AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #1 Skrevet 17. juni 2018 Dere som jobber som førskolelærere, trives dere? har dere grei lønn? Hva går jobben ut på..gjerne beskriv hvordan en dag på barnehage kan være.. Anonymkode: d9e4c...484
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #2 Skrevet 17. juni 2018 Generell trivsel er god. Man får så vanvittig mye igjen fra barna! Mens det er det. Lønn er ikke nye å skryte av - startlønn fra 380. Stadig sykdom blant ansatte, og man får ikke vikar. Eksempel fra fredag: vi er vanligvis 5 voksne, men er 3 pga ferie og sykdom, på 20 3-åringer.. Mye papirarbeid, mer enn de 4 timene man får betalt. Generelt sett lav kompetanse. Ja, pedagogene drar opp, men man blir stadig motarbeidet av assistenter som "alltid har gjort det slik/ikke tror på forskning". Jeg ville valgt videreutdanning eller noe annet Anonymkode: 15c9d...30c 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #3 Skrevet 18. juni 2018 Har jobbet som pedagogisk leder i to år nå, og det eneste positive jeg kan peke ut er den jobben man gjør med ungene ❤️ Den synes jeg er helt fantastisk! Ellers så synes jeg det er veldig slit. Mye sykdom, lite bemanning, lav lønn, kan være mye baksnakking og uenigheter (kvinnedominert yrke), mange «gamle travere» som motarbeider deg på alle mulige punkter, da de ikke liker forandringer (og forandringer må ofte til om man vil drive en pedagogisk virksomhet som holder tritt med dagens samfunn, lov og rammeplan). Styrere som er mer opptatt av penger enn sine barn, ansatte og foreldre. Utvida barnegrupper, flere barn, mer penger - lik bemanning og areal/rom. Jobben kan ofte bli med hjem (plantid) om man ikke får tid innenfor den gitte arbeidstiden. Jobben kan også bli med hjem psykisk, at man grubler og tenker på ulike ting. Førskolelæreryrket har lav status, noe som er kjempesynd - da det er i barnehagen vi bygger det tidligste grunnlaget for videre livslang læring. Vi er med på å forme, danne og veilede morgendagens helter. Hadde det ikke vært for de fantastiske barna, så hadde jeg slutta på flekken. Anonymkode: 9db5b...66f 3
Commander Skrevet 18. juni 2018 #4 Skrevet 18. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet som pedagogisk leder i to år nå, og det eneste positive jeg kan peke ut er den jobben man gjør med ungene ❤️ Den synes jeg er helt fantastisk! Ellers så synes jeg det er veldig slit. Mye sykdom, lite bemanning, lav lønn, kan være mye baksnakking og uenigheter (kvinnedominert yrke), mange «gamle travere» som motarbeider deg på alle mulige punkter, da de ikke liker forandringer (og forandringer må ofte til om man vil drive en pedagogisk virksomhet som holder tritt med dagens samfunn, lov og rammeplan). Styrere som er mer opptatt av penger enn sine barn, ansatte og foreldre. Utvida barnegrupper, flere barn, mer penger - lik bemanning og areal/rom. Jobben kan ofte bli med hjem (plantid) om man ikke får tid innenfor den gitte arbeidstiden. Jobben kan også bli med hjem psykisk, at man grubler og tenker på ulike ting. Førskolelæreryrket har lav status, noe som er kjempesynd - da det er i barnehagen vi bygger det tidligste grunnlaget for videre livslang læring. Vi er med på å forme, danne og veilede morgendagens helter. Hadde det ikke vært for de fantastiske barna, så hadde jeg slutta på flekken. Anonymkode: 9db5b...66f Førskolelæreryrket har ikke lav status etter min oppfatning! Viktig jobb! At det ikke settes inn vikar ved sykdom før staten betaler er typisk for private barnehager. Kommunale setter inn vikar tidligere (min erfaring). Styrer er ansvarlig for budsjettet og er nok desverre nødt til å tenke penger, sannsynligvis mer enn de vil selv. Lønn er nok desverre stusselig mtp utdannelse og ansvar. Det kan nok skyldes at studiet ikke er blant de tyngste og mange tenker "barnepass" , og ikke tar innover seg viktigheten. Men tror også at de blir stemoderlig behandlet av sitt eget forbund. De er organisert sammen med lærere og det er ingen tvil om hvem som er de sterke ved prioriteringer i eget fagforbund ifb.m lønn. De stiller nok svakere enn sine kolleger i skolen. Uansett er barna det viktigste og er man ikke litt over middels glad i barn er det andre jobber som egner seg bedre. Jeg heier på førskolelærere 1
-Missi- Skrevet 18. juni 2018 #5 Skrevet 18. juni 2018 For meg er det også barna som er motivasjonen, syns lønna er ganske bra jeg da men har oslo tilegg også får man mer lønn som barnehagelærer når man er pedagogisk leder. Likevel i forhold til hvor mye arbeid det er og hvor viktig jobben er kunne det nok vært bedre ja. Jeg liker og ledelsen av de voksne jeg da, og det at man kan styre litt sin egen hverdag i planleggingen av uken og pedagogisk opplegg. Det er til tider hektisk og man får ikke så mye tid med barna som man kunne ønsket, det går mye i møter og noen dager føler jeg litt man løper fra møte til møte. Liker likevel den variasjonen, er alltid noe som dukker opp og man må kunne ta avgjørelser på sparket og være fleksibel. Jeg er en leder som synes frihet under ansvar er en fin ting da, så overvåker ikke assistentene mine i oppgaver men har tillit til at de utføres så får man heller ta praten om det ikke skulle være slik. Er og litt enig i det med gamle travere, feks det å være leder for noen som er på alder med min mor feks kan være litt kronglete og de er litt mer låst i hvordan ting gjøres. På den annen side de har god solid erfaring og jeg har lært at om de får aksept og respekt for erfaringen sin og får bruke den i arbeidet går ting litt enklere. Liker også følelsen av å hjelpe de barna som ikke alltid blir sett, de som trenger den ekstra omsorgen og hjelpen for å ha en bra dag og mestringen når en vanskelig situasjon løses med et barn eller en forelder. Får også mye igjjen for når jeg hjelper foreldre i vanskelige situasjoner og kan være en støtte og omsorgsperson for de også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå