Gå til innhold

Hvis du hadde hatt 150 kr/uka til mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dumpsterdiving :)

Anonymkode: a4f18...844

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Wasa knekkebrød billigste sort

En pakke fullkornpasta og hakket tomater på boks og bønner

masse 10 kr boks med makrell i tomat og en pose kaffe til 20 kr.

Anonymkode: 31dcf...0f7

• Liker 1
Skrevet

Hadde handlet grønnsaker i større kvanta på innavandrerbutikk el. og lagd div gryteretter, supper, bakt potet, grønnsaksburgere etc. Man kan lage det meste selv og spare mye penger på det. Godt er det også :) Også hadde jeg kjøpt kaffe. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mange slike "Leve på budsjett / klare oss ut uka på 52 kroner" tråder her. Har gitt mange tips i de tidligere.

Men det er fullt mulig bare man velger riktige matvarer, ikke kjøper "dumme, dyre ting" som boil in bag ris, dyre salatskinketerninger, dyre toroposer, krydderblandinger og annet. Kjøp heller basisvarene, lær å smaksette med krydder selv fremfor tacopulver og lignende ting. Som andre nevner, kjøper man bønner, linser, ris og annet i større poser så er det rimelig i kilopris og varer "evig". Det er fullt mulig å få fullverdige måltider, men man må nok ta til takke med litt enkle, ikke fullt så sunne pastaretter og slikt innimellom, og gjerne lage ting i porsjoner som kan fryses. 

Lær å se på kilopris fremfor enhetspris, og følg med på tilbudene og prøv å hamstre litt når du kommer over gode tilbud. Det kan selvfølgelig friste å kjøpe en liten pakke med noe siden den er billigere enn den store, men den store varer jo selvsagt lengre. Denne uken ser jeg f.eks. at Spar har tilbud på frosne nakkekoteletter av svin til 29kr/kg. Nakkekoteletter er veldig anvendelig kjøtt som enten kan stekes som de er, eller kuttes i mindre biter for å ha i wok eller andre retter. Så man trenger heller ikke å gi slipp på kjøtt fordi om man lever på budsjett.

Anonymkode: 2cec8...96e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kneip til 8kr. De billige 1kg syltetøyene. Havregryn. Fiskegrateng fra FP og seiblokk. 1kg FP gulrøtter. Kidneybønner og kikerter. Ris og pasta fra FP. Poteter. Rapsolje. 😣 Hadde nok tigget etter penger.

Anonymkode: dd0e5...e25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde handlet ingredienser til vegetar minestronesuppe, shakshouka og okonomiyaki :) Da bli det gulrøtter, hermetiske tomater, bønner, pasta, eventuelt litt paprika, egg, og hodekål. Veldig billige og mettende måltider. Ris med bønner eller linser (kokt med buljong) er selvsagt også en mulighet og kan bli laget sammen med rester  av grønnsaker. Ved siden av middagene kan man også spe på med hjemmelaget rundstykker

Husmannsknekkebrød med hjemmelaget hummus er også svært billig. Havregrøt laget på vann er også svært billig, her kan man ha syltetøy på toppen, frosne bær eller nøtter/frø om man finner det billig. Til nød så kan man ha kanel og raset gulrot på grøten. Godt det og.

Anonymkode: 16253...d9a

• Liker 1
Skrevet

Da hadde jeg kjøpt meg 7 bananer til en hver uke. Dette blir min middag, også hadde jeg spist rislunsj til frokost.  

AnonymBruker
Skrevet

Hadde gått på den plassen der man får mat (husker ikke hva det heter) for de som er fattige. Jeg har IBS og hadde ikke overlevd på så lite siden jeg ikke kan spise bønner, linser, nudler osv. 

Anonymkode: 681bd...9f1

Skrevet

Jeg hadde spist vegansk. Kjøpt alt på innvandrer butikker.  Kokt linser, bønner og kikerter selv. Laget store kar med hummus, ris, havregrøt, veganburgere, bakt eget brød osv. Siden jeg får penger en gang i uken hadde jeg startet med å kjøpe kikerter, resten av ingrediensene til hummus (Tahini, olje, sitron og hvitløk) og en sekk ris også spart resten av pengene slik at jeg kan kjøpe mer variert mat uken etter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Inwe skrev:

Jeg hadde spist vegansk. Kjøpt alt på innvandrer butikker.  Kokt linser, bønner og kikerter selv. Laget store kar med hummus, ris, havregrøt, veganburgere, bakt eget brød osv. Siden jeg får penger en gang i uken hadde jeg startet med å kjøpe kikerter, resten av ingrediensene til hummus (Tahini, olje, sitron og hvitløk) og en sekk ris også spart resten av pengene slik at jeg kan kjøpe mer variert mat uken etter. 

