Gå til innhold

Hvor stor kjøkken /stue har dere med åpen løsning?

Blåklokke76

Anbefalte innlegg

Vi har idag kjøkken og stue separat , en stue på ca 20 kvm og kjøkken og spisestue på 38 kvm. Vurderer å slå ned en vegg og lage åpen løsning med kjønnenet/spisestue og stue i ett og gjøre dagens stue om til et soverom . Hovedgrunnen for dette er at vi i dagens stue ser opp mot veien/ut i Hagen . Mens fra spisestue delen av huset har vi sjøutsikt. Om vi slår ned veggen vil den åpne løsningen med stue og kjøkken bli på si 50 kvm. Vi har i tilegnet en liten lofstue.  

Er det grei nok plass med 50 kvm der eller blir det for trangt med 3 barn og to voksne? 

Hvor stor stue med åpen løsning til kjøkkenet har deee andre ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ca 36 kvm og vi er en voksen og to barn. Fungerer utmerket. Selvfølgelig ville det ideelle vært en tv-stue til, men fordelen nå er faktisk at vi er samlet ofte da den eneste tven er i stua. Jeg får et annet innblikk i livene deres når jeg får med meg hva de ser på tv og så spiller vi playstation sammen. Jeg hadde aldri sett en episode av Paradise hotell om det ikke var fordi et barn ville se det. Her lærer vi alle at vi må gi og få og ta hensyn.

Anonymkode: c2242...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, mye sant idet du sier der og det hadde jeg ikke tenkt på👍 Barna er enda små her, men plutselig er de tenåringer😅

Endret av Blåklokke76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har åpen stue/kjøkkenløsning på ca 50 kvm. Rikelig plass til 2 voksne og 1 barn, samt evt.  familieforøkelse etterhvert. 

Vurderer imidlertid å dele opp stue og kjøkken fordi vi er så lei av å alltid spise med spisebordet og dra smuler/mat rundt i hele stuen. Savner kjøkkenbord og et mer avgrenset område + mulighet til å skjule oppvasken. Syns også åpen løsning er upraktisk ved bursdagsbesøk ol. hvor vi er mange samlet fordi det blir så rotete på kjøkkenbenken. 

Vi hadde nok vært mer fornøyd om vi ikke så direkte på kjøkkenet, for eksempel ved å ha en L-form på rommet. 

Anonymkode: 110e9...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde totalt 40 kvm med stue og kjøkken, med skyvedør mellom, altså ikke åpen løsning. Men vi flytttet etter at barn nr 2 kom, da vi følte det ble for liten plass både på kjøkkenet og i stuen. Møblene kom helt oppi hverandre og det var lite rom for lekekrok. Tv hadde vi heller ikke i stuen pga plassen. Men 50 kvm er jo en del større og hvis dere tenker å bare ha et spisebord(vi hadde både på kjøkkenet og spisebord i stuen), så får dere jo bedre plass. 

Anonymkode: 47db4...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har åpen stue/kjøkkenløsning på ca 50 kvm. Rikelig plass til 2 voksne og 1 barn, samt evt.  familieforøkelse etterhvert. 

Vurderer imidlertid å dele opp stue og kjøkken fordi vi er så lei av å alltid spise med spisebordet og dra smuler/mat rundt i hele stuen. Savner kjøkkenbord og et mer avgrenset område + mulighet til å skjule oppvasken. Syns også åpen løsning er upraktisk ved bursdagsbesøk ol. hvor vi er mange samlet fordi det blir så rotete på kjøkkenbenken. 

Vi hadde nok vært mer fornøyd om vi ikke så direkte på kjøkkenet, for eksempel ved å ha en L-form på rommet. 

Anonymkode: 110e9...7ff

Skjønner, vi er så usikker på hva som blir best og hvordan behovet vil forandre seg etterhvert . Tenker også på at det er greit med delt slik det er idag i forhold til når barna blir større å en skal gjøre lekser og en annen skal se på TV. Vi har også kun spisebord i dag, og ser direkte inn på kjøkkenet fra spisebordet, men om vi slår ned veggen vil vi få en L form slik at vi ikke ser inn på kjøkkenet fra sofaen ihvertfall.

Det er egentlig tanken på ett lys og luftig rom med store vinduer og sjøutsikt som frister til å gjøre det slik, men er samtidig så redd for at vi vil savne den delte løsningen 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde totalt 40 kvm med stue og kjøkken, med skyvedør mellom, altså ikke åpen løsning. Men vi flytttet etter at barn nr 2 kom, da vi følte det ble for liten plass både på kjøkkenet og i stuen. Møblene kom helt oppi hverandre og det var lite rom for lekekrok. Tv hadde vi heller ikke i stuen pga plassen. Men 50 kvm er jo en del større og hvis dere tenker å bare ha et spisebord(vi hadde både på kjøkkenet og spisebord i stuen), så får dere jo bedre plass. 

Anonymkode: 47db4...623

Ja, vi tenker å bare ha spisebord. Har egentlig alltid likt å ha det oppdelt med forskjellige sone/rom til hvert bruk. Men samtidig er tanken på ett stort allrom med storeviduer og utsikt veldig fristende🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har 30 kvm (2 voksne og 1 barn), og det er alt for lite! Har mye å si hvordan rommet er i forhold til hvordan man kan møblere - her er rommet helt kvadratisk og vi har en trapp langs ene veggen. Kul umulig med andre ord 😂 vi flytter snart til hus med mer adskilt kjøkken og stue -soner, det gleder jeg meg til. Det er fremdeles åpent, men tydelig delt i to soner pga L-form.

Anonymkode: 358eb...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde tidligere skyvedør mellom kjøkken og stue, og dør mellom kjøkken og gang. Rev ned skyvedør og vegg, og fikk kjøkken/stue på 90 kvm 👌🏻 Var redd det skulle bli et svært rom som var vanskelig å møblere, men har stuen i 2 nivå, så det blir en naturlig inndeling med kjøkken (og spiseplass), spisestue, peis (som fungerer som en romdeler), tv-stue seksjon, sofa seksjon. Det kommer jo helt an på hva du har tenkt å ha i stuen/kjøkkenet - skal du feks ha kombinert spiseplass/spisestue sparer du mye plass, dropper du TV (jeg angrer på at vi tok TV i stuen..MYE finere uten) sparer du også plass. Jeg ville fått inn en interiør konsulent - ofte er man satt på èn løsning, når det finnes 100-vis. Jeg angrer i dag på at vi ikke gjorde det, selv om jeg er veldig fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...