Gå til innhold

Hvofor tror folk at jeg er adoptert i fra Korea når jeg ikke er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente som er førdt i Norge og som har etnisk norske foreldre. Bare fordi at jeg har smale øyne og langt mørkt hår, så tror folk at jeg er adoptert i fra Korea eller at jeg er asiat. Dette er ganske kjipt fordi at jeg må hele tiden forklare folk at jeg er førdt i Norge. 

Anonymkode: 8066d...e56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at dine foreldre er dine biologiske foreldre? 

Kanskje din far har vært utro med en koreaner. Kanskje moren din ikke vet det engang. 

Ellers kan du jo farge håret ditt "norsk" så slipper du flere spørsmål om noe som kanskje er en familiehemmelighet.

Anonymkode: 69332...b7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje din far har vært utro med en koreaner. Kanskje moren din ikke vet det engang. 

Ellers kan du jo farge håret ditt "norsk" så slipper du flere spørsmål om noe som kanskje er en familiehemmelighet.

Haha, tenk litt mer nøye gjennom den kommentaren din. 🤣

Anonymkode: d44da...9f6

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

😂😂 mulig faren har vært utro, men moren burde vite om hun har født ts eller ikke 😂

Anonymkode: 6f72d...43a

• Liker 12
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor folk tror det, men det er ganske idiotisk å spørre om sånt. Spiller da ingen rolle!  Ikke bry deg om det!

AnonymBruker
Skrevet

Asiatisk og nordisk hår er ikke det samme, så det kan du i så fall teste:)

Anonymkode: ac404...78c

Skrevet

Er det så farlig? Korea er da alright. Uansett har andre ikke noe med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

😆 Dagens!

Hei, TS, jeg kjenner flere som har lignende "problem", dvs. at folk ikke tror de er etnisk norske. Noen har samiske aner, andre ikke. Norge har blitt befolket bl. a. fra øst via Sibir, så noe "østlig" utseende finnes fortsatt i befolkningen. Smale øyne, markerte kinnben. De blonde har kommet senere til landet, via Danmark og Sør-Sverige, og er faktisk ikke så tallrike. Det er en seiglivet myte at alle norske/skandinaver har lyst hår og runde, blå øyne. Jeg har det ikke, og har blitt spurt utallige ganger om hvor jeg "egentlig" kommer fra, om moren min er "utenlandsk" osv. Øst-asiater har trodd at jeg er halvt øst-asiatisk.

Dette er noe jeg bare må leve med, men det hender jeg opplever slike spørsmål som ubehagelige når det kommer fra vilt fremmede.

Hvis folk tror du er adoptert fra Korea, så er det nok fordi at en del barn faktisk ble adoptert derfra, og at du har et utseende som ligner. Er det forresten norske eller utenlandske folk som spør?

Anonymkode: 9feb5...c94

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også etnisk norsk, og har til og med lyst hår. Får likevel hele tiden spørsmål om jeg er halvt asiatisk. Har til og med opplevd at folk diskuterer på om jeg virkelig er norsk. Er både norske og utenlandske folk som spør.

Anonymkode: 0552b...30a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente som er førdt i Norge og som har etnisk norske foreldre. Bare fordi at jeg har smale øyne og langt mørkt hår, så tror folk at jeg er adoptert i fra Korea eller at jeg er asiat. Dette er ganske kjipt fordi at jeg må hele tiden forklare folk at jeg er førdt i Norge. 

Vel, med slike trekk vil jo folk tenke at du et fra nord (og ikke sør) Korea.

Anonymkode: acf2c...54f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir hele tiden spurt hvilket østblokkland jeg kommer fra. Mamma er svensk papps helnorsk.  Har veldig mørkt hår og lys blå øyer . Men smale øyer og kompakt kropp. 

Anonymkode: ff0e0...86a

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

😆 Dagens!

Hei, TS, jeg kjenner flere som har lignende "problem", dvs. at folk ikke tror de er etnisk norske. Noen har samiske aner, andre ikke. Norge har blitt befolket bl. a. fra øst via Sibir, så noe "østlig" utseende finnes fortsatt i befolkningen. Smale øyne, markerte kinnben. De blonde har kommet senere til landet, via Danmark og Sør-Sverige, og er faktisk ikke så tallrike. Det er en seiglivet myte at alle norske/skandinaver har lyst hår og runde, blå øyne. Jeg har det ikke, og har blitt spurt utallige ganger om hvor jeg "egentlig" kommer fra, om moren min er "utenlandsk" osv. Øst-asiater har trodd at jeg er halvt øst-asiatisk.

Dette er noe jeg bare må leve med, men det hender jeg opplever slike spørsmål som ubehagelige når det kommer fra vilt fremmede.

Hvis folk tror du er adoptert fra Korea, så er det nok fordi at en del barn faktisk ble adoptert derfra, og at du har et utseende som ligner. Er det forresten norske eller utenlandske folk som spør?

Anonymkode: 9feb5...c94

Det er mest norske som spør. 

AnonymBruker
Skrevet

Norske før og norske i dag er ikke bare lysblonde og blå runde øyne. (Hva i alle dager er å farge håret sitt «norsk»?) Virker som om bare man ser noen med «avvikende norsk utseende» så er de  utenlandske. Trodde man hadde lært noe etter andre verdenskrig. 

Anonymkode: dd3d5...7f2

AnonymBruker
Skrevet

Har dere kanskje noen samiske aner i slekta? Mange av dem har sort glatt hår og smale øyne med trekk som kan forveksles med østasiatere.

Det beste rådet jeg kan gi deg er at du ler av de rett opp i ansiktet og spør om de har tunellsyn. Rister på hodet med litt "hvor dum er du egentlig" uttrykk i ansiktet, og går din vei. 

Anonymkode: c5c0b...789

AnonymBruker
Skrevet

Er det dette folk som bare spør av ren nysgjerrighet og som er venlige? Hvis så så ville jeg bare smilt og tatt det som et kompliment. Asiatiske damer er stort sett kjent, i hvertfall i vesten, for å være ganske pene.

Så er ikke sikkert det er ondsinnet, men jeg fårstår at det kan være plagsomt.

Anonymkode: 2e4a5...29d

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har samiske aner? De ser jo litt asiatiske ut, syns jeg. 

Anonymkode: f5c36...ec9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...