Anbefaler forresten husmannsknekkebrød (de groveste) med fast hummus som inneholder masse spisskummen og vårløk på toppen. Verdens beste pålegg og spiser det selv om jeg er hjemme hos foreldrene mine i sommerferien og kan spise godt :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler forresten husmannsknekkebrød (de groveste) med fast hummus som inneholder masse spisskummen og vårløk på toppen. Verdens beste pålegg og spiser det selv om jeg er hjemme hos foreldrene mine i sommerferien og kan spise godt :) 

Bor i utlandet så Wasa er vanskelig å få tak i her. Men skal ta med meg tipset om vårløk på hummusen, takk! Har nettopp begynt å spise vegansk. Budskjettet mitt er også høyere (i tillegg til at prisene er lavere) så blir havrebrød fra den lokale bakeren.

Skrevet
På 17.6.2018 den 21.22, Blod skrev:

Hadde handlet grønnsaker i større kvanta på innavandrerbutikk el. og lagd div gryteretter, supper, bakt potet, grønnsaksburgere etc. Man kan lage det meste selv og spare mye penger på det. Godt er det også :) Også hadde jeg kjøpt kaffe. 

Med 150 kroner kan man ikke handle i store kvanta. Bare to kilo kikerter koster vel rundt 80. 

14 timer siden, Nera skrev:

Da hadde jeg kjøpt meg 7 bananer til en hver uke. Dette blir min middag, også hadde jeg spist rislunsj til frokost.  

Rislunsj? Det er dyrt. 

16 minutter siden, Inwe skrev:

Bor i utlandet så Wasa er vanskelig å få tak i her. Men skal ta med meg tipset om vårløk på hummusen, takk! Har nettopp begynt å spise vegansk. Budskjettet mitt er også høyere (i tillegg til at prisene er lavere) så blir havrebrød fra den lokale bakeren.

Purre er billigere per kilo.

Havrebrød er lett og billig å lage selv: Havregryn, hvetemel, gjær, olje og vann, evt litt salt. Vedder på at det er mye billigere enn å kjøpe brød. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
43 minutter siden, Lammelåret skrev:

Havrebrød er lett og billig å lage selv: Havregryn, hvetemel, gjær, olje og vann, evt litt salt. Vedder på at det er mye billigere enn å kjøpe brød. 

Antageligvis, men det du siterte var et svar til en bruker ikke hva jeg ville kjøpt om jeg har 150 kr i uka. Mitt budskjett er noe større enn det. Jeg har hverken utstyret eller har lyst til å bruke mer tid på å lage mat. 

Dessuten er det havrebrødet så godt at jeg kommer til å holde meg til det til jeg flytter hjem. Da derimot skal jeg bake selv, rett og slett fordi jeg vil vite alt jeg får i meg.

Og vårløk er bedre enn purre, og jeg elsker god mat!

Endret av Inwe
  • Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Lammelåret skrev:

Med 150 kroner kan man ikke handle i store kvanta. Bare to kilo kikerter koster vel rundt 80. 

Blandede frossengrønnsaker

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Blod skrev:

Blandede frossengrønnsaker

Man kan selvfølgelig kjøpe det, men det vil nesten alltid lønne seg å kjøpe de samme grønnsakene i frisk form så lenge man kjøper de billigste merkene. 

Anonymkode: ba78f...d3e

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan selvfølgelig kjøpe det, men det vil nesten alltid lønne seg å kjøpe de samme grønnsakene i frisk form så lenge man kjøper de billigste merkene. 

Faktisk ikke!

Anonymkode: c4149...eba

Skrevet

Dette er billige produkter:

Hakkete tomater på boks

Bønner/erter/annet på hermetikk

Poteter

Lapskausblanding

Løk

Ris

Nudler/pasta

Egg (ca 25kr for 12 stk, egg inneholder alt du trenger av næringsstoffer, minus c-vitaminer)

Mel og ingredienser til brød

Du kan også finne billige produkter i utgått-på-dato-hyllen. 

Da kan du feks lage:

Gryterett med tomater, bønner, løk, poteter, ris

Stekt ris med hermetikkgrønnsaker

Tomatsuppe med egg

Brød (feks skive med speilegg)

Omelett

Wok (hermetikk-grønnsaker, bønner og nudler)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk ikke!

Anonymkode: c4149...eba

Jo, faktisk. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, faktisk. 

Det er da langt billigere med frosne grønnsaker i de aller fleste tilfellene 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da langt billigere med frosne grønnsaker i de aller fleste tilfellene 

Nei, det er ikke det. Kan ikke noen av dere som påstår dette gi eksempler på disse fantastisk billige frossengrønnsakene? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...