kristinegu Skrevet 17. juni 2018 #1 Skrevet 17. juni 2018 Hei. Jeg er en jente på 21 år og er midt i en liten valgskrise her; jeg vet ikke hva jeg vil til høsten. Året etter vgs gikk jeg på folkehøgskole, året etter, (dette skoleåret) dro jeg og kjæresten på en backpackingtur til sør-øst Asia. Siden vi kom hjem har jeg bodd hos moren min, betaler en fast sum i mnd for å bo her og jobber i en barnehage. Men etter sommeren vet jeg ikke hva jeg vil. Jeg vet at jeg ikke har lyst til å dra på enda en reise, slik jeg gjorde i år. Jeg trivdes ikke særlig på turen, reiste hjem tidligere enn planlagt, og liker rett og slett ikke å bo hjemme hos mor og å jobbe i barnehagen. Jeg har søkt forskjellige studier, bl.a sosialt arbeid, sosionom (bachelor), og årsstudium i engelsk og psykologi. Per dags dato ville jeg valgt psykologi årsstudium hvis jeg kunne velge, for det er noe jeg synes virker interessant å lære om og noe jeg kunne fått nytte av, men det krever et høyt snitt, noe jeg ikke har. Engelsk søkte jeg egentlig bare fordi jeg gjorde det litt dårlig i vg3, men det er ikke nødvendigvis et år jeg ville sett fram til. Sosialt arbeid er jo også et alternativ, men blir ikke gira når jeg tenker på jobbalternativene innen det. Jeg er litt i det mindsettet at jeg vil ikke ta lån for et skoleår som jeg muligens ikke blir å fullføre pga mangel av interesse for faget. Jeg ønsker egentlig å vente med studier til jeg har funnet noe jeg interesserer meg for og kunne tenkt meg å jobbe som, med da igjen har jeg jo spørsmålet; hva gjør jeg da? Som sagt vil jeg ikke bo hjemme hos moren min, jeg vil flytte for meg selv. Jeg har spart opp en del penger til sommeren er over, ville det da eventuelt vært mulig å flytte til en annen by, finne et bosted og satse på at jeg finner en jobb? Noen her som har gjort det før? Eventuelt så kunne jeg søkt folkehøgskole igjen, men da må jeg jo ta lån igjen, noe jeg egentlig ikke er så gira for. Vet jeg er ung og at jeg har plenty med tid å finne ut av det på, men vil bare høre hva eventuelt noen av dere gjorde da dere var lost slik som meg, og ikke visste hva dere ville studere? Takk for alle svar!
TinyBean Skrevet 17. juni 2018 #2 Skrevet 17. juni 2018 Da jeg selv var 21 slet jeg mentalt og var konstant blakk, så søkte meg inn på FHS. Var et fint år, men etter det gikk jeg fra sykdom til jobber jeg ikke kunne fordra bare for å ha råd til mat og leie. Fant ut av ting da jeg var 25 og jobbet meg oppover. Nå går jeg på universitetet i en alder av 28, men stortrives og kom inn på drømmestudiet jeg har hatt lyst til siden jeg var 20 (måtte jobbe opp studiekompetansen da jeg ikke hadde vitnemål fra VGS). Om du ikke vet hva du vil studere, anbefaler jeg å jobbe et år til minst og spare opp så mye som mulig. Hvor stor stilling har du i den barnehagen? Er den stor nok til at du kunne leid en liten hybel eller leilighet? Er samboerskap med kjæresten i en annen by noe dere kunne tenkt dere?
kristinegu Skrevet 17. juni 2018 Forfatter #3 Skrevet 17. juni 2018 1 time siden, TinyBean skrev: Da jeg selv var 21 slet jeg mentalt og var konstant blakk, så søkte meg inn på FHS. Var et fint år, men etter det gikk jeg fra sykdom til jobber jeg ikke kunne fordra bare for å ha råd til mat og leie. Fant ut av ting da jeg var 25 og jobbet meg oppover. Nå går jeg på universitetet i en alder av 28, men stortrives og kom inn på drømmestudiet jeg har hatt lyst til siden jeg var 20 (måtte jobbe opp studiekompetansen da jeg ikke hadde vitnemål fra VGS). Om du ikke vet hva du vil studere, anbefaler jeg å jobbe et år til minst og spare opp så mye som mulig. Hvor stor stilling har du i den barnehagen? Er den stor nok til at du kunne leid en liten hybel eller leilighet? Er samboerskap med kjæresten i en annen by noe dere kunne tenkt dere? Så hyggelig å høre at du gjør det du ønsker å gjøre! Vi har snakka om å flytte til en annen litt større by og se om vi finner oss en jobb der, men har hørt fra mange at det ikke er sikkert man får jobb, og at det derfor er risky bussines. Skjønner egentlig ikke hvorfor, folk trenger vel arbeidere på omså vanlige butikkjobber over alt, gjør de ikke? Jeg vil hvertfall ikke bo i hjembyen min (er vel mer bygd egentlig), og jeg vil heller ikke jobbe no lengre i barnehage, til tross for god betaling, for det sliter meg helt ut. Kanskje i en lavere stilling, for jeg jobber fulltid nå.. Kunne egentlig gjerne tenkt meg en jobb på butikker som princess, kid, h&m.
ArneA Skrevet 17. juni 2018 #4 Skrevet 17. juni 2018 Hva med å søke seg inn til 1 gangstjeneste? Da får du tid til både tenke hva du skal finne på og fremtidige arbeidsgivere hadde nok sett det som et pluss. Eller tilogmed få seg betalt utdannelse i forsvaret.
TinyBean Skrevet 17. juni 2018 #5 Skrevet 17. juni 2018 5 minutter siden, kristinegu skrev: Så hyggelig å høre at du gjør det du ønsker å gjøre! Vi har snakka om å flytte til en annen litt større by og se om vi finner oss en jobb der, men har hørt fra mange at det ikke er sikkert man får jobb, og at det derfor er risky bussines. Skjønner egentlig ikke hvorfor, folk trenger vel arbeidere på omså vanlige butikkjobber over alt, gjør de ikke? Jeg vil hvertfall ikke bo i hjembyen min (er vel mer bygd egentlig), og jeg vil heller ikke jobbe no lengre i barnehage, til tross for god betaling, for det sliter meg helt ut. Kanskje i en lavere stilling, for jeg jobber fulltid nå.. Kunne egentlig gjerne tenkt meg en jobb på butikker som princess, kid, h&m. Kanskje finne jobb først i en nær naboby og deretter se om dere finner en leilighet? Tenker det er greit å ha inntekt sikret først. Lykke til ihvertfall! Det ordner seg nok 😄
kristinegu Skrevet 17. juni 2018 Forfatter #6 Skrevet 17. juni 2018 4 timer siden, TinyBean skrev: Kanskje finne jobb først i en nær naboby og deretter se om dere finner en leilighet? Tenker det er greit å ha inntekt sikret først. Lykke til ihvertfall! Det ordner seg nok 😄 Tusen takk for råd, setter veldig stor pris på det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå