Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går indøk og har fått noen Cer. Føler det er halvveis greit men kan være arbeidsgivere ikke synes det. Bør jeg beholde eller ta opp? Forskjell på NTNU og andre steder angående om en C er bra eller ikke?

Anonymkode: 7b7b5...289

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

C på ntnu er, bra, men på indøk er det helt sinnsyke folk med evner (og arbeidsinnsats) langt over snittet

https://dbh.nsd.uib.no/dbhvev/student/karakter_rapport.cfm?dep_id=1&nullvalue=-&nivaString=x&brukersort=to&prognavn=x&emnenavn=x&karakterskala=a!9!b!9!c!9!d!9!e!9!f&kategori=s&emnekode=x&studkode=x&progkode=x&semester=x&sti=9!progkode!9!emnekode&insttype=11&arstall=2017&instkode=1150&finans=egen&fakkode=230&ufakkode=240&beregning=Antall9999totalt!sum(antall)?Prosent9999totalt!dbo.divisjon(sum(antall),sum(sum_antall))*100&valgt_sti=Universiteter!9!Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet!9!Fakultet for økonomi!9!Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse&grupperingstring=a.karakter&sti_hele=insttype!9!instkode!9!fakkode!9!ufakkode!9!progkode!9!emnekode&sti_valgt=insttype!9!instkode!9!fakkode!9!ufakkode!9!progkode!9!emnekode&viskode=0

19.5% av karakterene er A, 37% B, og det er for alle eksamenene de dårligste tar dem ofte opp så andel A/B blir enda høyere trolig godt over  60%

På ntnu er det 12% A 29% B så da er det mye mer vanlig med c d og e, fordi det er mer "normale" flinke folk, litt mer avslappede folk generellt sett.

Det er fortsatt en bra prestasjon, og har en et par C resten bedre så vil du ikke se dårlig ut altså, men du har valgt en tøff gjeng å bli sammenlignet med, jobb får du nok uansett...

Lykke til

Anonymkode: 300a7...e66

AnonymBruker
Skrevet

Du utelukker noen jobber med C'er ja, men du må huske på at det er snittet som teller. Mye kan skje på 4 år.

Anonymkode: db18f...796

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ut med C i snitt fra kybernetikk på NTNU og jeg fikk meg jobb uten problemer. Fikk på ingen måte inntrykk av at karakterene mine var et problem, de var langt mer opptatt av personlige egenskaper og erfaringer. Det er jo alltids enkelte bedrifter som kun tar inn folk med veldig gode karakterer og om du ønsker å ende opp hos en slik bedrift så er det jo en annen sak selvsagt, men for de fleste bedrifter kommer faktisk karakterer ganske langt ned på listen over hva de legger vekt på i en ansettelsesprosess (så lenge du ikke skiller deg veldig ut i god eller dårlig retning da). Det skal sies at jeg alltid la ved vitnemålet mitt med søknadene da jeg heller ville spare tid på i ikke bli kalt inn til intervju der C ikke var bra nok. Det hendte jeg fikk spørsmål på intervju om jeg hadde noen tanker rundt karakterene mine, og da svarte jeg at jeg stort sett var fornøyd. At jeg sikkert kunne jobbet enda mer og fått bedre karakterer, men at jeg satt pris på å også ha et rikt liv utenom studiene og på å bli ferdig på normert tid uten å konte. Og jeg fikk inntrykk av at det svaret ble godt tatt i mot av dem som spurte. De er jo ute etter mennesker, ikke maskiner og det å ha en sunn balanse mellom jobb og fritid er faktisk ganske viktig om man ikke skal brenne ut før eller siden.

Anonymkode: b8605...cd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ut med C i snitt fra kybernetikk på NTNU og jeg fikk meg jobb uten problemer. Fikk på ingen måte inntrykk av at karakterene mine var et problem, de var langt mer opptatt av personlige egenskaper og erfaringer. Det er jo alltids enkelte bedrifter som kun tar inn folk med veldig gode karakterer og om du ønsker å ende opp hos en slik bedrift så er det jo en annen sak selvsagt, men for de fleste bedrifter kommer faktisk karakterer ganske langt ned på listen over hva de legger vekt på i en ansettelsesprosess (så lenge du ikke skiller deg veldig ut i god eller dårlig retning da). Det skal sies at jeg alltid la ved vitnemålet mitt med søknadene da jeg heller ville spare tid på i ikke bli kalt inn til intervju der C ikke var bra nok. Det hendte jeg fikk spørsmål på intervju om jeg hadde noen tanker rundt karakterene mine, og da svarte jeg at jeg stort sett var fornøyd. At jeg sikkert kunne jobbet enda mer og fått bedre karakterer, men at jeg satt pris på å også ha et rikt liv utenom studiene og på å bli ferdig på normert tid uten å konte. Og jeg fikk inntrykk av at det svaret ble godt tatt i mot av dem som spurte. De er jo ute etter mennesker, ikke maskiner og det å ha en sunn balanse mellom jobb og fritid er faktisk ganske viktig om man ikke skal brenne ut før eller siden.

Takk for svar. Spurte arbeidsgiver fordi vedkommende selv mente C er dårlig? Det er jo veldig krevende fag på kyb da!

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Spurte arbeidsgiver fordi vedkommende selv mente C er dårlig? Det er jo veldig krevende fag på kyb da!

Nei, fikk ikke det inntrykket. Mer bare som et spørsmål om hva mine tanker var rundt det jeg hadde prestert. Tolket det mest som en mulighet til å sjekke hvor reflektert jeg var. Det ene stedet jeg fikk dette spørsmålet er der jeg fikk jobbtilbud og nå har jobbet i ett år, så da var de nok mer enn fornøyd nok med ferdighetene mine. Faktisk ga de veldig uttrykk for å være imponert av bakgrunnen min. Det er jo viktig å huske på at selv om man  kanskje er gjennomsnittlig på siv.ing på NTNU så er man som regel langt fra gjennomsnittlig i forhold til alle andre utdannelser innenfor samme bransje. Det er vanskeligere å få gode karakterer på NTNU enn det er andre steder og det er de som ansetter som regel veldig klar over. 

Vil også legge til at det å ta opp fag på et senere tidspunkt går ut over de andre fagene du faktisk skal ta det semesteret, så du risikerer å bare skyve problemet foran deg ved å gå opp en karakter i det faget du hadde nå, men gjøre det dårligere enn du poentensielt kunne i et av andre fagene fordi du må bruke tid på et fag du egentlig har fått en helt aksptabel karakter i. 

Og husk å nyte studietiden! Den består av så mye mer enn karakterer og den går helt usannsynlig fort. Plutselig er du i jobb og da kommer du aldri til å se tilbake å ønske at du brukte mer til på lesesalen. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Karakterer er ikke alt. På NTNU har man som regel en eksamen på 4-6 timer å gjøre det på, det er mange som er bedre enn det eksamenskarakteren viser. Selv hadde jeg rimelig middels karakterer, gikk vel ut med rundt 2.5 i snitt ca (tilsvarer C), null problem å få jobb. Viktigste er at man gjør et godt inntrykk på intervjuet, og ikke minst villig til å lære og utvikle seg i jobben, som jo er den egentlig "skolen". De med C i snitt har også gjerne litt mer sosial kompetanse enn de med A.....

Anonymkode: 5a4b5...346

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, fikk ikke det inntrykket. Mer bare som et spørsmål om hva mine tanker var rundt det jeg hadde prestert. Tolket det mest som en mulighet til å sjekke hvor reflektert jeg var. Det ene stedet jeg fikk dette spørsmålet er der jeg fikk jobbtilbud og nå har jobbet i ett år, så da var de nok mer enn fornøyd nok med ferdighetene mine. Faktisk ga de veldig uttrykk for å være imponert av bakgrunnen min. Det er jo viktig å huske på at selv om man  kanskje er gjennomsnittlig på siv.ing på NTNU så er man som regel langt fra gjennomsnittlig i forhold til alle andre utdannelser innenfor samme bransje. Det er vanskeligere å få gode karakterer på NTNU enn det er andre steder og det er de som ansetter som regel veldig klar over. 

Vil også legge til at det å ta opp fag på et senere tidspunkt går ut over de andre fagene du faktisk skal ta det semesteret, så du risikerer å bare skyve problemet foran deg ved å gå opp en karakter i det faget du hadde nå, men gjøre det dårligere enn du poentensielt kunne i et av andre fagene fordi du må bruke tid på et fag du egentlig har fått en helt aksptabel karakter i. 

Og husk å nyte studietiden! Den består av så mye mer enn karakterer og den går helt usannsynlig fort. Plutselig er du i jobb og da kommer du aldri til å se tilbake å ønske at du brukte mer til på lesesalen. :) 

Takker for svar igjen :) har en tendens til å sitte for lenge på lesesalen. Hva slags ting skulle du ønske du gjorde mer av? Noe du angrer på at du ikke opplevde? Noen tips til hva jeg bør gjøre i Trondheim som du nøt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...