Gå til innhold

Korte ned nedbetalingstid eller betale ekstra ned på lån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hva som egentlig lønner seg i forhold til boliglån- korte ned på nedbetalingstiden eller betale ned ekstra hver mnd i tillegg til de faste terminbeløpene? Vurderer å endre nedbetalingstiden fra 25 til 20år, kanskje kortere. vil kvitte meg meg gjelden så fort som mulig.:hakeslepp: Har økonomi til å betale høyere månedlige beløp, og da har jeg beregnet en renteøkning på 2-3% de neste årene. Jeg vet at det gir mer fleksibilitet å betale ned ekstra en gang iblant, om man sliter økonomisk i perioder. Og at det kan være et risikoprosjekt å satse på kortere nedbetalingstid om jeg f.eks mister jobben og plutselig står med relativt høy mnd innbetaling. Jeg er ikke så altfor økonomisk, men vil det ikke lønne seg å få boliglån unna, selv om man jo får endel trukket på skatten når en har boliggjeld? Jeg har 200 000 i studielån også, og det betaler jeg selvfølgelig ikke ned ekstra på.. 

Anonymkode: c6ca0...c9c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med 20 års tidsperspektiv vil et indeksfond ha veldig lav risiko. Ta heller 25 års nedbetaling og kjøp aksjer for pengene du har til overs. Om 20 år betaler du ned resten av lånet med pengene fra aksjefondet og kjøper deg noe fint for hundretusene som er tilovers 

Anonymkode: 0859f...34b

AnonymBruker
Skrevet

Om du betaler inn ekstra vil lånet bli mindre og gi seg utslag i kortere nedbetalingstid (ikke reduksjon i månedlige avdrag som ville vært alternativet dersom nedbetalingstid ble holdt konstant). 

Ville derfor bare betalt inn ekstra når jeg hadde mulighet til det fremfor å endre nedbetalingstiden. Og sannsynligvis gjort som det foreslås over; plassert noe i aksjer (med lang horisont).

Anonymkode: 113d4...984

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...