AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #1 Skrevet 17. juni 2018 Skal ta neseoperasjon og skal få narkose. Vil ikke at noen skal vite at jeg opererer nesen, så ønsker å være alene etter operasjonen og frem til jeg ser noenlunde normal ut. Flere som har vært alene etter narkose? Hvordan gikk det? Anonymkode: 72c4f...0e5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #2 Skrevet 17. juni 2018 Det får du nok ikke lov til. Enten må du ha noen å være sammen med første kvelden etter operasjonen, ellers blir du innlagt på sengepost. Hvis dette er privat (som ikke har sengepost) og kun for kosmetiske grunner - kan du faktisk risikere at de nekter å operere deg, siden du ikke fyller kriteriene (som å være sammen med noen første dagen/kvelden). Anonymkode: 03632...a83 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #3 Skrevet 17. juni 2018 Du må ha noen med deg det første døgnet etter operasjonen. For du er ikke helt deg selv. Du får ikke lov å dra fra klinikken uten følge. Anonymkode: 83213...fda 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #4 Skrevet 17. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må ha noen med deg det første døgnet etter operasjonen. For du er ikke helt deg selv. Du får ikke lov å dra fra klinikken uten følge. Anonymkode: 83213...fda Sånn var det i gamle dager. I fjor høst var jeg i full narkose for en rekonstruksjon av et ledd. en operasjon som to 2-3 timer. Våknet opp, og det var fullt på ortopedisk. Fullt på alle rom. Fullt på gangen. Legen skrev meg ut og sendte meg hjem med taxi i 9-tiden på kvelden. Det overrasket meg, men det gikke altså helt fint tross at jeg akkurat hadde våknet opp på overvåkningen. Bor alene. Anonymkode: 89b49...b1c 1
Duff Skrevet 17. juni 2018 #5 Skrevet 17. juni 2018 Ett døgn under oppsikt av partner/venn fikk vi beskjed om for to år siden. Det var en hånd-operasjon på privat klinikk.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #6 Skrevet 17. juni 2018 Jeg ble operert nå på mandag 11 juni. Fikk ikke forlate klinikken uten å ha følge/sjåfør som var med meg til neste dag. Låg 1 time før jeg kom meg på føttene og stappe ut til venteværelset med sekretæren. Så sjåføren tok over. Anonymkode: 83213...fda
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #7 Skrevet 17. juni 2018 Hadde ingen, så ja. Fikk ei venninne til å kjøre meg hjem, og hun var også tilgjengelig på mobil hvis jeg måtte trenge noe. Det gikk helt fint. Men la opp et lager av alt jeg måtte trenge inne på soverommet før jeg dro, kjølebag med drikke å mat. Anonymkode: 7f2d6...f7c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #8 Skrevet 17. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn var det i gamle dager. I fjor høst var jeg i full narkose for en rekonstruksjon av et ledd. en operasjon som to 2-3 timer. Våknet opp, og det var fullt på ortopedisk. Fullt på alle rom. Fullt på gangen. Legen skrev meg ut og sendte meg hjem med taxi i 9-tiden på kvelden. Det overrasket meg, men det gikke altså helt fint tross at jeg akkurat hadde våknet opp på overvåkningen. Bor alene. Anonymkode: 89b49...b1c Hørtes uforsvarlig ut av legene. Anonymkode: 83213...fda 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #9 Skrevet 17. juni 2018 Jeg opererte også nesen og løy om at jeg hadde noen til å være hjemme med meg det første døgnet da jeg ville holde det hemmelig for alle rundt meg. Det gikk helt fint, dro hjem i taxi og hadde lagret opp med mat og drikke til en uke på forhånd. Det er vel ikke egentlig anbefalt, men det gikk helt fint med meg. Men det skal sies at jeg ikke tok noen sterke smertestillende etterpå. Jeg tok kun Paracet da jeg ikke ville ta de andre tablettene de sendte med, så hvis du tar sterkere smertestillende kan det jo hende du blir mer susete og kan få bivirkninger av medisinene som gjør det uansvarlig å være alene. Anonymkode: d9a9c...a5e
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #10 Skrevet 17. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg opererte også nesen og løy om at jeg hadde noen til å være hjemme med meg det første døgnet da jeg ville holde det hemmelig for alle rundt meg. Det gikk helt fint, dro hjem i taxi og hadde lagret opp med mat og drikke til en uke på forhånd. Det er vel ikke egentlig anbefalt, men det gikk helt fint med meg. Men det skal sies at jeg ikke tok noen sterke smertestillende etterpå. Jeg tok kun Paracet da jeg ikke ville ta de andre tablettene de sendte med, så hvis du tar sterkere smertestillende kan det jo hende du blir mer susete og kan få bivirkninger av medisinene som gjør det uansvarlig å være alene. Anonymkode: d9a9c...a5e Ble du veldig kvalm og uvel etterpå? Og fikk du spist noe den dagen du opererte? Hvordan forklarte du det med taxi og at ingen kom og hentet deg? Anonymkode: 72c4f...0e5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #11 Skrevet 17. juni 2018 Jeg tok fettsuging på mage og flanker for 2 mnd siden.Jeg ville gå ned i bilen selv fra klinikken slil at mannen skulle slippe å dra alle 3 barna ut av bilen.Det godtok de ikke og sykepleieren fulgte meg helt til parkeringsplassen for å sjekke at noen virkelig fulgte meg hjem. Er glad for det,kastet opp i bilen og trengte hjelp til å komme meg inn i senga og gå på do det første døgnet. Jeg tok tablettene jeg fikk med,de måtte jeg slutte med fordi jeg var konstant svimmel og uvel. Anonymkode: 28286...240
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #12 Skrevet 17. juni 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble du veldig kvalm og uvel etterpå? Og fikk du spist noe den dagen du opererte? Hvordan forklarte du det med taxi og at ingen kom og hentet deg? Anonymkode: 72c4f...0e5 Var ikke dårlig i det hele tatt, hadde bare veldig vondt siden jeg bare tok Paracet.. Satt og telte ned timene til jeg kunne ta neste Paracet for det var så vondt. Men det gikk over til dagen etter. Var et par timer på klinikken til jeg hadde våknet ordentlig til, så dro jeg hjem. Jeg sa bare at venninnen min som skulle være med meg hadde blitt brått syk, men at det kom en annen venninne til meg senere på ettermiddagen som kunne være hos meg over natten, de godtok det uten flere spørsmål. Jeg spiste vanlig mat den dagen jeg ble operert, hadde ferdigretter klar i kjøleskapet som jeg bare kunne varme opp. Men jeg smakte absolutt ingenting den første uken da jeg hadde disse tampongene i nesen, så jeg kunne likesågodt spist brokkoli og fisk hver dag! Man blir jo fullstendig tett, helt umulig å puste gjennom nesen. Så kjøpe masse drikke, for det blir helt Sahara i munnen etterhvert. Anonymkode: d9a9c...a5e
sofie777 Skrevet 17. juni 2018 #13 Skrevet 17. juni 2018 Jeg tok galleblæreoperasjon for noen år siden. Jeg lå rett nok natten over på sykehus, men ble sendt i taxi hjem. Men (og her er mitt poeng) to dager etter operasjonen kom reaksjonen og da hang jeg over toalettet i noen timer. Men jeg hadde også kjøpt mat nok for en uke eller mer og det gikk greit det selv om jeg var alene.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #14 Skrevet 17. juni 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn var det i gamle dager. I fjor høst var jeg i full narkose for en rekonstruksjon av et ledd. en operasjon som to 2-3 timer. Våknet opp, og det var fullt på ortopedisk. Fullt på alle rom. Fullt på gangen. Legen skrev meg ut og sendte meg hjem med taxi i 9-tiden på kvelden. Det overrasket meg, men det gikke altså helt fint tross at jeg akkurat hadde våknet opp på overvåkningen. Bor alene. Anonymkode: 89b49...b1c Nei, sånn var det ikke "i gamle dager" , sånn er reglene fremdeles. Noen skal være med deg første døgnet i tilfelle noe skjer. Og det gjør det faktisk innimellom. Besvimelse, sår som sprekker opp, blødning, kvalme og ekstreme smerter for å nevne noe. 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg opererte også nesen og løy om at jeg hadde noen til å være hjemme med meg det første døgnet da jeg ville holde det hemmelig for alle rundt meg. Det gikk helt fint, dro hjem i taxi og hadde lagret opp med mat og drikke til en uke på forhånd. Det er vel ikke egentlig anbefalt, men det gikk helt fint med meg. Men det skal sies at jeg ikke tok noen sterke smertestillende etterpå. Jeg tok kun Paracet da jeg ikke ville ta de andre tablettene de sendte med, så hvis du tar sterkere smertestillende kan det jo hende du blir mer susete og kan få bivirkninger av medisinene som gjør det uansvarlig å være alene. Anonymkode: d9a9c...a5e At det gikk fint for deg betyr ikke at det går fint for andre, ei heller at det er anbefalt. Etter operasjon i nesen kan man faktisk få komplikasjoner som medfører avorlig pusteproblemer og ingen mulighet for å tilkalle hjelp selv. Anestesi og bedøvelsesmidler kan sitte i opptil et døgn, derfor skal du ha noen med deg ts. Hvis nesen din er så fæl at du mener den må opereres så vil jo andre se at noe et gjort i etterkant uansett, da kan du like godt alliere deg med en venninne. Anonymkode: 1230e...bf6 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #15 Skrevet 17. juni 2018 4 minutter siden, sofie777 skrev: Jeg tok galleblæreoperasjon for noen år siden. Jeg lå rett nok natten over på sykehus, men ble sendt i taxi hjem. Men (og her er mitt poeng) to dager etter operasjonen kom reaksjonen og da hang jeg over toalettet i noen timer. Men jeg hadde også kjøpt mat nok for en uke eller mer og det gikk greit det selv om jeg var alene. Det kan jo ikke sammenlignes. Det er ikke unormalt å bli kvalm år man begynner å spise igjen etter en galleoperasjon der kroppen pluselig mangler et vanlig stoff til å spalte maten. Grunnen til at man skal ha med seg noen første døgnet er at preparater gitt under operasjonen ikke er sikkelig ute av kroppen, noen må passe på at du puster og kunne ringe etter hjelp hvis du får problemer f.eks med blødning, sterke smerter, pustevansker eller andre ting. Anonymkode: 1230e...bf6
sofie777 Skrevet 17. juni 2018 #16 Skrevet 17. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo ikke sammenlignes. Det er ikke unormalt å bli kvalm år man begynner å spise igjen etter en galleoperasjon der kroppen pluselig mangler et vanlig stoff til å spalte maten. Grunnen til at man skal ha med seg noen første døgnet er at preparater gitt under operasjonen ikke er sikkelig ute av kroppen, noen må passe på at du puster og kunne ringe etter hjelp hvis du får problemer f.eks med blødning, sterke smerter, pustevansker eller andre ting. Anonymkode: 1230e...bf6 Det kan sammenlignes fordi jeg også fikk beskjed om at jeg skulle/burde ha noen hos meg av akkurat de samme grunner. En operasjon er en operasjon uansett hva det er for.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #17 Skrevet 17. juni 2018 4 minutter siden, sofie777 skrev: Det kan sammenlignes fordi jeg også fikk beskjed om at jeg skulle/burde ha noen hos meg av akkurat de samme grunner. En operasjon er en operasjon uansett hva det er for. Men du sov natten over på sykehus, og det da man skal ha noen hos seg. Du ble dårlig to dager etter operasjonen, da er det ikke "krav" om å ha noen der. Stor forskjell på samme døgn og to dager senere, narkosemiddel/bedøvelse sitter f.eks ikke i så lenge og kan skape trøbbel. Anonymkode: 1230e...bf6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #18 Skrevet 17. juni 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, sånn var det ikke "i gamle dager" , sånn er reglene fremdeles. Noen skal være med deg første døgnet i tilfelle noe skjer. Og det gjør det faktisk innimellom. Besvimelse, sår som sprekker opp, blødning, kvalme og ekstreme smerter for å nevne noe. At det gikk fint for deg betyr ikke at det går fint for andre, ei heller at det er anbefalt. Etter operasjon i nesen kan man faktisk få komplikasjoner som medfører avorlig pusteproblemer og ingen mulighet for å tilkalle hjelp selv. Anestesi og bedøvelsesmidler kan sitte i opptil et døgn, derfor skal du ha noen med deg ts. Hvis nesen din er så fæl at du mener den må opereres så vil jo andre se at noe et gjort i etterkant uansett, da kan du like godt alliere deg med en venninne. Anonymkode: 1230e...bf6 Det har jeg aldri sagt heller. Skrev jo at det ikke er anbefalt å gjøre det slik jeg gjorde det. Nå gikk det bra med meg, men det er en grunn for at de sier at man skal ha noen hos seg det første døgnet. Anonymkode: d9a9c...a5e
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #19 Skrevet 17. juni 2018 Hva hvis man ikke har noen som ksn være der på kvelden eller overnatte? Anonymkode: 10719...565
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #20 Skrevet 17. juni 2018 Opererte selv nå mandag 11. juni og jeg fikk heller ikke dra før noen kom å hentet meg. Pga den operasjonen jeg tok trengte jeg hjelp til å komme meg opp og ned i sengen, samt å gå på do. Hadde jeg operert noe annet en det jeg gjorde hadde det nok gått fint alene. Men det er jo veldig forskjellig fra person til person, og man vet jo aldri hvordan formen er før man er i situasjonen. Ville nok vurdert å sagt det til en nær person i hvert fall. Anonymkode: 319f9...d58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå