Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente i midten av 20årene som jobber i IT-bransjen. Denne uken var jeg og en gruppe kollegaer på besøk til en kunde som holder til i en annen kant av landet. Det er jeg og to mannlige kollega som utgjør teamet som har mest med denne kunden å gjøre, så vi dro sammen med en del av lederteamet bestående av daglig leder, leder for utviklingsavdelingen (min nærmeste leder) og lederen for salgsavdelingen, alle menn. Vi var altså en gruppe på meg og 5 menn i 50-60 årene. Dette var ikke noe jeg tenkte noe særlig over i starten av reisen. Jeg jobber i en mannsdominert bransje så både under studiene mine og så langt i arbeidslivet har jeg vært veldig vant med å ha mest menn rundt meg. Jeg har alltid følt meg veldig respektert og verdsatt og alderen min eller det at jeg er jente har liksom aldri være et tema en gang. Jeg ble derfor litt satt ut av noe av det som skjedde på turen og jeg er usikker på hvordan jeg skal reagere.

Jeg har alltid hatt en greie for litt eldre menn. Jeg har hatt 4 mer eller mindre ordentlige forhold og 3 av dem har vært med menn som er 20-30 år eldre enn meg. Jeg ble nylig singel etter det siste forholdet mitt med en mann på 49. Jeg har ikke prøvd å skjule forholdet eller alderen hans, men det er heller ikke noe jeg har pratet noe særlig om på jobb. Jeg har også hatt et litt godt øye til sjefen min (lederen for utviklingsavdelingen) en stund. Altså, ikke noe voldsomme greier, bare i form av at jeg liker ham som person, syns han er kjekk og syns han er veldig dyktig på fagfeltet sitt. Han er gift og har unger ikke langt unna min alder, så det har alltid bare vært veldig profesjonelt mellom oss. Likevel må jeg innrømme at jeg så litt frem til å ha litt mer tid enn normalt til å prate om andre ting enn jobb med ham.

Vi tilbrakte 2 netter på denne jobbturen og gikk ut og spiste begge kveldene. Spesielt siste kvelden, når vi kun skulle reise hjem dagen etter, ble det en del drikking. Jeg ble bare litt brisen, men spesielt tre av mine kollegaer ble rimelig beruset (blant annet sjefen min). Ut over kvelden kom samtalen stadig over på meg og mitt privatliv, selv om jeg prøvde å snakke om andre ting og ikke oppmuntre til flere spørsmål.
De tullet blant annet mye med at de var gammel nok til å være faren min. Og spøkte seg imellom om hvordan han ene av dem kunne de vite at han ikke egentlig var faren min da han hadde tilbrakt tid i hjembyen min på tidlig 90-tallet. Hvorpå han svarer at om jeg har arvet utseende etter min mor så hadde han glatt gått for å være faren min.
De kommenterte det at jeg var «blitt ledig på markedet» uten at det er noe jeg har fortalt noen av dem direkte. De sa også ting som får meg til å tro at de visste at jeg foretrekker eldre menn uten at jeg skjønner hvordan de eventuelt kan vite noe om det. Jeg har kun fortalt om tidligere kjærester til et par kvinnelige kollega som jeg har blitt ganske gode venner med. Jeg har vanskeligheter med å tro at de kan ha fortalt noe videre, men kan vel aldri vite. 
Jeg satt også midt mellom sjefen min og ene i teamet mitt på en sånn sofabenk og jeg følte spesielt sjefen min kom nærmere og nærmere etter hvert som promillen steg utover kvelden. Til slutt satt han med benet sitt helt inntil benet mitt og med armen sin på ryggen av sofabenken bak meg slik at om jeg lente med bak ville armen hans omtrent legge seg rundt skuldrene mine. 
Når vi kom tilbake på hotellet ble jeg stående å prate med sjefen min litt utenfor rommene våre da han spurte meg om jeg ville komme inn på et glass vin før vi tok kvelden. Jeg skal innrømme at jeg hadde litt lyst å si ja, spesielt etter å ha blitt singel veldig nylig, men jeg sa jeg burde komme meg i seng, og han ga meg en klem før jeg gikk og la meg. 

Jeg må innrømme at hele kvelden gjorde meg veldig forvirret. På ene siden er det jo hyggelig å få oppmerksomhet. Men på andre siden føltes det ubehagelig at de så tydelig var opptatt av alderen min og det at jeg er jente. Det fikk meg til å tviler på hvordan de egentlig ser på meg til daglig på jobb også. Jeg vet at sikkert mange her kommer til å si at jeg sikkert burde stoppet dem med det samme de begynte å snakke om meg på den måten, men jeg syns det var veldig vanskelig. Jeg har kun jobbet med dem i underkant av et år og dette var folk jeg vil skal ha et godt inntrykk av meg, spesielt lederne. Og når man da blir usikker på om man overreagere på det som blir sagt eller ikke, så er det vanskelig å sette foten ned. Han ene på teamet mitt og daglig leder var jo heller ikke spesielt påvirket, og selv om de ikke bidro noe til samtalen når den handlet om meg, så så det ikke ut som at de reagerte noe på det de andre sa heller. 

Jeg var også rimelig sikkert på at stemningen kom til å være klein dagen etter, men alt virket egentlig helt som normalt når jeg traff dem til frokost. Dette forsterket jo tankene mine om at kanskje det er jeg som overreagerer her. Er dette normalt? Dette er min første ordentlige jobb, så jeg har liksom ikke så mye å sammenligne med. 

Jeg vet ikke helt hva jeg prøver å oppnå med dette innlegget, men jeg har gått å grublet på dette siden vi kom hjem og ønsker egentlig bare å høre hva andre tenker om dette. 

Anonymkode: b8305...29d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke galt ut for min del. Du sier jo selv at du er tiltrukket av sjefen, og det er nok noe som indirekte oppfattes. Han ba deg på et glass vin, du sa nei, og dere var ferdig med den saken. Det høres ikke ut som det har forekommet noe press eller trakassering. 

Anonymkode: a02e3...89e

• Liker 17
Skrevet (endret)

Bortsett fra at sjefen din oppførte seg litt patetisk, så skjedde det vel ikke noe annet enn at du fikk litt mye fokus. Selv hadde jeg nok enten flyttet meg eller sagt til sjefen at jeg ville hatt litt armsleng om han klistret seg mot meg sånn. Det er noe av det dummeste og mest irriterende jeg vet, når de flytter seg sånn nærmere og nærmere. Han var bare teit, og det var ikke noe trakassering eller slibrigheter.

De andre bare tullet jo, så ser ikke det store problemet. Men nå har du denne erfaringen, så neste gang tar du litt styring! Det er ikke til din ulempe, tvert i mot! Hvis du sier det uten å være sint eller sur, så får du respekt nemlig. Hvis du syns det blir mye fokus på deg, så sier du bare blidt men bestemt at "nå gidder jeg ikke snakke mer om meg". 

Ta litt kontroll, for jeg tror ingen vil reagere negativt på det. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tl:dr

Anonymkode: f42fb...9c2

Skrevet (endret)

Jeg ville blitt mer forsiktig med hva jeg delte av informasjon til kolleger. Det kan virke som at de to kvinnelige kollegene som du har betrodd deg til har delt den informasjonen med de andre.

Endret av Katana
  • Liker 11
Skrevet

Du tillot jo at de gikk over streken.  Ikke bare det, du inviterte til det.  

Når skal ansatte, både menn og kvinner, forstå at man ALDRI må blande jobb og privatliv- følelsesmessig?  Skjer det, må man raskt sklifte jobb. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel sånt som kan skje når man blir beruset sammen med kollegaer i et mannsdominert miljø. Det var jo bare snakk der du fikk litt ekstra oppmerksomhet. Sjefen din tok det jo også fint da du avviste han på slutten der. 

Hvis du ikke liker det er vel det beste å unngå slike situasjoner igjen. Så fremt det ikke påvirker jobbsituasjonen din ser jeg egentlig ikke helt hva som er galt her. 

Anonymkode: 73c6b...102

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt normal oppførsel på galvgamle menn med promille :) 

mest sannsynlig har de googlet deg når du begynte der, og funnet ut at du liker eldre menn. 

