AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #1 Skrevet 16. juni 2018 Her er hendelsen som ligger til grunn for avlivningsvedtaket: Eier gikk tur med Quercus i skogen en augustdag i 2017, sikret i en 15 meter langline. Eier falt på glatt underlag og mistet langlinen som hun hadde i hånden. Quercus satte av gårde i det kuperte terrenget, og hun så ikke hvor han sprang. Eier fant han etter 10 minutter, da var Quercus og et lam viklet helt fast i hverandre via langlinen (surret rundt kropp og bein), og de var begge dels viklet fast i et strømgjerde -med strømmen på, og hunden kunne ikke komme fri fra lammet eller strømgjerdet. Eier så at lammet var stygt bitt i nakken (ingen andre steder), og var veldig skadet. Hun klarte å få hunden fri og ringte en nabo som kom og hjalp til med lammet. Bittet på lammet, utover ordinær jaging/gjeting av sauene innenfor strømgjerdet, er antatt å være utløst av det stresset Quercus opplevde ved å stå viklet fast i lammet -og i det strømførende gjerdet. Lammet ble dessverre avlivet, og eier erstattet det med 2500 kr. Hendelsen ble meldt til politiet av saueeier, men han forklarte politiet at han ikke ville være den som forlangte Quercus avlivet. Eier fikk kort tid etterpå varsel fra politiet om at de vurderte å fatte avlivningsvedtak. Hvilket de så gjorde. Men man vet jo ikke om Quercus jaget sauene i det hele tatt, eller om han bet lammet før eller etter han havnet i strømgjerdet! Dette kan jo skje med alle hunder! Hvaslags jævler er det som jobber i POD??? Denne stakkars damen er gammel, uføretrygdet og ressurssvak og forferdelig glad i hunden sin De har ikke noe hjerte Om hunden er en så stor fare for sauene, kan den da ikke omplasseres til et område uten sau??? Man bør altså IKKE anmelde noen hendelser som involverer hunder til politiet om man ikke vil ha dem avlivet! Hele historien til Querkes står på Facebooksiden Rettferdighet for Bamse. (Der er det også en spleis om man ønsker å bidra, da politiet selvsagt har Quecus på kennel som koster 250 kr pr dag for å tyne eier så hun ikke har råd til rettsak...) Anonymkode: 65dbd...963 6
Diamant20 Skrevet 17. juni 2018 #2 Skrevet 17. juni 2018 Forferdelig! Kjenner jeg nesten er glad jeg ikke har bikkje, hunden får jo omtrent ikke lov til å gjøre noen ting og her var det en helt vanlig menneskelig feil, nemlig å falle på isen. Damen betalte erstatning og det kan jo nesten være mer lønnsomt for bonden i og med at lammet kunne ha skadet seg på annet vis... 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #3 Skrevet 17. juni 2018 Bra at dyrevelferd bare fungerer en vei, det stakkars lammet skulle jo bare bli mat likevel... Var sikkert morsomt for lammet å være surret sammen med den bitende bikkja i strømgjerdet. Anonymkode: e4172...d17 9
Gent82 Skrevet 17. juni 2018 #4 Skrevet 17. juni 2018 Få hunden utredet istedet, kanskje den har en diagnose og kan prøve ut Ritalin, Xanax osv. Det er verdt et forsøk. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #5 Skrevet 17. juni 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Bra at dyrevelferd bare fungerer en vei, det stakkars lammet skulle jo bare bli mat likevel... Var sikkert morsomt for lammet å være surret sammen med den bitende bikkja i strømgjerdet. Anonymkode: e4172...d17 Sikkert for hunden også. Anonymkode: 65dbd...963 1
Belinda1992 Skrevet 3. juli 2018 #6 Skrevet 3. juli 2018 Har støttet økonomisk på spleis og støtter sterkt denne saken! Quercus burde ikke engang være i rettsystemet - han hører hjemme med sin kjære eier! ❤️ Her er linken til spleis hvis noen vil være med: https://www.spleis.no/project/42098 Noen som har ideer for hvordan vi kan nå ut til flere? Det er jo fint om alle som kunne tenke seg å støtte (om så med 10 kr) får kjennskap til saken 1
Sparta- Skrevet 3. juli 2018 #7 Skrevet 3. juli 2018 På 17.6.2018 den 11.51, AnonymBruker skrev: Bra at dyrevelferd bare fungerer en vei, det stakkars lammet skulle jo bare bli mat likevel... Var sikkert morsomt for lammet å være surret sammen med den bitende bikkja i strømgjerdet. Anonymkode: e4172...d17 Dette handler ikke om øye for øye, tann for tann. Ett dyr skal ikke måtte bøte med livet fordi det sannsynligvis har tatt livet av et annet dyr. Hunden er et rovdyr, og slike ting kan skje gitt "riktige" omstendigheter. Om en hund skal avlives eller ikke må avgjøres basert på en helhetsvurdering av hundens atferd. Man avliver ikke hunder fordi de biter i situasjoner hvor det ut ifra deres instinkter er naturlig å bite. F.eks når jaktinstinktet vekkes eller hunden biter av frykt og søker forsvare seg/eier. Det er derfor eiere må være påpasselige med å ha kontroll på hunden, så langt det lar seg gjøre. Ta forhåndsregler. Ikke undervurdere hundens instinkter. Så skjer jo uhell som dette relatert til feil/glipp fra eiers side, og da skal ikke hunden måtte bøte med livet. I verste fall skal hunden omplasseres til mer hundekyndige folk/folk som har evne til å holde kontroll på hunden. 5
Filicia Skrevet 3. juli 2018 #9 Skrevet 3. juli 2018 Veldig trist og leit dette her. Stakkars eieren. 1
Gjest HerrBæsjerumpehull Skrevet 3. juli 2018 #10 Skrevet 3. juli 2018 On 6/17/2018 at 12:57 AM, AnonymBruker said: Men man vet jo ikke om Quercus jaget sauene i det hele tatt, eller om han bet lammet før eller etter han havnet i strømgjerdet! Anonymkode: 65dbd...963 Eh...jo. Hvilket annet scenario ser du for deg hvor et lam og en hund blir viklet inn i båndet til hunden? Tenker du at det kanskje var lammet som jaget hunden?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #11 Skrevet 4. juli 2018 7 minutter siden, HerrBæsjerumpehull said: Eh...jo. Hvilket annet scenario ser du for deg hvor et lam og en hund blir viklet inn i båndet til hunden? Tenker du at det kanskje var lammet som jaget hunden? Jeg innrømmer at det er overveiende sannsynlig, men ingen så hva som skjedde og ingen vet iallefall hvorfor hunden bet. Var det fordi den biter sau, eller var det fordi den satt fast i gjerdet? Greia er at de vil avlive en hund fordi den ikke er saueren, og det er det veldig få hunder som er. Alle kan oppleve et uhell. Her jeg bor har jeg sau rett bak huset, og hva hvis hunden min kommer seg løs og jager dem èn gang, skal hun da avlives? Jeg har aldri opplevd det med hunden som jeg har nå, men schæferen som jeg hadde før gjorde det èn gang fordi noen sauer befant seg på et usannsynlig sted. De stod rett foran døra der vi bodde (ingen ble skadd). Så skulle hun avlives da eller? Dette er bare ikke riktig. Anonymkode: 65dbd...963
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #12 Skrevet 4. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg innrømmer at det er overveiende sannsynlig, men ingen så hva som skjedde og ingen vet iallefall hvorfor hunden bet. Var det fordi den biter sau, eller var det fordi den satt fast i gjerdet? Greia er at de vil avlive en hund fordi den ikke er saueren, og det er det veldig få hunder som er. Alle kan oppleve et uhell. Her jeg bor har jeg sau rett bak huset, og hva hvis hunden min kommer seg løs og jager dem èn gang, skal hun da avlives? Jeg har aldri opplevd det med hunden som jeg har nå, men schæferen som jeg hadde før gjorde det èn gang fordi noen sauer befant seg på et usannsynlig sted. De stod rett foran døra der vi bodde (ingen ble skadd). Så skulle hun avlives da eller? Dette er bare ikke riktig. Anonymkode: 65dbd...963 Ja, hunder som jager bufe må avlives. Anonymkode: 00356...dbc 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #13 Skrevet 4. juli 2018 Hunden er også veldig ung, og unghunder har mye energi og kan gjøre mye rart som de ikke er så tibøyelige til når de er voksne. Hunden min slet seg flere ganger fra båndet når jeg gikk tur med henne når hun var i den alderen. Hun hoppet rundt alle steder og var helt gal. Men nå kan jeg holde henne uten problemer, fordi hun er roligere, og jeg har dessuten trent med henne. Men uansett om man trener så hjelper det ikke alltid 100% av tiden på unghunder, de er som tenåringer, fulle av hormoner og energi. Eieren til Quercus kunne blitt pålagt et kurs og fått en bot, og beskjed om at hvis det skjer igjen hadde hunden blitt avlivet. Og det hadde aldri skjedd igjen. Hva er det som er feil med POD? Hvorfor har de slik mordlyst? Jeg blir bare helt oppgitt og fortvilet. Kanskje de tenker på den preventive effekten, de vil "oppdra" hundeeiere ved å sette et eksempel...eneste grunnen jeg kommer på til alle disse avlivningsvedtakene som ikke henger på greip. Anonymkode: 65dbd...963 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #14 Skrevet 4. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, hunder som jager bufe må avlives. Anonymkode: 00356...dbc Ok, så det mener du. ALLE hunder som jager bufe må avlives. Skal de avlives før de har jaget dem èn gang, eller etterpå? Skal de alltid avilves når eieren har et uhell? Hva med når saueeieren har et uhell og sauen forviller seg inn i hagen til noen der hunden går løs? Og hvorfor, er det for å straffe eieren? For alle hunder KAN jage bufe om man slipper dem et sted det er bufe. Anonymkode: 65dbd...963 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #15 Skrevet 4. juli 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, hunder som jager bufe må avlives. Anonymkode: 00356...dbc Åh....nå så jeg hva du svarte på. Så det ville være greit at min schæfer ble avlivet da, selv om hun kom på innkalling når hun hadde jaget sauen 50 meter, og den var på min eiendom? Jeg håper du sier det for å provosere. Anonymkode: 65dbd...963
wintergirl Skrevet 4. juli 2018 #16 Skrevet 4. juli 2018 1 time siden, Belinda1992 skrev: Har støttet økonomisk på spleis og støtter sterkt denne saken! Quercus burde ikke engang være i rettsystemet - han hører hjemme med sin kjære eier! ❤️ Her er linken til spleis hvis noen vil være med: https://www.spleis.no/project/42098 Noen som har ideer for hvordan vi kan nå ut til flere? Det er jo fint om alle som kunne tenke seg å støtte (om så med 10 kr) får kjennskap til saken Da har jeg også bidratt og delt lenken med flere. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #17 Skrevet 4. juli 2018 Man lar ikke tvilen komme et dyr til gode! Neste gang da, når hunden jager barnet ditt, de vikles sammen i langlina og hunden biter kidden i nakken? Jeg er veldig glad i dyr! Og jeg syns det er trist når dyr må avlives. Men i slike saker så er det alt for ofte snakk om eiere som ikke kjenner sin egen kjæledegge. Hunder som biter er ikke hunder som burde få gå rundt sammen med mennesker og andre dyr. Hunden er sikkert kjempesøt og bare snill, men når den har jaget og bitt, da er det ikke noe vits i å gå å vente på neste gang. Anonymkode: f1288...b48 12
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #18 Skrevet 4. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Man lar ikke tvilen komme et dyr til gode! Neste gang da, når hunden jager barnet ditt, de vikles sammen i langlina og hunden biter kidden i nakken? Jeg er veldig glad i dyr! Og jeg syns det er trist når dyr må avlives. Men i slike saker så er det alt for ofte snakk om eiere som ikke kjenner sin egen kjæledegge. Hunder som biter er ikke hunder som burde få gå rundt sammen med mennesker og andre dyr. Hunden er sikkert kjempesøt og bare snill, men når den har jaget og bitt, da er det ikke noe vits i å gå å vente på neste gang. Anonymkode: f1288...b48 Hva slags dyr er du glad i da, kuer? For hunder vet du iallefall ingenting om. Eller kanskje du er en katteelsker? Tenk deg at man avlet kattene til de ikke jaget mus lenger, men noen raser beholdt jaktinstinktet, og andre hadde fortsatt jaktinstinkt selv om de tilhørte en rase der det ikke var avlet bort. Tenk deg også at man holdt mus som kjæledyr eller nyttedyr på en slik måte at de fysisk kunne komme i kontakt med kattene. Om din katt da bet en mus, skulle dan da blitt avlivet? Det er akkurat det sammme. Anonymkode: 65dbd...963 5
Testosteron Skrevet 25. oktober 2018 #19 Skrevet 25. oktober 2018 Det har i dag falt dom i saken. Tingretten har gitt staten medhold i at hunden må avlives fordi hunden utgjør en større fare i framtiden enn det hunder vanligvis gjør, og fordi flere personer har vært bekymret over at hundeeieren ikke har hatt kontroll på hunden. Hundeeieren sier til NRK at hun kommer til å anke dommen fordi hun mener verken hun eller hunden har gjort noe galt. https://www.nrk.no/sognogfjordane/tingretten-meiner-hunden-til-berit-ma-avlivast-1.14263830 2
Gjest Warrior Skrevet 25. oktober 2018 #20 Skrevet 25. oktober 2018 Hva faen feiler folk? Stakkars hund. Denne verden er ondskapsfull. Mennesker tror de bare kan avlive det de vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå