AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #1 Skrevet 17. juni 2018 Vi har kjøpt hus i samme kommune, men helt annen skolekrets. Jenta vår har tidligere byttet barnehage da hun var 3 fra en dårlig, til en helt fantastisk der vi bor nå. Jeg er usikker på å bytte fordi jeg føler jeg tar fra henne det trygge siste året. Jeg hadde tenkt at hun skulle slippe å bytte flere ganger. Da må hun bytte både nå og neste år pga skolestart. Hun har selv ytret ønske om å ikke bytte, men: Hun har allerede fått plass i den nye barnehagen og vært på besøk. Da traff hun en annen jente hun fikk god kontakt med. Ellers var det mest gutter. Den nye bhg virker absolutt ok , men ikke så super som der vi allerede har plass, og vi vet jo ikkr helt hva vi går til. Vi kommer fortsatt til å kjøre til den gamle uansett, for lillesøster har plass der og ikke i den nye. Det er også en annen ting - hun hadde gledet seg mye til å gå i samme bhg som søsteren det siste året. Mannen mener det er viktig å bli kjent i skolekretsen. Og jeg ser den. Begge barnehagene jobber endel mot skolestart virker det som, så om vi blir blir hun jo jobbet inn mot feil skole og barn hun ikke skal gå med. Tenker uansett å melde på allidrett på det nye stedet. Syntes det er veldig vanskelig avgjørelse å ta på vegne av barnet. Anonymkode: 906b2...f4c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #2 Skrevet 17. juni 2018 Vi har hatt lignende problemstilling og har valgt å ta bhg i samme skolekrets. Dette vil hjelpe å gjøre overgangen bhg-skole bedre for barnet. Jeg går selv barnehagelærerutdanning, og vet hvor viktig (og stor) denne overgangen er for barn, så derfor har vi valgt å gjøre det på denne måten. Barn som opplever gode overganger, takler andre overganger i livet bedre. Skolestart er mindre skummelt når man kjenner noen man skal begynne i klasse med. men igjen.... dette er våre meninger og våre valg. Dere må velge hva som er best for dere. Kunnskapsdepartementet har også et fint temahefte om dette, om du vil lese mer om det. «Fra eldst til yngst», heter det. Anonymkode: da1ce...7e9 1
Ulrikke Skrevet 17. juni 2018 #3 Skrevet 17. juni 2018 Er det sånn at alle som går i den barnehagen (tilnærmet, da) skal begynne på den skolen? I så fall er det et godt argument... Noen barnehager har barn fra 2-3 skoler, og barna splittes uansett... Da spiller det liksom ikke SÅ stor rolle lenger... Men jeg skjønner at det er vanskelig!!
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #4 Skrevet 18. juni 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt lignende problemstilling og har valgt å ta bhg i samme skolekrets. Dette vil hjelpe å gjøre overgangen bhg-skole bedre for barnet. Jeg går selv barnehagelærerutdanning, og vet hvor viktig (og stor) denne overgangen er for barn, så derfor har vi valgt å gjøre det på denne måten. Barn som opplever gode overganger, takler andre overganger i livet bedre. Skolestart er mindre skummelt når man kjenner noen man skal begynne i klasse med. men igjen.... dette er våre meninger og våre valg. Dere må velge hva som er best for dere. Kunnskapsdepartementet har også et fint temahefte om dette, om du vil lese mer om det. «Fra eldst til yngst», heter det. Anonymkode: da1ce...7e9 Tusen takk for fint svar! Det vil jeg gjerne lese. Anonymkode: 906b2...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #5 Skrevet 18. juni 2018 23 timer siden, Ulrikke skrev: Er det sånn at alle som går i den barnehagen (tilnærmet, da) skal begynne på den skolen? I så fall er det et godt argument... Noen barnehager har barn fra 2-3 skoler, og barna splittes uansett... Da spiller det liksom ikke SÅ stor rolle lenger... Men jeg skjønner at det er vanskelig!! Ja det er slik. Det er en ganske stor skole og eneste i området. Anonymkode: 906b2...f4c
Rosalie Skrevet 18. juni 2018 #6 Skrevet 18. juni 2018 Siste året i barnehagen har de jo bl.a. førskolegruppe, og førskolebarna har en del aktiviteter alene. Og det må være en stor fordel å kjenne flere andre barn som skal begynne på samme skole, uansett om de havner i samme klasse eller ikke.
Rosalie Skrevet 18. juni 2018 #7 Skrevet 18. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for fint svar! Det vil jeg gjerne lese. Anonymkode: 906b2...f4c https://www.udir.no/laring-og-trivsel/stottemateriell-til-rammeplanen/fra-eldst-til-yngst-barnehage-og-skole/ 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #8 Skrevet 19. juni 2018 14 timer siden, Rosalie skrev: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/stottemateriell-til-rammeplanen/fra-eldst-til-yngst-barnehage-og-skole/ Takk for svar og link. Tror vi har bestemt oss for å bytte barnehage nå. Håper hun vil trives og at barnehagen er bra! Anonymkode: 906b2...f4c
Arkana Skrevet 19. juni 2018 #9 Skrevet 19. juni 2018 (endret) Jeg ville ikke byttet. Jeg synes stabilitet og trivsel er viktig. Når de begynner på skolen møtes barn fra flere ulike barnehager og de danner nye vennskap, og min erfaring er at barnehagevennskapene sjelden varer særlig lenge etter skolestart. Våre barn har selv gått i barnehage som ikke hører til skolen de går på og det har gått aldeles utmerket. For oss var det viktigere at de fikk fortsette i barnehagen de hadde det så bra i framfor at de skulle bruke siste året på å bli kjent i en ny barnehage og finne plass i en ny gruppe med barn som allerede kjenner hverandre godt fra før (og ikke minst risikere at barnet rett og slett ikke har det bra). Overgangen til skolen uten å ha med venner fra barnehagen var virkelig fullstendig problemfri. De gikk på SFO litt før skolestart og de ble alle raskt kjent med nye venner. Det er ingen som tenker på eller bryr seg om hvilken barnehage man kommer fra fordi det er så mange nye barn, nytt miljø og nye muligheter og ikke minst stort fokus på å klassemiljø og samhørighet. Endret 19. juni 2018 av Arkana 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #10 Skrevet 19. juni 2018 Jeg hadde byttet. Vi bytter på vår snart tre åring. Mye pga barnehagen hun går i er grusom. Men også fordi barnehagen samarbeider med skolen siste året før de starter der.. Det tror jeg er kjempe positivt! Og ikke minst barna, at de er fler som starter på samme skole. Anonymkode: 2f6b1...86b
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #11 Skrevet 19. juni 2018 Vi var i samme situasjon som dere og har valgt å fortsette i samme bhg. Tenker som @Arkana at de begynner «på nytt» ved skolestart uansett. Det er fint å ha noen kjente fjes, men de vil uansett få nye venner da. Anonymkode: c6319...5d5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #12 Skrevet 19. juni 2018 Dersom dere er godt fornøyd med barnehagen hun nå er i, ville jeg ikke ha byttet. Dere vet hva dere har, ikke sikkert den andre barnehagen er noe særlig til syvende og sist. Mitt barn gikk selv i en barnehage som ikke soknet til skolen hun skulle begynne på, men det har ikke vært noe problem at hun ikke kjente noen i klassen ved skolestart. Det kommer også andre barn som er tilflyttere, noen flytter fra skolekretsen. Barn kommer og går, men de er flinke til å bli kjent med hverandre. Skolen her var også flink til å lekegrupper slik at alle lekte med alle og alle fikk en anledning til å bli kjent med hverandre. Det var ei anna som bytta barnehage to år før skolestart nettopp for å skulle bli kjent med de i nærområdet, men de kom rimelig raskt tilbake da den første barnehagen var langt bedre enn den i skolekretsen. Dersom dere uansett er ute i nærområdet, så kan hun bli kjent med både skoleområdet og andre barn som går på skolen uten å gå i barnehage der. Anonymkode: 974ff...374
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #13 Skrevet 19. juni 2018 Takker for flere innspill! Nå ble jeg litt usikker igjen. Saken er jo at ingen kan vite helt hva som blir best i forkant, når hun går i andre klasse kan vi kanskje se tilbake og vite hva som hadde vært best. Og jeg hater litt å ha den makten når jeg ikke vet om jeg tar rett valg. Enklere for mannen som er skråsikker på at å bytte er det beste. Her vi bor nå er vi masse ute å leker og ungene springer rundt hos hverandre. Men ser jo at det hjelper på denne kontakten at barn og foreldre kjenner hverandre via barnehagen i nabolaget. TS Anonymkode: 906b2...f4c
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #14 Skrevet 19. juni 2018 Vi er forresten superfornøyd med barnehagen hun allerede går i, hvis ikke hadde valget vært mye lettere. Anonymkode: 906b2...f4c
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #15 Skrevet 19. juni 2018 Hvordan er jenta deres da Ts? Er hun reservert og forsiktig og bruker tid på å bli husvarm, eller er hun mer utadvendt og åpen for nye ting? Barn er forskjellige, du kjenner henne best. Samtidig skal du jo også ta hensyn til om det vil fungere i hverdagen å få lengre vei til barnehagen, er det verdt det? Det går nok sannsynligvis greit uansett, skjønner at du synes det er vanskelig men du må bare gjøre det du mener er best, og håpe på det beste 🙂 Anonymkode: c6319...5d5 1
Stoltskeiv Skrevet 19. juni 2018 #16 Skrevet 19. juni 2018 Hva med og kanskje finne på noe fritidsaktiviteter der dere bor? Så treffer hun mange andre fra samme kommunen, og da treffer hun helt sikkert noen som skal gå på den samme skolen 😄 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #17 Skrevet 20. juni 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er jenta deres da Ts? Er hun reservert og forsiktig og bruker tid på å bli husvarm, eller er hun mer utadvendt og åpen for nye ting? Barn er forskjellige, du kjenner henne best. Samtidig skal du jo også ta hensyn til om det vil fungere i hverdagen å få lengre vei til barnehagen, er det verdt det? Det går nok sannsynligvis greit uansett, skjønner at du synes det er vanskelig men du må bare gjøre det du mener er best, og håpe på det beste 🙂 Anonymkode: c6319...5d5 Hun var veldig sjenert før, men er trygg og utadvendt nå. Ja lurer på om vi bare skal ta sjansen og bytte barnehage, og heller spørre om vi kan komme tilbake hvis hun absolutt ikke trives. 14 timer siden, gladjenta96 skrev: Hva med og kanskje finne på noe fritidsaktiviteter der dere bor? Så treffer hun mange andre fra samme kommunen, og da treffer hun helt sikkert noen som skal gå på den samme skolen 😄 Ja skal gjøre det. Anonymkode: 906b2...f4c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #18 Skrevet 20. juni 2018 Jeg tror jeg ville byttet. Selv om jeg ser fordelen med å ha en fantastisk barnehage og folk hun kjenner, så tenker jeg det er bedre å bli ordentlig kjent med de hun skal gå i klasse med. Å føle seg som en av den "gjengen". Datteren min skal begynne på skolen til høsten, og går i en liten barnehage. Det er sju skolestartere, men en (som har gått i bhg i to år) skal begynne på en annen skole. Det har ikke vært noe problem frem til jul, men etter jul har der vært flere aktiviteter og turer med den andre barnehagen som hører til samme skole, og de har vært på besøk på skolen to ganger. De gangene har jo dette ene barnet vært på besøk på sin skole (ikke nødvendigvis alltid samme dag), og det har vært vanskelig for barnet å finne sin plass i gruppa. Nå skal det sies at dette barnet er veldig stille og forsiktig av seg, men jeg tenker at det beste hadde vært å gått i en annen barnehage året før skolestart. I dette tilfellet var det ikke plass i noen annen barnehage, men hvis man har muligheten til å velge hadde jeg byttet. Dette blir jo selvfølgelig synsing utifra ett barn og én barnehage, men det er sånn jeg ser det hvertfall Anonymkode: e04b6...8d7 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #19 Skrevet 20. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg ville byttet. Selv om jeg ser fordelen med å ha en fantastisk barnehage og folk hun kjenner, så tenker jeg det er bedre å bli ordentlig kjent med de hun skal gå i klasse med. Å føle seg som en av den "gjengen". Datteren min skal begynne på skolen til høsten, og går i en liten barnehage. Det er sju skolestartere, men en (som har gått i bhg i to år) skal begynne på en annen skole. Det har ikke vært noe problem frem til jul, men etter jul har der vært flere aktiviteter og turer med den andre barnehagen som hører til samme skole, og de har vært på besøk på skolen to ganger. De gangene har jo dette ene barnet vært på besøk på sin skole (ikke nødvendigvis alltid samme dag), og det har vært vanskelig for barnet å finne sin plass i gruppa. Nå skal det sies at dette barnet er veldig stille og forsiktig av seg, men jeg tenker at det beste hadde vært å gått i en annen barnehage året før skolestart. I dette tilfellet var det ikke plass i noen annen barnehage, men hvis man har muligheten til å velge hadde jeg byttet. Dette blir jo selvfølgelig synsing utifra ett barn og én barnehage, men det er sånn jeg ser det hvertfall Anonymkode: e04b6...8d7 Takk, setter pris på svaret ditt og ser poenget. Vil gjerne at hun skal besøke skolen osv med barn hun kjenner fra barnehagen. *** Kom på et litt viktig spørsmål. Noen som vet om søskenmoderasjon gjelder om søsknene går i hver sin kommunale barnehage, eller må de gå i nøyaktig samme for at det skal gjelde? Anonymkode: 906b2...f4c
Arkana Skrevet 20. juni 2018 #20 Skrevet 20. juni 2018 Man får søskenmoderasjon selv om søsken går i forskjellige barnehager og uansett om barnehagen er kommunal eller privat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå