Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi bestemte oss for å kaste pillene for ca 2 mnd siden. Bare noen uker etterpå fikk jeg beskjed om høygradlige celleforandringer og behov for konisering. Den er nå utført. Er det noen som like etter konisering (etter all blødning og slikt er stoppet selvsagt, 2-3 uker) har fortsatt prøving eller blitt gravid? Kjenner jeg ønsker så inderlig å bli gravid snart, og nå skal jo alt som ikke burde være der nede være fjernet.. / J29

Anonymkode: ae8cc...43c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke utført dette inngrepet selv, men har flere venninner som har gjort det og da har de vært på kontroll (tror det er etter 3 måneder) for å se at alt er borte/normalt. Har også en venninne som fikk beskjed om å vente ett år, men det spørs sikkert litt hvor mye de tar. Fikk du ikke noe info om dette på sykehuset? Ville hvertfall ventet med å prøve til kontrollen er overstått evt ringt sykehuset å hørt på mandag! Er vel også lurt å avstå fra ubeskyttet sex i 6 uker etter ett sånn inngrep pga infeksjonsfare. Lykke til 🌸

AnonymBruker
Skrevet

Jeg utførte det i februar, og skulle på sjekk i mai og egentlig ta nye prøver, men hadde da blitt gravid og det var ikke noe problem. Prøvene hadde vist at de hadde fått ut alt av dårlige celler uansett (Var graden før livmorhalskreft), men blir nok ny celleprøve igjen etter graviditeten :) fikk aldri noe beskjed om å vente annet enn å vente med samleie mens man blødde rett etter utførelsen av loniseringen :)

Anonymkode: a4d71...2eb

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Hoppelopp skrev:

Jeg har ikke utført dette inngrepet selv, men har flere venninner som har gjort det og da har de vært på kontroll (tror det er etter 3 måneder) for å se at alt er borte/normalt. Har også en venninne som fikk beskjed om å vente ett år, men det spørs sikkert litt hvor mye de tar. Fikk du ikke noe info om dette på sykehuset? Ville hvertfall ventet med å prøve til kontrollen er overstått evt ringt sykehuset å hørt på mandag! Er vel også lurt å avstå fra ubeskyttet sex i 6 uker etter ett sånn inngrep pga infeksjonsfare. Lykke til 🌸

Ble gjort hos gynekologen (spesialist som gjør det også der) og under lokalbedøvelse. Har bare sagt vi ønsker barn, men ikke at vi aktivt prøvde før denne beskjeden. Har også bare fått beskjed om å vente med sex, bading og hard trening i 2 uker eller så lenge jeg blør/har utflod. Så det kommer kanskje ann på hvor mye de tar ja, men det var jo grad 3 på meg. Resultatet kommer vel og innen 2 uker, så jeg får høre nærmere da. Men tar utg.punkt i at alt har gått fint for å ikke tenke foor mye på det :) /TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg utførte det i februar, og skulle på sjekk i mai og egentlig ta nye prøver, men hadde da blitt gravid og det var ikke noe problem. Prøvene hadde vist at de hadde fått ut alt av dårlige celler uansett (Var graden før livmorhalskreft), men blir nok ny celleprøve igjen etter graviditeten :) fikk aldri noe beskjed om å vente annet enn å vente med samleie mens man blødde rett etter utførelsen av loniseringen :)

Okei, jeg har i utg.punktet ikke ny time før om 6 mnd men regner med det blir kjappere om de ikke fikk fjerna alt. Håper vertfall det, ellers blir det et halvt år med selvpining. Du har også fått samme tidsbeskjed som meg ift. Samleie etter inngrepet. 

Kan jeg spørre om de anbefalte deg hpv-vaksinen etterpå? Tenker en del på om den bør tas før vi prøver videre, eller om vi skal prøve et års tid først og ta den etterpå hvis ikke noe skjer/eller etter graviditet. Har bare skjønt at de to ikke bør kombineres, så da er det dumt å starte samtidig som vi prøver 😩 /TS

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, jeg har i utg.punktet ikke ny time før om 6 mnd men regner med det blir kjappere om de ikke fikk fjerna alt. Håper vertfall det, ellers blir det et halvt år med selvpining. Du har også fått samme tidsbeskjed som meg ift. Samleie etter inngrepet. 

Kan jeg spørre om de anbefalte deg hpv-vaksinen etterpå? Tenker en del på om den bør tas før vi prøver videre, eller om vi skal prøve et års tid først og ta den etterpå hvis ikke noe skjer/eller etter graviditet. Har bare skjønt at de to ikke bør kombineres, så da er det dumt å starte samtidig som vi prøver 😩 /TS

Du jeg tokk den i fjor jeg faktisk. Husker bare at man ikke burde prøve å bli gravid eller være det når man tok den som du skrev. Leste på nettsiden til FHI at man anbefales å ta den selv om man har fått påvist fordi den vil da uansett beskytte mot andre typer. Ville anbefalt å ringt gynokologen din for å høre jeg :)

men syns halvt år var lenge? Jeg hadde 3 mnd før jeg fikk  svar og da satt vi opp time når jeg var der og utførte inngrepet. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du jeg tokk den i fjor jeg faktisk. Husker bare at man ikke burde prøve å bli gravid eller være det når man tok den som du skrev. Leste på nettsiden til FHI at man anbefales å ta den selv om man har fått påvist fordi den vil da uansett beskytte mot andre typer. Ville anbefalt å ringt gynokologen din for å høre jeg :)

men syns halvt år var lenge? Jeg hadde 3 mnd før jeg fikk  svar og da satt vi opp time når jeg var der og utførte inngrepet. 

Enig. Halvt år? Alt for lenge. 

Anonymkode: 0b735...9c9

Skrevet

De sjekker vevet som er kuttet bort under konisering om de har fått med alle celleforandringene. Du blir kalt inn til ny celleprøve etter ca 6 mnd for å sjekke om det har vokst frem nye celleforandringer. 

Det kommer litt ann på hvor mye de måtte fjerne, men konisering kan gi svakere livmorhals og dermed økt risiko for spontanabort eller at livmorhalsen svikter i slutten av svangerskapet. 

Det er heldigvis ganske liten risiko, spesielt om de har lite under konisering, som de vanligvis gjør. Den lille ekstra risikoen er størst første året etter konisering. Dette var i hvertfall det jeg fikk forklart av min gynekolog. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gyn har ikke nevnt vaksina ennå, men skal spørre om det når de kontakter meg med prøvesvaret om et par uker. Ja ei venninne har gått gjennom akkurat samme som meg, og fikk beskjed at det er positivt å vaksinere fordi det kan gjøre det enklere å bekjempe den pågående infeksjonen. Men nå vet jeg ikke om det egentlig gjelder når man har fast partner. Vi har jo de samme hpv'ene liksom. Ikke alt man blir klok på 🙈 /TS

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Halvt år? Alt for lenge. 

Anonymkode: 0b735...9c9

Ja jeg synes jo selv det er lenge, men vil tro løpet er annerledes om de får beskjed om ikke fri rand etter koniseringen. Hvis ikke blir jeg å kreve raskere handling, nå har jo ting gått superfort fra celleprøve til konisering (under 2 mnd totalt) så da er 3 x den tiden kjempemerkelig. Jeg vil tro de alltid håper på full fjerning og derfor kan sjekke om 6 mnd. Hvor i landet har du fått time 3 mnd etterpå? Om jeg kan spørre :) Jeg bor i Oslo. /TS

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gyn har ikke nevnt vaksina ennå, men skal spørre om det når de kontakter meg med prøvesvaret om et par uker. Ja ei venninne har gått gjennom akkurat samme som meg, og fikk beskjed at det er positivt å vaksinere fordi det kan gjøre det enklere å bekjempe den pågående infeksjonen. Men nå vet jeg ikke om det egentlig gjelder når man har fast partner. Vi har jo de samme hpv'ene liksom. Ikke alt man blir klok på 🙈 /TS

Sitat fra FHI: 

Sitat

Det er mange typer HPV-virus, noen er ufarlige og noen kan være kreftfremkallende. De aller fleste HPV-infeksjoner går over av seg selv, men den kan hos noen bli vedvarende. HPV-vaksinen vil ikke kurere en pågående HPV-infeksjon, men kan beskytte mot reinfeksjoner og mot de av typene en person ikke har. Det er derfor anbefalt å ta vaksinen uavhengig om man har HPV-viruset/celleforandringer eller ikke.

Står og at den anbefales uansett om man ikke har noen eller 1 partner :)

jeg er fra Buskerud, to timer unna Oslo :)

Endret av LineG
Endring
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde første celleprøve etter inngrepet 3 måneder etter. Fikk beskjed om at de hadde måttet ta så mye av livmorhalsen at sjansen for spontanabort er høyere enn det som er vanlig etter konisering.

Anonymkode: 6ec86...a42

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg synes jo selv det er lenge, men vil tro løpet er annerledes om de får beskjed om ikke fri rand etter koniseringen. Hvis ikke blir jeg å kreve raskere handling, nå har jo ting gått superfort fra celleprøve til konisering (under 2 mnd totalt) så da er 3 x den tiden kjempemerkelig. Jeg vil tro de alltid håper på full fjerning og derfor kan sjekke om 6 mnd. Hvor i landet har du fått time 3 mnd etterpå? Om jeg kan spørre :) Jeg bor i Oslo. /TS

Hvis de ikke får "fri rand" og det er celleforandringer igjen, så får du ny time til konisering. Like kjapt som du fikk time til konisering etter prøvedag sist. De lar ikke folk gå med potensielle farlige celleforandringer i 6 mnd :)

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra celleprøve og pos hpv-test til biopsi tok det 3 uker, og nye 3 uker fra biopsi til konisering. Så det er ikke det som har tatt 6 mnd altså. Vet ikke om du misforstod eller? Er alt ok etter koniseringen nå så er 6 mnd helt ok og tydeligvis normalt der jeg går vertfall, men er det ikke fri rand vil jeg si 6 mnd venting er veldiig lenge. Da blir jeg å kreve ny time eller henvisning til et sted som gjør det kjappere, evt. gjøre det privat. Men kan ikke forstå at de sjanser på å vente så lenge om de vet de ikke fikk bort alt. /TS 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Skogkløver skrev:

Hvis de ikke får "fri rand" og det er celleforandringer igjen, så får du ny time til konisering. Like kjapt som du fikk time til konisering etter prøvedag sist. De lar ikke folk gå med potensielle farlige celleforandringer i 6 mnd :)

Ja det er det jeg vil tro skjer, og som høres helt logisk ut :) De kan jo ikke vente 6 mnd med de samme forandringene som nå har gjort at ting har skjedd på uker. /TS

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, LineG skrev:

Sitat fra FHI: 

Står og at den anbefales uansett om man ikke har noen eller 1 partner :)

jeg er fra Buskerud, to timer unna Oslo :)

Da blir det nok et års venting og vaksine her da, kjedeliiiig. Men sånn er livet! /TS

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde første celleprøve etter inngrepet 3 måneder etter. Fikk beskjed om at de hadde måttet ta så mye av livmorhalsen at sjansen for spontanabort er høyere enn det som er vanlig etter konisering.

Og du fikk vite at de fikk alt etter koniseringen, eller måtte du ta flere? 

Veldig mange må jo koniseres, så du vil nok følges godt opp når du evt. blir gravid. Har og hørt det finnes en strikk man kan sette på for å lukke livmorhalsen om man har konisert flere ganger/måtte ta mye. Jeg håper det går fint med deg! :) /TS

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du fikk vite at de fikk alt etter koniseringen, eller måtte du ta flere? 

Veldig mange må jo koniseres, så du vil nok følges godt opp når du evt. blir gravid. Har og hørt det finnes en strikk man kan sette på for å lukke livmorhalsen om man har konisert flere ganger/måtte ta mye. Jeg håper det går fint med deg! :) /TS

Måtte ikke ta flere. Det var tydelig at det ikke var nok å bare ta litt, så for å være sikker på at jeg ikke ville trenge å komme inn igjen, så tok de ekstra mye for å være sikker. Eneste bivirkingen jeg har er at livmorhalsen er blitt mye mere sensitiv så celleprøver har gått fra å ikke gjøre vondt, til å være grusomme, og jeg kan ikke bruke tampong lenger. Men heller det enn kreft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...