Gå til innhold

Bursdag i barnehagetiden? Er det vanlig ? Jeg jeg fella hemte barna som skal i bursdag kl 14?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan foregår dette i praksis? Er det vanlig at en ansatt fra barnehagen blir med?

Anonymkode: f5956...8e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal det egentlig stå i overskriften?

Anonymkode: 7964d...e37

• Liker 20
Gjest making.a.mess
Skrevet

Bursdager i bhg tiden pleier å være et opplegg der de ansatte tar med alle barna i bursdagen. 

En bursdag der foreldrene må kjøre barna til kl 14 vil jo ellers ikke fått noen gjester... 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, making.a.mess skrev:

Bursdager i bhg tiden pleier å være et opplegg der de ansatte tar med alle barna i bursdagen. 

En bursdag der foreldrene må kjøre barna til kl 14 vil jo ellers ikke fått noen gjester... 

Aldri hørt om noe sånt.

Anonymkode: 48895...ee2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan foregår dette i praksis? Er det vanlig at en ansatt fra barnehagen blir med?

Anonymkode: f5956...8e5

Vet det er mange som ønsker dette, for å ha med seg barnehagepersonalet for å få hjelp til barnepass. Jeg er ikke ansatt i barnehage for å følge barn i bursdag, så hos oss er det totalt slutt på dette. Jeg er en pedagog og barnehagen er en pedagogisk institusjon, hvor vi driver med pedagogikk ikke passer barn i bursdag.

En annen ting er; vi vet ikke hva slags hjem vi kommer til, og dette ansvaret vil vi ikke ha. 

Anonymkode: c0be3...d8d

• Liker 19
Skrevet

Skjønte ikke helt overskriften, men en barnebursdag i privat regi er ikke noe barnehagen blander seg oppi. De ansatte er der for å ta vare på barna i barnehagen.

Vi har opplevd bursdager i barnehagetiden. Det som er vanlig er at de ansatte hjelper med å pakke sekkene, tingene og gjøre barna klare. :) Foreldrene til bursdagsbarnet følger til bursdagen med barna og foreldrene henter på bursdagen. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har aldri opplevd bursdag i barnehagetiden og kan ikke helt se hvordan det skal la seg gjøre. Foregår det i selve barnehagen eller må de ansatte frakte barna dit bursdagen er og så tilbake? Er hele avdelingen invitert eller må noen bli igjen mens resten drar i bursdag? Gjør de barnehageansatte dette av eget ønske? Å frakte barn til en bursdag er jo ikke en del av arbeidsbeskrivelsen deres. Jeg kan ikke skjønne at det finnes foreldre som synes det er greit å spørre barnehageansatte om å gjøre slikt, kan de ikke ha bursdagen en ettermiddag eller helg slik alle andre gjør?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage, men jeg har fått med meg at skolestarterne noen ganger drar hjem til den som har bursdag og har en feiring. Det virker ikke som om det gjelder alle barna, sannsynligvis er det avhengig av at foreldrene har plass, mulighet og vilje til å få hele gruppen hjem i arbeidstiden. 

Det gjøres som en vanlig tur, men da med hjemmet til et av barna som mål. De har altså med voksen fra barnehagen som ellers når de drar på tur.  Det virker ikke som om de er der så lenge, sannsynligvis får de bare noe kake, boller, is, frukt eller annet å spise, noen ganger litt voksenstyrt lek (en gang hadde de fiskeleken og fikk godteri), før de drar tilbake til barnehagen. Det har også hendt at de er på noe annet først (museum, show eller annet som ikke kan flyttes på), og så drar hjem til noen og får boller.

Jeg regner med at avstand mellom hjem og barnehage ikke er noe problem, så lenge det er mulig å ta buss (barnehagen ligger ved et kollektivknutepunkt, så vi tar mye buss). Det vil sannsynligvis være krav om at tilbaketuren skjer før 1400 om man må ta buss, for barnehagen har ikke råd til å betale for buss.

Jeg vet ikke detaljer om hvordan dette avtales mellom hjem og barnehage, og hvor mye av opplegget som er standard fra barnehagen, for jeg har aldri vært involvert i disse turene selv. Alt jeg vet om dette har jeg fra barna, som naturlig nok er mer opptatt av at de var i bursdag hos Anna enn hvordan Annas mor planla dette. 

Anonymkode: b555c...48e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har opplevd et par ganger at barnebursdag starter før stengetid i barnehagen. Da henter foreldrene til barnet som skal ha bursdag alle som skal være med, og tar med barna dit det er feiring og har ansvaret for barna. Hele avdelingen har da vært invitert. 

