Gå til innhold

Baby - Luft og magesmerter

Gyll1

Anbefalte innlegg

Hjelp! Min lille baby har vondt i magen hele tiden, hver eneste dag. Masse luft hele tiden.Har prøvd dråper, men føler ikke det hjelper! Snart har jeg også slutter med alle matvarer i frykt for at det er min feil! Hva gjør man? Stakkars lille :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Uff, det er fælt når babyen har det vondt! Føler med deg. Hvor gammel er babyen din? Kan det være kolikk?

Vi har hatt våre dager og netter med utilpass baby med mye luftsmerter innimellom, men er heldigvis ikke hele tiden, og ikke hver dag. Min kan sluke mye luft under amming, så da er det nødvendig å rape godt etter mat. Og når det ble mye formelk/melkespreng i varmen hadde babyen også mye mer vondt i magen enn vanlig. Da hjalp det å pumpe før amming, så det ikke ble så mye av den søte formelka, og mer av den fete melka.

Ellers liker babyen min at jeg "sykler med bena" når det er luft i magen. Om det ikke hjelper kan det ofte bli bedre om jeg legger babyen på magen på tvers over lårene mine mens jeg stryker lett nedover ryggen/bena. Kommer ofte en gulp eller litt luft ut da, og så blir alt bedre.

Jeg vet ikke om mors kosthold har så mye å si, har hørt både det ene og det andre. Men har kuttet ut lettbrus etter at jeg syntes jeg så en sammenheng mellom de gangene jeg hadde drukket brus og luftsmerter hos babyen. Samme med blomkål. (Melk blir ofte utpekt som den vanligste synderen, og det spiser jeg uansett ikke, men det hender babyen får vondt i magen likevel.)

Anonymkode: 6a0b6...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, det er fælt når babyen har det vondt! Føler med deg. Hvor gammel er babyen din? Kan det være kolikk?

Vi har hatt våre dager og netter med utilpass baby med mye luftsmerter innimellom, men er heldigvis ikke hele tiden, og ikke hver dag. Min kan sluke mye luft under amming, så da er det nødvendig å rape godt etter mat. Og når det ble mye formelk/melkespreng i varmen hadde babyen også mye mer vondt i magen enn vanlig. Da hjalp det å pumpe før amming, så det ikke ble så mye av den søte formelka, og mer av den fete melka.

Ellers liker babyen min at jeg "sykler med bena" når det er luft i magen. Om det ikke hjelper kan det ofte bli bedre om jeg legger babyen på magen på tvers over lårene mine mens jeg stryker lett nedover ryggen/bena. Kommer ofte en gulp eller litt luft ut da, og så blir alt bedre.

Jeg vet ikke om mors kosthold har så mye å si, har hørt både det ene og det andre. Men har kuttet ut lettbrus etter at jeg syntes jeg så en sammenheng mellom de gangene jeg hadde drukket brus og luftsmerter hos babyen. Samme med blomkål. (Melk blir ofte utpekt som den vanligste synderen, og det spiser jeg uansett ikke, men det hender babyen får vondt i magen likevel.)

Anonymkode: 6a0b6...240

Baby er 2,5 mnd gammel. Gråter kun når det er magesmerter, vet ikke om det kan være kolikk da? Ellers veldig snill baby.

Raper etter hvert måltid, og har skikkelig godt tak ved amming. 

Jeg føler også at blomkål gir luft i magen og har sluttet med dette. Samme med eks Pepsi Max! 

Uff, håper dette går over snart.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Gyll1 skrev:

Baby er 2,5 mnd gammel. Gråter kun når det er magesmerter, vet ikke om det kan være kolikk da? Ellers veldig snill baby.

Raper etter hvert måltid, og har skikkelig godt tak ved amming. 

Jeg føler også at blomkål gir luft i magen og har sluttet med dette. Samme med eks Pepsi Max! 

Uff, håper dette går over snart.. 

Kolikk er uforklarlige magesmerter, så at det «er» kolikk sier uansett ingenting. 

