Gå til innhold

Kjempe vondt i halsen-er på Kreta!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg landet i Kreta for 2 dager siden og har i natt fått sykt vondt i halsen. Jeg har også blitt tett i det ene nesebordet og slimer endel fra halsen. Typisk halsbetennelse/streptokokk pga flyturen. 

MEN; hvor lenge bør jeg gå før jeg oppsøker lege når jeg er her? Kan apotekene gi ut antibiotika uten resept på Kreta? Vet at i Tyrkia jobber det dyktige folk som kan «diagnostisere» kunder og dermed gi antibiotika uten legetilsyn..

Jeg har kjempe vondt og klarer bare så vidt å svelge drikke og mat, noe som påvirker almentilstanden i varmen.. 

Anonymkode: aeea8...088

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til lege eller legevakt. Det finnes en enkel test som viser om halsvondtet skyldes virus eller bakterier. Er det bakterier, får du antibiotika, ellers er det bare å vente til det går over.

AnonymBruker
Skrevet

Er du på chartertur eller har du booket fly/hotell selv? 

Er du på chartertur: Ta kontakt med reiseselskapet. 

Kreta er Hellas (altså Europa, og der gjelder ditt europeiske helsekort), så skjønner ikke helt hvorfor du snakket om leger i Tyrkia? 

Anonymkode: 4365d...284

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trengte plutselig en av mine vanlige medisiner da jeg var i Kreta. Gikk på apotek, og de kunne ikke selge meg uten at det var fortalt av lege hvilket legemiddel jeg skulle ha. Så da gikk jeg inn på mineresepter og sa navnet på legemiddelet, og da var det plutselig registrert som "foreskrevet av lege". Enda de aldri så på resepten engang. 

Anonymkode: e2b57...d2d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du på chartertur eller har du booket fly/hotell selv? 

Er du på chartertur: Ta kontakt med reiseselskapet. 

Kreta er Hellas (altså Europa, og der gjelder ditt europeiske helsekort), så skjønner ikke helt hvorfor du snakket om leger i Tyrkia? 

Jeg er på Charter og reiser med Ving. 

Snakket om Tyrkia siden jeg vet at de har leger som jobber i apotek og kan hjelpe til med ulike prøver for å sjekke hva som er galt og hvilken type antibiotika som trengs

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på Charter og reiser med Ving. 

Snakket om Tyrkia siden jeg vet at de har leger som jobber i apotek og kan hjelpe til med ulike prøver for å sjekke hva som er galt og hvilken type antibiotika som trengs

Da ville jeg fått Ving til å ordne en lokal lege, og deretter fulgt de rådene han/hun gir. Og tatt de medisinene som blir foreskrevet. Du er i Europa og har helsekort. Så da skal du ikke betale mer enn det de lokale betaler for helsetjenester. Ta kontakt med Ving i morgen. 

AnonymBruker
Skrevet

Air-condition....? Typisk å bli vondt i halsen når man ikke er vant til dette. Drikk varm te og ta Paracet

Anonymkode: d177d...183

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du se endringer bak i halsen? Jeg ville ha dratt med en gang. Dersom det er halsbetennse vil det lureste være å begynne på medisin med en gang. Da blir du fort bra og får ikke ferien ødelagt. 

Anonymkode: a7182...b64

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Air-condition....? Typisk å bli vondt i halsen når man ikke er vant til dette. Drikk varm te og ta Paracet

Anonymkode: d177d...183

Vi skulle bestille air-condotion på rommet egentlig, men har ikke gjort det siden jeg fikk vondt i halsen. Men flyet er garantert årsaken. Jeg har alltid (de siste 6 årene) fått streptokokker når jeg har kommet hjem fra syden. Aldri på vei til syden og dette er første turen jeg reiser uten mamma. Er sammen med en venninne gjeng på 6 og jeg føler jeg ødelegger for de andre dersom jeg blir mer syk enn jeg er nå 😕

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du se endringer bak i halsen? Jeg ville ha dratt med en gang. Dersom det er halsbetennse vil det lureste være å begynne på medisin med en gang. Da blir du fort bra og får ikke ferien ødelagt. 

Anonymkode: a7182...b64

Ser ett hvitt sår i halsen, så jeg mistenker streptokokker siden jeg har hatt det ofte etter sydenturer før..

AnonymBruker
Skrevet

Om du er tett i nesen (selv om det er kun på den ene siden) er det vel mer sannsynlig med virus. Da hjelper det ikke å ta antibiotika, tvert imot vil det heller bidra til utviklingen av antibiotikaresistens, som igjen gjør at antibiotika i fremtiden ikke vil fungere når du faktisk trenger det.

Anonymkode: b41e9...0eb

• Liker 1
Skrevet

Reis til legevakten i morgen. Ta kontakt med Ving eller resepsjonen på hotellet så hjelper de deg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...