Gå til innhold

Erfaringer med å jobbe i stedet for å motta studielån(stipend)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på et svært fleksibelt studie, der vi har null obligatorisk utenom å møte til eksamen. Ettersom jeg byttet studie etter 2 år og mitt nåværende studie tar 6 år vil jeg akkurat fylle opp makskvoten til lånekassen på at en kun kan motta støtte i åtte år. Jeg har vært borteboer og blir borteboer de resterende årene jeg mottar lån, men det sier seg selv at jeg vil sitte igjen med svært mye lån til slutt. Jeg vil også ikke være ferdig med studiet mitt før jeg er 29/30 og vil dermed med kun studielån ikke kunne bygge opp noen særlig egenkapital til bolig eller annet. Vil heller ikke kunne få hjelp av mine foreldre til å komme meg inn på boligmarkedet. 
Jeg ser dermed at jeg er nødt til å jobbe noen år mens jeg studerer 100 % for ikke å måtte starte å bygge egenkapital når jeg er 30. 

Akkurat nå jobber jeg ca 3 ganger i uken ved siden av å motta lån pluss omtrent 50-80% i ferier. Føler jeg klarer å kombinere dette relativt bra med studier. 

Tenker flere har vært i samme situasjon grunnet de ikke får lån grunnet forsinkelse i studiepoeng eller fordi de ikke får mer støtte. 
Hvor stor stillingsprosent hadde dere i det tilfellet? Må en jobbe 100% eller kan en klare seg med 80%? Har en leie på rundt 5500, og vil helst slippe å bo hjemme.. 
Synes dere det var overkommelig med studier ved siden av?

Anonymkode: ff099...89e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med et så fleksibelt studie går det jo helt fint... kommer jo litt an på arbeidsmengden på studiet også, men hvis du kan jobbe 3-4 dager i uken pluss ferier tjener du jo fort mer enn du ville fått av Lånekassen.

AnonymBruker
Skrevet

Med en husleie på bare 5500 og et moderat forbruk, burde det holde å jobbe 80%. Hvis du er god på å bruke tiden din og lese taktisk (og studiet ikke er ekstremt arbeidskrevende, det varierer jo), burde det la seg gjøre å kombinere med 100% studier. Det hjelper selvsagt veldig hvis du ikke har barn...

Anonymkode: e1aad...f17

AnonymBruker
Skrevet

Husk at du ikke kan tjene mer enn 177 000 (?) før du overskrider grensa for å få stipend. 

Anonymkode: 3f548...792

Skrevet

Jobbet 2-4 dager i veka + ferier, gjekk greit. Hadde høgre utgifter pga at eg eigde leiligheten. Levde heilt greit i hverdagen men hadde vell berre 1 ferie på 3 år, hadde ikkje råde til å ikkje jobb ei veke liksom

Huska at du må ligge under grensa for å få studielån! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...