Gå til innhold

Spørsmål ang barnevernet...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om jeg har valgt under rett kategori, men jeg prøver...

Jeg er i den situasjonen at ene barnet mitt bor i fosterhjem, og har gjort det i mange år. Jeg har dårlig erfaring med bv og har mange spørsmål ang saken og har aldri fått oppfølging fra barnevernets side etter h*n ble tatt fra meg, og ingen å snakke med ang dette. Det gjelder blant annet oppsett av samvær der jeg selv må kontakte bv for å få vite når neste samvær er, vurdering av samværene og tiden fremover, oppfølging av meg som mor osv osv...

Hvem kan jeg kontakte for å snakke om disse tingene? Advokat? Bufdir? 

Føler meg helt hjelpesløs... har ikke hatt kontakt med bv på mange år, kan ikke huske sist jeg snakket med dem og de er umulig å få tak i 😔 Håper noen kan komme med tips, og gjerne erfaring med lignende situasjon...

Anonymkode: e156d...31f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg jobber i barnevernet, men jeg jobber med tiltak og ikke fosterhjem. I barneverntjenesten jeg jobber i blir alltid biologiske foreldre fulgt opp og det er jevnlig kontakt. Det skal selvfølgelig ikke være slik som du beskriver! Der jeg jobber er det hele tiden fokus på å involvere biologiske foreldre i så stor grad som mulig (der det ikke er grunner for å la være), og har alltid oppfølgingssamtaler i forkant og etterkant av samvær. Hvor mange samvær har du i året? Er det med tilsyn? Jeg ville snakket med barnevernlederen i din kommune, eller tatt kontakt med bufetat som har ansvar for fosterhjem. Vondt å høre at du har det slik, håper du får kontakt med noen som kan hjelpe deg! 

Anonymkode: f4200...b9b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg jobber i barnevernet, men jeg jobber med tiltak og ikke fosterhjem. I barneverntjenesten jeg jobber i blir alltid biologiske foreldre fulgt opp og det er jevnlig kontakt. Det skal selvfølgelig ikke være slik som du beskriver! Der jeg jobber er det hele tiden fokus på å involvere biologiske foreldre i så stor grad som mulig (der det ikke er grunner for å la være), og har alltid oppfølgingssamtaler i forkant og etterkant av samvær. Hvor mange samvær har du i året? Er det med tilsyn? Jeg ville snakket med barnevernlederen i din kommune, eller tatt kontakt med bufetat som har ansvar for fosterhjem. Vondt å høre at du har det slik, håper du får kontakt med noen som kan hjelpe deg! 

Takk for svar!

Har aldri fått noen oppfølging, h*n ble tatt fra meg og jeg ble "forlatt", aldri fått noen spørsmål eller samtaler om saken. Er det vanlig å ha samtaler med biologiske forelder? Jeg trodde det før at man etter en stund etter omsorgsovertakelse skulle vurdere saken mtp tilbakeføring, da det var ingenting som tilsa at det skulle gå så lang tid som det har gjort nå, men det er jo ikke mulig nå... det er jo fosterhjemnet som nå er "hjemme" nå for h*n. Har ikke tilsyn, 10 ganger i året. Vi har et godt forhold og det har vi alltid hatt. 

Anonymkode: e156d...31f

AnonymBruker
Skrevet

Uff, veldig beklagelig at du ikke har fått den oppfølgingen du skulle hatt. Det er helt vanlig å ha samtaler med biologiske foreldre, jeg har kun jobbet i en barneverntjeneste så godt mulig det er forskjellig fra kommune til kommune, men dette høres ikke bra ut. Hos oss består jobben i å samarbeide med både fosterhjem og biologiske foreldre, så jeg forstår godt du føler deg hjelpesløs. Barneverntjenesten skal gi råd og veiledning til både biologiske foreldre og fosterhjem, og vet at mange av våre biologiske foreldre har lav terskel for å ta kontakt med sin kontaktperson om de har spørsmål eller om de har en vanskelig dag. Det er leit å høre at det er slik i andre kommuner, men bra du søker råd. Som jeg skrev tidligere - ta gjerne kontakt med barnevernleder for å etterspørre oppfølging, eller bufetat som har ansvar for fosterhjem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...