majan Skrevet 3. mars 2005 #1 Skrevet 3. mars 2005 Hei hei, vi var på info møtet i kirken igår kveld. Og jeg har fått noe nytt og tenke på.. Hvordan skal dere ha ekteskapsinngåelsen deres???? det er jo to alternativer nå, enten to ganger ja eller og gjenta etter det presten sier... det samme gjelder ringpåsettelse, enten sette på ringene uten og si noe, eller og gjenta etter det presten sier. og foresten hvordan skriftlesning velger dere??? har printet ut hvilke skriftlesninger en kan bruke og det er ganske så mange ja
Sweetpea Skrevet 3. mars 2005 #2 Skrevet 3. mars 2005 Åhelpemegda! Så langt har eg ikkje tenkt engang!! Fikk beskjed om at vi skal ha samtale med presten 14 dager før bryllupet vi.. Må sånne ting avklares før den tid???
maki Skrevet 3. mars 2005 #3 Skrevet 3. mars 2005 Vi har stort sett valg alternativ B hele veien, vi skal ha disse tekstene: Høys 2,8-14.16-17 + 8,6-7a og 1 Joh 4,7-12
Lia Skrevet 3. mars 2005 #4 Skrevet 3. mars 2005 Vi valgte den nye ordningen, dvs. den ordningen der man gjentar etter presten. Både vi og gjestene var veldig fornøyde med dette. Gjestene syntes det var så fint - det var liksom litt mer som skjedde der oppe ved alteret. Når det gjelder skriftlesning, så velg de tekstene du synes passer best for dere. Tror at man helst skal ha en fra det nye testamentet og en fra det gamle. Søsteren min og en venninne av meg leste for oss. Det ble veldig stemningsfullt. Å ha samtalen med presten to uker før, holder sikkert hvis han har sagt at det holder. Men det er sikkert fint å ha gjort seg noen tanker på forhånd. Jeg var så heldig å bli viet av svigerfar - dermed kunne vi planlegge sammen med ham hele tiden underveis når vi fikk nye idéer til vielsen. :-)
majan Skrevet 3. mars 2005 Forfatter #5 Skrevet 3. mars 2005 Åhelpemegda! Så langt har eg ikkje tenkt engang!! Fikk beskjed om at vi skal ha samtale med presten 14 dager før bryllupet vi.. Må sånne ting avklares før den tid??? Neida du trenger ikke det.... Men vi var jo på møtet igår så jeg er helt klar for og finne ut hvordan vi skal ha det - hehehe Vi skal også ha møtet med presten noen uker før vielsen
ragsan Skrevet 3. mars 2005 #6 Skrevet 3. mars 2005 Vi holder oss til den "gamle" liturgien - der man svarer ja to ganger. Tipper jeg har nok med å klare å si ja tydelig to ganger uten å begynne å fnise eller lignende, har ikke noe ønske om å måtte si en masse... Vi skal heller ikke sette på ringene i kirken - vi har jo de samme ringene som under forlovelsen, så kan ikke se noen grunn til å ta dem av for så å sette dem på igjen... Angående tekstene har vi ikke bestemt oss ennå, men det er vel et krav med minst en tekst fra GT og minst en fra NT, ja - ser på noen salmer fra GT og skal sannsynligvis ha "Let så skal dere finne" osv. fra Matheusevengeliet (husker ikke tallene i hodet...)
helenaa Skrevet 3. mars 2005 #7 Skrevet 3. mars 2005 Dette er ikke noe å bekymre seg for. Jeg syntes i alle fall det var lett å følge magefølelsen på hvordan vi skulle ha det. Heldigvis var vi enige om det meste :-) Hvis man liker å planlegge, kan det jo være greit å lese gjennom tekstene før samtalen med presten. Jeg tror de ligger på www.kirken.no sammen med liturgien.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2005 #8 Skrevet 3. mars 2005 Slutter meg til Helenaa foran her. Ikke noe å bekymre seg for. Vi bestemte dette mens vi var i møte med presten. Hun leste opp de ulike alternativene og vi sa hvilke vi syntes var best for oss. Sikkert bra med ekteskapsløfter, men jeg er veldig glad for at vi ikke gjorde det. Jeg hadde mer enn nok med å stotre fram to ganger ja, oppe ved alteret.
aprilbrud Skrevet 3. mars 2005 #9 Skrevet 3. mars 2005 Vi holder oss til den "gamle" liturgien - der man svarer ja to ganger. Tipper jeg har nok med å klare å si ja tydelig to ganger uten å begynne å fnise eller lignende, har ikke noe ønske om å måtte si en masse... Vi skal heller ikke sette på ringene i kirken - vi har jo de samme ringene som under forlovelsen, så kan ikke se noen grunn til å ta dem av for så å sette dem på igjen... Samme her! Vi har hatt et møte med presten, det var vel ca 3 mnd før vielsen, og så skal vi ha et til et par uker før. Presten sa at vi måtte gå inn på kirken.no og velge ut hvordan vi vil ha det, så forholder han seg til våre ønsker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå