Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke så god råd, så jeg ser på bruktbiler for rundt 20.000,-. Bor i Oslo, men utenfor Ring3.

Det virker som man får mest bil for pengene om man kjøper dieselbil.

Men, er det idiotisk å kjøpe diesel nå? Jeg tenker på at det kanskje kommer ekstra avgifter for dieselbiler på veldig forurensede dager, i rushtrafikken og bompenge-økning som kanskje skal slå hardere ut på diesel enn bensin.

Har ingen planer om å videreselge bilen når den ikke lenger blir EU-godkjent.

Tenker å ha bilen i toppen 2 år, og da er jo spørsmålet om dere tror/vet at disse ekstra ulempene for dieselbiler vil komme før bilen likevel bare er skrapmetall.

Anonymkode: 6df8b...254

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøremønster?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke så god råd, så jeg ser på bruktbiler for rundt 20.000,-. Bor i Oslo, men utenfor Ring3.

Det virker som man får mest bil for pengene om man kjøper dieselbil.

Men, er det idiotisk å kjøpe diesel nå? Jeg tenker på at det kanskje kommer ekstra avgifter for dieselbiler på veldig forurensede dager, i rushtrafikken og bompenge-økning som kanskje skal slå hardere ut på diesel enn bensin.

Har ingen planer om å videreselge bilen når den ikke lenger blir EU-godkjent.

Tenker å ha bilen i toppen 2 år, og da er jo spørsmålet om dere tror/vet at disse ekstra ulempene for dieselbiler vil komme før bilen likevel bare er skrapmetall.

Anonymkode: 6df8b...254

I ditt tilfelle ville jeg personlig valgt dieselbil som nettopp er eu ok, billigere i drift når det kommer til drivstoff, årsavgiften er litt dyrere enn andre, men dette sparer du inn på drivstoff om du kjører litt. Bompengene er det samme for diesel og bensin enn så lenge så der er det jo ikke forskjell. 

Det du kan spare litt på er jo forsikring, så du kan jo høre litt rundt hva som er billig å forsikre? 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, T-Rex skrev:

Kjøremønster?

Kjører stort sett langs ring3 på tvers av byen (innenfor bommen). Et par ganger inn til sentrum i løpet av måneden. Ellers ut av Oslo, gjerne østover mot Sverige.

Anonymkode: 6df8b...254

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kjører stort sett langs ring3 på tvers av byen (innenfor bommen). Et par ganger inn til sentrum i løpet av måneden. Ellers ut av Oslo, gjerne østover mot Sverige.

Anonymkode: 6df8b...254

Så det blir fort litt langkjøring?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Morten1 skrev:

I ditt tilfelle ville jeg personlig valgt dieselbil som nettopp er eu ok, billigere i drift når det kommer til drivstoff, årsavgiften er litt dyrere enn andre, men dette sparer du inn på drivstoff om du kjører litt. Bompengene er det samme for diesel og bensin enn så lenge så der er det jo ikke forskjell. 

Det du kan spare litt på er jo forsikring, så du kan jo høre litt rundt hva som er billig å forsikre? 

Akkurat det jeg ser etter, godt å se at du foreslo det, da er jeg ikke på villspor heldigvis. :)

Anonymkode: 6df8b...254

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Morten1 skrev:

Så det blir fort litt langkjøring?

Ja :)

Anonymkode: 6df8b...254

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Morten1 skrev:

Så det blir fort litt langkjøring?

Gjerne til fjellet. Så rundt 20 mil tur-retur minst 4 ganger i året.

Anonymkode: 6df8b...254

Skrevet

Jeg kan kun snakke av egen erfaring, men hvis du ikke har noe særlig peiling på bil så er det LITT mer risiko, men ikke nødvendighvis noe problem å få til. Jeg vet at jeg den dag i dag betaler rundt 4000 i året i delkasko på en 2005mod varebil av liten type, ikke mye utrstyr og en kilometer stand på 12.000 i året. 
 

Min varebil bruker rundt 10-12 liter i uken på å kjøre fra Asker til Ullern (oslo) 5dager i uken, passer på å fylle når det er billigere eller billigst for å spare litt penger, bilen står ca 60% av tiden i kø, så da syns jeg ikke 10-12 liter i uken er dårlig!  min skal vrakes nå i slutten av sommeren så bulker etc driter jeg i. 

Deler til de fleste varebiler er ikke så dårlig pris på om det må byttes, mindre elektronikk du har jo mindre kan gå i stykker. Om du har DAB radio eller ikke er ikke så farlig, der kan du kjøpe adapter som du kan ta med deg vidre til neste bil osv. 

Jeg har vært på flere turer på fjellet med min bil, brukt kjetting en del ganger da jeg ikke har 4hjulstrekker, men kommer alltid frem, da jeg har brukt kjetting har det vært veldig dårlig føre og veldig bratt! Kjettinger koster rundt 300kr og er lett å montere for hvem som helst! Når vi først er inne på det så er også en del dekk dimensjoner på mindre varebiler billig å kjøpe inn om du må bytte.

 

Er ikke sikkert at du vil og trenger noen varebil, men det kan være det billigste du får og det er utrolig deilig med plass til ting når du skal handle eller skal på tur :)

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Morten1 skrev:

Jeg kan kun snakke av egen erfaring, men hvis du ikke har noe særlig peiling på bil så er det LITT mer risiko, men ikke nødvendighvis noe problem å få til. Jeg vet at jeg den dag i dag betaler rundt 4000 i året i delkasko på en 2005mod varebil av liten type, ikke mye utrstyr og en kilometer stand på 12.000 i året. 
 

Min varebil bruker rundt 10-12 liter i uken på å kjøre fra Asker til Ullern (oslo) 5dager i uken, passer på å fylle når det er billigere eller billigst for å spare litt penger, bilen står ca 60% av tiden i kø, så da syns jeg ikke 10-12 liter i uken er dårlig!  min skal vrakes nå i slutten av sommeren så bulker etc driter jeg i. 

Deler til de fleste varebiler er ikke så dårlig pris på om det må byttes, mindre elektronikk du har jo mindre kan gå i stykker. Om du har DAB radio eller ikke er ikke så farlig, der kan du kjøpe adapter som du kan ta med deg vidre til neste bil osv. 

Jeg har vært på flere turer på fjellet med min bil, brukt kjetting en del ganger da jeg ikke har 4hjulstrekker, men kommer alltid frem, da jeg har brukt kjetting har det vært veldig dårlig føre og veldig bratt! Kjettinger koster rundt 300kr og er lett å montere for hvem som helst! Når vi først er inne på det så er også en del dekk dimensjoner på mindre varebiler billig å kjøpe inn om du må bytte.

 

Er ikke sikkert at du vil og trenger noen varebil, men det kan være det billigste du får og det er utrolig deilig med plass til ting når du skal handle eller skal på tur :)

Tusen takk for langt og utfyllende svar! Kanskje ikke dumt det! Men du har helt rett, jeg ha'kke peiling på bil. 😛

Jeg skal se på en Opel Astra i morgen. 2005 mod. Gått 250'km, men ser grei ut. EU-god i 2 år.

Hva burde jeg være obs på?

Hvis det ikke blir den bilen, så kan jeg jo begynne å titte på varebil. Bilen skal også brukes når jeg skal pusse opp nemlig. (Derfor jeg ikke har god råd til bil just nu.)

Anonymkode: 6df8b...254

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Kjører stort sett langs ring3 på tvers av byen (innenfor bommen). Et par ganger inn til sentrum i løpet av måneden. Ellers ut av Oslo, gjerne østover mot Sverige.

Anonymkode: 6df8b...254

Jeg tror det kommer nye bommer på den strekningen, så det kan bli dyrt med ekstra bompenger for dieselbil. Personlig ville jeg valgt bensinbil i ditt tilfelle, selv om en får litt mindre for pengene i kjøpsøyeblikket.

https://www.dagsavisen.no/oslo/53-nye-bomstasjoner-i-oslo-omradet-1.1073638

Skrevet

Jeg tror ikke det blir spesielt mye differensiering på drivstoff innen de nærmeste årene, og dieselforbudet kan kun iverksettes på kommunale veier. Det er også ikke mange dagene i året det vil være et forbud, kun de "sprengkalde og vindstille" dagene. Var det i det hele tatt forbud i fjor, jeg kan kun huske en eller to dager for et par år siden. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, T-Rex skrev:

Jeg tror det kommer nye bommer på den strekningen, så det kan bli dyrt med ekstra bompenger for dieselbil. Personlig ville jeg valgt bensinbil i ditt tilfelle, selv om en får litt mindre for pengene i kjøpsøyeblikket.

https://www.dagsavisen.no/oslo/53-nye-bomstasjoner-i-oslo-omradet-1.1073638

Hvorfor skriver de spesifikt om dieselbiler i artikkelen, når det samme også gjelder bensinbiler?

Eller leser jeg artikkelen feil?

Anonymkode: 6df8b...254

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Fjompen skrev:

Jeg tror ikke det blir spesielt mye differensiering på drivstoff innen de nærmeste årene, og dieselforbudet kan kun iverksettes på kommunale veier. Det er også ikke mange dagene i året det vil være et forbud, kun de "sprengkalde og vindstille" dagene. Var det i det hele tatt forbud i fjor, jeg kan kun huske en eller to dager for et par år siden. 

Takk for svar! Håper du har rett. Kan bare håpe at slike prosjekter satt igang av stat og kommune tar lengre tid å få ferdig også vil gjelde for dette. Nå er de flinkere til å holde frister når det er til fordel for dem selv da, men men...

Anonymkode: 6df8b...254

Skrevet
14 timer siden, Morten1 skrev:

I ditt tilfelle ville jeg personlig valgt dieselbil som nettopp er eu ok, billigere i drift når det kommer til drivstoff, årsavgiften er litt dyrere enn andre, men dette sparer du inn på drivstoff om du kjører litt. Bompengene er det samme for diesel og bensin enn så lenge så der er det jo ikke forskjell. 

Det du kan spare litt på er jo forsikring, så du kan jo høre litt rundt hva som er billig å forsikre? 

Bompengene er da IKKE like for diesel og bensin i Oslo. Det er høyere bompenger for diesel og det finnes vel allerede hjemmel for å øke forskjellen?

Skrevet
5 minutter siden, Illuminatum skrev:

Bompengene er da IKKE like for diesel og bensin i Oslo. Det er høyere bompenger for diesel og det finnes vel allerede hjemmel for å øke forskjellen?

Jeg ser du har rett! Men, det er en tier, hver gang. Om du ikke pendler flere ganger daglig gjennom en bom, så vil det ikke merkes stort i det store sluket en bil er. 

  • Liker 1
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skriver de spesifikt om dieselbiler i artikkelen, når det samme også gjelder bensinbiler?

Eller leser jeg artikkelen feil?

Anonymkode: 6df8b...254

Jeg har ikke skrevet artikkelen, så kan ikke svare. Men det er jo sånn i den eksisterende bomringen at passering for dieselbiler er høyere priset, og sånn blir det vel i de nye bomstasjonene også. Med kjøremønsteret til TS kan den økte prisen på bompasseringer fort spise opp gevinsten ved lavere drivstoffutgifter og (kanskje) lavere innkjøpspris på bilen. Siden takstene ikke er endelig bestemt (?), går det ikke an å regne på dette ennå.

En annen sak er at mange mener at dieselbiler ikke egner seg til småkjøring/bykjøring, og langkjøringene TS ser for seg, er nok litt for sjeldne at de har noen innvirkning på totalbildet. I alle fall slik jeg ser det. Jeg har forøvrig hatt dieselbil og småkjørt med den, uten at jeg opplevde noen problemer med det.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, T-Rex skrev:

Jeg har ikke skrevet artikkelen, så kan ikke svare. Men det er jo sånn i den eksisterende bomringen at passering for dieselbiler er høyere priset, og sånn blir det vel i de nye bomstasjonene også. Med kjøremønsteret til TS kan den økte prisen på bompasseringer fort spise opp gevinsten ved lavere drivstoffutgifter og (kanskje) lavere innkjøpspris på bilen. Siden takstene ikke er endelig bestemt (?), går det ikke an å regne på dette ennå.

En annen sak er at mange mener at dieselbiler ikke egner seg til småkjøring/bykjøring, og langkjøringene TS ser for seg, er nok litt for sjeldne at de har noen innvirkning på totalbildet. I alle fall slik jeg ser det. Jeg har forøvrig hatt dieselbil og småkjørt med den, uten at jeg opplevde noen problemer med det.

Takk for svar!

Slik det er i dag er takstene for diesel 10% dyrere enn for bensin tror jeg. Det er ikke så mye, så hvis det holder seg slik er det ok. :) Jeg var redd for at det skulle bli 50-500% dyrere. Altså så dyrt at man må velge bort en kjøretur for å få råd til husleie og mat den dagen :p. 100,- per passering og tre-fire bommer både til og fra huset... Det var jo snakk om at det skulle koste 240,- inn og ut av Bergen en gang for ikke lenge siden...

Nå ble det diesel på meg, så får vi bare se... 😛

Takker for alle svar!

Anonymkode: 6df8b...254

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, MannOslo1984 skrev:

Du burde ha leaset en renault zoe med serviceavtale. Ny bil uten overraskelser. 25000 i engangsbillett og 3500 i måneden. Blir levert med lader og alt. Slipper noen overraskelser.

 

https://renault.no/kampanjer/zoe-mest-rekkevidde 

Takk for svar!

Jeg trengte stasjonsvogn, så det hadde ikke gått.

Skulle jeg bare hatt en bybil jeg ikke skulle fraktet bl.a. gipsplater på taket på, så hadde jeg gått for elbil. Helt klart!. :)

Anonymkode: 6df8b...254

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...