt som om han skulle vært din tenåringssønn, som du sier. Det er IKKE din oppgave å oppdra en voksen mann! Personlig hadde jeg funnet dette utrolig lite tiltrekkende og det hadde i aller høyeste grad gått ut over forholdet. Hvordan skal jeg klare å ha romantiske følelser for en som verdsetter og respekterer meg så lite? Hvordan skal jeg i det hele tatt kunne like ham? 

Gjest ilsep
Skrevet

Hadde ikke giddet å bo med en slik fyr.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår veldig godt at man tar hele ansvaret for klesvask. Vet ikke TS sin grunn, men min grunn er at min samboer kronisk vasker alt blandet og alt på 60 grader. til og med mine silkeskjorter, bunadsskjorte osv... Min løsning var egentlig at jeg la "finvask" i en egen skittentøyskurv han fikk forbud mot, og alt det andre i "fritt villt"-kassen. Ordnet seg fint :)

Men snakk med ham - alternativet er jo at han kan betale for hushjelp også, for den delen (50%?) han ikke vil ha. En gang i uka, vaske bad, støvsuge hele huset, tørke støv og vaske gulv!

Anonymkode: 31ffd...a8a

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

i går, etter at jeg hadde fått kommentarer på at det var på tide med en vask, shinet jeg soverommet. Vasket og tok på nye sengeklær, mens han fikk holde på med sitt.

Hvorfor det? :klo: Hadde mannen kommet med en sånn kommentar, ville jeg minnet ham på hvor vaskemidlene står og fortsatt med mitt...

Anonymkode: 7bde0...48b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mulig å oppdra en av den sorten. Du får enten slutte å irritere deg, eller flytte fra han. 

Hva tror du er lettest??

Anonymkode: c4ce2...38f

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, -Willow skrev:

Det er mitt største mareritt at forholdet mitt skal ende opp slik. Derfor er jeg helt konsekvent på at oppgaver fordeles likt og at vi bytter på. Det er helt uaktuelt at jeg skal være noens tjener i hjemmet og bli tatt for gitt på den måten der. 

Samboeren din tar deg jo for gitt som om han skulle vært din tenåringssønn, som du sier. Det er IKKE din oppgave å oppdra en voksen mann! Personlig hadde jeg funnet dette utrolig lite tiltrekkende og det hadde i aller høyeste grad gått ut over forholdet. Hvordan skal jeg klare å ha romantiske følelser for en som verdsetter og respekterer meg så lite? Hvordan skal jeg i det hele tatt kunne like ham? 

Spot on! han klager også på at sexlivet stuper.. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en samboer som oppfører seg som en tenåring..  Han slenger fra seg og roter overalt. Spytter full speilene på badet og tar ikke hensyn til at jeg har vasket hus, men bare valser inn med sko osv.. 

Jeg tar meg av klesvasken hans, (av gode grunner) men det holder med at jeg bretter de og legger de på kanten av sengen. Da er hans "enorme" jobb å legge de inn i skapet. Dette gjør han nesten aldri, og konsekvensen av det (noe han er fullt klar over) er at jeg bare trykker de inn i skapet når jeg skal vaske og rydde der.

Da han kom inn for å legge seg, var det eneste han la merke til at jeg hadde trykt klærne hans inni skapet.. Det fikk jeg høre klart og tydelig. At det var unødvendig å rote til skapet hans slik.

Slike episoder har vi stadig vekk.. Han oppfører seg som husets tenåringer, og jeg holder på å bli sprø av det.

Hvordan får jeg oppdratt han når slike "konsekvenser" ikke fungerer og bare lager bråk?

Det enkleste er nok at du slutter å oppføre deg som om du var moren hans. Hadde mannen min kommet med en kommentar om at det var på tide med en vask, hadde han fint vasket alene eller sammen med meg. At du gidder å rydde opp etter ham? 

Skrevet

Jeg trodde dere var et ungt samboerpar, rundt 19-20, så da du skrev at han oppfører seg som husets tenåringer fikk jeg sjokk. Da må han jo være hvertfall 40? 

Er dere nødt til å være samboere da? Jeg skjønner at man ikke bare kan slå opp med noen (selv om det der hadde vært god nok grunn for meg), men han må jo tydeligvis lære seg å gjøre ting selv, kanskje han trenger å bo alene og bli mann? Jeg hadde hvertfall aldri funnet meg i å bli behandlet på den måten. Jeg blir provosert bare av tanken.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men du er sammen med en umoden mann som ikke kommer til å forandre seg nevneverdig. Iallfall ikke på annet enn eventuelt hans eget initiativ. 

Anonymkode: 8948c...5d8

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gidder du det der? Rydde etter instruks fra samboer? 

Anonymkode: d63ad...e1c

AnonymBruker
Skrevet

En klarer aldri å endre en kjæreste. Det bør vi kvinner innse med engang

Anonymkode: 0cd62...950

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...