Gå til innhold

Trenger hjelp med vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg er ei jente som er 166cm og veier 73kg. På grunn av sykdom har jeg gått opp 10 kg. Det er også vanskelig å få trent på grunn av sykdommen. Jeg går 1 time hver dag, raskt tempo, og går mye på jobb.Fremover skal jeg prøve å ha en kort styrkeøkt hjemme hver dag.   Spiser mellom 1400-1500 kalorier om dagen. I følge fitbit forbrenner jeg ca 2400 kalorier om dagen. Maten jeg spiser er frukt, grønnsaker, grovt brød, havregrøt, laks, kylling, yoghurt naturell og den type mat. Litt godteri i helgene. 

Har i perioder loggført alt jeg spiser i my fitness pal, men blir alt for opphengt i det. 

Vekten rikker seg ikke, og jeg er så lei av å ikke være fornøyd med meg selv.

Noen som har noen tips til meg? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes umiddelbart ikke ut som du blir opphengt i logging. Skal du logge, kan du ikke bare logge i perioder - da blir det gjerne til at man bare logge i "gode" perioder, du må gjøre det nøyaktig og korrekt og lenge.

Men for å gå ned i vekt, trenger du bare, men ufravikelig, å spise mindre, eventuelt også bevege deg mer, men først og fremst spise mindre. 

Du kan til gjengjeld spise hva du vil. Det er i grunnen lurt å spise det man vil. Et sunt kosthold er variert og balansert, og matleihet er en av de største "truslene" mot varig vektmestring.

Du må til gjengjeld være tålmodig. Med din vekt kan du ikke regne med å gå ned mer enn en knapp halvkilo per uke, i gjennomsnitt, og skjult bak daglige "vannvekt"-svingninger, som kan være på mye mer enn en halvkilo. Det er da det gjelder å ikke miste motet og handle irrasjonelt, enten slutte å spise i et forsøk på å "få fortgang i prosessen" eller kaste inn håndkleet fordi det "ikke virker". Det virker når du gjør det riktig.

Skrevet
1 minutt siden, Pringle skrev:

Det hørtes umiddelbart ikke ut som du blir opphengt i logging. Skal du logge, kan du ikke bare logge i perioder - da blir det gjerne til at man bare logge i "gode" perioder, du må gjøre det nøyaktig og korrekt og lenge.

Men for å gå ned i vekt, trenger du bare, men ufravikelig, å spise mindre, eventuelt også bevege deg mer, men først og fremst spise mindre. 

Du kan til gjengjeld spise hva du vil. Det er i grunnen lurt å spise det man vil. Et sunt kosthold er variert og balansert, og matleihet er en av de største "truslene" mot varig vektmestring.

Du må til gjengjeld være tålmodig. Med din vekt kan du ikke regne med å gå ned mer enn en knapp halvkilo per uke, i gjennomsnitt, og skjult bak daglige "vannvekt"-svingninger, som kan være på mye mer enn en halvkilo. Det er da det gjelder å ikke miste motet og handle irrasjonelt, enten slutte å spise i et forsøk på å "få fortgang i prosessen" eller kaste inn håndkleet fordi det "ikke virker". Det virker når du gjør det riktig.

For noen år siden logget jeg alt i ca. 1 år. Merket etter hvert at jeg kviet meg for å legge til noe, og derfor lot være å spise. Det funket så klart, men var ikke spesielt sunt. Etter det har jeg stoppet logging når jeg merker det begynner å gå i den retningen igjen. 

Hvor mye tenker du jeg burde spise i løpet av en dag? Har tenkt at 1400 er lite nok, men hvor lavt burde jeg egentlig ligge? 

Skrevet

166 høy - jeg kan tenke meg at 1600 kcal er passe. Men det er lite vits i å ha et kalorimål hvis du ikke skal telle kalorier. 

Skrevet
Akkurat nå, Pringle skrev:

166 høy - jeg kan tenke meg at 1600 kcal er passe. Men det er lite vits i å ha et kalorimål hvis du ikke skal telle kalorier. 

Teller, men logger ikke. Har oversikt over hvor mye det er i det jeg spiser, legger sammen i hodet. Når jeg kommer til ca. 1400 kalorier spiser jeg ikke mer i løpet av dagen. På en måte en logg, men skriver det ikke ned. Høres sikkert rart ut, men selve det å skrive ned det jeg spiser er en "trigger" som fører til at jeg vegrer meg for å spise. 

Du tror altså det hjelper om jeg spiser mer enn jeg gjør nå? 

Skrevet

166 høy - jeg kan tenke meg at 1600 kcal er passe. Men det er lite vits i å ha et kalorimål hvis du ikke skal telle kalorier. Klarer du å bare spise til måltidene, og gjøre unntak bare for spesialle anledninger? Eller er du en som feilberegner porsjoner? Jeg vedlikeholder normalvekt ved hjelp av "faste måltider og lørdagsgodt" - det hadde vært førstevalget mitt om jeg skulle ned i vekt, i dag, med det jeg vet nå - jeg valgte kaloritelling for vektnedgang nærmest av gammel vane. 

Skrevet (endret)

Jeg hadde lagt meg på 1800 kcal. 1400-1500 kalorier er for lite for en person med din vekt, høyde og aktivitetsnivå. Prøv 1800 kcal i en periode framover. Tror du faktisk kan ligge på 1900 kcal og også gå ned, men prøv 1800 kcal først. Få i deg nok av makronæringsstoffene (proteiner, karbohydrater og fett). Du kan godt spise 1,8 x din egen kroppsvekt i protein, ca 60-66 gram fett og resten karbohydrater. Tren styrke, fortsett med turer. Det burde løsne da. Dette forutsetter at du gidder å telle da. Det er det enkleste, syns jeg. 

Og husk - du må være utrolig tålmodig. 

Endret av drue
Skrevet
Akkurat nå, drue skrev:

Jeg hadde lagt meg på 1800 kcal. 1400-1500 kalorier er for lite for en person med din vekt, høyde og aktivitetsnivå. Prøv 1800 kcal i en periode framover. Få i deg nok av makronæringsstoffene (proteiner, karbohydrater og fett). Du kan godt spise 1,8 x din egen kroppsvekt i protein, ca 60-66 gram fett og resten karbohydrater. Tren styrke, fortsett med turer. Det burde løsne da. Dette forutsetter at du gidder å telle da. Det er det enkleste, syns jeg. 

Blir så forvirret. Har alltid tenkt at man må spise mindre for å gå ned i vekt :P Som svart over, teller men logger ikke. Håper virkelig at litt styrke kan hjelpe! 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Tuttifrutti93 skrev:

Teller, men logger ikke. Har oversikt over hvor mye det er i det jeg spiser, legger sammen i hodet. Når jeg kommer til ca. 1400 kalorier spiser jeg ikke mer i løpet av dagen. På en måte en logg, men skriver det ikke ned. Høres sikkert rart ut, men selve det å skrive ned det jeg spiser er en "trigger" som fører til at jeg vegrer meg for å spise. 

Du tror altså det hjelper om jeg spiser mer enn jeg gjør nå? 

Der publiserte jeg visst litt prematurt 😆

Jeg tror du bør ha et høyere kalorimål. Det vil gjøre det lettere å være disiplinert, og du skal være disiplinert til både å spise nok, og ikke spise for mye. Jeg synes å legge sammen i hodet høres slitsomt ut, samtidig som det er store feilmarginer, så jeg ville nok ha skrevet det ned. 

Skrevet
Akkurat nå, Tuttifrutti93 skrev:

Blir så forvirret. Har alltid tenkt at man må spise mindre for å gå ned i vekt :P Som svart over, teller men logger ikke. Håper virkelig at litt styrke kan hjelpe! 

Du skal spise mindre, men husk at "mindre" alltid har en "enn" på seg (mindre enn) - du skal spise mindre enn du forbrenner, og det du forbrenner med din høyde og vekt, er minst 2200 kcal.

Skrevet
Akkurat nå, Pringle skrev:

Der publiserte jeg visst litt prematurt 😆

Jeg tror du bør ha et høyere kalorimål. Det vil gjøre det lettere å være disiplinert, og du skal være disiplinert til både å spise nok, og ikke spise for mye. Jeg synes å legge sammen i hodet høres slitsomt ut, samtidig som det er store feilmarginer, så jeg ville nok ha skrevet det ned. 

Fort gjort 😄

Når jeg legger sammen i hodet runder jeg alltid opp. 143 blir 145, 156 blir 160 osv. Tenker at jeg da har litt å gå på med tanker på feilmargin. Kanskje jeg skal prøve meg på logging igjen, og være litt ekstra bevisst på å nå kalorimålet, ikke havne lengst mulig under. 

I følge my fitness pal bør jeg ligge på 1200 kalorier om dagen. Kan det stemme? 

Skrevet
Just now, Tuttifrutti93 said:

Du spiser jo fortsatt mindre enn du trenger ved å legge deg på 1800 kcal. Du vil få mer energi og fremgang på trening hvis du spiser litt mer. Spiser du for lite risikerer du å miste muskelmasse også, og det vil du ikke. Gi kroppen litt mer mat å jobbe med! Prøv det ut!

Skrevet
Akkurat nå, drue skrev:

Du spiser jo fortsatt mindre enn du trenger ved å legge deg på 1800 kcal. Du vil få mer energi og fremgang på trening hvis du spiser litt mer. Spiser du for lite risikerer du å miste muskelmasse også, og det vil du ikke. Gi kroppen litt mer mat å jobbe med! Prøv det ut!

Skal prøve på det! 

Skrevet

Fort gjort 😄

Når jeg legger sammen i hodet runder jeg alltid opp. 143 blir 145, 156 blir 160 osv. Tenker at jeg da har litt å gå på med tanker på feilmargin. Kanskje jeg skal prøve meg på logging igjen, og være litt ekstra bevisst på å nå kalorimålet, ikke havne lengst mulig under. 

Nei. Dette er lavere enn basalforbrenningen din. Du har sannsynligvis plottet inn at du vil ned i vekt over en altfor kort periode, derav det lave kalorinivået. Smør deg med mer tålmodighet, og gjør dette over lengre tid. Hvis du har råd, hadde jeg tatt kontakt med en god PT som kan hjelpe deg med både kosthold og trening. 

• Liker 1
Skrevet

Skal prøve på det! 

Og husk at det kan være en langsom prosess, du vil ikke få store resultater bare etter noen uker. 

Skrevet

Tusen takk for svar Drue og Pringle! 

Skal prøve å spise litt mer+styrketrening. Håper virkelig dette kan hjelpe! 

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Tuttifrutti93 skrev:

Fort gjort 😄

Stemme og stemme - kontekst er viktig. "Bør ligge på 1200 kalorier om dagen" har implisitt påhenget "for å gå ned 1 kilo per uke", men å gå ned en kilo per uke, har du ikke nok fett til. Derfor bør du ligge på et høyere kaloriinntak. Myfitnesspal er den beste, men den har en del rett og slett tåpelige svakheter, og der er en av dem.

Å runde av alt oppover (ikke nedover, gah) kan føre til at du spiser for lite. Tenk at du skal spise nok, men ikke for mye.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet

Og så må jeg bare få si at jeg tror du vil lykkes - du lytter, reflekterer, går ikke i forsvar. Jeg tenker at du har det som trengs :tommelsmil:

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Pringle skrev:

Stemme og stemme - kontekst er viktig. "Bør ligge på 1200 kalorier om dagen" har implisitt påhenget "for å gå ned 1 kilo per uke", men å gå ned en kilo per uke, har du ikke nok fett til. Derfor bør du ligge på et høyere kaloriinntak. Myfitnesspal er den beste, men den har en del rett og slett tåpelige svakheter, og der er en av dem.

Å runde av alt oppover (ikke nedover, gah) kan føre til at du spiser for lite. Tenk at du skal spise nok, men ikke for mye.

Har vel egentlig tenkt at så lite som mulig=best mulig. Derfor har jeg ikke tenkt på det som et problem å runde oppover, og dermed kanskje spise litt mindre enn jeg tror. 

Sjekket akkurat BMI kalkulator (vet BMI ikke tar høyde for hva som er muskler og hva som er fett), og i følge den må jeg ned til 68kg for å være innenfor "normalvektig". Får ha det som et kortsiktig mål. Og -10kg som langsiktig mål. 

Skrevet
1 minutt siden, Pringle skrev:

Og så må jeg bare få si at jeg tror du vil lykkes - du lytter, reflekterer, går ikke i forsvar. Jeg tenker at du har det som trengs :tommelsmil:

Tusen takk! Håper virkelig du har rett 💐

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...