AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #1 Skrevet 16. juni 2018 Hvordan reagerer du eller takler det dersom naboen tilbereder svinekjøtt (kokt, grillet, stekt, koteletter, bacon, osv) ? Er det noe du legger merke til på lik linje med andre ting du ikke liker eller plages du ikke av lukten? Det er et seriøst spørsmål, så det hadde vært fint at det ikke ble tøys og bråk i denne tråden. Anonymkode: f6d65...fea
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #2 Skrevet 16. juni 2018 Hvordan reagerer du på at naboen lager noe du ikke kunne tenke deg å spise selv? Der har du svaret ditt. Jeg bryr meg ikke om det fordi det ikke er meg som skal spise det. Anonymkode: 28fd0...5eb 7
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #3 Skrevet 16. juni 2018 Da har man god luktesans om man ut i fra lukta klarer å spesifisere hvilket dyr det er som blir tilberedt. Anonymkode: 7a7b0...520 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #4 Skrevet 16. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan reagerer du på at naboen lager noe du ikke kunne tenke deg å spise selv? Der har du svaret ditt. Jeg bryr meg ikke om det fordi det ikke er meg som skal spise det. Anonymkode: 28fd0...5eb Å jo da. Sikkert tyvspist litt. Anonymkode: 23f65...1ee
Tibbie Skrevet 16. juni 2018 #5 Skrevet 16. juni 2018 Jeg er ikke muslim selv, men jeg kjenner ingen som reagerer på det. Det er vanskelig å unngå svin i dagens samfunn, så jeg tror man ville blitt sprø om man skulle reagere hver gang Selv er jeg vegetarianer, og jeg blir like forundret hver gang noen spør om jeg reagerer på å se kjøtt og å se andre spise/tilberede det 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #6 Skrevet 16. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan reagerer du på at naboen lager noe du ikke kunne tenke deg å spise selv? Der har du svaret ditt. Jeg bryr meg ikke om det fordi det ikke er meg som skal spise det. Anonymkode: 28fd0...5eb Jeg bryr meg ikke. Men så er jeg ikke religiøs heller så. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har man god luktesans om man ut i fra lukta klarer å spesifisere hvilket dyr det er som blir tilberedt. Anonymkode: 7a7b0...520 Det er fint mulig her jeg bor Anonymkode: f6d65...fea
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #8 Skrevet 16. juni 2018 Det er meget induviduelt, tenker jeg. Det går for øvrig an å lukte forskjell på kjøtt... Anonymkode: 3585c...ba0 3
Påkrevd Skrevet 16. juni 2018 #9 Skrevet 16. juni 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan reagerer du eller takler det dersom naboen tilbereder svinekjøtt (kokt, grillet, stekt, koteletter, bacon, osv) ? Er det noe du legger merke til på lik linje med andre ting du ikke liker eller plages du ikke av lukten? Det er et seriøst spørsmål, så det hadde vært fint at det ikke ble tøys og bråk i denne tråden. Anonymkode: f6d65...fea Så vidt jeg vet er det ikke noe forbud mot å være omgås eller til og med tilberede svinekjøtt for muslimer. Det er kun å spise det man skal holde seg unna. Correct me if I'm wrong. 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #10 Skrevet 16. juni 2018 5 minutter siden, Tibbie skrev: Jeg er ikke muslim selv, men jeg kjenner ingen som reagerer på det. Det er vanskelig å unngå svin i dagens samfunn, så jeg tror man ville blitt sprø om man skulle reagere hver gang Selv er jeg vegetarianer, og jeg blir like forundret hver gang noen spør om jeg reagerer på å se kjøtt og å se andre spise/tilberede det Grunnen til at jeg spør er delvis fordi jeg kjenner noen som er veldig veldig kristne og som har en god del regler mot alt fra teletubbies, scifi, regnbue osv på tvprogram for barn. Det er litt ekstremt? Og deres barn får ikke se på tv hos nabo på grunn av dette, da nabo ikke er kristen og ser på alt mulig. Jeg lurte derfor på om noen muslimer kanskje er så kritisk selv til ting. Bla svinekjøtt. For det lukter jo. Det gjør jo det. Jeg vet om en som rynket på nesen av å se min handlekurv og ja tankene mine begynte å vandre og sammenligne litt her og der. Anonymkode: f6d65...fea 1
Tibbie Skrevet 16. juni 2018 #11 Skrevet 16. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at jeg spør er delvis fordi jeg kjenner noen som er veldig veldig kristne og som har en god del regler mot alt fra teletubbies, scifi, regnbue osv på tvprogram for barn. Det er litt ekstremt? Og deres barn får ikke se på tv hos nabo på grunn av dette, da nabo ikke er kristen og ser på alt mulig. Jeg lurte derfor på om noen muslimer kanskje er så kritisk selv til ting. Bla svinekjøtt. For det lukter jo. Det gjør jo det. Jeg vet om en som rynket på nesen av å se min handlekurv og ja tankene mine begynte å vandre og sammenligne litt her og der. Anonymkode: f6d65...fea Aha, I see. Mannen min er vokst opp i Jehovas vitner og hadde det ganske likt de du kjenner. De hadde veldig mange strenge regler på ting som er helt normalt for andre barn. Foreldrene prøvde å holde barna unna alt som de selv var imot, men det hjalp ikke (faktisk tror jeg at det ble verre. Alle barna var ekstremt rebelske. Men det er en annen debatt ). De gjorde alt de ble nektet i skjul (bortsett fra å feire bursdager og sånt, da). Jeg er helt enig i at det er ekstremt, og jeg er med på at man skal ta hensyn til hverandres tro og meninger. Men du kan ikke slutte å spise bacon fordi naboen ikke spiser svin, du kan ikke slutte å steke pølser bare fordi jeg mener at det er galt, og du kan ikke droppe å se på Star Wars fordi venner av deg er imot Sci-Fi på tv.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2018 #12 Skrevet 16. juni 2018 1 time siden, Tibbie skrev: Aha, I see. Mannen min er vokst opp i Jehovas vitner og hadde det ganske likt de du kjenner. De hadde veldig mange strenge regler på ting som er helt normalt for andre barn. Foreldrene prøvde å holde barna unna alt som de selv var imot, men det hjalp ikke (faktisk tror jeg at det ble verre. Alle barna var ekstremt rebelske. Men det er en annen debatt ). De gjorde alt de ble nektet i skjul (bortsett fra å feire bursdager og sånt, da). Jeg er helt enig i at det er ekstremt, og jeg er med på at man skal ta hensyn til hverandres tro og meninger. Men du kan ikke slutte å spise bacon fordi naboen ikke spiser svin, du kan ikke slutte å steke pølser bare fordi jeg mener at det er galt, og du kan ikke droppe å se på Star Wars fordi venner av deg er imot Sci-Fi på tv. Jeg spiser det jeg vil. Anonymkode: f6d65...fea
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #13 Skrevet 18. juni 2018 Ønsker gjerne flere svar til dette 🙂 Anonymkode: f6d65...fea
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #14 Skrevet 18. juni 2018 På 16.6.2018 den 19.00, AnonymBruker skrev: Da har man god luktesans om man ut i fra lukta klarer å spesifisere hvilket dyr det er som blir tilberedt. Anonymkode: 7a7b0...520 Det er vel ikke vanskelig. Anonymkode: f290a...c65 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #15 Skrevet 18. juni 2018 Det er mange muslimer som jobber på Narvesen i Oslo og selger svinekjøttpølser. Ikke aner jeg hvordan de vil selge noe de er i mot, og i tillegg tilberede kjøttet. Anonymkode: bc421...55b 1
Opplyst Skrevet 18. juni 2018 #16 Skrevet 18. juni 2018 På 16.6.2018 den 19.57, AnonymBruker skrev: Det er et seriøst spørsmål, Anonymkode: f6d65...fea Det er nettopp det som bekymrer meg. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #17 Skrevet 18. juni 2018 8 minutter siden, Opplyst skrev: Det er nettopp det som bekymrer meg. Hei. Det er ufint å fjerne resten og ta det helt ut av kontekst. Anonymkode: f6d65...fea
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #18 Skrevet 18. juni 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange muslimer som jobber på Narvesen i Oslo og selger svinekjøttpølser. Ikke aner jeg hvordan de vil selge noe de er i mot, og i tillegg tilberede kjøttet. Anonymkode: bc421...55b Jeg har hørt historier om noen som nektet. Tror de mistet jobben tilslutt. Det er jo litt trist da. Anonymkode: f6d65...fea
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #19 Skrevet 18. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt historier om noen som nektet. Tror de mistet jobben tilslutt. Det er jo litt trist da. Anonymkode: f6d65...fea Hva skal ellers sjefen gjøre? Importere Halal-pølser til Narvesen og selge det istedet? Tror de heller må søke andre jobber hvis de nekter å selge pølser av svin. Anonymkode: bc421...55b 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #20 Skrevet 18. juni 2018 Jeg er muslim og syns de halal kylling-pølsene moren min steker i en stekepanne er DE VERSTE og STINKER dritt! Anonymkode: 5ad2e...d5d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå