Testosteron Skrevet 25. oktober 2018 #21 Skrevet 25. oktober 2018 1 minutt siden, Thunderstruck skrev: Hva faen feiler folk? Stakkars hund. Denne verden er ondskapsfull. Mennesker tror de bare kan avlive det de vil. Men hva med lammet som hunde bet i hel? Er det ikke synd på lammet? 3
Gjest Warrior Skrevet 25. oktober 2018 #22 Skrevet 25. oktober 2018 2 minutter siden, Testosteron skrev: Men hva med lammet som hunde bet i hel? Er det ikke synd på lammet? Selvfølgelig, men det er ikke hunden sin feil.
Testosteron Skrevet 25. oktober 2018 #23 Skrevet 25. oktober 2018 3 minutter siden, Thunderstruck skrev: Selvfølgelig, men det er ikke hunden sin feil. Hvem sin feil er det da? 2
wintergirl Skrevet 25. oktober 2018 #24 Skrevet 25. oktober 2018 Akkurat nå, Testosteron skrev: Hvem sin feil er det da? De som eier sauene kan passe bedre på 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #25 Skrevet 25. oktober 2018 2 minutter siden, wintergirl skrev: De som eier sauene kan passe bedre på Det er det de har gjort med å sette opp gjerde. Det er for å holde sauene inne, og andre dyr ute. Anonymkode: dee02...f07 3
Portvinpiken Skrevet 25. oktober 2018 #26 Skrevet 25. oktober 2018 7 minutter siden, Testosteron skrev: Hvem sin feil er det da? Tenker du at det er hunden sin feil eller eier? 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2018 #27 Skrevet 25. oktober 2018 Det var da sannelig et treffende navn på den bikkja. "Quercus"! Og det uttales vel antakelig "Kverkus"?.🤣🤣 Anonymkode: b94e7...751 7
wintergirl Skrevet 25. oktober 2018 #28 Skrevet 25. oktober 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det de har gjort med å sette opp gjerde. Det er for å holde sauene inne, og andre dyr ute. Anonymkode: dee02...f07 Da må de gjøre det bedre da. Sett hvilken enkelte gjerder som blir satt opp der de har sauer. De nesten ber om det. Det er ikke sikre fine gjerder. Det er veldig lett for andre dyr å kravle under disse gjerdene. Eventuelt får de skaffe seg gjeterhund. Endret 25. oktober 2018 av wintergirl
Gjest Warrior Skrevet 25. oktober 2018 #29 Skrevet 25. oktober 2018 2 timer siden, Testosteron skrev: Hvem sin feil er det da? Eieren eller et uhell. De som har dyr må passe på dyra sine, og få en bot hvis noe skjer. Ikke avlive dyret.
T-Rex Skrevet 25. oktober 2018 #30 Skrevet 25. oktober 2018 Hvilken ansvarlig hundeeier gir bikkja navnet Quercus? 3
frekvens Skrevet 25. oktober 2018 #31 Skrevet 25. oktober 2018 Skjønner ikke bæret av hvorfor hunder skal avlives om eier alltid går med den i band. Det er flere hunderaser man aldri kan stole på når det gjelder å slippe dem løs. Aversjonsdressur med strøm kan man bare glemme og om hunden rømmer må man regne med at den kan jage. Men vi kan jo ikke forby de rasene kan vi vel? Polarhundene til en slektning av meg er et godt eksempel. De kommer aldri til å bli sauerein og om dem slipper løs uten at han får det med seg så kommer dem til å finne noe å jage. Dette er resultatet av et hendig uhell. Det er ikke riktig at hunden skal bøte med livet for det. 2
T-Rex Skrevet 25. oktober 2018 #32 Skrevet 25. oktober 2018 2 minutter siden, frekvens said: Skjønner ikke bæret av hvorfor hunder skal avlives om eier alltid går med den i band. Det er flere hunderaser man aldri kan stole på når det gjelder å slippe dem løs. Aversjonsdressur med strøm kan man bare glemme og om hunden rømmer må man regne med at den kan jage. Men vi kan jo ikke forby de rasene kan vi vel? Polarhundene til en slektning av meg er et godt eksempel. De kommer aldri til å bli sauerein og om dem slipper løs uten at han får det med seg så kommer dem til å finne noe å jage. Dette er resultatet av et hendig uhell. Det er ikke riktig at hunden skal bøte med livet for det. Det er mange som lar bikkja gå i løs langline, og jeg gjetter på at det er det som har skjedd her (ok, spekulasjon fra min side). Mange steder kan det sikkert være greit nok, men ikke i nærhet av tamfe. Når hundeeieren ikke har kontroll på dyret da, er det uansvarlig. Og siden vi ikke kan avlive hundeeieren, er det hunden som får lide. 4
frekvens Skrevet 25. oktober 2018 #33 Skrevet 25. oktober 2018 2 minutter siden, T-Rex skrev: Det er mange som lar bikkja gå i løs langline, og jeg gjetter på at det er det som har skjedd her (ok, spekulasjon fra min side). Mange steder kan det sikkert være greit nok, men ikke i nærhet av tamfe. Når hundeeieren ikke har kontroll på dyret da, er det uansvarlig. Og siden vi ikke kan avlive hundeeieren, er det hunden som får lide. Ja det blir spekulasjon og resten sier seg selv. Men det er ikke rett! Bot og erstatning er nokk i dette tilfellet. Samt litt råd og tips. Trekksele, line og karabinkrok i et magebelte sikrer at det ikke skjer igjen.
T-Rex Skrevet 26. oktober 2018 #34 Skrevet 26. oktober 2018 (endret) On 10/25/2018 at 10:27 PM, frekvens said: Ja det blir spekulasjon og resten sier seg selv. Men det er ikke rett! Bot og erstatning er nokk i dette tilfellet. Samt litt råd og tips. Trekksele, line og karabinkrok i et magebelte sikrer at det ikke skjer igjen. Noe av greia her er vel at det må statueres et eksempel, ellers regner jo folk med at nåde vil gå for rett, om de gir beng i å være så ansvarlige hundeeiere som de skal være. Synd for hundene, naturligvis; jeg skjønner godt at folk synes det er ille. Men det er enten å avlive hunden eller gi eieren en bot som virkelig svir (type 50.000-100.000) som er det eneste som vil virke. Skjønt i siste tilfelle, vil vel hundeeieren få istand en kronerulling, støttet av velmenende hundeelskere... Jeg er glad i hunder selv, altså, men det er altfor mange hunder i Norge i forhold til antallet ansvarlige hundeeiere. Endret 31. oktober 2018 av T-Rex 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #35 Skrevet 26. oktober 2018 16 timer siden, Testosteron skrev: Men hva med lammet som hunde bet i hel? Er det ikke synd på lammet? Såklart er det synd på lammet, men det er ikke akkurat som om hunden kom løs og gikk rett på lammet for å drepe. Hund og lam ble surret inn i langline da eier falt og Quercus skvatt til. De surret seg så fast i et strømgjerde og siden begge fikk strøm fikk hunden panikk og bet lammet. Lammet ble avlivet, hundeier betalte bonden 2500 kr for uhellet, og bonden gikk så til politiet og sa at hunden bet lammet, men han ikke ville anmelde det.. Det høres jo helt på trynet ut hele hendelsen! Anonymkode: 11087...095 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2018 #36 Skrevet 26. oktober 2018 På 25.10.2018 den 19.22, Thunderstruck skrev: Selvfølgelig, men det er ikke hunden sin feil. Eier av hunden. Hun burde hatt hunden festet i bånd på kroppen. Ikke langline. Anonymkode: 0145a...251 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #37 Skrevet 30. oktober 2018 På 26.10.2018 den 12.11, AnonymBruker skrev: Hund og lam ble surret inn i langline da eier falt og Quercus skvatt til. De surret seg så fast i et strømgjerde og siden begge fikk strøm fikk hunden panikk og bet lammet. Lammet ble avlivet, hundeier betalte bonden 2500 kr for uhellet, og bonden gikk så til politiet og sa at hunden bet lammet, men han ikke ville anmelde det. Anonymkode: 11087...095 Jeg er sikker på at når hunden løp av gårde og fikk øye på flokken med sauer, så ble jaktinstinktet trigget. Hunden løper så etter det letteste byttet å få has på, som er et lam. I jakten på lammet vikler han seg fast i strømgjerdet med langlina. Har null tro på at hunden bare viklet seg inn i strømgjerdet og så kom lammet løpende frem til hunden. Sauer er redde for hunder og vil aldri oppsøke en hund som bakser i et strømgjerde. Hunden hadde garantert tatt lammet før lina hang seg fast i gjerdet. Så kan man argumentere for at hunder har jaktinstinkt og at å jakte er naturlig for dem, men det er nå en gang slik at hundeeiere må ha kontroll på hundene sine for å unngå nettopp slike situasjoner. Det blir helt søkt å legge skylden på bønder som har husdyrene sine beitende inngjerdet ved gården, slik jeg ser noen prøve seg på. Anonymkode: fe528...e6f 6
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #38 Skrevet 30. oktober 2018 Sausrenhetskurs burde vært obligatorisk for alle hunder. Anonymkode: 00356...dbc
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #39 Skrevet 30. oktober 2018 Flere personer har uttrykt bekymring fordi hundeeier ikke har kontroll på hunden. Men la nå “snille” hunden leve, komme tilbakemelding til en hundeeier uten kontroll og kanskje om kort tid “sitter” den i ansiktet på feks en 2-åring. Anonymkode: 453a7...639 6
Skywalker Skrevet 30. oktober 2018 #40 Skrevet 30. oktober 2018 På 25.10.2018 den 19.10, Testosteron skrev: Det har i dag falt dom i saken. Tingretten har gitt staten medhold i at hunden må avlives fordi hunden utgjør en større fare i framtiden enn det hunder vanligvis gjør, og fordi flere personer har vært bekymret over at hundeeieren ikke har hatt kontroll på hunden. Hundeeieren sier til NRK at hun kommer til å anke dommen fordi hun mener verken hun eller hunden har gjort noe galt. https://www.nrk.no/sognogfjordane/tingretten-meiner-hunden-til-berit-ma-avlivast-1.14263830 Fra artikkelen: "Quercus har ingen relevant nytteverdi for saksøker, som kan få betydning, står det i dommen." Så at hunden fungerer som en kjær firbent venn og turkamerat har ingen nytteverdi? Hva med nytteverdien i å komme seg ut på tur med hunden? Det er da allment kjent at hund eller andre kjæledyr kan gi en stor helsegevinst. Samtidig blir det som et familiemedlem. Jeg synes denne saken er fryktelig tragisk. Hun var uheldig på tur og mistet båndet. Hunden hadde surret seg inn i strømgjerde. Jeg har selv hatt hund som har viklet seg inn i slikt strømgjerde, og sett hvor desperat og skremt den blir. Selvsagt er det fryktelig trist at det gikk ut over et lam, men her synes jeg hund og eier før få en ny sjanse. Dette var ikke en hundeeier som slapp hunden løs med vilje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå