AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #41 Del Skrevet 16. juni 2018 Prompvik. Grusom lukt på Island. Anonymkode: 2039c...93c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #42 Del Skrevet 16. juni 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her på Vestlandet blir det kalt SKJØR . Vet min bestemor lagde det , men det var før det kom i butikkene. Jeg likte det ikke😝 Anonymkode: 3053c...93d Det har jeg aldri hørt. Alle her i Bergen sier Skyr, rett fram. Anonymkode: d00c6...c52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #43 Del Skrevet 16. juni 2018 Men er det så ille at vi uttaler disse ordene på norsk, da? Vi snakker jo norsk i Norge. Ikke islandsk. Anonymkode: ef0a9...ce1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #44 Del Skrevet 16. juni 2018 Og jeg irriterer meg over at folk ikke klarer å uttale Paris, Grenoble, Orléans, baguette, fond og så videre, men jeg respekterer at de snakker norsk. Men i blant har jeg lyst til å slå folk som snakker om Roskilde. Det finnes det knapt en eneste nordmann som klarer å uttale riktig. Anonymkode: ab46e...284 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #45 Del Skrevet 16. juni 2018 40 minutter siden, hjertesukka skrev: "ein með öllu" Er det det samme som "ei med alt"- som brukes i Stavanger? Muligens? Kjenner ikke til hva det betyr i Stavanger, men på Island er det (tradisjonelt) en pølse med rå løk, stekt løk, ketchup, sennep og remoulade. Nå tror jeg det finnes flere typer pølser og tilbehør. Anonymkode: c24fc...53d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #46 Del Skrevet 16. juni 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er en eller ei ENGISPRETTU? Vet ikke om det er riktig skrevet.. Anonymkode: 3053c...93d Engispretta er gresshopper Anonymkode: c24fc...53d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #47 Del Skrevet 16. juni 2018 Just now, AnonymBruker said: Som jeg alltid har blitt himlet med øya til når jeg sier Nåkia i stedet for Nokia som alle andre sier. Nåkia er finsk og o i Finland uttales å. Sorry avsporing. Husker at et par venninner fikk dilla på å si "ektr sjokolatr" (vet ikke hvordan det skrives, men det var måten de sa det på i hvert fall, med sånn "rar" r på slutten av ordene) Anonymkode: 8f380...38d Er det finsk det norske ordet påmfri (som i påmfri med bernè) stammer fra? Anonymkode: d3971...c2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #48 Del Skrevet 16. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Er det finsk det norske ordet påmfri (som i påmfri med bernè) stammer fra? Anonymkode: d3971...c2f Mulig. Det minner om det franske ordet pommes frites, men det har en helt annen uttale. Béarnaise er også et ord jeg irriterer vettet av meg over at folk ikke klarer å uttale riktig. Eller entrecôte. Men igjen - nordmenn skal få lov å snakke norsk. Anonymkode: ab46e...284 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 16. juni 2018 #49 Del Skrevet 16. juni 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Muligens? Kjenner ikke til hva det betyr i Stavanger, men på Island er det (tradisjonelt) en pølse med rå løk, stekt løk, ketchup, sennep og remoulade. Nå tror jeg det finnes flere typer pølser og tilbehør. Anonymkode: c24fc...53d Men da er det det samme! 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #50 Del Skrevet 16. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg aldri hørt. Alle her i Bergen sier Skyr, rett fram. Anonymkode: d00c6...c52 Dette var i Sogn og Fjordane☺️ Anonymkode: 3053c...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #51 Del Skrevet 16. juni 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Engispretta er gresshopper Anonymkode: c24fc...53d Takk for oppdatering! Morsomt ord😄 Anonymkode: 3053c...93d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #52 Del Skrevet 16. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det heter ikke Reykjavik med kj-uttale.. Det uttales REYK - JAVIK!!!! Med K, ikke kj!!! Det heter ikke schyr.... Det heter SKYR, rett frem, egentlig med tøddel over y'en så det blir [skir] på islandsk da, men ok, kan godta SKKKYYYR - uttalt rett frem! Anonymkode: fb331...cbf Nå er det faktisk sjyr eller sjør, ikke schyr. På norsk, uttaler man det med på kj. Vi bor i NORGE, ikke Island. Blir litt som å forvente at utlendinger (som ikke kan norsk) skal si Oslo korrekt på norsk. Anonymkode: 43acf...08d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #53 Del Skrevet 17. juni 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ekte islending. Det betyr varme pølser ja. Men vi sier stort sett bare pylsur, slik vi sier bare pølser. Ts Anonymkode: fb331...cbf Dette sier vi i Vest Telemark også. Myr likt i språket. Anonymkode: fbedb...75c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #54 Del Skrevet 17. juni 2018 Fittur tittur Anonymkode: fbedb...75c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 17. juni 2018 #55 Del Skrevet 17. juni 2018 "Tøflur" er tabletter, i alle fall. Står på medisinpakninger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #56 Del Skrevet 17. juni 2018 Jammen, er det feil å si Reykjavik med kj-lyd på norsk, da? En ting er islandsk, men vi snakker jo ikke islandsk. Vi sier Roma også, ikke Råma. Eller Parì, som andre har nevnt. Har aldri hørt noen uttale skyr annet enn rett frem. Anonymkode: ec578...484 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #57 Del Skrevet 17. juni 2018 Jeg spiser aldri skyr så har aldri hatt behov for å si det. Har ikke hatt so ofte behov for å si Reykjavik heller for den del, men nå vet jeg iallefall hvordan det skal sies. Elles so e eg frao Saogndal, å dan dialekti era ingen so klara å uttala uansitt, so teinkje mi e skolls (Fun fact: Sognadialekt er den som er nærmest gammelnorsk og dermed også Islandsk, av de norske dialektene.) Anonymkode: 1380a...0aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HalldirV2 Skrevet 17. juni 2018 #58 Del Skrevet 17. juni 2018 På 16.6.2018 den 19.52, AnonymBruker skrev: Det heter ikke Reykjavik med kj-uttale.. Det uttales REYK - JAVIK!!!! Med K, ikke kj!!! Det heter ikke schyr.... Det heter SKYR, rett frem, egentlig med tøddel over y'en så det blir [skir] på islandsk da, men ok, kan godta SKKKYYYR - uttalt rett frem! Anonymkode: fb331...cbf Det heter Skyr Skyr er ikke en islandsk oppfinnelse, den ble tilvirket her på steinrøysa lenge før Island ble befolket. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #59 Del Skrevet 17. juni 2018 13 timer siden, T-Rex skrev: "Tøflur" er tabletter, i alle fall. Står på medisinpakninger. Jeg ville gjettet at det betydde tøfler Anonymkode: e0d60...d18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #60 Del Skrevet 17. juni 2018 On 6/16/2018 at 8:21 PM, AnonymBruker said: Kaller alle med nordisk kompetanse! Kan jeg spørre om hvorfor det ikke heter ReKJavik? Jeg trodde KJ-lyden var unik for norsk og dansk, og at den kommer fra gammel-norsk, som jeg videre trodde islandsk var en slags form av..? Anonymkode: 0191b...c59 Har ikke kompetanse men svarer likevel. Om navnet kommer fra noe med røyk, så er det jo ikke naturlig med kj-lyd inni. Kanskje det er sammensatt av tre ord, reyk, ja og vik...? Anonymkode: 1380a...0aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå