AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #1 Skrevet 17. juni 2018 Jeg skal være hjemme i foreldrepermisjon frem til jul, og vurderer å studere fra høsten av. Jeg har allerede kommet inn på et masterstudie og takket ja til plassen, men ble plutselig usikker på hva som gjelder når jeg er i permisjon og mottar penger fra NAV. Jeg lurer også på om det har noe å si at jeg studerer ved siden av jobb etter jul? Jeg tenker på f.eks om jeg blir syk og får sykemelding. Da må jeg svare på om jeg har studert mens jeg var syk for å få sykepenger, og da må jeg vel svare ja selvom jeg ikke har tatt eksamen eller vært på skole, eller hvordan fungerer det? Jeg pleier ikke å være syk eller sykemeldt, altså, jeg bare plutselig kom på dette da min mann måtte til legen med en ørebetennelse og ble sykemeldt en uke og måtte svare på dette med studier i forbindelse med å få sykepenger... Anonymkode: d5eaf...c6e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #2 Skrevet 18. juni 2018 Du kan helt fint studere mens du er i permisjon, men du kan ikke studere mens du er sykmeldt. Jeg hadde 100% jobb og 50% studier ved siden av. Jeg ble gravid og gradert sykmeldt. Jeg måtte da slutte på studiene, ellers ville NAV kutte sykepengene tilsvarende 50% stilling. Jeg tok opp studiene igjen etter at barnet var født. Anonymkode: a8369...a26
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #3 Skrevet 18. juni 2018 Du kan fint studere mens du er i permisjon og får foreldrepenger. Hvordan det er med sykdom/sykemelding vet jeg ikke.. men ikke ta sorgene på forskudd da Anonymkode: d3215...325
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #4 Skrevet 19. juni 2018 Hvis du blir sykemeldt kan du studere så lenge du ikke er med på forelesninger i din vanlige arbeidstid. Hvis du jobber på kontor 8-16 så går det fint å ha kveldsundervisning 17-20 feks. Er det kun selvstudier uten oppmøte er det ingen som bryr seg. Når eksamen kommer kan du ta ut ferie, hva du gjør i ferien din har ingen noe med og du kan heller ikke bli tatt for svindel når du har vært tilgjengelig i arbeidstiden (ikke i en forelesningssal). Anonymkode: 69d92...8e6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #5 Skrevet 20. juni 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du blir sykemeldt kan du studere så lenge du ikke er med på forelesninger i din vanlige arbeidstid. Hvis du jobber på kontor 8-16 så går det fint å ha kveldsundervisning 17-20 feks. Er det kun selvstudier uten oppmøte er det ingen som bryr seg. Når eksamen kommer kan du ta ut ferie, hva du gjør i ferien din har ingen noe med og du kan heller ikke bli tatt for svindel når du har vært tilgjengelig i arbeidstiden (ikke i en forelesningssal). Anonymkode: 69d92...8e6 Jeg fikk ikke lov til dette av NAV. Da ville de trukket meg 50% av sykepengene. Det er også lett for NAV å sjekke om du har tatt studiepoeng. Anonymkode: a8369...a26
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #6 Skrevet 20. juni 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk ikke lov til dette av NAV. Da ville de trukket meg 50% av sykepengene. Det er også lett for NAV å sjekke om du har tatt studiepoeng. Anonymkode: a8369...a26 Jeg fikk lov til å ta noen fag som sykemeldt av NAV, gitt at jeg ikke deltok på forelesning. Anonymkode: 69d92...8e6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #7 Skrevet 20. juni 2018 Jeg studerte(50%) og fikk sykepenger samtidig. Jobbet også 100%, og det var jobben jeg var sykemeldt fra. Dette var i 2010-2011, mulig reglene det refereres til over har kommet etter dette? Anonymkode: 3520b...9b0
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #8 Skrevet 21. juni 2018 Tusen takk for alle svar! Det ser ut til at jeg vil ha en eksamen før jul. Dette er mest sannsynlig før jeg går tilbake i jobb. Jeg vil antagelig studere på egenhånd og kun møte på eksamen. Etter jul vil jeg etter planen jobbe 100% mens jeg skriver masteroppgaven som jeg håper å kunne levere til sommeren. Jeg vil altså mest sannsynlig ikke følge noe undervisning, kun møte til eksamen, til veiledning og til levering av oppgaven. TS Anonymkode: d5eaf...c6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå