Gå til innhold

Hvordan skifte "ip adresse"??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På datamaskinen,, jeg er gammel dame og teknisk idioT og forstår ingenting av dette.

Anonymkode: 4785e...144

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor skal du skifte IP adresssen din?

Anonymkode: d9076...279

AnonymBruker
Skrevet

Restart routeren din. 

Anonymkode: 3bf07...cd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Restart routeren din. 

Har ikke noen fast IP-adresse uansett om de restarter routeren?

Anonymkode: 2612c...e64

• Liker 2
Skrevet

Første spørsmål er om du skal bytte den interne ip-adressen, altså den du har på ditt eget nettverk; eller om du skal bytte ip-adressen som du har ut mot internett?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noen fast IP-adresse uansett om de restarter routeren?

Trekk ut strømmen til router og wifi boks. Plugg inn igjen.

Anonymkode: 63124...6ff

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trekk ut strømmen til router og wifi boks. Plugg inn igjen.

Noen har fast IP-adresse uansett om de trekker ut strømmen. Se her:

Sitat

Å ha fast IP betyr bare at din internett-adresse (for eksempel 80.202.230.27) ikke vil forandre seg over tid. Vanligvis så vil du ha en sjanse for at du bytter din IP når du slår av og på modemet ditt sidne det tildeles automatisk etter hva som er ledig, men med fast-ip så er den eksterne adressen tildelt til deg for all fremtid (eller så lenge du har abbonement med din ISP ihvertfall).

I praksis så betyr det ikke så mye. Det kan ha visse fordeler dersom du setter opp servere og slikt siden du da slipper å benytte dynamiske oversettelsestjenester. Den eneste ufordelen jeg kan se med fast-IP er at dersom du er så dum at du får deg selv bannet fra en tjeneste på nettet så har du ingen måte å komme rundt det på enkelt. Det er jo dog bare å ikke oppføre seg som idiot og ikke bli bannet, så jeg ser ikke på det som et problem.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=986060

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bytte ut den adressen som gir ut informasjon om meg ut på internettet,,  utrolig nok vet jeg hvilken av de to svarte boksene "routeren" er,, skal jeg bare  trekke ut vegg kontakten og så plugge den i igjen?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vil bytte ut den adressen som gir ut informasjon om meg ut på internettet,,  utrolig nok vet jeg hvilken av de to svarte boksene "routeren" er,, skal jeg bare  trekke ut vegg kontakten og så plugge den i igjen?

Ja. Men før du gjør det så skriver du "my ip" på google. Da får du adressen din. Så trekker du ut pluggen på routeren og setter den inn igjen. Når du har internettet tilbake skriver du "my ip" igjen hos google og sjekker om du har ny adresse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du fast-IP (som er en fast tildelt ekstern internett IP). eller Statisk IP?
Om du ikke vet, spør din internettleverandør.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen har fast IP-adresse uansett om de trekker ut strømmen. Se her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=986060

Regner med at det ikke er fast ip for canal digital.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Regner med at det ikke er fast ip for canal digital.

Ok? Jeg har canal digital, og jeg har fast IP-adresse.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok? Jeg har canal digital, og jeg har fast IP-adresse.

Da bor du i enebolig i såfall.

AnonymBruker
Skrevet

Da bor du i enebolig i såfall.

Nei. Dette var merkelig.

Skrevet

Om du har Mac så kan du prøve å skrive inn en verdi som eksempelvis 0 under feltet DHCP-klient-ID. Da endres IP-adressen din. Ingen peiling på hvordan dette gjøres på Windows i tilfelle. Samt har du Windows 7, 8 eller kanskje 10?

Har du en statisk IP-adresse, altså en fast IP adresse tildelt boenheten din, så prat med internettleverandøren din.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for hjelpen alle  sammen. Jeg bor i sameie har Canal digital som internett og skal vente til neste gang barnebarnet mitt stikker innom,, at farmor fikler med dette alene er nok best å unngå.😗 ☺️

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du endre adressen? Informasjonen om deg vil fortsatt være tilgjengelig med en annen ip adresse. 

Hvilken informasjon er det du ikke vil dele? Og hvem er det du vil skjule det for? 

VPN kan være løsningen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...