Gå til innhold

Barna mine skal begynne på ny skole i august -tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal flytte og da begynner barna på ny skole etter sommerferien.

Har tatt kontakt med skolen, og har fått tilbud om å møte nye kontaktlærere uken før skolestart. Som jeg synes var et godt og positivt forslag fra skolen.

Men er det noe spesielt jeg burde gjøre ellers før skolen starter? Det ene barnet mitt har i løpet av sine fire første år på skolen, ikke fått noen ordentlige venner enda(egentlig kun en, men mitt barn blir aldri inviterte til dette barnets bursdager f.eks.), så sånn sett er det ikke så mye/mange h*n kommer til å savne, men er selvsagt bekymret for om h*n klarer å få noen nye venner på den nye skolen.

Det er jo begrenset hva skolen kan gjøre selvsagt, men håper på tips fra noen med barn som har vært i lignende situasjon. Hva er lurt å tenke på i forhold til første skoledag f.eks.? 

Anonymkode: 14fef...c46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om barnet sliter med å få venner(det gjorde jeg også da jeg gikk på skolen) så er nok mye avhengig hva slags klasse man kommer i. Selv var jeg heldig å komme i en klasse hvor de var svært inkluderende.  Hjelper også selvsagt å bygge på selvtiliten til ungen. F.eks for gutter så virker det som de får mye igjen for f.eks fotball. 

Anonymkode: 7447a...c1d

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om barnet sliter med å få venner(det gjorde jeg også da jeg gikk på skolen) så er nok mye avhengig hva slags klasse man kommer i. Selv var jeg heldig å komme i en klasse hvor de var svært inkluderende.  Hjelper også selvsagt å bygge på selvtiliten til ungen. F.eks for gutter så virker det som de får mye igjen for f.eks fotball. 

Anonymkode: 7447a...c1d

Ja, men problemet er at mitt barn ikke er god i sport overhodet. Har en mild aspergerdiagnose, og er ganske dårlig motorisk. Håper h*n havner i klasse med noen elever som liker musikk og spill.

Skrevet

Vær aktiv hvis det skjer ting som feks arrangementer utenom skoletiden. Inviter til dø-ball eller andre ballspill på en søndag i skolegården eller søndagstur til ett tursted. Det er så enkelt som å dele ut lapper på skolen. Det var veldig populært når mine gikk på barneskolen og det resulterte i veldig gode klassemiljøet.

Skrevet (endret)

Kanskje bli med i FAU eller bli klassekontakt?

Endret av Lothlorien-
AnonymBruker
Skrevet

fau kontakter, og klassekontakter er vel som regel allerede klart for neste skoleår?  Det er det i allefall der mine barn går.  Men om ikke supert tips!  Bli kjent med de andre foreldrene, så blir dine barn inkludert på en annen måte.

Anonymkode: 2390c...06d

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men problemet er at mitt barn ikke er god i sport overhodet. Har en mild aspergerdiagnose, og er ganske dårlig motorisk. Håper h*n havner i klasse med noen elever som liker musikk og spill.

Det er å anbefale at du/dere som foreldre informerer om utfordringene på det første foreldremøtet. Trenger ikke å utlevere barnet fullstendig, men gi nok informasjon til at andre foreldre kan få en forståelse. Da er mye gjort med tanke på å knytte bånd til medelever. 

Anonymkode: 64126...0e2

Skrevet

Ikke overlat kun til barnet å få venner- ta initiativ selv. Dersom barnet ikke mestrer de sosiale kodene må du/dere jobbe aktivt og gjerne ta kontakt med sosiallærer for å finne fritidstilbud der flere klassekamerater går fra før.

Gjest BearMama
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fins det barn som ikke liker gaming :P 

En fin måte er å faktisk invitere en liten gjeng over på gaming night med god mat, drikke og snacks for å bryte isen om han er spesielt interessert i gaming. Tenker han er ganske flink og gode spillere er alltid attraktivt når de spiller online som lag. 

Jeg tror også det kan lønne seg å være åpen om diagnosen slik at de andre barna får en forståelse om at han ser verden litt annerledes enn dem uten at det betyr at det er noe galt i det. Kanskje få læreren til å lese «Hvorfor hopper jeg» for å få mer innblikk i hva autisme er.

Jeg har inntrykk av at barn ofte tar avstand fra noen som har Asperger nettopp fordi de sliter med sosiale koder og ikke er så flinke på smalltalk. Om de får vite litt mer om hva autisme er så blir det mer ufarliggjort og de skjønner at det ikke er noe farlig eller skremmende.

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å bli kjent med barn på fritiden i ferien? En velforening på Facebook, en lekeplass etc hvor dere kan treffe andre? Besøksdag på skolen, hvor barnet kan møte de andre elevene før neste skoleår? 

Anonymkode: 45c5c...67f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...