Gå til innhold

Hvordan har man tid til barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min og jeg har begge fulltidsjobb med litt reisetid (ca 40 min), trener etter jobb ca 4 ganger i uka, er litt med venner og har en del prosjekter med det nykjøpte huset. Dette har gjort at vi har bestemt oss for å ikke kjøpe hund. Noe som er kjipt, men det eneste rette. 

Det nye nå er at min samboer ikke skjønner hvordan vi kan få tid til barn heller. Han (og jeg) vil gjerne ha barn, og han sier at vi sikker greier det på en eller annen måte, men det er noe ham nå går å bekymrer seg for. 

Så da lurte jeg på hvordan dere andre har gjort det og om dere har måttet ofre mye? 

Anonymkode: 50305...3e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må du selvsagt kutte ut egoisttid. Jobbe mindre og sette BARNET først. Dere burde nok vente med barn ja. Å være med venner daglig er ikke normalt når man får barn. Det er jo barnehager, men 9 timers dager anbefales ikke. Man må virkelig ha tid til sine egne barn. 

Anonymkode: d25de...751

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er rett at reisetid ( 40 min ) er mye. dette har vi prøvd. feks reising fra oslo for å hente i bhg klokka senest 15 for å rekke hjem før 17. Man vil jo ikke komme for sent. 

Om dere har barn, så må jo en hente i barnehage. Feks, om en har fleksitid på morgenen, og den andre på ettermiddagen, så går jo det, men det er jo ikke veldig bra for små barn å være mye i barnehage.

Om en av dere får jobb i nærheten, så er det lettere og mindre stress.

Hvordan ligger huset mtp barnehager og skole? 

En annen viktig sak er om dere har avlastere. besteforeldre som feks kan hente i bhg iblant, slik at dere kan jobbe lengre.

trening etter jobb går jo greit, om feks du er den som henter og lager middag i hverdagen..men husk at du skal også få egentid. kansje du kan gjøre noe på kvelden mens han legger barnet. Når barnet først blir født så er det mye mamma og pupp, men han må stille opp for deg fordi..

Anonymkode: 1ece5...137

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kutter ut litt etter litt og endrer litt på hverdagen. Som barnløs høres det ut som man må gjøre store ofre, og sånn er det jo og på en måte. Samtidig tenker man ikke så på det når man faktisk har barnet der. Men det er lurt å tenke på sånt på forhånd!  Her har jeg fått jobb med mindre reisetid, og det er gull verdt. Jeg trener 3ganger i uka, bruker barnepassen på dagtid, eller så trener jeg etter leggetid. Man deler seg jo og. En tar ungene og en gjør sitt, Så bytter man på. Så finner man jo på mye med ungene. Jeg kan fint skippe en tur på treningssenter om vi har vært å jogget i skogen med hele gjengen 😉

Anonymkode: 6bd89...43b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om hva dere prioriterer. Når dere velger alt annet før barn så er kanskje ikke barneønsket så stort som dere tror?

Anonymkode: df8f2...796

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Barn må være velkomne, ikke se fint ut på cv'n. Er mye omsorgssvikt blant rike og. De har nannys og plasserer barna vekk hele tiden. Og gir de kun penger og fine klær. Barn krever deg 100% i minst 20 år. Man er ikke litt forelder, man er foreldre 24/7 frem til de flytter ut. Velter barn lasset ditt og du egentlig ikke vil ta deg tid til barn, så ikke få dem. 

Anonymkode: d25de...751

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vel, mesteparten av det du skriver gjør i rett og slett ikke. Vi har barn og jobb øverst på prioriteringslista, og annet gjør vi hvis vi har tid og ork. Til gjengjeld gjør vi mye annet som vi ikke gjorde før, så det er ikke slik at livet blir tomt og kjedelig. Men nå om dagen tilbringer jeg heller tid med å se fotballkamp med lilleputtlaget enn å gå og trene selv, for eksempel. Det føles ikke som noe offer.

Anonymkode: 227e3...66a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det går på planlegging. Vi har en ganske lik situasjon, og har løst det med at mannen drar på jobb tidlig(står opp 05:15) og er på jobb kl 6:30. Jeg leverer, og barnet blir levert i bhg ca 8:00. Da henter han ca 16:00, og jeg er hjemme rundt 17:00. Fra vi kommer hjem til barnet er i seng ca 20:00 er begge hjemme. Så skal det trenes eller gjøres andre ting så er det etter kl 20:00 på kvelden. Da ryddes og fikses hus osv også. I helgene prioriterer vi å gjøre ting sammen, men noen småprosjekter blir jo gjort.

Tror vi har en ganske vanlig hverdag, det er ikke så mye tid til seg selv, men det er jo et valg man tar...

Anonymkode: 4f52e...6a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går på planlegging. Vi har en ganske lik situasjon, og har løst det med at mannen drar på jobb tidlig(står opp 05:15) og er på jobb kl 6:30. Jeg leverer, og barnet blir levert i bhg ca 8:00. Da henter han ca 16:00, og jeg er hjemme rundt 17:00. Fra vi kommer hjem til barnet er i seng ca 20:00 er begge hjemme. Så skal det trenes eller gjøres andre ting så er det etter kl 20:00 på kvelden. Da ryddes og fikses hus osv også. I helgene prioriterer vi å gjøre ting sammen, men noen småprosjekter blir jo gjort.

Tror vi har en ganske vanlig hverdag, det er ikke så mye tid til seg selv, men det er jo et valg man tar...

Anonymkode: 4f52e...6a3

Takk for konkrete tips! Er helt klart forberedt på mindre egentid og klar over at dagene blir annerledes, men det er ikke noe jeg gruer meg til. Vi er begge familiekjære, så det blir fint å få lage vår egen å. Ønsker bare å være mest mulig forberedt på endringene (selv om det sikkert er umulig 😇

TS

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rett at reisetid ( 40 min ) er mye. dette har vi prøvd. feks reising fra oslo for å hente i bhg klokka senest 15 for å rekke hjem før 17. Man vil jo ikke komme for sent. 

Om dere har barn, så må jo en hente i barnehage. Feks, om en har fleksitid på morgenen, og den andre på ettermiddagen, så går jo det, men det er jo ikke veldig bra for små barn å være mye i barnehage.

Om en av dere får jobb i nærheten, så er det lettere og mindre stress.

Hvordan ligger huset mtp barnehager og skole? 

En annen viktig sak er om dere har avlastere. besteforeldre som feks kan hente i bhg iblant, slik at dere kan jobbe lengre.

trening etter jobb går jo greit, om feks du er den som henter og lager middag i hverdagen..men husk at du skal også få egentid. kansje du kan gjøre noe på kvelden mens han legger barnet. Når barnet først blir født så er det mye mamma og pupp, men han må stille opp for deg fordi..

Anonymkode: 1ece5...137

Vi prøver begge å få jobb nærmere. Det er dessverre litt utfordrende siden vi bor på landet, så er det ikke mange relevante arbeidsplasser i nærheten,  og vi er begge nyutdannede, så er heldige som i det hele har fått de faste jobbene vi har. Det er imidlertid et mål.  

Jeg har fleksitid å min jobb,  så det hjelper litt vil jeg tro.  Sjefen et og veldig tydelig på at han ikke vil at de på jobb skal gå glipp av foreldremøter og lignende pga jobben.  

Har hele hans familie, med foreldre og besteforeldre, innenfor 10 min med bil,  så kan godt hende det er litt hjelp å få der.

Det er barnehage og skole med gåavstand til huset,  så det er jo veldig greit.  

Takk for gode synspunkter! Vi ønsker bare å bli så gode foreldre som mulig når den tid forhåpentlig kommer. 

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om hva dere prioriterer. Når dere velger alt annet før barn så er kanskje ikke barneønsket så stort som dere tror?

Anonymkode: df8f2...796

Ønsker bare å være forberedt når det evt.  lite nurk kommer. Så når den faktisk er her blir den så klart prioritert foran alt annet. Jeg / vi har bare ingen erfaring med dette,  så ønsket derfor å høre hvordan folk velger å håndtere det.  Vil da tro at det å undersøke slik på forhånd heller er et godt tegn på at vi kan bli gode foreldre i framtiden. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Som en over skriver, det meste du lister opp gjør vi rett og slett ikke:laugh:

Vi trener et par ganger i uken hver, alltid etter leggetid, eventuelt på dagtid i helgen hvis vi ikke har noen planer. Det samme med vennebesøk. Jobb og barn prioriteres, husprosjekter skurer og går og her er det alltid litt rotete og støvete:P

Anonymkode: 43ace...02d

Skrevet

Når man velger å få barn må man også velge å prioritere tid med dem og det innebærer å velge vekk en del andre ting man kanskje gjorde før man fikk barn. Da kan man ikke ha både jobb med overtid og lang reisevei og masse fritidsaktiviteter og trene fire ganger i uka og ha store oppussingsprosjekter osv. Kanskje må den ene velge en jobb nærmere hjemmet, kanskje kan man bare trene to ganger i uka, kanskje ser man venner litt sjeldnere, kanskje kan man ikke kjøpe et hus som krever mye oppussing. Det handler om prioritering, ingen har tid til absolutt alt enten man har barn eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Prioriteringer og hva som føles viktig endres når en får barn men etterhvert som barna blir eldre så er det lettere å få egentid. Nå har jeg 3 skolebarn og trener mens f.eks yngste er på fotballtrening. Trening kan også være at vi sykler 1-2 mil sammen alle sammen. Det er enklere å få barnevakt for vi kan dele opp barna og bytte litt med venner. 

Anonymkode: 32440...8a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min og jeg har begge fulltidsjobb med litt reisetid (ca 40 min), trener etter jobb ca 4 ganger i uka, er litt med venner og har en del prosjekter med det nykjøpte huset. Dette har gjort at vi har bestemt oss for å ikke kjøpe hund. Noe som er kjipt, men det eneste rette. 

Det nye nå er at min samboer ikke skjønner hvordan vi kan få tid til barn heller. Han (og jeg) vil gjerne ha barn, og han sier at vi sikker greier det på en eller annen måte, men det er noe ham nå går å bekymrer seg for. 

Så da lurte jeg på hvordan dere andre har gjort det og om dere har måttet ofre mye? 

Så koselig at dere ønsker barn. Vet du, ikke bekymre deg for hvordan dere får tid til alt eller hva som må ofres. Den første tiden blir det veldig mye fokus på babyen. Ettersom babyen blir eldre får man rutiner og barnet blir mer og mer selvstendig og da ser dere automatisk hva dere selv får tid til og av egentid og kjærestetid. Det kommer som regel av seg selv. Jeg har en datter på 6,5 år, og jeg elsker den alderen. Kan ta meg en joggetur mens hun er hjemme alene 30 min. Skal sies at jeg er alene med barnet mitt. Så trener jeg av og til på kveldene hjemme i stua, når hun sover. Det går så fint atte. Er aktiv ute med barnet ellers, så er ikke alltid behov for en treningsøkt heller..Behøver ikke treningsstudio  for å få trent 😊 kanskje dere har et lite rom hjemme som kan brukes som kombinasjon av treningsrom/gjesterom? 

Men husk at det er ikke sikkert får et friskt barn. Er dere riktig så uheldig så får dere barn med store behov og krav som settr hverdagen, egentid og kjærestetid enda mer på vent og prøve. 

Har dere mulighet til å jobbe redusert? En av dere? Den første tiden? Spesielt i barnehagetiden. Ny jobb i nærheten? 

Anonymkode: e4bd5...38a

Gjest Sjokomilkshake
Skrevet

Datteren vår begynner i barnehagen nå i august, og vi venter vårt andre med termin i september. Jeg er med andre ord hjemmeværende, mens mannen min jobber.

Mannen min drar på jobb om morgenen (45min kjøring hver vei) og kommer rett hjem når han er ferdig. Ikke trener vi på noe treningsstudio, men triller en tur sammen etter vi har spist middag om vi skal få bevegd oss litt ekstra. Venner er vi ikke så ofte med. Da er det isåfall enten lørdag eller søndag som blir satt av til at en av oss kan dra en eller annen plass eller at noen kommer hit.

Når vårt andre barn også begynner i barnehagen skal jo jeg og ut i jobb, og da vil vi nok bare fortsette med slik vi har det nå😊

Skrevet

Det går seg til, og man finner nye vaner og løsninger🙂 lærer å være mer fleksibel og på tilbudssiden. Jeg og mannen brukte å sover til 12 i helgene, nå er vi oppe før 8. Man får jo tid til både egne prosjekter felles prosjekter og barnelek på så lange dager😉 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn krever deg 100% i minst 20 år. Man er ikke litt forelder, man er foreldre 24/7 frem til de flytter ut.

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...