Har også opplevd at avdelingen har blitt invitert hjem til et barn, både i anledning bursdag, men også bare invitert hjem på besøk. Da blir det som en tur som går hjem til barnet som har invitert, og personalet fra barnehagen er med og har ansvaret for barna.

• Liker 5
Gjest making.a.mess
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet det er mange som ønsker dette, for å ha med seg barnehagepersonalet for å få hjelp til barnepass. Jeg er ikke ansatt i barnehage for å følge barn i bursdag, så hos oss er det totalt slutt på dette. Jeg er en pedagog og barnehagen er en pedagogisk institusjon, hvor vi driver med pedagogikk ikke passer barn i bursdag.

En annen ting er; vi vet ikke hva slags hjem vi kommer til, og dette ansvaret vil vi ikke ha. 

Bhg til mine har gjort dette flere ganger. Her er bare eneboliger med store hager. De har da gått tur til det aktuelle huset og lekt og spist kake i hagen. Regner med bhg har bestemt at de ikke skal inn og regner også med at bhg bestemmer tid og klokkeslett og avlyser om det blir dårlig vær.   Personlig ville jeg ikke arrangert bursdag på denne måten,men meg om det. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
1 time siden, Morgenrøden skrev:

Jeg har opplevd et par ganger at barnebursdag starter før stengetid i barnehagen. Da henter foreldrene til barnet som skal ha bursdag alle som skal være med, og tar med barna dit det er feiring og har ansvaret for barna. Hele avdelingen har da vært invitert. 

Har også opplevd at avdelingen har blitt invitert hjem til et barn, både i anledning bursdag, men også bare invitert hjem på besøk. Da blir det som en tur som går hjem til barnet som har invitert, og personalet fra barnehagen er med og har ansvaret for barna.

Jeg hadde ikke vært komfortabel med at foreldrene til bursdagsbarnet hentet ungene hjem til seg fra bhg. Når man leverer barnet selv så får man et overblikk over situasjonen og det er viktig. Jeg har tre barn og bhg er stor så har vært i veldig mange barnebursdager. Stort sett har folk ting på stell. Kun 1 gang har jeg opplevd at det var noe alvorlig feil, jeg ble der og måtte ta kontrollen et par ganger  før vi rett og slett måtte dra derfra for barnet mitt orket ikke være der. Jeg blander meg aller helst ikke i andres organisering, men her var ingen vei utenom. 

Skrevet

Synes det var genialt med barnebursdag i barnehagetiden jeg. Barna gikk avgårde i 0930, fikk pizzasnurrer og kake, fikk lekt og så tilbake i barnehagen til 1230, personalet var med og tok det ofte som en tur. :) 

• Liker 3
Skrevet

Dette skal jeg ha i bakhodet. Fin måte å inkludere alle barna, sånn at alle kan komme på bursdagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært borti dette med barnehage, men vet at enkelte har lignende opplegg når barna er på SFO. Da henter foreldrene til bursdagsbarnet alle som skal være med på SFO og så henter foreldrene ungene når bursdagen er slutt, rundt samme tid som SFO sin stengetid. 

Da må så klart foreldrene til de som er inviterte godkjenne at noen andre kan hente, vi har ikke lov til å slippe barn avgårde med andre enn foreldrene uten at det er avtalt. 

Anonymkode: 37709...f5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I barnehagen jeg jobbet i så syntes vi dette var veldig koselig. Det er jo bare et avbrekk fra hverdagen, og alle koser seg. Ser ikke problemet.

Anonymkode: 182a2...792

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, making.a.mess skrev:

Jeg hadde ikke vært komfortabel med at foreldrene til bursdagsbarnet hentet ungene hjem til seg fra bhg. Når man leverer barnet selv så får man et overblikk over situasjonen og det er viktig. Jeg har tre barn og bhg er stor så har vært i veldig mange barnebursdager. Stort sett har folk ting på stell. Kun 1 gang har jeg opplevd at det var noe alvorlig feil, jeg ble der og måtte ta kontrollen et par ganger  før vi rett og slett måtte dra derfra for barnet mitt orket ikke være der. Jeg blander meg aller helst ikke i andres organisering, men her var ingen vei utenom. 

For vår del var det snakk om foreldre og barn vi kjente godt og som vi hadde vært i bursdag hos tidligere. Men man må selvfølgelig se ann situasjonen. 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

I barnehagen jeg jobbet i så syntes vi dette var veldig koselig. Det er jo bare et avbrekk fra hverdagen, og alle koser seg. Ser ikke problemet.

Anonymkode: 182a2...792

Ser at det kan være hyggelig, men kanskje også litt mye hvis mange foreldre velger denne løsningen? Storbarnsavdelingene hos oss har mange barn, potensielt 24-26 hjemmebursdager ville blitt annenhver uke i snitt, med opphopning enkelte uker. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...