Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Fra og med 2017 er grensen for hva du kan spare til pensjon gjennom bedriften din økt med 50 prosent. Dette er en god nyhet, 1. november 2017 kom enda en: IPS – Individuell pensjonssparing. Denne kan alle benytte seg av, men det er ekstra viktig for dere som driver selvstendig.

En av de aller beste spareordninger du som selvstendig næringsdrivende kan etablere, er pensjonsordning gjennom jobben. Denne muligheten er nå blitt enda bedre. Du kan spare inntil seks prosent av lønnsgrunnlaget ditt, mot fire prosent tidligere.

– Dette er så bra, at til og med en pensjonsøkonom gir applaus, sier Knut Dyre Haug i Storebrand.

Det er likevel en liten hake ved ordningen. Vi anbefaler den kun til næringsdrivende (enkeltmannsforetak, selvstendig eiere av aksjeselskaper og frilansere) som har et noenlunde stabilt lønnsnivå over 7,1G (665 000 kroner). Årsaken er at opp til dette nivået sparer staten til din pensjon. Bringer fradraget for egen sparing lønnen din under 665 000 kroner, blir det ikke god butikk.

Vårt råd til de med et lønnsnivå under 7,1 G, har til nå har vært å spare selv, for eksempel i fond." https://agenda.hegnar.no/blog/selvstendig-naeringsdrivende-na-blir-sparing-til-pensjon-enda-bedre/

A) Kan noen forklare det som er uthevet i fet skrift for meg?  B) Og gjelder dette kun for selvstendig næringsdrivende?

C) Er det noen haker ved å spare i IPS når man ikke er selvstendig næringsdrivende?

Anonymkode: c5b2c...ed4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

A og B er jeg ikke kvalifisert til å svare på som vanlig arbeidstaker. 

På C er svaret nei (om du synes det er bra at pengene blir bundet til du blir pensjonist). 

Anonymkode: ac163...cb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

A og B er jeg ikke kvalifisert til å svare på som vanlig arbeidstaker. 

På C er svaret nei (om du synes det er bra at pengene blir bundet til du blir pensjonist). 

Anonymkode: ac163...cb8

Takk :) 

Anonymkode: c5b2c...ed4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...