Kutt ut melkeprodukter (alle!) i 6-8 uker, reintroduser, så ser du hva som er greia. Av og til må man kutte ut soya også, da dette er veldig likt melkeprotein. Det er melk i smør, potetgull, krydder, sjokolade, smågodt, kjeks osv osv. Så vær obs her.

Barnet kan reagere på at du spiser kål/bønner ja. 

Anonymkode: 38cba...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Melk blir ofte utpekt som den vanligste synderen, og det spiser jeg uansett ikke, men det hender babyen får vondt i magen likevel.)

Veganer da? For melk finnes jo i nesten alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Er du flink å sykle med beina til babyen. Massere magen? Varme bad?

Er mange fine tips på YouTube om å jobbe med luft i magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stryk på mage og rygg med fordøyelsen. 

Stryk med klokka på magen, I lette sirkler for å få ut luft som rap og promp. Stryk mot klokka på ryggen for samme effekt. 

Kombiner gjerne med raping, losing, bleieskift eller babymassasje, men uansett så ikke stryk motsatt vei. Det gir motsatt effekt. 

Å stryke på magen i sirkler med lett trykk, sykle med beina og bære babyen i kolikkgrepet, det hjalp mine to veldig. Den ene med kolikk og den andre med endel mage vondt før avføring, trolig luft. 

Anonymkode: ac136...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er nevnt allerede, tillater jeg meg å foreslå manuellterapeut/kiropraktor, dersom du tenker at babyen er veldig plaget. Har gått dit med to av mine barn og plutselig begynte de både å prompe og rape... Fikk hos kiropraktor også gode tips til hvordan få ut luft, og hun foreslo bl.a. å svinge beina fra side til side og særlig mot høyre, for å hjelpe lufta ut den veien tarmene går. Merker at dette hjelper når han har luft i magen (han er 2 mnd), men er lite plaget av luft nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tips! 

Jeg kan dessverre ikke gjøre noe med beina, han har fått bleie pga seteleie. Hofte D.

Utrolig kjedelig! :( Men skal prøve litt tips (slutte med melkeprodukter), så håper jeg dette går over. Blir det ikke lettere etter 3 mnd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er ammingen? Vår baby får mindre luft og magesmerter etter at jeg tok heltømming og intervallamming. Jeg hadde overproduksjon (les om det på ammehjelpen.no) som førte til at hun fikk for mye trykk på melka (spruta ut hvis hun kobla seg av) og klarte ikke svelge unna uten få svelge mye luft. Sjekk om dette kan gjelde dere. Verdt å teste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gyll1 skrev:

Jeg kan dessverre ikke gjøre noe med beina, han har fått bleie pga seteleie. Hofte D.

Utrolig kjedelig! :( Men skal prøve litt tips (slutte med melkeprodukter), så håper jeg dette går over. Blir det ikke lettere etter 3 mnd? 

Når du nevner seteleie, kan det være noe der? Altså hvis man skal tenke litt på årsaken til magevondt, ikke bare symptomlette. Jeg var hos manuellterapeut hos mitt barn som lå lenge i seteleie og i tillegg ble forløst med tang under (sete)fødselen. Han mente begge deler kunne utgjøre en belastning på nakken, som igjen kan henge sammen med magesmerter pga nervebaner. Og da han jobbet med nakken til barnet, ble magen mye bedre også, utrolig nok. Plutselig innså vi at barnet nesten ikke hadde prompet før. Jeg var egentlig skeptisk, men det hjalp enormt mye her. Og min teori er at han må ha ligget skjevt med nakken pga måten de fort kan ligge på når de ligger i sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Gyll1 skrev:

Det blir lettere etter 3 måneder dersom du kutter ut soya og melk. Her ble det ikke lettere før etter 5 fordi vi ante ikke at barnet heller ikke tålte soya. 

Men Vera Vinge har også et poeng. Verdt å sjekke, men kun noen få ganger. Noen kiropraktorer er så pengekåte og bare setter opp og setter opp. Det skjedde oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...