AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #1 Skrevet 16. juni 2018 I mangel av noe bedre ord... vet at det finnes, men vet ikke hva det kalles. Har noen erfaring fra steder man er å lærer livsstilsendring? Har hørt at det finnes tilbud både der man er i flere uker/ mnd, og kursing i nærområdet der man ikke er "innlagt" Anonymkode: 54a09...1be
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #2 Skrevet 17. juni 2018 Jeg tror du mener rehabiliteringsopphold? Anonymkode: ecbd1...eae
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #3 Skrevet 17. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du mener rehabiliteringsopphold? Anonymkode: ecbd1...eae Ja, er det det heter? Anonymkode: 54a09...1be
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #4 Skrevet 17. juni 2018 Jeg kjenner en som dro til Danmark på et slikt opphold, lærte om mat, trening og psyke, var der i noen mnd. Han tok av nesten 60 kg, og hadde planer om å ta av mer når han kom hjem. Imidlertid er det vanskelig å opprettholde en hverdag med kun trening og matfokus på programmet når du kommer hjem og i tillegg skal håndtere full jobb, familie og sosiale forpliktelser. Det var rett og slett ikke nok timer i døgnet til å gjøre all den treningen han trengte, og sakte men sikkert la han på seg igjen nesten alt sammen. Reiste tilbake på nytt opphold og tok av en del, men slett ikke så mye som han hadde gjort i første omgang. Nå holder hann en lavere vekte enn utgangspunktet, men det er mange mekanismer med fedme som gjør det vanskelig å bli værende på lav vekt. Anonymkode: ff507...f33
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #5 Skrevet 17. juni 2018 Jeg vet at NIMI har kurser for å gå ned i vekt og endre livsstil. Jeg har enda til gode å se noen som lykkes etter at de har vært der. Vet ikke hvor i landet du holder til, så jeg vet ikke hvilket sted som passer for deg, men jeg vet at det finnes et rett utenfor Hønefoss i hvert fall. Du finner info både ved å google og på FB. Anonymkode: 35878...d21 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #6 Skrevet 17. juni 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner en som dro til Danmark på et slikt opphold, lærte om mat, trening og psyke, var der i noen mnd. Han tok av nesten 60 kg, og hadde planer om å ta av mer når han kom hjem. Imidlertid er det vanskelig å opprettholde en hverdag med kun trening og matfokus på programmet når du kommer hjem og i tillegg skal håndtere full jobb, familie og sosiale forpliktelser. Det var rett og slett ikke nok timer i døgnet til å gjøre all den treningen han trengte, og sakte men sikkert la han på seg igjen nesten alt sammen. Reiste tilbake på nytt opphold og tok av en del, men slett ikke så mye som han hadde gjort i første omgang. Nå holder hann en lavere vekte enn utgangspunktet, men det er mange mekanismer med fedme som gjør det vanskelig å bli værende på lav vekt. Anonymkode: ff507...f33 Jeg har også hørt om ei som var på et sånt opphold, men her i Norge. Det var så hektisk og vanskelig å gå i nærheten av hjemmet og bo hjemme da hun ble distrahert av daglige forpliktelser som jobb, unger, fritidsaktiviteter osv at hun måtte få et opphold der hun bodde i et visst antall uker. Jeg ser at det kan være vanskelig å rekke å følge opp kosthold, trening og kurser når man er hjemme og i jobb + andre forpliktelser. Hun gikk ned i vekt når hun var der, men har nå gått opp igjen sånn at hun veier mer enn tidligere. Det er kanskje 7-8 år siden. Vil gjerne høre om noen har opplevd og forbli slanke etter å ha gjennomgått den type livsstilsendring. Er det mulig og forbli slank, eller er eneste håpet operasjon? Vet at enkelte legger på seg etter det også da... 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at NIMI har kurser for å gå ned i vekt og endre livsstil. Jeg har enda til gode å se noen som lykkes etter at de har vært der. Vet ikke hvor i landet du holder til, så jeg vet ikke hvilket sted som passer for deg, men jeg vet at det finnes et rett utenfor Hønefoss i hvert fall. Du finner info både ved å google og på FB. Anonymkode: 35878...d21 Prøvde å søke på NIMI, men det jeg fant ut var at det er bedriftshelsetjeneste. Har nylig blitt henvist til overvektsklinikken av fastlegen min. Vet igrunnen ikke hva det går ut på... Jeg bor sentralt på østlandet, ikke Oslo. Synd at ingen av dere kjenner til positive erfaringer. Hadde vært greit å høre om de også. Anonymkode: 54a09...1be
Pringle Skrevet 17. juni 2018 #7 Skrevet 17. juni 2018 Jeg har av og til ønsket meg et opphold på "fat camp". Nå er jeg glad for at jeg aldri gjorde noe seriøst forsøk på det. For en livsstilsendring må starte innenfra, og den må skje i de omgivelsene og den hverdagen og det livet personen selv lever. En livsstilsendring trenger heller ikke bety å leve på gulrøtter og vann og timesvis med daglig trening. Snarere tvert imot. For å holde en sunn vekt stabil, trenger man bare energibalanse. Å holde seg til måltider bestående av vanlig mat i rimelige porsjoner, ikke spise mellom måltidene, reservere festmat til når det faktisk er fest, og være littegrann aktiv i det daglige, er nok for å holde seg i god form. Det krever en innsats, men innsatsen må settes riktig inn. Det er ikke bare unødvendig, det er ineffektivt, å gjøre mer enn man må. Hvis man føler at man sliter, vil man bare gi opp. (Jeg slet med vekta i mange år, men gjør det ikke lenger, og jeg er opptatt av dette fordi forskjellen på før og nå er så dramatisk og ingenting er som jeg forestilte meg. Jeg vet at min ekspertise er noe ingen vil ha, men jeg misliker at folk utnyttes, og jeg misliker at folk lider unødig, så jeg spammer ned alle diskusjoner jeg kommer over, og mange blir irriterte, inkludert meg.) 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #8 Skrevet 17. juni 2018 Vil heller kalle det bootcamp! Søk på fitcamp, kan hende de har noe der. Det ser ut til å rette seg mest mot folk som allerede trener mye, men sjekk i alle fall, kanskje de har noe for mer utrente og overvektige folk. Er sikker på at man lærer mye av noe sånt. Kanskje de vet om andre som tilbyr lignende for andre målgrupper? Anonymkode: d0a45...c29
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #9 Skrevet 17. juni 2018 Det er ett opplegg på Eiken (sørlandet). Jeg vet om et par som har vært der, men kjenner de ikke godt nok til å vite detaljer. Jeg sliter også med vekten, men ikke mer enn ca 15 kilo. For min del vet jeg at færre timer på jobb, ville gitt meg boost til å ta tak. Jeg sliter meg ut med å rekke alt familie og jobb krever av meg men vi har ikke økonomi til at jeg jobber mindre, så prosjekt slank ligger på vent til ungene blir større og mer selvgående. Anonymkode: 41421...d9e 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #10 Skrevet 17. juni 2018 Slike tilbud har vel blitt lagt ned over en lav sko de siste årene, og årsaken er dårlige resultater i forhold til ressursbruken, hvor kun en veldig liten prosentandel faktisk hadde betydelig nytte av behandlingen. Jeg synes det er dumt at for å få "tilgang" til slike tilbud, er man i stor grad nødt til å tilfredsstille de samme kriteriene som for fedmekirurgi, altså enten BMI på over 40 eller BMI over 35 med tilleggssykdommer. Da har vel toget ærlig talt gått for de fleste, og kirurgi ender opp som kanskje det eneste - selvfølgelig med enkelte unntak - som fungerer på lang sikt. Hva om man heller kunne senket grensene til feks BMI 30 uten tilleggsykdommer (og kanskje økt egenbetalingen, redusert antall uker i oppholdet, el.l., for å holde kostnadene nede) som en form for intensiv forebygging for de som er i faresonen for å virkelig utvikle sykelig fedme, før problemet blir alt for stort? Anonymkode: a93d1...57a
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #11 Skrevet 17. juni 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ett opplegg på Eiken (sørlandet). Jeg vet om et par som har vært der, men kjenner de ikke godt nok til å vite detaljer. Jeg sliter også med vekten, men ikke mer enn ca 15 kilo. For min del vet jeg at færre timer på jobb, ville gitt meg boost til å ta tak. Jeg sliter meg ut med å rekke alt familie og jobb krever av meg men vi har ikke økonomi til at jeg jobber mindre, så prosjekt slank ligger på vent til ungene blir større og mer selvgående. Anonymkode: 41421...d9e Jeg har vært der du er, der tidsklemma tok meg, men jeg ser at jeg gjorde dårlige valg. Derfor er jeg der jeg er idag, har bikka 100 kg. For 15 år siden var jeg slank. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Slike tilbud har vel blitt lagt ned over en lav sko de siste årene, og årsaken er dårlige resultater i forhold til ressursbruken, hvor kun en veldig liten prosentandel faktisk hadde betydelig nytte av behandlingen. Jeg synes det er dumt at for å få "tilgang" til slike tilbud, er man i stor grad nødt til å tilfredsstille de samme kriteriene som for fedmekirurgi, altså enten BMI på over 40 eller BMI over 35 med tilleggssykdommer. Da har vel toget ærlig talt gått for de fleste, og kirurgi ender opp som kanskje det eneste - selvfølgelig med enkelte unntak - som fungerer på lang sikt. Hva om man heller kunne senket grensene til feks BMI 30 uten tilleggsykdommer (og kanskje økt egenbetalingen, redusert antall uker i oppholdet, el.l., for å holde kostnadene nede) som en form for intensiv forebygging for de som er i faresonen for å virkelig utvikle sykelig fedme, før problemet blir alt for stort? Anonymkode: a93d1...57a Enig, det er ille at man må ha samme BMI for å få behandling for fedme som ved operasjon. Jeg har blitt henvist til overvektsklinikken her jeg bør. Har BMI på 37,4. Er spent på hva som skjer der, men må nok vente til høsten før jeg hører noe derfra. Anonymkode: 54a09...1be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå