Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirert av tråd i Mat og Drikke, og lurer på hva som er vanlig mht. driks til taxisjåfører.

Tar litt taxi i forb. med jobb og betaler som regel dette med kort. Finner det ikke naturlig å gi driks når jeg ikke har bagasje, og gjerne kjører en tur til 250 kr. Har jeg bagasje (toppen en liten weekendkoffert) ber jeg dem gjerne plusse på noen kroner til nærmeste runde beløp - som også trekkes på kortet. Syns det virker rart å begynne å skrangle med mynt i tillegg.....

Hva mener dere - hva er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Aner ikke, men har lurt på det samme...

Kjører svært lite taxi, er vel ikke en gang i året en gang... Har stort sett betalt kontakt, kjører gjerne for rundt en hundrelapp så som regel gir jeg bare denne ene seddele.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Om jeg betaler kontant runder jeg som regel av. Betaler jeg med kort er det sjelden jeg gir noe driks.

Skrevet

Koster turen 180 runder jeg oppover, det samme gjelder hvis turen koster 190.

Skrevet

Runder stort sett opp til nærmeste tier på turer under 100 kr, opp til nærmeste 20 hvis dyrere tur.

Betaler jeg med kort, legger jeg ved en tier/tyvekroning.

Har vi vært en gjeng som har kjørt maxitaxi og gitt bra lyd fra oss, gir vi ofte en god del mer.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg har pleid å betale kontant, og rundet oppover med det jeg har av småmynt (ikke mye, 10-20 kr stort sett). I det siste har jeg hatt lite penger, men vært nødt til å ta taxi et par ganger - og blitt lettere sjokkert over prisstigningen (en distanse jeg har betalt maks 250 for tidligere betalte jeg 380 for sist). Da har det ikke blitt så mye tips. Kommer an på situasjon, sjåfør og om jeg trenger hjelp til feks bagasje.

(på det lille stedet jeg bor nå hjelper forresten ikke sjåføren deg med bagasjen..)

Skrevet

Gir etter humøret, om jeg har fått hjelp (med bagasje, eller fått tips mht kaféer/butikker og liknende), om jeg har hatt en behagelig tur (noen kjører stygt, eller maser når jeg helst vil være i fred). Er jeg fornøyd, gir jeg 10-20 kr. Ellers får de ingenting. Har det vært perioder med dårlig råd har jeg heller ikke gitt noe, men passet på å virkelig takke sjåføren muntlig i alle fall...

Gjest lmari
Skrevet

Runder alltid oppover når jeg betaler kontant, men tipser aldri når jeg betaler med kort.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er lien kultur for tips i Norge. Mye av det er for at det er dyrt, avgifter er innbakt i pris osv. Av prinsipp gir jeg ikke tips i Norge. Eneste unntaket er om jeg skulle være på en dyr resturant hvor man ofte får en "personlig" kelner. En som yter sitt ytterste. Sjelden på sånne plasser,men det skjer.

I utlandet gir jeg tips pga det er en del av lønnen i enkelte land.

Gjest Anonymous
Skrevet

Runder opp hvis jeg betaler kontant. Hvis jeg betaler med kort så blir det ikke noe tips.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg gir alltid tips, mellom 15-30 kroner. På julaften ga jeg 50.

Gjør ikke dette for at jeg mener det er nødvendig, men liker det faktisk :)

Skrevet

Jeg runder som oftest av, men ikke med glede. Hvorfor skal jeg tipse noen som sikkert tjener mer enn meg i timen likevel?

Hvorfor skal noen yrker ha tips, mens andre ikke?

Tipser jeg bare slik at de skal behandle meg bra neste gang jeg tar drosjen? (Det er jo nesten litt mafia-aktig, da... bestikke dem for å være vennlige)

Men for ikke å skille meg ut eller bli skjelt ut, så tipser jeg likevel altså.

Gjest Leola
Skrevet

Hvis sjåføren er høflig og hjelpsom så gir jeg selvfølgelig tips ...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg gir alltid driks. Syns det er skammelig med folk som ikke gir driks. Flaut rett og slett. 10% av beløpet.

Gir ikke driks hvis det er en sur og grinete sjåfør, men det er jo en selvfølge.

Skrevet

Jeg tar ofte drosje ifm jobben. Da betaler jeg med kort og gir aldri driks.

Tar jeg drosje privat, pleier jeg å runde opp beløpet litt.

Gjest Seleena
Skrevet

Tar taxi kanskje 4 gonger pr år og gir aldri.

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg drikser ikke når jeg tar drosje (som forøvrig er VELDIG sjelden!!) Enkelt og greit synes jeg drosjeturen er mer enn dyr nok som den er (spesielt siden sjåførene treiger seg alt de kan.... :roll: ) Og det er jo ikke rom for å yte noe ekstra service i en sånn situasjon heller så sant jeg ikke har bagasje med....og da gjør de jo faktisk bare jobben sin ved å kjøre meg fra A til B, og DEN jobben får de jo allerede lønn for....

Gjest nyibyen i.i.
Skrevet

Skulle MYE heller tipset f.eks. sykepleiere som gjør en framifra jobb og yter medmenneskelighet utover hva som er krevd i jobben.

Hva med lærere som ofrer mye av sin fritid på barna?

Men den slags yrker har ikke engang LOV til å ta imot tips.

Betenkelig at mange her over føler de "må" gi tips til taxisjåfører.

Gjest Leola
Skrevet

Jeg gir noe til alle som gjør mer enn det som er forlangt av dem, det være seg sykepleiere, drosjesjåfører, venninner, familie ... Lærerne til barna mine har i alle år fått gaver ved avslutninger, både til jul og sommer.

Og vi gav faktisk en litt finere gave til en lærer som var veldig spesiell og som gav elevene sine en start på livet som de snakker om enda - 8 år etterpå ...

Forskjellen er at mennesker man får et litt nært forhold til gir man ikke penger - man gir en gave - men det er igrunnen det samme. Jeg liker å vise at jeg setter pris på mennesker - uansett hva jobb de har !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...