Anonymkode: 684a9...d42

AnonymBruker
Skrevet

Tommel opp for at du var klok og sa nei til å bli med på rommet! 

De kvinnelige kollegaene dine har ganske sikkert slarvet om ditt privatliv. Tenk deg om før du deler noe mer med dem. 

Anonymkode: 77aa7...27e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er altså en dame i midten av 20 årene som med glede legger deg etter en kar som er 20 år eldre med kone og barn. Karma bør gi deg i ræven, finn folk du kan flørte med utenom jobb. Du er jo ikke videre proff selv heller. 

Anonymkode: b6d44...f3b

• Liker 7
Gjest Sisti
Skrevet

Spørs hvilken strek du mener. Gikk de over profesjonell-med-kolleger streken? Ja, det syns jeg, spesielt mtp at det er jobbreise. Det er veldig vanlig dessverre, men jeg hadde seriøst slitt med å respektere en gift sjef som skulle flørte og komme med hint til alder og utseende. Hadde en sånn leder på forrige jobb, og han ble etterhvert ikke snakket pent om av yngre kolleger. Han gjorde aldri noe direkte galt, men det var slitsomt å rett og slett måtte forvente at han kom på flørteren hver gang det var en sosial tilstelning som involverte alkohol. De fleste andre mannlige kolleger greide å oppføre seg skikkelig selv om de var beruset, så det er faktisk ikke så vanskelig! 

Men altså, jeg aner jo ingenting om hvordan det har utviklet seg i ditt tilfelle,så jeg skal ikke ha bastante meninger om det. Men det oser hvertfall ikke seriøsitet og profesjonalitet. Jeg er vant til å ta en god fest med kolleger, og de aller, aller fleste greier å holde unna den flørtende tonen. Sånn foretrekker jeg det. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er altså en dame i midten av 20 årene som med glede legger deg etter en kar som er 20 år eldre med kone og barn. Karma bør gi deg i ræven, finn folk du kan flørte med utenom jobb. Du er jo ikke videre proff selv heller. 

Anonymkode: b6d44...f3b

Du bør gå grunnskolen på nytt, for lese kan du ikke. 

Hun skriver at hun synes en kar med kone og barn er kjekk. Om det er en moralsk forbrytelse så er vel snart alle kjønnsmodne damer skyldige en eller annen gang. 

Anonymkode: 2a574...204

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var litt antiklimaks å lese slutten av HI.

Anonymkode: c37f7...b3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ut fra det du skriver, så syntes jeg ikke at noen har gått over streken på denne turen, men det virker som at en eller flere av dere var nær ved å gjøre det. Altså ingen røde kort direkte, men gult kort for generell oppførsel, særlig dette med at sjefen din inviterte deg inn til et glass vin før sengetid. Det behøver ikke å ha betydd så veldig mye, men med tanke på alkoholinntaket så kan man heller ikke utelukke at han ville prøvd seg.

Selv om det ikke utartet seg i noe, så kan jeg forstå at du føler et visst ubehag i etterkant. Alkohol og samtaler om mer private ting er sjelden en god kombinasjon i jobbsammenheng. Jeg vil anbefale deg å ha et skille mellom jobb- og privatliv, og at du ikke diskuterer hva slags menn du foretrekker eller har datet på jobb - verken med dine mannlige ledere, eller til dine kvinnelige kolleger. Du vet aldri hvem som snakker med hvem, og det er mange sladrehanker på arbeidsplasser rundt omkring. Det må man ta konsekvensen av og holde sine private tanker og preferanser for seg selv. 

Anonymkode: 8867f...f50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør gå grunnskolen på nytt, for lese kan du ikke. 

Hun skriver at hun synes en kar med kone og barn er kjekk. Om det er en moralsk forbrytelse så er vel snart alle kjønnsmodne damer skyldige en eller annen gang. 

Anonymkode: 2a574...204

Hun skriver jo at hun innrømmer at hun så frem til å snakke om andre ting enn jobb med han, så en viss interesse utover at hun synes han er kjekk har hun jo. Leker med ilden spør du meg! 

Anonymkode: 84c42...386

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...