Gå til innhold

Leggetid hos 9-åring og 12-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg og mannen diskuterer lutt rundt leggetiden til barna. Er nok litt uenig.

Mannen mener 9-åringen (10 år mot slutten av året) bør gå på badet kl 21 mens 12-åringen bør gå på badet kl 2130. Da får de se på iPad en halvtimes tid før det er natt. Har inntrykk av at det er litt tidlig når jeg snakker med andre foreldre.

12-åringen kan sove litt utpå, sånn til kl 10.00, mens 9-åringen våkner vel rundt 0830

Dere som har barn på samme alder, hvor lenge får de være oppe i helgene?

Anonymkode: b1f0a...1bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I helgene bestemmer barnet på 12 selv når det legger seg, men jeg minner om klokka når det nærmer seg halv tolv-tolv. Sover til 11 dagen etter. 

Da barnet var 9-10 så var vel leggetid 23 i helger. Så lenge de kommer seg opp mandag morgen så synes jeg det er helt greit å la de få helgefølelse. Hadde jeg hatt barn som slet med søvn og døgnrytme så hadde jeg kanskje valgt annerledes. 

Men en 12-åring som må legge seg 21.30 i helger.. Det skurrer veldig. Hvordan reagerer venner av 12-åringen når de er på overnatting? Hadde jeg hatt slike regler her så hadde nok vennene holdt seg unna, de elsker jo å skravle gjennom natten. 

Anonymkode: d8f75...08f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er noe spesielt får de jo være oppe lengre, som f.eks overnatting eller fotballkamper de ser på.

Det er jo mine barn, så mannen er bonuspappa. Hos pappaen må de gå på badet en time senere enn hos oss. Må jo respektere mannens ønsker også, men viktig at det ikke er alt for stor forskjell hos pappaen og meg. Vi krangler veldig om dette temaet.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er noe spesielt får de jo være oppe lengre, som f.eks overnatting eller fotballkamper de ser på.

Det er jo mine barn, så mannen er bonuspappa. Hos pappaen må de gå på badet en time senere enn hos oss. Må jo respektere mannens ønsker også, men viktig at det ikke er alt for stor forskjell hos pappaen og meg. Vi krangler veldig om dette temaet.

Eh nei. Hvis dere har hatt det friere før han kom inn i bildet, så må han respektere oppdragelsen du har valgt sammen med far. 

Mitt barn sluttet å dra til faren sin i et halvt år fordi hans kone fant ut at leggetid i helger skulle være så tidlig at det var før hverdags-leggetid hos meg. Jeg støttet barnet fullt ut. Du bør jo heller være enig med barnas far, enn bonusfar! 

Alenetid på kvelden kan man glemme med så store barn. Jeg har selv stebarn på seks år, og der er leggetid litt tidligere enn jeg praktiserte med mitt barn. Så nå har vi ingen alenetid i helger lenger, minste står opp tidlig med meg, og eldste er oppe til jeg legger meg :) 

• Liker 2
Skrevet

Har en på 11 her er det leggetid 21 i hverdager og 22 i helger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 11 og en på 14. De legger seg mellom 21 og 21.30, litt lenger i helgene, men maks til 22 om det ikke er noe spesielt). 

De får ikke se på mobil/iPad etter tannpuss, men de kan lese litt på senga.

Anonymkode: 35ab5...6f9

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en på 11 og en på 14. De legger seg mellom 21 og 21.30, litt lenger i helgene, men maks til 22 om det ikke er noe spesielt). 

Hva synes fjortenåringen om å bli behandlet som en seksåring?

Anonymkode: a1360...9e0

• Liker 7
Skrevet

Har en på 12. Legger seg når voksene legger seg i helgene. Sånn i tolv tiden. Sover til 10/11 tiden. Hverdager legger vi voksen oss ved elleve tiden. 12 åringen kl 22- 22.30 hvis vi er heldige:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen

Mannen (og bonuspappaen) har vært i livene deres siden de var veldig små, så ting har igrunn blitt annerledes etter at de ble større. Vi har vel vært uenige om leggetid i flere år nå. Jeg har tøyd strikken, men det resulterer jo med at mannen føler seg overkjørt.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her igjen

Mannen (og bonuspappaen) har vært i livene deres siden de var veldig små, så ting har igrunn blitt annerledes etter at de ble større. Vi har vel vært uenige om leggetid i flere år nå. Jeg har tøyd strikken, men det resulterer jo med at mannen føler seg overkjørt.

Det er du som har en normal innstilling her, ikke han. Store barn må få bli større. Hvorfor vil han at barna skal legge seg så tidlig? Spesielt 12-åringen. Den på 9 kan godt ha en grei leggetid, men en 12-åring bør jo snart lære selvregulering på legging. Det er ikke et lite barn lenger. Barna merker garantert hvem av dere som ønsker at de legger seg tidlig, de vil altså kjenne på at de ikke er ønsket i fellesarealene etterhvert. 

Lørdagskvelder sammen med barna nå nå de er så store er jo kjempekos, da kan alle finne filmer som alle vil se. Som 12-åring har du lov å se 15-års grense filmer med en voksen (om man følger kino-reglene). Vi gleder oss veldig til helger der vi alle kan se film sammen og kose oss med familiekveld. Merkelig å ikke ville ha dette med barna i huset synes jeg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Dette er veldig viktig! Det er på ingen måte sunt, verken for barn eller voksen, å ha skjermtid hvor man har nesen ned i padden/telefonen rett før man legger seg!

Niesen min på 10 får være oppe så lenge hun vil i helgene, men hun legger seg så og si alltid innen 22. Og barna dine, TS, er så gamle at de burde få en makstid og så være fri til å legge seg når de vil innen det gitte tidspunktet! 12-åringen kan jo få f.eks. 15min senere bare fordi det er aldersforskjell slik at hun/han føler seg eldst, det er ofte kjekt:)

Anonymkode: e32e1...0cb

Skrevet

Oi. Dette synes jeg var tidlig for så store barn, spesielt for den eldste. Har søsken på 10 og 12 selv, og de legger seg som regel på eget initiativ rundt 23 i helgene. I ferier forsvinner døgnrytmen nesten helt, da kan de gjerne være våken til både 00 og 01. I ukedagene legger de seg når de blir trette, som regel mellom 21 og 22. Det har aldri vært et problem for de å komme seg opp om morgenen. 

Da jeg selv var 12 brukte jeg å legge meg rundt midnatt i helgene, men jeg lå gjerne mye lengre våken for å lese. Sto opp til familiefrokost morgenen etter, sjeldent senere enn 10. 

Husker at jeg fikk utvidet leggetiden i ukedagene med en time fra jeg var 9 og utover. 2100 som 9-åring, 2230 som 12-åring. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Niåringen her legger seg 21 i helgene. I lengre ferier får han være oppe lenger, men helger er så korte at jeg ikke synes de skal strekke leggetiden veldig mye utover vanlig tid så fremt det ikke er noe spesielt. Jeg synes det er helt hinsides at barneskolebarn skal være oppe like lenge som foreldrene i en vanlig helg. Det er tungt å hente seg inn igjen på mandag morgen når leggetid og våknetid har blitt så forskjøvet, og jeg vet mange lærere som ser veldig godt hvem som har fått være oppe veldig lenge i helgene. Etter min mening er det mannen din som har rett innstilling. 

Endret av Arkana
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Min 13-åring legger seg kl. 21 i hverdagen. 15-åringen kl. 22. Mulig det er strengt, men det er så mye søvn de trenger. 19-åringen legger seg også kl. 22 de fleste dager, men han ligger nok våken en stund.

I helgene legger minsten seg rundt kl. 23. Det gjør forsåvidt 15-åringen også.

Endret av Kanutte
Skrevet

12-åringen min får beskjed om å legge seg 23:30-midnatt i helgene hvis hun ikke har tenkt tanken selv til da....

Til vanlig er målet at hun skal legge seg 21:30 (men vi må sikkert utvide den til høsten når det blir ungdomsskole).

21:30 fredag eller lørdag synes jeg er i tidligste laget, ja.... Og ja, det stemmer nok den følelsen du har, at det er tidligere enn folk rundt dere....

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
9 minutter siden, Arkana skrev:

Niåringen her legger seg 21 i helgene. I lengre ferier får han være oppe lenger, men helger er så korte at jeg ikke synes de skal strekke leggetiden veldig mye utover vanlig tid så fremt det ikke er noe spesielt. Jeg synes det er helt hinsides at barneskolebarn skal være oppe like lenge som foreldrene i en vanlig helg. Det er tungt å hente seg inn igjen på mandag morgen når leggetid og våknetid har blitt så forskjøvet, og jeg vet mange lærere som ser veldig godt hvem som har fått være oppe veldig lenge i helgene. Etter min mening er det mannen din som har rett innstilling. 

Helt enig!

Reagerer på at så mange mener 21.30 (pluss en halvtime) er "veldig tidlig" for en 12-åring! Synes det høres helt normalt ut, jeg. At mange tydeligvis lar unger fra 8-9-år være oppe så lenge de vil i helgene høres jo helt vilt ut. Uansvarlig, spør du meg.

Mine barn er 8 og 10, de legger seg rundt 20.30 i hverdagen og mellom 21 og 22 i helgene. Som du skriver så er helgene korte, og det er vanskelig å hente seg inn igjen hvis de nærmest har snudd døgnet i helgen. Nok søvn er alfa omega for barn som skal vokse og lære.

Skrevet (endret)

Lillesøster(12) har fri leggetid, noe som synes veldig godt da hun aldri kommer seg opp av sengen selv og må bli vekket rund 07:30, noe som resulterer i at hun ofte kommer for sent på skolen. Personlig så synes jeg at 12 åringer kan legge seg rundt 22:00-22:15 og 9 åringen rundt 21:30-21:45 i helgene. 

Endret av CrystalGold
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Helt enig!

Reagerer på at så mange mener 21.30 (pluss en halvtime) er "veldig tidlig" for en 12-åring! Synes det høres helt normalt ut, jeg. At mange tydeligvis lar unger fra 8-9-år være oppe så lenge de vil i helgene høres jo helt vilt ut. Uansvarlig, spør du meg.

Mine barn er 8 og 10, de legger seg rundt 20.30 i hverdagen og mellom 21 og 22 i helgene. Som du skriver så er helgene korte, og det er vanskelig å hente seg inn igjen hvis de nærmest har snudd døgnet i helgen. Nok søvn er alfa omega for barn som skal vokse og lære.

Du reagerer på at folk synes det er tidlig for en 12-åring med halv ti, mens du selv lar en åtteåring og en tiåring være oppe til ti? Det er GEDIGEN forskjell på et barn på ti år, og en ungdom på tolv. På de to årene går de fra å være barn, til å bli ungdommer. 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du reagerer på at folk synes det er tidlig for en 12-åring med halv ti, mens du selv lar en åtteåring og en tiåring være oppe til ti? Det er GEDIGEN forskjell på et barn på ti år, og en ungdom på tolv. På de to årene går de fra å være barn, til å bli ungdommer. 

Mellom 21 og 22, skrev jeg. Som regel det første. Og TS' 12-åring går på badet kl 21.30 og får deretter lese/spille en halvtime, dvs at klokka er minst 22 eller kanskje nærmere 22.30 (avhengig av hvor lang tid han/hun bruker på badet). Når jeg angir leggetid er det i når vi slukker lyset, ikke i når de går på badet. 

Klart det er forskjell på en 12-åring og en 10-åring, men jeg synes ikke det er tidlig at en 12-åring må gå på badet kl 21.30.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Dette er veldig viktig! Det er på ingen måte sunt, verken for barn eller voksen, å ha skjermtid hvor man har nesen ned i padden/telefonen rett før man legger seg!

Anonymkode: f2ea1...fdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...