Gjest Morion Skrevet 2. mars 2005 #1 Skrevet 2. mars 2005 Skal av sted og se på en bil jeg kanskje skal kjøpe på fredag.. Jeg er ingen stor bilekspert og har ikke så veldig mye penger å gå på utover de faste utgiftene (dvs pris på bil, omregistrering, årsavgift og forsikring) så vil helst slippe noen store feil på bilen.. Det er en gammel bil (Toyota) så det er jo sannsynlig med endel feil.. Noen som kan hjelpe meg å sette opp en liste over ting jeg bør huske å sjekke at er i orden? Jeg er allerede forelsket i den og igrunnen litt inhabil nemlig..
Gjest fimlene Skrevet 3. mars 2005 #2 Skrevet 3. mars 2005 ta en naff test på bilen og så pruter du hvis det er mange feil som du må betale for å få fikset. eventuelt kan du be om at selger fikser dette. husk at det går flere tog eh... biler
Gjest gjest 0 Skrevet 3. mars 2005 #3 Skrevet 3. mars 2005 Det er mange ting du burde sjekke, jeg kommer ikke på alt, men her har du noen: * Sjekk under gulvmatten på førersetet - Det er mange som skrur tilbake kilometertallet og bytter ut mattene så man ikke skal se at den er mer brukt enn de sier. ser matten under veldig sliten ut i forhold til hva den burde være kan det være lurt å ta kilomtertallet med en klype salt. Du kan også se hvor slitt girspaken og rattet er. Den typen bil du skal kjøpe er kanskje ikke den som er mest utsatt for slik juksing men man vet aldri.. * Sjekk bagasjeromet - I mange gamle biler kan det være fuktskader i bagesjen og det er vanskelig å bli kvitt. Se etter mugg og lukt * Sjekk hele bilen for rust - Alle gamle biler er rustne men noen kan det har rustet hull i gulvet! Ikke bra.... Sjekk også i hjulbuer, langs kanaler, rundt vinduer, rundt panseret og bagasjelokket. Ser du ikke at det er rusten så kan du se om det begynner å bli når det er små bobler i lakken. * Prøvekjør bilen og hør etter ulyder. Knirking er ikke farlig men dunkelyder og pipelyder i hjul og forstilling kan bety dyre reparasjoner. Kjør sakte i første gir og dra rattet helt til høyre og omvent, hører du dunke/klikkelyder kan det være noe galt med foringer eller hjullagre. * Ta en titt på eksosanlegget. De bli ofte rustne med årene og det koster litt å fikse når det går hull på. *Sjekk siste EU-godkjenning. Bilene skal EU-godkjennes annenhvert år og på gamle biler er det ofte flere ting å fikse mellom hver gang. * Be om å få se kvitteringer på reparasjoner (dyre) som har blitt gjort. * Sjekk støtdempere. Det kan du gjøre ved å dytte litt på bilen. Står den å gynger er støtdemperene slitne * hjullagre kan du sjekke ved å jekke opp bilen og ta tak i hjulet og vri de frem og tilbake. Hvis du kan rikke mye på de kan foringene være ødelagte. * Sjekk dødgang på rattet * Sjekk at alle elektriske ting fungerer * Sjekk om bilen drar til siden ved bremsing * Sjekk om det rister i rattet når du kjører. Som oftest er det bare å avbalansere hjulene hvis det rister, men hvis du kjenner ristingen i setet kan det være felgene som er bulkete og da bør man ha nye eller fikse de... * Sjekk også alder på dekk og dybden på sporene. Hmmm... Det var det jeg kunne komme på i farten. Du får selv vurdere hva du synes er viktig, men mye kan spare deg for unødvendige utgifter. Hvis du føler deg veldig usikker på å gjøre slike ting selv ville jeg gjort som skrevet over her å spandere en NAF-test på bilen. De sjekker alt for deg så da slipper du å tenke på det selv! Du kan også gå inn på Brønnøysundsregisterene og sjekke om det er heftelser på bilen. Lykke til! Pam
Gjest Kaffegjesten Skrevet 3. mars 2005 #4 Skrevet 3. mars 2005 Jeg har kjøpt noen biler brukt. Samtlige har jeg hatt på NAF-test - og det har virkelig lønt seg. En av bilene ble oppdaget at var kollisjonsskadet. Likevel ville jeg kjøpe bilen, men fikk den med omlag 35/40% rabatt i forhold til forlangt pris. Jeg har gjort det slik at jeg kjøper bilen, men kan trekke budet hvis NAF-testen viser at det er/har vært noe alvorlig feil med bilen. Det har i noen tilfelle vært slik at både selger og jeg har vært med på NAF-testen. Tror du skal være enten gambler eller ha god greie på bil hvis du "bare" skal kjøpe uten denne kunnskap. Jeg er godt teknisk utdannet - også på slike tilnærmet like ting som bil, men jeg er meget glad jeg har tatt NAF-testene. Poenget for meg når jeg har kjøpt brukte biler er å få tak i en bil jeg ikke må gkøre mye/noe med - og som kan holde en stund. Vet ikke om det har vært nevnt, men sjekk prisene på forsikring før du kjøper bil. Det kan hende at "din bil" har dyr forsikring i forhold til en annen temmelig lik.
Gjest Morion Skrevet 3. mars 2005 #5 Skrevet 3. mars 2005 Takk Pamella veldig fin liste! Vet allerede at den har endel rust i hjulbuene + eksoslekkasje, men ikke hvor alvorlig.. Kjæresten min har hatt flere tilsvarende biler med de samme problemene og da har det vært veldig billig å fikse dette (under 500 kr tilsammen). Jeg er ikke NAF-medlem, så en NAF-kontroll av bilen vil koste meg nesten like mye som bilen koster alene.. Og utifra prisen så er det jo bare å forvente med endel feil også, vil bare klare å styre unna de dyreste..
Gjest Kaffegjesten Skrevet 3. mars 2005 #6 Skrevet 3. mars 2005 Du kan jo ikke vente deg allverden for kr 1600,00 heller da, men hvis du ikke er medlem i NAF kommer kr 400 i tillegg. Hvis dette er riktig pris er det litt mer enn vrakpanten. Jeg er jo enig i at jeg hadde ikke spandert all verden av tester på en bil til kr 2000. Da tror jeg at jeg hadde valgt en annen bil. Kan det være mulig å forelske seg i en bil som bare er verd vrakpanten? Det MÅ jo være å skaffe seg problemer. Bilen koster det samme som 5 fulle bensintanker. Forsikring er ikke noe å tenke på - utover ansvarsforsikring. Tenker h*n som selger deg denne bilen - er det fordi det er så lang vei til hogger'n? Når var bilen sist på EU-kontroll? Listen til Pamella var fin den, men jeg vet ikke om brydd meg så veldig når tilstanden er som beskrevet jeg da.
Gjest Morion Skrevet 3. mars 2005 #7 Skrevet 3. mars 2005 Ok, jeg underdrev _litt_ når jeg sa bilen kostet like mye som kontrollen - den koster faktisk dobbelt så mye, 4000 kr. Det er mindre enn jeg hadde tenkt til å bruke på en bil (og har dermed litt å gå på i reperasjonskostnader) men har uansett 10.000 som ABSOLUTT max. Nå har det seg sånn at jeg har lett etter den "perfekte" bilen i et halvt år og denne er så nær den bilen jeg ønsker meg som det ser ut til å være mulig å komme for den prisen... De fleste biler av samme merke har nemlig falt bytte for rånere som har senket og lakket og ødelagt den fullstendig... Den er EU-godkjent for nøyaktig et år siden, skulle gjerne sett at det var kortere tid siden men.. Dersom jeg hadde hatt kjempegod råd - om jeg så hadde vært millionær - så ville jeg kjøpt meg en nesten helt lik (og like gammel) bil, jeg ville bare valgt et bedre vedlikeholdt eksemplar (men de er for dyre for meg dessverre). Ønsket meg den i maaange år nemlig, men ikke fått førerkort før enn i høst.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2005 #8 Skrevet 3. mars 2005 Beklager, men.... Å kjøpe bil til 4000 kr er latterlig. Hvis du ikke har råd til mer, bør du kjøpe mnd.kort på bussen. Hva hvis du krasjer? Hvor trygg tror du du er i et gammelt vrak til 4000 kr? Hva hvis bilen streiker etter en uke? Jeg ville satset på å ta buss.
Gjest Morion Skrevet 4. mars 2005 #9 Skrevet 4. mars 2005 Ikke alle som er så heldige å bo et sted der det går buss til alle døgnets tider.. Uansett er jeg avisbud, og trenger en backup-bil i tilfelle den andre bilen min (som er verdt akkurat like mye og har vært i familien i 20 år) får problemer.
Gjest Turi Skrevet 4. mars 2005 #10 Skrevet 4. mars 2005 Når du kjøper en såvidt rimelig bil, er jo spørsmålet heller om du har råd til å vrake den om reparasjonene blir for dyre. Har du det, er det jo ikke noe problem? Ellers er det bruktbiltester på Dinside for massevis av merker, som forteller hva du bør være spesielt oppmerksom på, de har jeg brukt OG hatt god nytte av ved mine bruktbilkjøp.
Gjest Jente, 34 Skrevet 6. mars 2005 #11 Skrevet 6. mars 2005 Jeg ville ikek ha utført en NAF-test på en såpass rimelig bruktbil. NAF tar seg urimelig godt betalt for kort tid og lite arbeid. Jeg ville ha prøvekjørt bilen bort til et lokalt verksted som kan gjøre samme jobb for en rimeligere pris, med dokumentasjon på hva som er gjennomgått av dem og en liste over hvilke mangler bilen faktisk har. Da er det vanlig at verkestedet setter opp en estimert pris på hva disse reparasjonene vil koste deg. Så ville jeg ha tatt med listen tilbake til bruktbilselgeren og vist ham manglene (og kostnadene). Deretter er det tid for å bli enige om prisen på denne bilen... Ved å gjøre det på denne måten slipper du å være fagpersonen (som du jo ikke er). Husk på i kontrakten du eventuelt undertegner om det er spesifisert at bilselgeren skal stå for noen av reparasjonskostnadene og om eierskifteregistrering er inkludert i prisen. Essensielle ting å sjekke, som koster litt å reparere, er bremsebånd, bremseklosser og registerrem (spesielt sistnevnte: ryker den er skaden skjedd..) Ellers er Toyotaer kjent for å være best i test på bil som varer lengst. Der
Gjest Madeline Skrevet 6. mars 2005 #12 Skrevet 6. mars 2005 Kommer kanskje litt seint dette innlegget, men jeg prøver alikevel. Husk å sjekke Brønnøysundregisteret for heftelser. Er også en fordel å få se om årsavgiften er betalt ( ikke stol på muntlig bekreftelse om dette. Kjenner noen som ble lurt). Lurt med NAF test selv om det koster litt. Ellers er ikke rust i hjulbuen billig å reparere. Tusenlappene flyr fort selv om du gjør det svart. Toyotaene er driftssikre biler (har 2 selv) men de har problemer med rust. Er det mye rust, så styr unna. Det blir dyrt!
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2005 #13 Skrevet 6. mars 2005 NAF testene er oppskrytt. Det er like greit med et lokalt verksted faktisk.
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2005 #14 Skrevet 7. mars 2005 NAF testene er oppskrytt. Det er like greit med et lokalt verksted faktisk. Er ikke enig med deg der. Det har faktisk vært flere undersøkelser som har vist at bilverkstedene har funnet feil som faktisk ikke eksisterer. De har økonomiske motiver til å finne så mye feil som mulig. Det har ikke NAF. Der får du en objektiv vurdering.
Gjest Madeline Skrevet 7. mars 2005 #15 Skrevet 7. mars 2005 Er ikke enig med deg der. Det har faktisk vært flere undersøkelser som har vist at bilverkstedene har funnet feil som faktisk ikke eksisterer. De har økonomiske motiver til å finne så mye feil som mulig. Det har ikke NAF. Der får du en objektiv vurdering. Meg over. Glemte å logge inn. :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå