Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 Populært innlegg #1 Skrevet 16. juni 2018 Inspirert av en tråd her inne om Operaen, og fra en frustrasjonspreget arbeidsdag i et kunstgalleri. Opera-tråden handlet om barn som var urolige og som sto oppreist i setene og dermed ødela opplevelsen for andre. Jeg jobber av og til i et kunstgalleri, der kunstverkene har en prislapp på mange, mange tusen. Stort sett kommer det voksne innom, for å se og kjøpe kunst. Men vi opplever også at det kommer tilfeldige og nysgjerrige forbipasserende innom. Bare for å "titte litt". Noen ganger har de med seg 1-2-3-4 barn i diverse aldre. De fleste barna oppfører seg som om de var på Rema 1000 eller på et hvilket som helst kjøpesenter. Raser rundt. Løfter opp dyre kunstobjekter, mens jeg står med hjertet i halsen og teller antall tusenlapper det koster hvis gjenstanden blir skadet. Griser på unik tekstilkunst med fettete, klissete fingre. De gangene jeg snakker til barna og til de voksne, opplever jeg i 90% av tilfellene å få sure blikk tilbake. Jeg snakket til en familie i dag, og fikk følgende tilbakemelding; "Ja, men da må du sørge for at den dyre gjenstanden blir sikret bedre". Nei, og atter nei. Gjenstanden kan ikke sikres bedre. For å synes godt - for kunstinteresserte - kan den ikke "sikres" bedre. Men barnefamilier som vil bruke mitt lokale som tidsfordriv må tåle at jeg sier i fra. Og hiver dem ut. Og i noen tilfeller: Forlanger at de må betale for skadene barna har gjort. Og dette får meg til å lure litt: Forstår ikke endel småbarnsforeldre at endel steder og arrangementer ikke egner seg for barn? Eller er altfor mange av dem av den oppfatning alt det er vår alles forbannede plikt å være "barnevennlig" slik at ungene kan herje fritt uten å ødelegge noe? Anonymkode: ba96d...687 59
Jolene Skrevet 16. juni 2018 #2 Skrevet 16. juni 2018 Har tenkt det samme mange ganger, føler med deg. 13
SoWhat? Skrevet 16. juni 2018 #3 Skrevet 16. juni 2018 Noen forstår ikke det. Jeg syns bare at det er utrolig provoserende. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #4 Skrevet 16. juni 2018 Når jeg så overskriften tenkte jeg "enda en barnløs som klager på skrikerunger", men dette er jo helt motsatt. Føler så med deg! Det finnes så mange foreldre som ikke bryr seg eller tar hensyn lenger, det irriterer meg skikkelig. Når barnet deres løper rundt i butikker, plager andre mennesker som åpenbart ikke liker det, o.l., så ser jeg ofte at foreldre har oppmerksomheten i telefonen... Når jeg har passet søskenbarn har jeg alltid passet på at de ikke plager andre mennesker eller oppfører seg dumt. Jeg hadde blitt skikkelig flau hadde et barn jeg hadde ansvar for ødelagt dyr kunst! Klarer ikke å forstå hvordan voksne mennesker kan komme med slike kommentarer til deg... Anonymkode: 57407...1a3 11
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #5 Skrevet 16. juni 2018 Jeg tror noen småbarnsforeldre tror at hele verden er til for dem og småtrollene dems. Alt skal gjøres med barn og sammen. De skal gå på alt de gjorde før barn, og man må tåle små barn.. Jeg har små barn selv, de er som barn flest, lekne og vil utforske. Jada, vi kan fint ta de med på utstillinger og museum, men da på deres premisser. Det må være noe som fenger dem. Forestillinger og kino er ting de vil se, og som jeg vet at de sitter stille på. Skal jeg på noe spesielt som ikke mine barn hadde likt, så tar pappaen dem med seg i skogen eller en lekeplass, mens jeg nyter noen timer alene. Hylende småbarn som pikser på alt er grusomt. Jeg er kanskje litt nazi på rutiner, og liker å slappe av uten barn, så jeg forstår heller ikke de som drar med seg barn på kafe\resturant\bytur etter leggetid. Der ungene løper rundt som gale for de er overtrøtte, eller hyler i vogna mens mor shopper. Hvorfor ikke gå tidligere på dagen, eller en annen dag? Og ja, jeg har og hatt med barn sent på resturant pga familiefeiring, og det var grusomt, mine var trøtte og lei, så vi gikk så fort de hadde spist. Aldri mer 😛 Anonymkode: 9225c...d1a 23
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #6 Skrevet 16. juni 2018 Selvsagt gjør vi det. Iallefall vi oppegående. Vi unngår steder hvor vi foreldre må gå med hjertet i halsen å være i krisemodus reaksjonsmessig så de ikke ødelegger noe. Jeg kjenner barna mine og vet akkurat hvordan de potensielt kan oppføre seg i riktig humør. Desverre kan ikke barn styres som ett videospill så da unngår vi steder som sliter oss ut. Om vi er uheldig og er på ett sted barna må oppføre seg og de klikker så løfter vi de opp umiddelbart så trassanfallet ikke ødelegger noe og fjerner de fra situasjonen. Jeg elsker dem inderlig, men de er barn og barn er irrasjonelle. Anonymkode: 93afe...b00 24
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #7 Skrevet 16. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: er tilfeldige og nysgjerrige forbipasserende innom. Bare for å "titte litt". Noen ganger har de med seg 1-2-3-4 barn i diverse aldre. De fleste barna oppfører seg som om de var på Rema 1000 eller på et hvilket som helst kjøpesenter. Raser rundt. Løfter opp dyre kunstobjekter, mens jeg står med hjertet i halsen og teller antall tusenlapper det koster hvis gjenstanden blir skadet. Griser på unik tekstilkunst med fettete, klissete fingre. Anonymkode: ba96d...687 Mine barn får ikke oppføre seg slik på rema 1000 heller. Men du har nok rett, enkelte foreldre tror verden kretser rundt barna deres, og mener at samfunnet må tilpasse seg barna deres, og ikke motsatt. Dessverre. Anonymkode: 1aa29...40a 15
Morten1 Skrevet 16. juni 2018 #8 Skrevet 16. juni 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Inspirert av en tråd her inne om Operaen, og fra en frustrasjonspreget arbeidsdag i et kunstgalleri. Opera-tråden handlet om barn som var urolige og som sto oppreist i setene og dermed ødela opplevelsen for andre. Jeg jobber av og til i et kunstgalleri, der kunstverkene har en prislapp på mange, mange tusen. Stort sett kommer det voksne innom, for å se og kjøpe kunst. Men vi opplever også at det kommer tilfeldige og nysgjerrige forbipasserende innom. Bare for å "titte litt". Noen ganger har de med seg 1-2-3-4 barn i diverse aldre. De fleste barna oppfører seg som om de var på Rema 1000 eller på et hvilket som helst kjøpesenter. Raser rundt. Løfter opp dyre kunstobjekter, mens jeg står med hjertet i halsen og teller antall tusenlapper det koster hvis gjenstanden blir skadet. Griser på unik tekstilkunst med fettete, klissete fingre. De gangene jeg snakker til barna og til de voksne, opplever jeg i 90% av tilfellene å få sure blikk tilbake. Jeg snakket til en familie i dag, og fikk følgende tilbakemelding; "Ja, men da må du sørge for at den dyre gjenstanden blir sikret bedre". Nei, og atter nei. Gjenstanden kan ikke sikres bedre. For å synes godt - for kunstinteresserte - kan den ikke "sikres" bedre. Men barnefamilier som vil bruke mitt lokale som tidsfordriv må tåle at jeg sier i fra. Og hiver dem ut. Og i noen tilfeller: Forlanger at de må betale for skadene barna har gjort. Og dette får meg til å lure litt: Forstår ikke endel småbarnsforeldre at endel steder og arrangementer ikke egner seg for barn? Eller er altfor mange av dem av den oppfatning alt det er vår alles forbannede plikt å være "barnevennlig" slik at ungene kan herje fritt uten å ødelegge noe? Anonymkode: ba96d...687 Forstår deg fullt ut, enkelte steder skjønner jeg ikke at de har med barn, men sånn er enkelte folk, de lever i sin egen boble... Betaler de når de ødelegger da? Har hørt noe om at ett barn kan lage ganske stor skade, men foreldre ikke er erstatningsansvarlig for mer enn 5000kr? 4
Vera Vinge Skrevet 16. juni 2018 #9 Skrevet 16. juni 2018 Men dette handler jo om ulike ting. Ikke bare om barn skal kunne være med slike steder, men om de skal få herje fritt. Det at barn får være med er ikke ensbetydende med at de får herje som villmenn. Så jeg vil si at barn bør kunne få delta i mange arenaer (ikke alle, så klart), men at de generelt ute i offentligheten må lære hvordan man oppfører seg. Du sier barna løper rundt på museum som om de var på Rema. Vel, mine barn får over hodet ikke løpe rundt på Rema. De må gå rolig og bruke innestemme både der og alle andre steder hvor man er tett på andre mennesker. Så jeg mener det er mer hvordan de voksne følger opp barna som er problemet enn at barn må nektes inngang alle mulige steder. Og så må jo foreldrene vurdere litt hva som interesserer barna. At man gjør noe de liker, så de ikke kjeder vettet av seg, eller at man har med tegnesaker, spill eller andre ting å sysselsette dem med. Samt at man ikke drar dem med rundt når de er overtrøtte osv. 13
Gjest hind Skrevet 16. juni 2018 #10 Skrevet 16. juni 2018 Hva faen. Skal jeg ikke få ha dem med på bar heller nå? Barnløse sutrekopper er altså seriøst de gørreste menneskene som finnes. Det er lissom bare pekefingre og tante Sofie hele veien. Fy og fysj og alt er galt. Null humør på de folka.
Morten1 Skrevet 16. juni 2018 #11 Skrevet 16. juni 2018 16 minutter siden, hind said: Hva faen. Skal jeg ikke få ha dem med på bar heller nå? Barnløse sutrekopper er altså seriøst de gørreste menneskene som finnes. Det er lissom bare pekefingre og tante Sofie hele veien. Fy og fysj og alt er galt. Null humør på de folka. Du skal vel få ha med barn, men da får du passe på de også, ikke legg skylden på de som har kunstgalleriet ikke har sikret kunsten godt nok når ungen din ødelegger for 50.000kr! 3
Gjest hind Skrevet 16. juni 2018 #12 Skrevet 16. juni 2018 Just now, Morten1 said: Du skal vel få ha med barn, men da får du passe på de også, ikke legg skylden på de som har kunstgalleriet ikke har sikret kunsten godt nok når ungen din ødelegger for 50.000kr! Æsj, de har så god forsikringer at de ikke blir skadelidende. Man får ikke stille ut et frimerke engang uten å forsikre det først. Småtrollene må da få boltre seg litt. Utvide sin kulturelle kapital og sånn
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #13 Skrevet 16. juni 2018 1 minutt siden, Morten1 skrev: Du skal vel få ha med barn, men da får du passe på de også, ikke legg skylden på de som har kunstgalleriet ikke har sikret kunsten godt nok når ungen din ødelegger for 50.000kr! Det er dette som er poenget. Barn er velkomne. Og jeg har hatt mange fine stunder med (veloppdragne) barn og (veloppdragne) foreldre der jeg har vist dem ting. Men poenget er at barn kan ikke herje fritt omkring, bare fordi "de er barn". Det er de voksnes ansvar å enten ikke ta dem med på steder som ikke egner seg for frittgående småbarn og /eller holde barna under kontinuerlig oppsyn. Anonymkode: ba96d...687 9
Gjest Cocosa Skrevet 16. juni 2018 #14 Skrevet 16. juni 2018 (endret) 5 minutter siden, hind skrev: Æsj, de har så god forsikringer at de ikke blir skadelidende. Man får ikke stille ut et frimerke engang uten å forsikre det først. Småtrollene må da få boltre seg litt. Utvide sin kulturelle kapital og sånn Nå vet jeg ikke om jeg klarer å ta deg seriøst, men selv om en gjenstand koster, la oss si 15.000 kroner, og det en sum man fint klarer å betale/få erstatning for, kan jo også tenkes at denne gjenstanden betyr uendelig mye for kunstneren, og er sånn sett uerstattelig. Det handler litt om respekt for andre mennesker. Og ja, jeg har barn. Endret 16. juni 2018 av Cocosa
Morten1 Skrevet 16. juni 2018 #15 Skrevet 16. juni 2018 Just now, AnonymBruker said: Det er dette som er poenget. Barn er velkomne. Og jeg har hatt mange fine stunder med (veloppdragne) barn og (veloppdragne) foreldre der jeg har vist dem ting. Men poenget er at barn kan ikke herje fritt omkring, bare fordi "de er barn". Det er de voksnes ansvar å enten ikke ta dem med på steder som ikke egner seg for frittgående småbarn og /eller holde barna under kontinuerlig oppsyn. Anonymkode: ba96d...687 Desverre er det for mange foreldre som er helt uegnet og tror at deres barn aldri gjør noe galt og det er alle andre det er noe galt med. Hadde jeg sett ett barn ødelagt noe på ett galleri tror jeg at jeg hadde fulgt etter barnet for å finne foreldrene! Sagt det rett ut til de. Sikkert noen som nekter, men ikke faen om de skal få slippe unna! Og jeg har ikke noe galleri en gang, liker ikke bare folk som ødelegger! 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #16 Skrevet 16. juni 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Inspirert av en tråd her inne om Operaen, og fra en frustrasjonspreget arbeidsdag i et kunstgalleri. Opera-tråden handlet om barn som var urolige og som sto oppreist i setene og dermed ødela opplevelsen for andre. Jeg jobber av og til i et kunstgalleri, der kunstverkene har en prislapp på mange, mange tusen. Stort sett kommer det voksne innom, for å se og kjøpe kunst. Men vi opplever også at det kommer tilfeldige og nysgjerrige forbipasserende innom. Bare for å "titte litt". Noen ganger har de med seg 1-2-3-4 barn i diverse aldre. De fleste barna oppfører seg som om de var på Rema 1000 eller på et hvilket som helst kjøpesenter. Raser rundt. Løfter opp dyre kunstobjekter, mens jeg står med hjertet i halsen og teller antall tusenlapper det koster hvis gjenstanden blir skadet. Griser på unik tekstilkunst med fettete, klissete fingre. De gangene jeg snakker til barna og til de voksne, opplever jeg i 90% av tilfellene å få sure blikk tilbake. Jeg snakket til en familie i dag, og fikk følgende tilbakemelding; "Ja, men da må du sørge for at den dyre gjenstanden blir sikret bedre". Nei, og atter nei. Gjenstanden kan ikke sikres bedre. For å synes godt - for kunstinteresserte - kan den ikke "sikres" bedre. Men barnefamilier som vil bruke mitt lokale som tidsfordriv må tåle at jeg sier i fra. Og hiver dem ut. Og i noen tilfeller: Forlanger at de må betale for skadene barna har gjort. Og dette får meg til å lure litt: Forstår ikke endel småbarnsforeldre at endel steder og arrangementer ikke egner seg for barn? Eller er altfor mange av dem av den oppfatning alt det er vår alles forbannede plikt å være "barnevennlig" slik at ungene kan herje fritt uten å ødelegge noe? Anonymkode: ba96d...687 Veldig mange forstår ikke det. De tar med barna sine til steder som ikke er for barn, og attpåtil så er de så stoforlangende at disse stedene skal tilrettelegges for deres små prinser og prinsesser. Nei, bare nei!!! Anonymkode: c43ad...318 10
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #17 Skrevet 16. juni 2018 I et tidligere liv spiste vi en gang på en bedre restaurant i St. Hellier på Jersy. På døren hang et håndskrevet skilt som oversatt sa dette: "Vi setter stor pris på å betjene veloppdragne barn" Anonymkode: 10789...66c 13
Tøytigern Skrevet 16. juni 2018 #18 Skrevet 16. juni 2018 10 minutter siden, hind skrev: Æsj, de har så god forsikringer at de ikke blir skadelidende. Man får ikke stille ut et frimerke engang uten å forsikre det først. Småtrollene må da få boltre seg litt. Utvide sin kulturelle kapital og sånn Hvis/når de skal utvide sin kulturelle kapital hører det med at de lærer seg hvordan de oppfører seg på en utstilling og hva man gjør/ikke gjør i et galleri/andre steder. Inklusive å ikke ta på kunsten. 8
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #19 Skrevet 16. juni 2018 Jeg er også lei av barn som løper rundt og hyper på restauranter. Dette er veldig vanlig. Foreldrene gjør to ting: enten lar de barna bare løpe hylende rundt uten at de sier noe til dem, eller så sier de "nei, ikke gjør det der!" med jevne mellomrom, men uten at det får en jævla konsekvens for barna! Det nytter ikke å bare si NEI, du må vise konsekvenser også! Jævla ubrukelige foreldre! Anonymkode: c43ad...318 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #20 Skrevet 16. juni 2018 10 minutter siden, Cocosa skrev: Nå vet jeg ikke om jeg klarer å ta deg seriøst, men selv om en gjenstand koster, la oss si 15.000 kroner, og det en sum man fint klarer å betale/få erstatning for, kan jo også tenkes at denne gjenstanden betyr uendelig mye for kunstneren, og er sånn sett uerstattelig. Det handler litt om respekt for andre mennesker. Og ja, jeg har barn. Jeg troooor innlegget var ironisk... 🙈🙈 Anonymkode: a9744...bc9 18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå