AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #1 Skrevet 16. juni 2018 Jeg har lyst på hund, men vil forhøre meg litt om det egentlig passer for meg og min livsstil. Jeg er i midten av 20-åra, jobber som lærer fra omtrent 8-16 i ukedagene (noen ganger kortere). Jeg leier en kjellerleilighet og bor for meg selv, jeg går tur omtrent hver dag og er mye hjemme på ettermiddager/kvelder og i helgene. Jeg reiser på utenlandstur max to ganger i året, og har familie og venner i nærheten som evt. kan ha hunden når jeg er bortreist. Hva tenker dere? Blir det lenge for hunden å være alene hver ukedag? Jeg har jo selvfølgelig fri hver helg og har feriene, men likevel. Anonymkode: afe64...b5e
FlikkFlakk Skrevet 16. juni 2018 #2 Skrevet 16. juni 2018 (endret) Hvor lang tid bruker du til og fra jobben? Du må tenke på det tiden i tillegg til jobbe tiden. Du må opp og gå en god tur om morgenen før du drar på jobb, tur rett etter jobben (dette blir ofte den lengste turen) og tur før du legger deg. Da jeg jobbet (ufør nå) så passet jeg alltid på at jeg kunne ha med hunden hvis jeg skulle noe på kvelden, det er ikke greit å gå fra hunden to ganger om dagen, synes jeg personlig. Skal jeg være helt ærlig så hadde jeg veldig dårlig samvittighet når jeg jobbet og hunden var alene, det er sånn jeg er skrudd sammen. Men, de fleste må jo jobbe og jeg vet at det er mange som synes det er helt ok å la hunden være hjemme så lenge alene. Du bør også tenke på om du har energi nok til minst tre turer om dagen, samme om det regner, snør eller er kjempe kaldt. Etter mitt syn bør den lengste turen være på MINST 1time eller minimum 5km, så hunden får brukt seg litt. Masse lykke til! Endret 16. juni 2018 av FlikkFlakk
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #3 Skrevet 16. juni 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst på hund, men vil forhøre meg litt om det egentlig passer for meg og min livsstil. Jeg er i midten av 20-åra, jobber som lærer fra omtrent 8-16 i ukedagene (noen ganger kortere). Jeg leier en kjellerleilighet og bor for meg selv, jeg går tur omtrent hver dag og er mye hjemme på ettermiddager/kvelder og i helgene. Jeg reiser på utenlandstur max to ganger i året, og har familie og venner i nærheten som evt. kan ha hunden når jeg er bortreist. Hva tenker dere? Blir det lenge for hunden å være alene hver ukedag? Jeg har jo selvfølgelig fri hver helg og har feriene, men likevel. Anonymkode: afe64...b5e Det er mange som har hund som må være alene en arbeidsdag hver dag. Optimalt er det ikke, men i en del av tilfellene går det. Men en hel arbeidsdag er mer enn nok, der vil si at å trene et par timer flere ganger i uka eller sosiale aktiviteter ute etter jobb blir for mye. Da må du droppe det eller skaffe hundepass. Du bør tenke nøye gjennom valget hvert fall, for det er utrolig trist å se alle hundene som omplasseres fordi de ikke tåler å være så mye alene. Anonymkode: 4526f...648
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #4 Skrevet 17. juni 2018 Det er selvsagt ikke optimalt for en hund å være alene en hel arbeidsdag + reisevei, men for mangemange hunder er det jo sånn. Hunden klarer seg fint alene en arbeidsdag, men husk at du ikke kan være borte flere kvelder i uka i tillegg. Ellers kan du eventuelt ta med hunden dit du skal Anonymkode: 1083c...357
Gjest Remmun Skrevet 18. juni 2018 #5 Skrevet 18. juni 2018 I starten så må du være hjemme med den konstant, så du som jobber som lærer burde egentlig gå til anskaffelse av en hund i sommerferien slik at du og hunden er sammen hele ferien, drar du ut av huset, blir den med. Når det nærmer seg til at Du skal begynne å jobbe igjen må du tilvenne hunden din til å være hjemme alene, dette må gjøres veldig gradvis. Enkleste er å skaffe seg en liten-mellom stor rase (kun av den grunnen at det er med sosialt akseptert å ha den med til enhver tid, hvis man skal hjem til folk.) Du må ha MYE tid til din nye bestevenn, MYE tålmodighet og MYE kjærlighet. Det blir barnet ditt og du har ikke lenger mulighet til å sette deg selv først, her er det bebisen som gjelder. Masse lykke til, hilsen hundemamma til 3stk.
Bonusmammaen Skrevet 18. juni 2018 #6 Skrevet 18. juni 2018 Da må du belage deg på langtur før og etter jobb som et minimum. Du må stå opp en time tidligere hver eneste morgen og i starten når den er valp er du nødt til å være hjemme hele tiden. Ingen hunder jeg har hatt trives å være alene så lenge som fra 08-16. Aldri bur. Noen blir raptus å herjer når de er alene og det kan ta lang tid og mye trening til.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #7 Skrevet 18. juni 2018 Hva hvis du må flytte fra den leiligheten du leier og ikke får tak i ny leilighet der det er lov å ha hund? Det er mange som må omplassere hunden på grunn av det. Anonymkode: b73d0...071
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #8 Skrevet 18. juni 2018 På 17.6.2018 den 0.02, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst på hund, men vil forhøre meg litt om det egentlig passer for meg og min livsstil. Jeg er i midten av 20-åra, jobber som lærer fra omtrent 8-16 i ukedagene (noen ganger kortere). Jeg leier en kjellerleilighet og bor for meg selv, jeg går tur omtrent hver dag og er mye hjemme på ettermiddager/kvelder og i helgene. Jeg reiser på utenlandstur max to ganger i året, og har familie og venner i nærheten som evt. kan ha hunden når jeg er bortreist. Hva tenker dere? Blir det lenge for hunden å være alene hver ukedag? Jeg har jo selvfølgelig fri hver helg og har feriene, men likevel. Anonymkode: afe64...b5e Veldig mange hunder er alene hele eierens arbeidsdag. Kanskje ikke helt optimalt, men får hunden nok mosjon og oppmerksomhet resten av tiden så tror jeg ikke du skal bekymre deg for det Tenk heller nøye gjennom hvor bundet du blir, og om du er klar for det. Bare en sånn ting som at du aldri kan dra ut på noe sosialt direkte etter jobb kan bli litt kjipt i lengden. Anonymkode: 62938...4b5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #9 Skrevet 18. juni 2018 Jeg er 21 år. Tenk nøye i gjennom. Det er mer jobb enn det ser ut som. Jeg har en liten hund, men jeg må likevel droppe mye sosiale aktiviteter på kveldstid, gå tur i -20 grader. Ut på natta i pissregn når hun har diaré, gå tur etter skolen selv om jeg er helt utslitt og egentlig vil sove. Det er mye jobb selv med en liten hund! jeg må alltid planlegge pass om jeg skal ut på byen med venner + vors da jeg er lenge borte. Opp tidlig på morgenen for å gå tur og slite henne ut før skolen starter. Heldigvis så har jeg henne ofte med til venner og hun er alene sånn ca 6 timer hver dag. Hjernetrim, pelsstell, turer ja det er slitsomt enda jeg bare har en selskapshund. jeg ville ikke byttet det vekk for noe i verden, men jeg kjøpte meg hund uten å egentlig vite hvor mye jobb det var og hvor mye livet mitt ville forandre seg. Jeg kan ikke være særlig spontan lenger. Dyrlege er svindyrt, men jeg har forsikring. Det er bare meg, så jeg kan ikke ta meg «fri» en dag for å være borte med venner på spontane ting. Dette er alt det negative. Det positive er jo at det er mye selskap i en hund, det å sovne under dyna sammen, leke sammen er bare helt herlig. Jeg vurderer å skaffe meg en til. Nå er jo allerede livsstilen min hundevennlig så jeg vet litt hva jeg går til. Om du kjøper deg hund kommer du til å elske den, men det er noen dager der man skulle ønske man ikke hadde noe ansvar. Jeg sleit med å finne leilighet som var lov med hund, fant etter 4 måneder når jeg skulle studere. Jeg kan ikke jobbe de dagene jeg er på skolen og omvendt så mine dager er alltid lagt opp etter hunden. Anonymkode: e69fa...57b
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #10 Skrevet 4. juli 2018 Jeg er heldigvis ganske innstilt på at det blir mye jobb, og at mye av tiden går til hunden. Jeg går ofte tur uansett vær allerede, og det er ofte jeg bare er hjemme på kveldene. Selvfølgelig har jeg forståelse for at jeg ikke kan være på jobb hver dag, og så reise avgårde og la hunden være alene to-tre kvelder i tillegg. Heldigvis har jeg folk i nærheten som er mer enn villige til å passe. Har tenkt tanken om å skaffe meg en i sommerferien, slik som noen av dere har nevnt over. I tillegg har jeg planer om å vente en stund til, kanskje noen år... Skal i hvert fall ikke skaffe meg noen hund før sommerferien neste år. Takk for alle tips og svar! - Ts Anonymkode: afe64...b5e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #11 Skrevet 4. juli 2018 På 17.6.2018 den 0.19, FlikkFlakk skrev: Hvor lang tid bruker du til og fra jobben? Du må tenke på det tiden i tillegg til jobbe tiden. Du må opp og gå en god tur om morgenen før du drar på jobb, tur rett etter jobben (dette blir ofte den lengste turen) og tur før du legger deg. Da jeg jobbet (ufør nå) så passet jeg alltid på at jeg kunne ha med hunden hvis jeg skulle noe på kvelden, det er ikke greit å gå fra hunden to ganger om dagen, synes jeg personlig. Skal jeg være helt ærlig så hadde jeg veldig dårlig samvittighet når jeg jobbet og hunden var alene, det er sånn jeg er skrudd sammen. Men, de fleste må jo jobbe og jeg vet at det er mange som synes det er helt ok å la hunden være hjemme så lenge alene. Du bør også tenke på om du har energi nok til minst tre turer om dagen, samme om det regner, snør eller er kjempe kaldt. Etter mitt syn bør den lengste turen være på MINST 1time eller minimum 5km, så hunden får brukt seg litt. Masse lykke til! Jeg bruker 10-15 min på å gå til og fra, så det er ikke så mye. Jeg kan selvfølgelig også gjøre etterarbeid hjemme, så jeg må ikke være på jobb helt til 16.00 hver dag. Helt enig med deg at det ikke er greit å gå fra hunden to ganger om dagen. Det er der det ligger litt for meg også. Jeg tror også jeg får dårlig samvittighet når jeg lar hunden være alene på jobb, jeg fikk i hvert fall det når jeg var liten og hunden vår ble alene noen timer. Tusen takk for tips! Anonymkode: afe64...b5e
sølvdryss Skrevet 4. juli 2018 #12 Skrevet 4. juli 2018 Jeg tror det skal gå fint. Sørg for at hunden har noe å gjøre på mens du er på jobb. F.eks hjernetrim (finnes leker hvor godbiter gjemmes og hunden må finne ut hvordan han kan få tak i de), kong med fyll, gjemme godbiter i leiligheten ol. Tur så tett opp til jobb som mulig og tur rett etter jobb. Så kveldstur før du legger deg. Men det er lurt å alliere seg med noen om f.eks hunden er dårlig og trenger ekstra tilsyn. Har du mulighet til å ha den med på jobb da? Eller at familie/venner/nabo kan stikke innom? Om ikke kan du sjekke ut på disse hundegruppene på facebook og bli kjent med noen som kan hjelpe deg. Du må også ha i bakhodet at hunder er ulike. Så det er ikke gitt at akkurat din hund klarer/har det "bra nok" til å være alene 8-16. Da kan det hende det beste er å kjøpe en omplasseringshund så du kan få informasjon fra tidligere eier om han/hun tror hunden passer din livsstil.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2018 #13 Skrevet 4. juli 2018 Jeg hadde aldri i verden skaffet meg en hund om jeg leide leilighet, var alene og jobbet 100%. En hund krever mye stell, mosjon, hjernetrim og sosialt samvær for å trives. Nå er jeg førstegangseier av en labrador da, så jeg kan jo bare snakke ut i fra min egen erfaring. Men det er MYE mere jobb enn det ser ut som. Jeg er overbevist om at det som gjør hunden vår så trygg, rolig og bra,er mannen min som går en skikkelig lang tur hver kveld, ungene som leker med den, den inngjerdede hagen vår, og hjemmekontoret mitt, noe som gjør at han får to gode turer på dagtid også. Anonymkode: 243b6...af8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå