Gå til innhold

Hvor lenge bløtlegge brun ris før koking?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper det er mulig å forkorte koketid ved å bløtlegge risen først.

Erfaringer?

Anonymkode: af701...7e5

Skrevet

Følger 

AnonymBruker
Skrevet

Dytter.

Skrevet

Siden det visst er et sterkt behov for "noe": Jeg har erfaring, men dessverre ikke så mye kunnskap - jeg bløtlegger over natta, i kjøleskap, og risen er ferdig kokt på 15 minutter. Har bare forsøkt denne metoden, og bare brun basmati.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Pringle skrev:

Siden det visst er et sterkt behov for "noe": Jeg har erfaring, men dessverre ikke så mye kunnskap - jeg bløtlegger over natta, i kjøleskap, og risen er ferdig kokt på 15 minutter. Har bare forsøkt denne metoden, og bare brun basmati.

Jeg endte opp med å la brunrisen ligge i bløt ca 2-3 timer. Tror ikke den trengte mer enn max 20 min koketid. Men jeg tok dessverre ikke tiden. 

Den oppfører seg annerledes enn hvit ris også. Som om den splittes og vrenges?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke svare direkte på spørsmålet om bløtlegging, men jeg for min del pleier bare å ha litt mer vann i enn det jeg har med hvit ris så det koker litt lengre. Synes den blir grei da. Risen setter jeg på som det aller første jeg gjør når jeg kommer på kjøkkenet og skal lage mat. Det går noen minutter lengre enn hvit ris, men er verdt å vente de par ekstra minuttene for å slippe å planlegge i forkant. Er sjeldent jeg må vente på at risen blir ferdig uansett 🙂

Anonymkode: f21dc...5a9

Skrevet

Min ris har aldri vrengt seg, aldri hørt om det, så jeg vet ikke hva som kan ha skjedd, beklager.

Skrevet

Hmm.. Jeg koker den brune risen i 20-25 minutter så er den ferdig. Aldri prøvd å bløtlegge den, det har da gått fint til nå uten det. Har f.eks 75g ris med 2 dl vann så trekker den opp alt og riser er ferdig etter 20 min, god og myk som den skal være...

Vil du koke den fortere ville jeg kanskje gått for toro hurtigris eller noe.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Grønn te skrev:

Hmm.. Jeg koker den brune risen i 20-25 minutter så er den ferdig. Aldri prøvd å bløtlegge den, det har da gått fint til nå uten det. Har f.eks 75g ris med 2 dl vann så trekker den opp alt og riser er ferdig etter 20 min, god og myk som den skal være...

Vil du koke den fortere ville jeg kanskje gått for toro hurtigris eller noe.

På pakken står det 45 min koketid på den typen jeg kjøpte fra coop xtra. Men opplever faktisk at både ris og linser blir mye bedre med bløtlegging først. Sikkert en smakssak men det fungerer for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...