Gå til innhold

Kan barn på 12 år være hjemme alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mens pappa går på fest? En fyr jeg datet har to barn på 12 og en på 15. Vet de er stor, men når to av barna er på samvær i helgen og kun er der to samværhelger reagerer jeg på at han lar barna være hjemme alene mens han fester. De klarer seg sikkert selv og sånn om natta, men allikevel?.. nå mistenkte jeg han hadde et alkoholproblem da og "dumpet" han av den grunn. 

Anonymkode: 980aa...92d

Videoannonse
Annonse
Gjest BearMama
Skrevet

Nei. Man forlater ikke en 12-åring alene hele natten og iallefall ikke for å drikke seg full. Det er omsorgssvikt og han burde ikke ha samvær.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, BearMama skrev:

Nei. Man forlater ikke en 12-åring alene hele natten og iallefall ikke for å drikke seg full. Det er omsorgssvikt og han burde ikke ha samvær.

Ikke bare en men to..😓 

Gjest BearMama
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bare en men to..😓 

Hadde kontaktet barnevernet og sagt at far overlot 2 barn for seg selv alene hjemme på natten for å drikke seg full.

Skrevet (endret)

Hvis 15åringen er hjemme samtidig og passer på synes ikke jeg det er problematisk at de to er hjemme alene ei natt i utgangspunktet. Satt selv en del barnevakt på den alderen.

Men at han velger å bruke samværshelga si på dette ville nok ikke jeg heller blitt så begeistret for.

Endret av heipådegsann
  • Liker 31
Gjest BearMama
Skrevet
Akkurat nå, heipådegsann skrev:

Hvis 15åringen er hjemme samtidig og passer på synes ikke jeg det er problematisk at de to er hjemme alene ei natt i utgangspunktet.

Men at han velger å bruke samværshelga si på dette ville nok ikke jeg heller blitt så begeistret for.

Du synes det er greit at to barn er overlatt for seg selv på natten for at far skal drikke?

Skrevet (endret)
5 minutter siden, BearMama skrev:

Du synes det er greit at to barn er overlatt for seg selv på natten for at far skal drikke?

Jeg synes det er greit at en 15åring sitter barnevakt for en 12åring ei natt ja.

Satt en del barnevakt selv i den alderen. Også for mindre barn. Aldri tenkt over at det skulle vært et problem før egentlig. Tror det er ganske vanlig der jeg er ifra.

Endret av heipådegsann
  • Liker 25
Skrevet

Var dette en fest, eller er det noe han gjorde flere ganger?

En på 12 og 15 klarer fint å være alene en natt da! Ærlig talt.

Men om dette er noe han har for vane å gjøre, så syns jeg at han er en dårlig far. Det er ikke greit i det hele tatt om det er sånn han stadig gjør. 

• Liker 13
Gjest BearMama
Skrevet
1 minutt siden, heipådegsann skrev:

Jeg synes det er greit at en 15åring sitter barnevakt for en 12åring ei natt ja.

Satt en del barnevakt selv i den alderen. Også for mindre barn. Aldri tenkt over at det skulle vært et problem før egentlig.

Det er ikke snakk om å være barnevakt. Det er snakk om 2 barn som er hos faren 2 ganger i måneden og da blir overlatt til seg selv på natten fordi pappa skal drikke seg full. Det er ikke 15 åringen sitt ansvar å ta vare på en 12 åring fordi pappa prioriterer å feste på natten.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, BearMama skrev:

Det kommer jo an på hvor ofte. Mine eldste barn passer yngste hvis vi skal noe... Jeg selv satt barnevakt fra jeg var 12 år hos naboer. Hadde jo selvsagt ikke vært langt unna - da Hadde jeg bedt foreldrene mine om barnepass.

Anonymkode: 7054b...2a3

• Liker 4
Gjest BearMama
Skrevet
10 minutter siden, heipådegsann skrev:

Hvis 15åringen er hjemme samtidig og passer på synes ikke jeg det er problematisk at de to er hjemme alene ei natt i utgangspunktet. Satt selv en del barnevakt på den alderen.

Hun mistenker at han har et alkoholproblem og overlater dem til seg selv hver helg de er der for å drikke. Det er ikke snakk om en gang iblandt mens mor eller far er ute en tur. 

Gjest BearMama
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på hvor ofte. Mine eldste barn passer yngste hvis vi skal noe... Jeg selv satt barnevakt fra jeg var 12 år hos naboer. Hadde jo selvsagt ikke vært langt unna - da Hadde jeg bedt foreldrene mine om barnepass.

Har du lest HL? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, BearMama skrev:

Det er ikke snakk om å være barnevakt. Det er snakk om 2 barn som er hos faren 2 ganger i måneden og da blir overlatt til seg selv på natten fordi pappa skal drikke seg full. Det er ikke 15 åringen sitt ansvar å ta vare på en 12 åring fordi pappa prioriterer å feste på natten.

Har ikke får lov å gjøre noe når barna er der?? Vet vi om han drikker seg full? Tipper mor også gjør andre ting innimellom, selv om det er samværshelg. Vi er ikke skilt, men det hender at det skjer noe 2 helger på rad, som vi prioriteter. Da er barna med barnepass 2 helger uansett. Hvorfor er det annerledes hvis man er skilt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Var dette en fest, eller er det noe han gjorde flere ganger?

En på 12 og 15 klarer fint å være alene en natt da! Ærlig talt.

Men om dette er noe han har for vane å gjøre, så syns jeg at han er en dårlig far. Det er ikke greit i det hele tatt om det er sånn han stadig gjør. 

Vet at after-ski er vanlig i hans krets på vinteren. Og da er ikke broren på 15 tilstede engang. Snakk om mer enn en øl for å si det slik. 

Gjest BearMama
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ikke får lov å gjøre noe når barna er der?? Vet vi om han drikker seg full? Tipper mor også gjør andre ting innimellom, selv om det er samværshelg. Vi er ikke skilt, men det hender at det skjer noe 2 helger på rad, som vi prioriteter. Da er barna med barnepass 2 helger uansett. Hvorfor er det annerledes hvis man er skilt?

Ts mistenker at far har et alkoholproblem og at dette skjer ved nesten hver samværshelg. 

Om du mener det er forsvarlig å sende barna dine til et far som hver helg overlater dem til seg selv på nettene for å drikke eg full så har vi to helt forskjellige syn på hva en god omsorgssperson er.

Skrevet

Er det ingen som spør hvorfor pappa drikker? Det kan jo være at mamma er sånn et hespetre at pappa trenger en virkelighetsflukt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var alene flere ganger da jeg var 12 år, men hadde alltid overnattingsbesøk av en venninne og denne venninnens foreldre var jo tilgjengelige og bodde i nærheten. I tillegg hadde jeg godt forhold til flere av damene i nabolaget og de kom ofte innom og spurte hvordan det gikk, om jeg skulle ha noe middag eller trengte noe fra butikk etc. :)

(ikke i forbindelse med at foreldrene mine drakk seg fulle da, men jobb og jobbreise)

Anonymkode: 93faa...334

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, BearMama skrev:

Ts mistenker at far har et alkoholproblem og at dette skjer ved nesten hver samværshelg. 

Om du mener det er forsvarlig å sende barna dine til et far som hver helg overlater dem til seg selv på nettene for å drikke eg full så har vi to helt forskjellige syn på hva en god omsorgssperson er.

Jeg tolket ikke hi på samme måte som deg. Gikk ut ifra at det gjaldt en sjelden gang iblant.

Det du beskriver der er selvsagt ikke på noen måte greit.

Endret av heipådegsann
  • Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at after-ski er vanlig i hans krets på vinteren. Og da er ikke broren på 15 tilstede engang. Snakk om mer enn en øl for å si det slik. 

Altså. Spørsmålet var hvor ofte det skjer. Hvor er 15-åringen da? Han er vel ikke ute hele natten. Hvis det skjer nå og da, så er det ikke nødvendigvis noe jeg ville bifalt. Jeg skrev i forrige innlegg at jeg syns han er en dårlig far. Jeg tar tilbake deg utfra opplysninger hittil. Men noe ansvarsløst virker han. Så spørs det hvordan han er ellers mot og med barn da?

Da jeg var 12 var jeg fullt ut i stand til å være hjemme om nettene. Foreldrene mine jobbet i restauranten, og jeg passet de to yngste søsknene mine. Ikke noe problem i det hele tatt. 

Til dere som snakker om bv her. Hva skal de gjøre? Dette er ikke den som har har hovedomsorgen. Det er foreløpig ikke snakk om grov omsorgssvikt. De vil ikke gjøre noe her ut fra opplysninger vi har fått. 

• Liker 3
Gjest BearMama
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Altså. Spørsmålet var hvor ofte det skjer. Hvor er 15-åringen da? Han er vel ikke ute hele natten. Hvis det skjer nå og da, så er det ikke nødvendigvis noe jeg ville bifalt. Jeg skrev i forrige innlegg at jeg syns han er en dårlig far. Jeg tar tilbake deg utfra opplysninger hittil. Men noe ansvarsløst virker han. Så spørs det hvordan han er ellers mot og med barn da?

Da jeg var 12 var jeg fullt ut i stand til å være hjemme om nettene. Foreldrene mine jobbet i restauranten, og jeg passet de to yngste søsknene mine. Ikke noe problem i det hele tatt. 

Til dere som snakker om bv her. Hva skal de gjøre? Dette er ikke den som har har hovedomsorgen. Det er foreløpig ikke snakk om grov omsorgssvikt. De vil ikke gjøre noe her ut fra opplysninger vi har fått. 

Barnevernet kan fint si at far ikke får ha samvær inntil han har fått kontroll på drikkingen.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange drar inn egne erfaringer. At noen 12 åringer ble overlatt til seg selv på natten for å passe søsken eller være alene mens foreldrene var på jobbreiser etc etc er lite relevant.

Kjernen her er at far som Ts mistenker har et alkoholproblem overlater 2 barn og av og til 12 åringen alene på natten for å drikke seg full hver samværshelg. 

Ringer det virkelig ingen klokker? For om det hadde vært mine barn så hadde jeg definitivt reagert.

Og man kan si mye om modenhet, men hva om det begynner å brenne? Spesielt der det er snakk om 12 åringer som passer småsøsken. Det er forskjell på om en slik situasjon skjer på kvelden mens 12 åringen er våken kontra å f.eks våkne til brann. 

Vil da en 12 åring klare å holde hodet kaldt og redde de som er yngre? Om ikke; hvilke traumer å skyld vil de sitte igjen med om noen de hadde ansvar for døde?

Det er stor forskjell på å passe søsken en kveld og en hel natt. Og ja, mye har med modenhet å gjøre, men det er uansett en helt annen diskusjon.

Her er det snakk om en far som drikker se full hver samværshelg. Da vil jeg tro han gjør det helgene barna ikke er der også. 

Noen vil sikkert synes det er helt ok og et flott forbilde for barna sine.

Jeg er ikke en av dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...